Stap voor Stap naar je 16v







Benodigdheden voor ombouw naar 16v
--------------------------------------------------------

Motor c20xe van een Kadett,Astra of Calibra 16v.(helemaal compleet)
Motorsteunen 18s
Carterpan 18s
Nieuwe pakking carterpan.
Alle waterslangen 18s
Olie aanzuigbuis
Startmotor 18s of de start motor van de 16v.
Versnellingsbak 18s 5 bak( LET OP 4 bak heeft ook de aandrijfas nodig
en je moet dan ook de bevestigings beugel van de bak aanpassen.)
Je kan ook het binnenwerk van een manta 2 liter over zetten in een 18s bak
Relais 4 polig
Vloeibare pakking
Thermocontact universeel
Ventilator electrisch van een opel combo 1.7 diesel
Uitlaat spruitstuk van een 16v aangepast
(of een compleet aangepaste bij Risse motorsport a.399 euro)
Pakking voor de uitlaat spruitstuk
Nieuwe distributie snaar
Gaskabel 16v
Kachelkraantje van een C-Kadett
SFI vervanger anders gaat de motorkap niet dicht(OPTIE motorkap steil wegslijpen)
Connector olie filter metrisch
(vervanging van de oude bout mits je de olie koeler verwijder)
Nieuw Toplager 18s
Druklager 18s
Drukgroep 16v
Koppellingsplaat omega A c20ne of c24ne

Aanpassing van het kachelhuis

Te beginnen verwijder je de oude motor,radiateur, versnellingsbak en aandrijfas.
Verwijder de oude computer inclusief de kabelboom tot het drie polige stekkertje
ter hoogte van het kachelhuis.
Verwijder alle rubbere delen bij het kachelhuis/ventilatorhuis.
Verwijder accu,ventilator en het kachelhuis.
Het kachelhuis zit aan de binnenkant van je dashboard via het radio gat vast met
4 boutjes steeksleutel 8.
Aan de motorkant zit hij met 2 schroeven vast.
De ventilator en de kap zitten ook met 2 schroeven vast en ook in de watergoot
boven de ventilator zitten 3 schroefjes.
Eenmaal verwijderd moet je het gedeelte van de ventilator en het kachelgedeelte
van elkaar scheiden met een elektrische zaag.(zie foto)
Dan kan je het kachelhuis gedeelte doormidden delen dit zit gelijmd.
Dan verwijder je de klep let op het asje zit met 2 kleine lasjes vast.
Zaag het rechter gedeelte waar de klep heb gezeten met een elektrische
zaag eraf (zie foto.)
Nu hou je alleen het gedeelte over waar de radiateur in zit.
Plak de 2 gedeeltes weer aan elkaar met goeie lijm of vloeibaar pakking.
Als je de kachelgedeelte nu neerlegt zoals hij in de auto zat met de
radiateur naar rechts.
Draai het huis nu om zodat de radiateur naar links wijst.
Zoals je merkt heb je nu rechts een gat zitten maak deze dicht met een
stuk plastic(ik heb hem dichtgemaakt met een oude videoband hoes zwart)
Let wel op dat je het stuk wat erover heen steek dat je dit laat zitten en
krom beugt(warm maken met een aansteker)
De randjes kan je met een soldeerbout in elkaar laten smelten.
In de motorruimte zie je de 4 boutgaatjes zitten waar het kachelhuis
eerst heeft gezeten.
Gebruik alleen de linker 2 gaatjes.
Leg het kachelhuis tegen het radiateurhuis aan en zoals je ziet moet er
een stuk plastic aan de linkerkant uitgezaagd worden omdat er natuurlijk
wel warme lucht richting je kachel kan.
Dan leg je het kachelhuis voor je schutbord en gebruik alleen de 2 linker
bout gaatjes, zoals je merkt moet er van het ventilatorhuis aan de onderkant
links een stukje afgezaagd worden omdat alles een stukje naar links is geschoven.
Als dit alles past kan je beginnen met het monteren.

Motorblok aanpassingen

Om te beginnen verwijder je de carterpan van de 16v.
Dan verwijder je de olie aanzuigbuis.
Dan verwijder je de spatplaat.
Haal al het overtollige pakking van de randen.
De spatplaat moet je een stukje uit zagen aan de kant waar de carterpan
het laagste is.
Dan doe je na het schoonmaken en ontvetten de kurk pakking op zijn plaats.
Dan monteer je de spatplaat.
Als deze past dan monteer je de olie aanzuigbuis van de 18s.
Dan gebruik je de vloeibare pakking en monteer je de carterpan.
LET OP dat je de boutjes niet te vast draai zodra de pakking er tussen
uit komt is het al goed.
Dan moet je als deze motor het heeft de olie filterhuis aanpassen mits je
er natuurlijk voor kies om de olie koeler erop te laten(dit is niet noodzakelijk)
Draai het oude olie filter eraf.
Dan zie je de bout zitten waar het olie filter op gedraaid zat.
Deze kan je met een inbus eruit draaien.
Er is een kortere stutbout te krijgen bij de opel dealer.
Vervang de distributie snaar nu kan je er makkelijk bij.
Als je een manta 2 liter gsi heb dan is een 16v brandstofpomp niet nodig.
Als je een auto zonder injectie heb dan is het aan te raden om een brandstofpomp
van een 16v en een injectie tank van een manta aan te schaffen.
Het is wel noodzakelijk dat je een benzine aanvoer en een benzine retour leiding
aanleg als je dit nog niet heb.
Sluit de achterste kachel slang van het blok alvast aan nu je er nog bij kan.
De plastieke buis die aan de waterpomp vast zit haal je eraf met twee boutjes en
een slang klem.
Zaag de buis net voor de tweede tuut eraf dat je alleen een korte bocht overhoud
met een tuut erop.
Sluit deze weer aan op de waterpomp en op de tuut de retour van de kachel.
Monteer nu de toplager in de motor.
Het beste is om een koppelings plaat te gebruiken van een omega a 2.0i of een 2.4i.
Het is mogelijk om de koppelings plaat van de 18s te gebruiken daar hij
natuurlijk wel iets te klein is.
De drukgroep kan je gebruiken van een 16v.
Druklager kan je gebruiken van de 18s.
Haal de versnellings pook eraf .
Let wel op dat je zeker weet of het uitlaat spruitstuk er nog in kan als
de motor gemonteerd is.
Monteer de versnellingsbak op de motor.
Monteer nu de motor in de auto.
Als de motor op zijn plaats zit dan maak je de aandrijfas en de bak vast.
Zaag het gat aan de binnenzijde van de auto waar de kabelboom doorgaat iets
in en buig het om.
Het rubber wat het gat afdicht snij je doormidden.
Nu kan je de kabelboom netjes naar binnen werken en het stuk weer terug buigen.
Daarna doe je het rubber op zijn plaats.
Let goed op dat de motronic goed massa maak.
Sluit nu alle stekkers aan in de motorruimte.
Dit is heel afhankelijk van welke auto de motor gekomen is.
Het is dan ook wel noodzakelijk om er een motorschema bij te zoeken.
De schema op de site is dat van een astra gsi.
Sluit nu alle water slangen aan.

Radiateur aanpassen

Leg de radiateur op zijn rug met de aansluitingen naar boven.
Leg de ven zo op de radiateur dat de onderste pootjes precies boven de oude
schroef gaatjes komen.
Zoals je zal zien moet je aan de linker boven kant een rond stuk eruit zagen
om hem netjes te kunnen bevestigen.
Boor de gaatjes aan de onderzijde zodat er een lange moer doorheen kan.
Aan de boven kant komen de pootjes niet helemaal goed uit ik heb dat opgelost
met wat tyrepjes.
Zorg er nu voor dat er in de onderkant van je radiateur een moer gesoldeerd
word bij een radiateur specialist.
Dit koste mij 5 euro.
Doe wat witte waterleiding tape erop en draai de thermocontact erin.
Plaats de radiateur in je auto en monteer de overige waterslangen.

Kabelboom aanpassen

Leg een draad van het thermocontact naar massa.
Leg de andere aansluiting van het contact naar je ven.
Vanaf de ven leg je de andere aansluiting naar constante plus.
Het is mogelijk om een relais ertussen te plaatsen zie daarvoor de schema.
Maak de oude rode draden die bij de oude motor op de dynamo en startmotor
zaten helemaal bloot totdat je er eentje overhoud.
Verleng deze en sluit deze aan op constante plus(dit is voor je zekering kast)
Wederom op de startmotor.
De oude groene draad die op je min van de bobine zat moet je bij de nieuwe
bobine ook weer op de min zetten.(dit is voor je toerentalsignaal).
De rode draad met een zwarte hoes die van je linker voorlicht op je startmotor
zat moet ook op een constante plus(dit is van je groot licht)
Ik heb deze bij de plus van de electrische ven gezet lekker dichtbij.
Blauw= temperatuursensor nabij thermostaathuis
(De oude van de manta boom moet hier op)
Blauw/wit acculampje dynamo
Zwart = + via contact geschakeld aansluiten op de zwarte van de manta boom
(deze zat normaal op de manta bobine)
Zwart/rood van de 16v boom aansluiten op de zwart/rode van de manta boom.
(deze zaten normaal op de startmotor en de dynamo)
Rood/blauw=voedings kabel voor de benzine pomp relais nr. 4
(let op er zit ook een rood/blauw heel dik op deze niet gebruiken)
Deze doorknippen vlak voor je brandstof relais en aansluiten op de blauwe
van de manta boom stekker.(ter hoogte van het kachelhuis)
Let op dat de motor en de motronic goed massa hebben desnoods leg je een
extra massa kabel aan.
Nu kan je alle kabels solderen en intapen.

Let op dat je het koelsysteem goed ontlucht door middel van de verwarming
op heet te zetten en de kachel ventilator vol uit te laten blazen.
Als de elektrische ventilator aanslaat is de 16v gereed om je te vermaken.

SUCCES