Windows 98 problemen


hairpulling Afsluitprobleem in windows 98 SE
Outlook express 5.x/6.0 start langzaam
Elke keer scandisk bij het opstarten
Kan de dynamic link-bibliotheek niet vernieuwen: msnp32.dll
hairpulling

Probleem 1:

De melding 'Windows is bezig met afsluiten' blijft staan na het afsluiten van Windows 98 second edition.

Oplossing:

Dit is een bekend probleem van windows 98 second edition, Microsoft heeft hier een patch voor die via Windows update te downloaden is. Deze is te herkennen aan de tekst waarin staat 'oplossing voor het afsluitprobleem'. Het is dan zaak deze patch te laten installeren eventueel samen met andere mogelijke updates en patches.

Soms echter staat deze patch om onverklaarbare redenen niet in de lijst terwijl je wel van het probleem last hebt. Je kunt deze patch dan handmatig download en installeren. De patch is te downloaden vanaf onderstaande pagina:

http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/wurecommended/s_wufeatured/win98SE/license.asp

Kies, onder License agreement, de juiste taal voor de windows versie en klik op Next. De patch wordt dan gedownload, na deze uitgevoerd te hebben en een keer opnieuw opstarten zou het probleem bij een volgende afsluiten niet meer aanwezig mogen zijn.

Mocht deze oplossing niet werken dan raad ik u aan verder te zoeken bij microsoft technet www.technet.com


Probleem 2:

Outlook express 5.0/5.01/5.5/6.0 start heel langzaam, ook op een snelle machine.

Oplossing 1:

Dit gedrag wordt meestal veroorzaakt door een beschadigd of afwezig bestand dat verband heeft met outlook express. Meestal gaat het hier om het bestand Imagehlp.dll.
Er moet dus een goede versie van dit bestand worden teruggezet. Dit kunnen we doen met een stukje gereedschap welke standaard in Windows 98 zit, dit stukje gereedschap heet SFC (System File Check):

Oplossing 2:

Mocht het bovenstaande geen oplossing hebben gegeven dan kan het zijn dat het bestand Pstore.exe of een dll-file waarvan Pstore gebruik maakt afwezig of beschadigd is.
Dit is een lastiger probleem, we kunnen het proberen op te lossen met SFC:

Oplossing 3:

Mocht de bovenstaande oplossingen niet geholpen hebben moet het rigoreus worden aangepakt. Dit is echter een te lange procedure om hier helemaal uit te leggen. Ik kan u daarvoor verwijzen naar een pagina van Microsoft's technet waar oplossing 1 en 2 ook uit komen, de pagina is te bereiken met deze link.

Probleem 3:

Scandisk start iedere keer als de computer opstart, alhoewel op de correcte manier is afgesloten.

Oplossing:

Dit probleem komt vaak voor bij systemen met snelle processoren en een IDE harde schijf met veel cache geheugen. Door de snelle processor gaat het afsluiten te snel om alle data in het tussentijdse cache geheugen daadwerkelijk naar de harde schijf te schrijven. Microsoft heeft hiervoor een oplossing gevonden welke meestal in de lijst van updates staat.
Via deze link komt u op de pagina waar u de patch direct kunt downloaden. Hier dient eerst nog de taal van uw windows systeem gekozen te worden en dan kan er op 'download now' geklikt worden. Als de patch gedownload is moet deze alleen nog uitgevoerd worden en het probleem is in de meeste gevallen verholpen na de volgende keer opnieuw opstarten.

Probleem 4:

Kan de dynamic link-bibliotheek niet vernieuwen: msnp32.dll.18:06 11-01-03 Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden. (een gedeelte van) de volgende functie is niet beschikbaar: Microsoft Network

Oplossing:

Deze melding wordt veroorzaakt door een fout in de configuratie van de netwerk onderdelen. Om dit op te lossen kunnen we het volgende doen: