update 12-02-2007
              verslag van de fietsvakantie in Noorwegen van 24 juli tot 08 augustus 2006 door Patricia en Ewout     
      
          
            De foto's heb ik gemaakt met een Pentax Optio 30 (3 mpix), voor 65 euro gekocht op Marktplaats.
                 Onder de foto's staat meestal de plaats aangegeven waar de foto gemaakt is, handig voor als je zelf wilt plannen.
                 Vrijwel alle foto's zijn vanaf of in de buurt van de fiets genomen, en zijn orgineel en rond de 33 kb, op een uitzondering na.
                 Volg je de route, zoals deze hier helemaal onderaan beschreven staat, kom je dit landschap en de plaatsen waar de foto's zijn genomen tegen.
                 Je conditie voor deze tocht moet goed zijn.
                 Ook technische vaardigheden, zoals sturen en schakelen, moet je goed onder de knie hebben en zijn van levensbelang op sommige afdalingen.
                 Enige ervaring in het mountainbiken is aan te raden. De langste afdaling (Kaldhov) is 32 km en technisch als gitzwart te omschrijven.
                 Het door wintertemperaturen aangetaste "wegdek" zit vol met gaten en scheuren.

                 Afdalen is hierdoor even vermoeiend als klimmen, maar wel gevaarlijker.            
                 De zwaartste dagtocht is van Bakko tot Geilo, 4 col's. Eén van 220 naar 1300 meter en 3 kleinere klimmetjes.



                                                                 
                                                  mijn Scott Scale 60 verbouwd tot berggeit. De foto is opgenomen in een flyer
                                                      van de Scott fabriek en aan alle Scott dealers en klanten van de US  verzonden.

                           LARS-ERIK JOHNSON
Customer Dealer Service/ Warranty
                  This happy customer sent this image of his Scale 60 outfitted with touring gear. I love seeing this stuff, it shows were all doing it right! "

                                                                                                       
 
        We hebben 14 nachten doorgebracht in Noorwegen:  3x camping, 1x boothuis, 2x Bed and Breakfast en 8x wild kamperen.
                 Wildkamperen is sterk aan te raden, zeker in het midden en hoger berggebied.
                 Wassen en drinken (zonder filter etc) doe je in een rivier of meertje.

                 Stromend water uit een riviertje kun je drinken, stilstaand water hebben we gekookt.
                 Gemiddeld waren we 20 euro per dag kwijt voor 2 personen. (Als je bier drinkt moet je dit bedrag niet serieus nemen)
                 De boot kostte via internet 125 euro, 2 personen en 2 fietsen, retour( ColorLine).
                 Benzine 250 euro retour (Lelystad- Hirshals), waarschijnlijk erg duur, maar voor een Lancia redelijk zuinig.
                 Lang parkeren in Hirshals is veilig en gratis, even buiten het terrein van Colorline.

                 Mooiste weg vind ik de 362 en 37, van Rauland naar Rjukan, elke bocht levert vaak een adembenemend uitzicht op.
                 Op die weg zagen we vaak de Hardangervidda tegen de achtergrond schitteren, waar we uiteindelijk doorheen zouden fietsen...




                   
       ..de 37 tussen Krossen en Rjukan ( Mosvatnet )                                         de 362 en het meer Totak


            De weg 9 van Kristiansand naar Rauland is ook erg mooi en wildkampeer gevoelig.
                Onderweg vind je voldoende winkels voor melk, brood en bananen.
                Water werd gehaald en gekookt uit de kilometers lange meertjes voor wat Aldi cappu en noodles.



  
                     
       ... wildkamperen langs de 9 bij Bykle                                                          stukje verder langs de 9, voor de afdaling naar Edland


 
       Langs de weg 9 liep het fietspad ( no3 ) geloof ik.
                  Gezien de tijd, route afstand en doel (kaldhov en Rallarvegen) zijn we op het asfalt van de 9 gebleven en is gezien het rijgedrag van de
                  Noor uitstekend te doen.
                  Een enkele x zijn we afgeweken vanwege een te gek wiebelend bruggetje, deze moesten we overbruggen om gehoor te geven aan de
                  verleiding en spanning :))





                       
        ..  het bruggetje bij Hisdal, langs de 9                                                         het vervolg richting Berdalen, over de 9


         Na de 9, de 362 en 37 kwam Rjukan,je weet wel, zwaar water.
                  De fabriek kom je gelijk tegen als je de 37 vervolgt, even voor Rjukan.

                  Ook wilde we vanaf Rjukan naar de Kaldhov, een bergroute naar de herberg "Kaldhov", welke start met een kabelbaan die je van 200m naar
                  850 m brengt.
                  De fietsen werden aan het voorwiel opgehangen in de cabine met de bagage aan de fietsen.
                  Aanvankelijk moesten we de bagage verwijderen, maar het was niet druk om 10.00 uur dus kon het erop blijven.
                  Deze kabelbaan (Krossobanen) is geschonken door een groot-industrieel aan de bewoners van Rjukan, opdat men dan de zon kon zien.
                  Rjukan ligt diep verscholen in een dal, waar de zon zich nauwelijks laat zien.





                        
       .. .  heavy water factory, bij Rjukan, langs de 37                                      lift aan de rand van de Hardangervidda bij Rjukan


 
       Lekker douchen op een camping bij Rjukan, fietsen nakijken, afstellen c.q. schoonmaken en smeren.
                  De volgende dag zou de Krossobanen ons naar het startpunt van de Kaldhovroute brengen.
                  Een onwerkelijk landschap, waarbij de "Gausta" berg voor lange tijd de achtergrond is, openbaart zich.
                  Na een stevige klim kom je op het  plateau, op zo'n 1200 meter.
                  Zie je nu enkele foto's:




                                                                     
             Gaustatop op de achtergrond                                                                                       na 20 km richting Kaldhov


                            \
            
de enige bloem in het landschap                                                               halverwegen de route


                Het begin van de afdaling, 32km lang...naar Bakko.
                 Bakko ligt op 190 meter, een verval van 1100m.
                 Eigenlijk wilde ik voor de vakantie schijfremmen monteren, helaas heb ik dat niet gedaan.
                 Tegen het eind van de middag kwamen we in Bakko aan, de remblokjes opgestookt en pijn in de handen en schouders van het afdalen op erg
                 slecht wegdek



                            
            achter bij het meer staat de herberg "Kaldhov"                                        waar de afdaling begint van 32 kilometer


         Na Bakko zijn we richting Haukasgrendl gefietst en ons tentje bij het water geplant.
                   Een lading muggenolie hield de horde steekgrage op afstand.

                   Ook de regen die we op de Kaldhov hadden achtergelaten had ons weer ingehaald en verdween pas de volgende ochtend.




                           
       .. . wildkamperen bij Haukasgrendl                                                                de volgende dag de bidon vullen


                                        


         Uiteindelijk hebben we het ski-oord Geilo gevonden en daar een pizza gegeten.
                    Geschrokken van boemboemboem Geilo fietsten we snel verder.
                    Pas om 21.00 uur vonden we een slaapplekje bij een brug in
Ustaoset, weg 7, vlakbij het begin van de Rallarvegen (Haugastol).



                           
         .. na 12 uur fietsen eindelijk een plekje ( weg 7 Ustaoset )                          de badkamer                                                                                                                                                     

                           
         ...
fietsbord voor fietsers , Haugastol                                                             .and there we go.. 2 dagen hemels fietsplezier


         D e Rallarvegen is een weg langs de spoorlijn Haugastol-Finse-Myrdal.Deze is befietsbaar, het beste te beginnen bij Haugastol.
                  Rond augustus ligt er weinig tot geen sneeuw, ervoor of erna verspert sneeuw wel eens de doorgang en moet je klunen.
                  Mocht je verder willen naar bijvoorbeeld Voss, ben je verplicht de trein te nemen.                                                                                    
                  De route gaat door erg mooie landschappen, ruig, lelijk, prachtig, adembenemend en slingerend door de bergen.
                  Met weinig moeite kun je je hier de winters voorstellen en het fluiten van de wind.
                  Ik hoopte dat aan deze route nooit een einde kwam.
                  De waterpartij aan het einde van de route was onbeschrijfelijk mooi.
                  Ook het ontbreken van elk gemotoriseerd voertuig droeg hieraan bij.
                  We waren blij dat we aardig wat mountainbike ervaring hadden, wat goed van pas kwam op de 2e dag naar Myrdal.
                  Steil afdalen over lei-steen, in de regen, langs afgronden..om nooit te vergeten.

   


   
                        
            naar Finse                                                                                                 na Finse, onbeschrijfelijk mooi
  

          
                         
          
 wild kamperen, foto vanuit de tent, ergens op de Rallarvegen                 in de weinige sneeuw, 22 graden, uitzonderlijk warm  
 


                  =    
           
waterplassen, zon en sneeuw                                                                    blauwe gletsjers en paarse lucht


                                                             
                                                              
  einde Rallarvegen, nog 1 kilometer.....klimmen


                                       
       ..   
klim naar station Myrdal                                water en mist bij Myrdal                                     bizar steil klimmen


                         
          ..
 Myrdal                                                                                                       met station incl.douche :) koffie en hotdog


         Met de treinrit verruilden we het ruige voor het landelijke ,de Fjorden en eilanden ,een complete aderlating!
                   Tuurlijk, een fjord is ook hoog en uniek, alleen is deze overbevolkt door toeristen. In elke bocht staat een camper, vaak Duits of Nederlands.
                   De tocht start vanaf Bergen.
                   Op het station van Bergen sprak ik een Amerikaanse fietser aan omdat die dezelfde banden gebruikte als ik (Continental Town & Country).
                   Hij had er net als ik stuk of tig uitgeprobeerd .
                   Samen zochten we een camping omdat we graag wilde wassen en drogen.
                   Deze vonden we pas de volgende dag.
                   In Bergen kwamen we een fietsenwinkel tegen van 3 verdiepingen met
alles op voorraad.
                   De Amerikaan ging na het niet vinden van een camping terug naar Bergen,wij fietsten door,de gehele nacht en volgende ochtend,naar
                   Langevagen,het volgende eiland,130 km verder.

                   Elanden en wilde katten gingen ons voor, gevolgd door strepen van vallende sterren.

                   


                         
       ... (545)van Bergen naar Langevagen om 04.45, zon opkomst(Helland)      ondergaande zon bij Stavanger (echte kleuren)



                 
Op een gegeven ogenblik konden we gewoon niet meer verder,we zagen een verlaten picknicktafel en sliepen daarop een gat in de dag.
                   We wilde eigenlijk de ferry naar Buavag halen maar lieten dat plan maar varen.
                   In de buurt van Langevagen vonden we een camping (2 tenten) welke eigenlijk was ingericht als haven.
                   Gelukkig was er een wasmachine en droger aanwezig en kon we de Rallervegen regen uit de kleding krijgen.
                   Voordat we ons overgaven aan een 14 uur durende schoonheidslaap, planden we dat we de volgende dag in Stavanger zouden zijn.
                   Hiervoor moesten we langs Haugesund, over de 47.Goed uitgeslapen en met turbo benen stoomden we over de "selfkilling" fietspaden.
                   Glas,rubber,stokken,autobanden,naalden,kleding,spijkers,van alles kwam je tegen.
                   Soms liep een fietspad gewoon dood na een lange klim of moest je in de remmen om over te steken in een lekkere afdaling.
                   Tip,gewoon op de weg fietsen,snel en effectief en geen enkele Noor die hierop negatief reageert.
                   En snel wil je daar wel gaan,het rook er naar Botlek,afwasmiddel en teveel auto's in "Haugeongesund".
                   Vlak bij Skudeneshavn werd het mooi en lag de ferry te wachten naar Stavanger.




                                      
           
fietspad ellende bij Halland (47)                      ferry naar Stavanger,95 kr voor beide              Bed & Breakfast (Randaberg)


                   In een stadscamping hadden we geen zin.Op het ogenblik dat we een slaapplan zaten te beramen,op de ferry naar Stavanger,maakten
                    we kennis met 2 Noorse vrouwen.

                    De ene vrouw vertelde, dat ze een Bed & Breakfast ging beginnen en dat wij de gelukkigen waren, een soort generale repetitie voor haar.
                    We fietsten samen met haar vriendin mee naar Randabergen, bij Stavanger
                    Bovenop de heuvel aangekomen kwamen we aan bij 3 lieve witte huizen, gelegen tussen prachtige planten en bloemen,het rook er heerlijk.
                    We werden voorgesteld aan haar man Rolf, die druk bezig was om de laatste, letterlijke hand te leggen aan de huisjes.
                    Al het werk werd met de hand gedaan,met antiek gereedschap werden de sierlijsten en kozijnen gemaakt.

                    Wij waren dus de eerste gasten en ze wilde graag weten wat we ervan vonden.
                    Zelden hebben we ons zo welkom en de gastvrijheid gevoeld !



                    
           Bed&Breakfast (Randaberg) bij Stavanger      Rolf bezig met de kozijnen                          linksboven de advertentie van hun B&B


                         
        .  ..
met antiek handgereedschap                                                                 uitzicht op de beroemde fjord met Prekestolen en Kjerag


       Het leek hun een goed idee om ons uit te nodigen voor een berg wandeling.
               Zelf wilde ik Prekestolen wel eens zien, u weet wel, die platte rots waarbij men liggend op de buik een loodrechte kijk naar beneden heeft op
               het water van de fjord, naar ik me herinner zo'n 600 á 700 meter.

               Verbaasd vroegen ze waarom niet naar Kjerag, een stukje verder op bij Lysebotn? Die is 1300 meter hoog en ook loodrecht..
               Een autorit van 3 uur en een klim van 5 uur bracht ons naar de top van Kjerag.
               Mijn benen waren van beton en gehard staal, maar konden de damesbenen nauwelijks bijhouden.
               Ze moesten vaak voor ons stoppen op de slopende tocht naar boven.



                       
        ... eerste gedeelte van de klim, uitzicht op Lysebotn                                  de top, 1272 meter loodrecht, 2 keer hoger dan Prekestolen


                                           
           
Kjerag                                                             . je kunt er op staan (only for real men)                Kjerag


      De terugtocht ging per ferry en duurde 6 uur, tot aan Stavanger.
              De volgende dag wilde we verder fietsen richting Egersund.
              Na weer een goede nachtrust kwam de tijd van afscheid.
              Vanaf Randabergen was het maar 5 minuten fietsen om op de fietsroute (noordzee) " 1 " te komen.
              Ideaal dus als je als fietser een overnachting zoekt zonder daarvoor om te fietsen of te gaan zoeken.

              Precies de doelgroep die ze graag zien als klant....fietsers....mensen die voor hun land komen en verhalen hebben...
              Het is er schoon, zeer rustig en goedkoop !  450 nkroon .Gewoon mailen of bellen (vloeiend Engels) met Rolf.


                        het adres  Todnemveien 33
                                        4070 Randaberg
                                       +47 51413085
                                        rolf.egil@holten.no

            Na het afscheid volgden we een stuk van de Northsea route 1,over de 510 naar Verdalen langs de witste stranden die ik ooit gezien
             
had,de 507 naar Soyland en dan de 44,hoogste versnelling met een gemiddelde van 31 pu naar Egersund en Hauge,waar ons geplande camping
             
was.
              Het was alsof je in het hoog seizoen op een Italiaanse of Spaanse camping aankwam,tjee...stampend boemboemboem sleurhutten,caravans
              
met schotels en Nederlandse campers die door hun assen zakte van de meegebrachte piepers,dekens met onderdelen van wat eens een
              
motor was,schreeuwende kinderen en nog harde schreeuwende moeders.           
              Patat-olie-benzine-BBQ-wc lucht kwam samen met 90 decibel kinderverdriet op je af.
              Wat een vergissing.Bij Elve,een heel stuk verderop, aan een meer, vonden we een camping plaatsje,schoon,rustig,naar bloemen ruikend,en
             
gratis.



                     lake en boat                                      k water
                       
wildkamperen is lonend, langs weg 44 Elve                                            de kraan voor koffie en noodles


                           
      ...   Jossingfjord, begin van de 2e WO in Noorwegen                                    Flekkefjord (E39)   
                          
          A
angekomen in Flekkefjord vroegen we de weg naar Rana/Lyngdal.
                Daar wordt een nieuwe weg aangelegd wat 17 kilometer scheelt met de E39.
                Deze weg is als een streep zo recht, weinig klimmen en bestaat uit 6 tunnels waarvan 2 er ongeveer 4 kilometer lang zijn.
                Deze weg is nog niet in gebruik en verboden.Laten we nu net de weg vragen aan de leider van het project :)).
                Verbaasd over onze fietsen met zware bepakking nodigt de man ons uit voor een drankje en een verhaal.
                Erg gezellig.De man , Finn genaamd, heeft zijn huis aan het fjord van Flekkefjord en een boothuis, met daarboven en gastenverblijf.
                Daar mochten we overnachten en met hem en zijn gezin het diner en ontbijt gaan gebruiken.
                Finn vertelde over wegenbouw, de 2e w.o. en over de lokale helden (oa de morseman van Flekkefjord)
, deze verhalen vulden de hele avond.




        
                  
        .. .  zonsondergang bij het boothuis van Finn                                              uitzicht vanaf het huisterras van Finn op Flekkefjord fjord


                           
            
afscheid van Finn ( rechts :) )                                                                 de illigale rit door 1 van de tunnels van Feda tot Tjomsland

        De laatste etappe diende zich aan, naar Kristiansand.
                Op aanraden van Finn hebben we de afgesloten weg genomen en zo ons veel verkeer en ellende bespaard.
                In de tunnels stonden alle ventilatoren open om de boel binnen droog te krijgen, dit gaf ontzettend veel lawaai.
                Af en toe lag er een steen op de weg bij gedeeltes van de tunnel die nog niet helemaal af was....hebben we eindelijk die helmen eens gebruikt
                ...voor vallende stenen...!




                          
         . E39                                                                                                          tja, lijkt op mijn huis, maar dan anders....
       Het is al weer laat als we Kristiansand bereiken.
              Even verder op vonden we een camping en een leuk plekje waar we uitstekend sliepen.
              De volgende dag wacht ons een boottocht van 6 uur en een lange autorit van 11 uur.
              Jammer dat we Noorwegen moesten achterlaten.
              Eerlijkheidshalve hadden dat al bij Myrdal gedaan en was Stavanger een uitzondering in dat drukke deel van Noorwegen.
              Het was moeilijk om je tent ergens neer te zetten aan de westkust, alles was omheind.
              De Noor wordt snel rijk en dat merk je op de E39, aan de omvang van de uitlaten, de grote van de 4x4's en absurde campers en motoren met
              karretjes erachter in botsautootjeskleur ( Honda Wing of zo iets met glittertjes in de lak, vlaggetjes, leertjes en blinkend chroom ).
              Tip, ben je bezig met afdalen en je zit achter een auto met  Nederlandse kenteken....houd afstand !!.....deze kan namelijk plotseling stilstaan om het
              landschap te aanschouwen....achter glas !? (kun je net zo goed achter internet zitten).
              Volg de 9 maar naar boven en plant je tent naast het water of in de bergen, drink water uit de ontelbare rivierertjes en vooral..
              hoor niets........helemaal niets..........oorverdovend stil.

              de wegen: Kistiansand-Edland               9           
                                Edland -Krossen               362
                                Krossen- Rjukan                 37                                                                    
                                Rjukan- Atra                     Kaldhov,start Krossobanen Rjukan
                                Atra- Bakko                      364
                                Bakko- Imingen                 wit weggetje
                                Imingen- Geilo                   40
                                Geilo- Haugastol                7
                                Haugastol- Myrdal            Rallarvegen
                                Myrdal- Bergen                 Trein
                                Bergen- Halhjem               E39 ferry
                                Sandvikvagen-Sagvag      541 grote brug
                                Sagvag- Langevagen        541 ferry
                                Buavag- Smorsund            541
                                Smorsund- Skudeneshavn 47 ferry
                                Stavanger- Sola                 route 1 gedeelte Noordzee route
                                Sola- Soyland                    510 en 507
                                Soyland- Hauge                 44
                                                                           =======
                                                                          1300 kilometer
                                                                                                                                                                                                                                                                  

                  

                  KLIK HIER VOOR HET FOTOBOEK
                 


                 
Wil je een originele foto (+/-  1,5 mb) , meld dan even waarvoor je deze gaat gebruiken.
                  De B&B advertentie en landkaart kun je opslaan en vergroten zodat deze duidelijker te lezen zijn.
                  Uw mening, suggesties en kritiek zijn van harte welkom.
     
                          email ons 
                                    
of schrijf in het                                         gastenboek 
  
                                                           

                                                                                                     Bezoek eens deze site's

                                                                                                                   


    KLIK HIER als je wilt linken naar VESPA IN JE SCHUUR...  een site over reparatie en onderhoud van de Vespa PK50XL.