Tobias met zijn TOMOS A3 - 1990


Tobias heeft laatst een TOMOS A3 -"opknapper" uit 1990 bij Bert (bromfietsenslooperij) gekocht.
Een aantal kleine reperaties zoals: de bougie vervangen, ontsteking nakijken, een oliekering vervangen en enkele rammelende delen vast zetten, lukte wel. Er bleek echter één hardnekkig probleem over te blijven. De versnelling pakte soms wel, soms niet. Na allerlei rare pogingen zoals achteruit rijden, met de kickstarter spelen e.d. "pakte"de motor en kon je wegrijden. Na het wegrijden, waren er soms problemen met het overschakelen naar de tweede versnelling.
Kortom de motor maakte toeren maar de versnelling schakelde niet goed. Héél hinderlijk.
Oplossingen op het internet gaven geen goede uitkomst. Hier kwamen we niet verder dan het beruchte probleem met het vraagtekenveertje.
Maar tijdens een bezoekje bij de (brom)fietsenmaker Sprenkeler in Groenlo, om uit te zoeken wat nu een nieuwe versnelling zou gaan kosten, kregen we de tip om het versnellingsslot te controleren. Het nakijken van het versnelingstandwiel op slijtageplekken op de loopvlakken voor de rollen en slijtage van de afzonderlijke rollen.
Als hier inderdaad sprake is van slijtage konden we proberen de loopvlakken met "de dremel" voorzichtig vlak te slijpen en eventueel nieuwe rollen te plaatsen. Wanneer dat zou lukken, hoefden we geen € 80,- neer te tellen voor een nieuw tandwiel.

Aan de slag.


Om de ruggen te sparen, hebben we de "plof" op een goede werkhoogte neergezet.


De "spulletjes" volgens de handleiding op exploded views-tomosforum.nl uit elkaar gehaald.


Bij controle bleek dat:
1 - dat de rollen goed waren maar
2 - door het licht te laten spelen over de rollerloopvlakken, er op die loopvlakken slijtagestrepen zichtbaar waren. (de rollen hadden zich genesteld).
Daarom de mini-slijpmachine te voorschijn gehaald en heel voorzichtig de boel vlak gemaakt. Let hierbij op: Het loopvlak is niet erg hard waardoor het makkelijk weg te slijpen is.

Hierna alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet. (Let op: Bij het terugplaatsen moet de starterkrans zo geplaatst worden dat de hoek tussen vraagtekenveerhouder en gat in de startkrans 90 graden is.)


Het probleem is op gelost want nu rijdt de plof weer als een tierelier.

(Kosten = € nix).