Carlow's v-max project De bouw pagina 3

Home

De werkplaats

Onderdelen

De bouw

Foto's

E-mail

Vragen

Gastenboek

Op deze pagina is de voorkant aan de beurt.

Er moest heel wat gebeuren om tot deze vette look te komen......

Een V-max heeft van oorsprong een erg dunne vork en dat vond ik nou net niet bij zo een dikke motor passen, dus aan de slag....

Ik wilde wel gelijk 1 van de dikste vorken die er te krijgen zijn en dat was een USD vork uit een MV-Agusta F4 uit 2004, deze kocht ik compleet met de bijpassende remmen en kroonplaat.

De buitenpoten zijn 58mm en de binnenpoten zelfs 52mm, dit in tegenstelling tot de meeste USD poten die 43mm zijn of nog kleiner.....

De MV kroonplaten ging ik niet gebruiken,omdat de steek daarvan niet overeen kwam met wat ik wilde en de bovenste kroonplaat was ook veel te dun.

Dus de originele kroonplaten werden verkocht en er moest iets anders komen......

 

Na een paar weken passen en meten met stukken karton en andere materialen, kwamen er dan toch de nodige maten uit.

Ik maakte de grove tekeningen hoe ik het wilde hebben en een collega zette dat om in een mooie CAD/CAM tekening.

Het materiaal wat is gebruikte was aluminium 52ST, dit is sterk genoeg, zeker als je bedenkt dat de standaard kroonplaat slechts 30 mm is en deze 80 mm zou worden.

Het voordeel van dit aluminium waar weinig lood inzit, is dat je het mooi kunt laten anodiseren.

Een collega maakte het CNC freesprogramma,waarmee we op een zaterdagochtend aan de slag gingen.

De 3D freesmachine maakte ze op een standaard gaten maat van 52mm, zodat ze voor derden ook te gebruiken waren.

De definitieve maten voor mijn eigen vork heb er later thuis met mijn eigen conventionele freesbank in gemaakt.

Om uit de kosten te komen voor mijn eigen kroonplaten besloot ik er gelijk maar een paar te maken.Zie hier het resultaat van een ochtend werk, maar dat was nog niet alles.......

Er moest ook nog een andere balhoofdas gedraaid worden, omdat de standaard as te kort was voor de dikkere kraanplaten.

De balhoofdas werd er met behulp van een garagepers ingeperst zodat hij lekker stevig zat. Daarna kwam er nog een borgbout door de kroonplaat en balhoofdas om verdraaiing te voorkomen bij gebruik van stuurslot.

Het volgende probleem is de lengte van de voorvork. Een originele v-max vork is ongeveer 90 cm lang.

Bij de meeste supersport motoren is de vork maar 72 cm lang dus ook de MV-Agusta vork die ik had gekocht.

omdat ik de motor een lekker vette look wilde geven hoefde hij wat minder hoog te worden dan die 90 cm.

Het achterwiel was al een cm of 2 lager dan normaal en de vering had ik ook iets lager gezet.

Dus een vork van ongeveer 82 cm zou de boel prima in balans brengen, al met al werd mijn v-max totaal 6 cm lager dan een standaard exemplaar......

Maar goed, die vork was nog steeds te kort.

Na veel reken en meetwerk ben ik als volgt te werk gegaan:

Van 2 stukken aluminium  rond 60mm, heb ik nieuwe bovendoppen gedraaid.Het gehele binnenwerk van de originele bovendoppen is nagemaakt, maar dan dus 80mm langer

Het afstelmechanisme van de vering blijft op deze manier bereikbaar. al is het wel met wat langer gereedschap.

De originele MV-Agusta afsluitdop heb ik passend gemaakt om het geheel weer te kunnen afsluiten. (dit zal later weer veranderen omdat ik het niet strak genoeg vind staan...).

Hier zit het geheel al een beetje in elkaar om te passen.

De aluminiumkleurige verlengers zijn duidelijk te zien.

Om het een geheel te maken gaat er nog 62mm aluminium buis om de poten, zodat je de verlenging niet meer ziet.

De onderste ringen zijn de steunbussen waarop de buis steunt.

In de kroonplaten zijn ook kamers van 62mm rond gemaakt, zodat de buizen daar netjes een paar mm invallen.

En zo ziet dat er dan uit.....

Nu alles een beetje past gaan we weer een stap verder.....

Alle onderdelen van de vork zijn eerst gepolijst en daarna zwart geanodiseerd. Dit geeft een goed bescherming tegen corrosie en staat natuurlijk erg mooi.

De bruine onderstukken heb ik zwart gespoten, op de prachtige bronzen uitvalnaven na. wat toch wel een hightech uitstraling geeft.

Er moesten ook heel wat pasbussen gedraaid worden om het kawasaki zxr 750 voorwiel er in te krijgen.De as maat van MV is 40mm en het moest naar een 20mm kawa as gebracht worden...Maar na flink passen en meten zat alles goed in het midden.

De Braking remschijven hebben een diameter  van 310 mm, dit is hetzelfde als de MV, dus komt het precies uit met de Nissin 6 zuiger remklauwen.

Om de bedrading netjes weg te werken heb ik nog een gleuf in de bovenste kroonplaat gefreesd.

Om de bedrading door het stuur te laten lopen moesten er eerst doorvoer gaten gemaakt worden.

Dit klusje heeft me een week gekost om alles werkend te krijgen.

Er moesten ook nog extra draden door voor de knipperlichten in de stuuruiteinden.Omdat het hier om een dikwandig aluminium superbike stuur ging was er weinig ruimte in het stuur voor alle draden.

Het geheel is later netjes afgewerkt met zwarte krimpkous.

Ga door naar pagina 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.