Carlow's v-max project De bouw pagina 5

Home

De werkplaats

Onderdelen

De bouw

Foto's

E-mail

Vragen

Gastenboek

Nog wat "kleine" probleempjes die opgelost moesten worden...

Omdat de motor in zijn geheel een cm of 6 lager was geworden, moest het zij-standaard ook worden verlaagd .Eerst heb ik het onderste gedeelte eraf geslepen en het voetje er weer opgelast.

Het bolletje om hem uit te klappen moest ook een paar cm verzet worden omdat deze tegen de schakelpook kwam na montage van het remschakel set. Ik vond hem toch nog wat te rechtop staan, dus ging de slijpschijf nu in het bovenste gedeelte, hier ging nog 10 mm af.

De zij-standaard was nu goed qua lengte, maar doordat de lengte veranderd was klopte de spanning van de veer niet meer.........dit is opgelost door een extra gaatje in het ophangbeugeltje van de veer aan het frame te boren.

Een MV-Agusta achterkant heeft een mooi ingebouwd achterlicht wat als nadeel heeft dat er geen kentekenplaat verlichting op zit.

Dit heb ik opgelost door een gat in het lamphuis te boren en er een stukje doorzichtig kunststof in te lijmen.Met een dremel heb ik ook een radius in het polyester geslepen.Nu verlicht de lamp ook de kentekenplaat.Dit gaat alleen bij een normale gloeilamp,bij een achterlicht met LED's gaat dit echter niet omdat er vaak gebruik gemaakt wordt van rode LED's en daardoor de kentekenplaat rood verlicht wordt en dit is verboden.

Na een paar maanden heb ik toch gekozen voor een LED achterlicht omdat het remlicht overdag bijna niet te zien was (het is 1 lampje dat precies achter de middelste rib zit).

Ik heb weer zo'n gat gemaakt maar nu met een apart lampje erin zodat de boel goed verlicht wordt.

Een nadeel van een ander kontje op je motor is dat deze vaak alleen aan de bovenkant mooi afgewerkt zijn.De onderkant is meestal open ,zodat al het opspattende vuil overal tussen komt.Dit is opgelost door een oud standaard spatboard te verzagen zodat hij er onder past, nu blijft de boel een stuk netter.

Bovenop het oude spatboard zitten de extra weerstanden voor de LED knipperlichten die alleen in het stuur zitten en zowel naar voor als naar achter schijnen.Ze zijn aangesloten op de stekkers van de vervallen achter knipperlichten. (zonder extra weerstanden knipperen LED knipperlichten veel te snel.....)

Omdat de standaard kilometerteller veel te lomp was, heb ik voor een kleinere ronde teller gekozen, deze is van het merk Acewell.

Dit is een hele uitgebreide teller met veel functies, waaronder de hoogst gereden snelheid en het hoogste toerental, ook de 2 dagtellers zijn erg handig. De aandrijving heb ik op het achterwiel gebouwd.

 Deze werkt met een sensor waarlangs een speciale remschijf-magneetbout draait.

Omdat de teller verlichting van de Acewell teller blauw licht geeft, moest ik de originele tellers op de "tank" ook voorzien van blauwe verlichting.

De covers van de radiateur komen van een grote bekende meubelzaak uit Zweden.........

Het zijn namelijk tafelpoten, die ik voor een tientje uit de rommelbak viste. De vormgeving kwam zo mooi bij de luchthappers van de V-max, dat ik besloot hier iets moois van te maken. Na een paar dagen proberen en het nodige freeswerk, kwam ik tot het bovenstaande resultaat.....

De MV-Agusta F4 Nissin 6 zuiger remklauwen remmen echt perfect.

Ophangbouten van het blok zijn uitgevoerd in verchroomd staal.

Diversen andere bouten in afgedraaid en gepolijst RVS.

Gefreesd Otec waterpomp pijpje.

Afwerking van de plek waar de achterrempomp zat.

Afdekkapjes met Yamaha logo tussen de cilinderkoppen.

Hoogglans zwart blok met gepolijste delen.

DAM uitlaten met zwart geanodiseerde eindstukken. Deze uitlaten gebruik ik met de DB-killer erin, omdat er dan meer power in het middengebied zit en dat is toch het gebied waar je het meeste in rijdt. Er zit een vreselijk mooi geluid in als je zonder DB-killer rijdt, maar in de Randstad is de kans dat je een politie busje achter je aan hebt wel erg groot.

ps. zelfs MET DB-killer is het geluid nog illegaal.

Kartonnen beschermkappen gemaakt voor in de garage......Dochter en vrouw zijn weleens wat onvoorzichtig met de scooters.

Bij de meeste aftermarket uitlaten is de afwerking van de overgang van vaste bocht naar demper niet zo netjes, je ziet meestal een roestig stuk bocht zitten. Dit zie je ook vaak bij Doma uitlaten, Ik heb dit opgelost door een RVS buis van rond 45mm te nemen, deze in de lengte door tweeen zagen, 2 sleufjes er in te frezen waardoor een slangen klem past en klaar......(buisje op de foto moet nog een beetje bij kleuren door de warmte).

zo, nu eerst een Bavaria ............

en dan door naar het volgende project....................