Carlow's v-max project De bouw pagina 1

Home

De werkplaats

Onderdelen

De bouw

Foto's

E-mail

Vragen

Gastenboek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De v-max gekocht in 2001 bij een Harley dealer in Leeuwarden die er vanaf wilde.

Bouwjaar van de v-max was 1990 en zag er best goed uit, omdat ik al een v-max had waar ik dagelijks op kon rijden, wilde ik deze motor op mijn dooie gemak gaan verbouwen.

Daar heb ik mij dus wel aan gehouden, want het is inmiddels 2010 !!!!

Eerst alles strippen en het frame laten poedercoaten, mooi zwart met blanke lak.

Na het poedercoaten alle draadgaten opnieuw getapt zodat alle schroefdraden weer netjes zijn.

Gelijk maar een setje nieuwe balhoofdlagers er in gezet.

Om hem straks wat beter te laten sturen gaat de rubber blokophanging plaats maken voor een stel aluminium bussen,waardoor het blok ook dragend deel van het frame wordt.

Deze bussen heb ik na het draaien nog blank laten anodiseren voor een betere corrosie bestendigheid.

Het motorblok wilde ik 100% in nieuwstaat hebben......

Piet de v-max specialist, heeft het hele blok gedemonteerd en de lege carters weer terug gegeven zodat ik daarmee aan de slag kon.

Heb het blok weer leeg in elkaar gezet, alles afgedopt en speciale afsluitdeksels gemaakt voor de cilinders.

Toen het blok volledig gestraald met glasparel (zand stralen is iets te grof voor dit werk).

De cilinderkoppen heb ik niet gestraalt ,maar laten logen bij een bedrijf dat ook grenen meubelen loogt.

Na een paar extra spoel beurten om alle resten glasparel uit alle hoeken en gaten te krijgen, gaat het blok weer terug naar Piet.

Het blok wordt nu volledig gereviseerd en met volledig bedoel ik ook volledig, dus nieuwe versnellingsbak, drijfstangen, klepzittingen, lagers etc. etc.

Ook wordt er gelijk het een en ander aangepast zoals een verbeterde nokkenas ketting spanner en het beruchte O-ringetje wat voor olietoevoer problemen kan zorgen.

Als dat allemaal klaar is gaan er speciale deksels op om alles aan de binnenkant schoon te houden.

Alle losse deksels aan het blok had ik al laten spuiten op mijn werk en de cilinderkop werd hittebestendig mat zwart.

Het kale blok van dichtbij.......

Nu kon het blok naar de spuiter, dit is gedaan bij Motopaint in Ridderkerk.

Deze heeft het netjes gespoten voor een redelijke prijs.

Er is gewoon gewerkt met aluminium primer en zwarte hoogglans autolak, deze lak is hittebestendig tot 120 graden en dat is meer dan zat voor een v-max blok.De lak van mijn andere v-max zag er 10 jaar na het spuiten nog steeds perfect uit.

De aluminium strepen op het blok en kleppen deksels heb ik weer voorzichtig blank geschuurd en daarna weer netjes gepolijst.

Het blok werd gelijk voorzien van RVS bouten (waar mogelijk).

Nu was het weer de beurt aan Piet om het blok weer verder af te bouwen.

Zo het blok is eindelijk klaar !!!

Nieuwe deksels met het uitgefreesde Yamaha logo en waterpomp deksel met 1200 cc erin.

Blok en frame zien elkaar weer na  7 jaar.......

De "solidmotormounts" komen tussen frame en blok.

Diversen kleine onderdelen laten verchromen.

Ringetjes van de kleppendeksel, moeren cardan, veren, klemmen etc.

Het begint al ergens op te lijken...........

Ga door naar pagina 2.