Carlow's v-max project De bouw pagina 2

Home

De werkplaats

Onderdelen

De bouw

Foto's

E-mail

Vragen

Gastenboek

Een mooie achterbrug met brace eronder, deze is extra verstevigd rond de lagers en voorzien van een ingelaste plaat in het tussenstuk.Dit is een achterbrug die Piet nog voor mij in elkaar gelast heeft.

Natuurlijk ook hier weer nieuwe lagers er in gezet.De brug is netjes gepoedercoat bij de firma HaMax in Hazerswoude-dorp.

Het cardanhuis heb ik zelf gespoten met een spuitbus 2K autolak, waarna er nog een laag blanke lak over is gegaan.

De volledig instelbare schokbrekers komen van de WP suspention PRO Line.

( Het weggedrag gaat hierdoor echt met sprongen vooruit ).

Er is gebruik gemaakt van een cardan van een Yamaha FJR 1300, voordeel is dat er doorgaans een stuk rustiger gereden wordt met een FJR en dit daardoor een mooi lopend cardan is zonder problemen.

Er moest wel het een en ander worden aangepast: bevestiging voor de schokbreker zit er normaal gesproken niet op en de draadeinden moeten vervangen worden door andere exemplaren, ook gaat er een andere lagerdrukbus in.

Het standaard achterwiel is slechts 15" groot en voorzien van een erg hoge en smalle band, 150 x 90. in 1985 was dat nog breed.....

Het slechte sturen in lange bochten komt dan ook doordat de band te hoog is waardoor hij te veel meegeeft en de motor gaat "dweilen".

Ook is het standaard wiel redelijk zwaar, wat het onafgeveerde gewicht niet ten goede komt.

Er worden ook wel banden van 170 breed opgezet ipv 150, maar dat is niet verstandig op een 3,5 J brede velg.

Er moest dus iets anders komen, eerst dacht ik er nog aan om de standaard velg te laten verbreden naar 5,5 J waarbij hij dan naar een diameter gaat van 18".

Dit zou wel een verbetering geven met sturen,maar nadat ik zo'n wiel in mijn handen had gehad wist ik dat het dat zeker niet zou worden, wat was dat zwaar zeg. Nog een nadeel was de banden keuze in 18" banden.

Kortom het moest een breed en licht 17" wiel worden.....

De keus viel op een Suzuki Hayabusa GSXR 1300 achter wiel, dit wiel is licht, breed .

De ideale maten: 17 x 6j , hierop gaat een 190 achterband en dat past net tussen de originele achterbrug.

"klein" nadeel is wel dat een GSXR 1300 kettingaandrijving heeft en een V-Max cardanaandrijving.

Dit heb ik als volgt opgelost:

De naaf uit een oud v-max wiel gefreest,,

Tot ik dit overhad,

daarna afgedraaid

Met dit als resultaat........

Daarna de ketting zijde van het Suzuki wiel uitfrezen,

de naaf uitlijnen op de velgrand.

Het V-Max hart in het Suzuki wiel lassen.

Na het lassen kan er een kleine slingering in de velg komen door de hitte tijdens het lassen.Deze slingering is meestal niet meer dan een paar milimeter.

Toch wilde ik het zo perfect mogelijk hebben dus is het wiel naar de richtspecialist gebracht om de boel weer binnen 0,2 mm in lijn te krijgen. Dit heb ik laten doen bij van der Wouden richttechniek in Reeuwijk.

De lettertjes die op de spaken staan heb ik met een dremel en wat schuurlinnen weggehaald, zodat het een wat strakker uiterlijk kreeg.

Daarna zijn ze naar de polijsterij in Lopik gedracht, waar het gehele wiel hoogglans gepolijst werd.

Om het allemaal een nog strakker uiterlijk te geven heb ik verzonken ventielen gebruikt.Deze worden veel gebruikt in de autotuning wereld.

Deze moeten met een opschroefbaar hulpstukje opgepompt worden (wel zorgen dat je dat altijd bij je hebt voor onderweg).

De banden zijn van de Michelin power one serie, een lekkere zachte band met heel veel rubber en het minste profiel. (ik ben toch een mooi weer rijder....)

Deze banden voldoen precies aan de wet, waarbij 5% profiel op de openbare weg is toegestaan.....

de maten: 120 x 60 x 17" voor

                190 x 50 x 17" achter

Er is voor een erg lage band gekozen voor de vette looks ( 70 en 55 hoog sturen wel wat beter maar het oog wil ook wat...)

Ik heb gekozen om een 240 mm Suzuki achterremschijf te gebruiken, omdat deze direct op het wiel past.

Hierdoor hoeft er geen extra verloop schijf gemaakt te worden die altijd extra slingering geeft.

De schijf is gekocht via E-bay en is van Chinese makelij, voor een achterschijfrem durfde ik dat wel aan, voor zou het mij geen veilig gevoel geven.

Omdat een suzuki Hayabusa een veel dikkere achteras heeft als een V-Max, moesten er ook nog enkele verloopbussen voor de lagers gedraaid worden. (van 32 mm naar 20 mm)

De makkelijkste manier om een achteremklauw te maken, had natuurlijk geweest om een originele Suzuki klauw met een verloopbusje er op te zetten.......

Ik koos voor een radiale voorremklauw van een yamaha R1, omdat dit een dubbelzuiger klauw is heft hij het tekort aan schijfdiameter voor een gedeelte op.

Nu is daar natuurlijk geen bestaande ophangbeugel voor, dus moest ik weer zelf aan de slag........

Van een stuk 22 mm dik aluminium maakte ik een stevige ophangbeugel......

na een paar avonden meten en frezen, zag het er dan zo uit.

Om het in stijl te houden heb ik hem ook nog zwart laten anodiseren.

Op de foto ook het blokje erin met de sensor voor de kilometerteller.

Het magneetje voor de sensor zit in 1 van de  speciale remschijfboutjes.

En dit is het eindresultaat !

Ga door naar pagina 3.