Carlow's v-max project

Home

De werkplaats

Onderdelen

De bouw

Foto's

E-mail

Vragen

Gastenboek

Veel gestelde vragen over wielen:

 

Wat is de breedste band die nog in de standaard achterbrug past?

De breedste band op de standaard 15” velg is 170, er moet echter wel een extra ringetje van ongeveer 3 mm tussen het wiel en de cardan geplaatst worden.Hierdoor zal het wiel wel 3mm uit het hart staan ,dit is echter niet merkbaar tijdens het rijden.

Het nadeel hiervan is wel dat de vertanding minder diep in het cardanhuis zit en daardoor wel wat harder slijt. Het ringetje is echter niet altijd nodig , sommige type banden halen het net zonder ringetje. Gewoon even proberen (zonder is altijd beter)

De ruimte tussen achterbrug en velg hoeft echt maar een fractie van een millimeter te zijn, als je gaat rijden wordt de ruimte tussen de brug en band alleen maar groter, door de middelpunt vliegende krachten zal een band altijd hoger worden naarmate je harder rijdt.

Kan ik een nog bredere band kwijt in mijn standaard achterbrug?

Het is mogelijk om breder te gaan dan 170 , er moet dan wel een groter wiel in komen Een 17 “ is dan de beste keus, dit is een gangbare maat waarbij de banden keuze zeer ruim is.

Er zijn ook 18” wielen op de markt maar daarvoor is de banden keus wat minder. De breedste Band die met een 17” of 18” wiel in de standaard achterbrug past is 190 !

Hou er wel rekening mee dat je niet even een wieltje kunt wisselen, om een bredere band te monteren zal in veel gevallen het Cardanhuis gedemonteerd moeten worden. Soms wil het ook wel lukken om de 4 moeren waarmee het cardan vastzit zover los te draaien zodat ze nog net vast zitten. Je kunt dan het cardanhuis een beetje opzij trekken  zodat je meer ruimte hebt.

 

Hoe zit het met de verschillende velgmaten?

Standaard heeft een v-max een achtervelg van 3,5J breed, hier hoort een 150 band op.De meeste brede achterwielen zijn 5,5 J breed dat wil zeggen dat hier een 180 band op kan.Er zijn ook 6 J velgen, hierom gaat een 190 band.

Het is niet raadzaam om een 190 band op een 5,5 J velg te monteren, de band  wordt hierdoor smaller ( hij blijft dan rond de 180 zitten…) en zal in de hoogte gaan uitzetten. 

De vetste look krijg je met een 6J velg en een 190 X 50 band er op.Er zijn ook 190 x 55 en 60 banden, deze zijn wat hoger en daardoor zal de motor wat makkelijker een bocht insturen.Hou er wel rekening mee dat met een 17” wiel en een lage band , de gehele motor wat lager komt te liggen. (zijstandaard wat inkorten….) Het is dan raadzaam om de voorvorkpoten een paar cm te laten zakken.

 

Welke 17”  wielen passen zo in mijn max?

De duitse firma’s Deget en Otec maken wielen voor de v-max dit zijn hoofdzakelijk 18” wielen. Deget maakt gebruik van het originele wiel en last hieromheen bredere ringen , deze wielen zijn netjes afgewerkt maar wel erg zwaar. De prijs van een Deget wiel ligt rond de 1000,- euro , zij maken ook verbrede voorwielen voor de v-max. De wielen van de Firma Otec zijn een stuk mooier en maken geen gebruik van het originele wiel. De keus is hier ook veel groter , van 3 en 5 spaaks tot het uitgefreesde yamaha logo. Voor deze wielen moet wel wat meer betaald worden, deze liggen tussen de 2 en 3000,- euro.( per stuk…..)

Bovenstaande wielen kunnen ook in bredere uitvoeringen geleverd worden tot 330 ! Hiervoor is wel een andere achterbrug nodig met een extra cardankoppeling zodat de boel verder naar buiten staat.

Er is ook nog een ander alternatief……. er zijn ook  Suzuki en Yamaha wielen.Dit zijn aangepaste wielen van een  sportmotorfiets. Deze wielen zijn een stuk goedkoper en zeker lichter, hierbij wordt het originele hart uit het suzuki wiel gefreest en de afgedraaide v-max naaf  in dit wiel gelast.De kosten voor deze wielen zijn een stuk lager en liggen rond de 600 a 700,- euro.Een veel gebruikt wiel hiervoor is van een suzuki GSX-R en Hayabusa.Bij deze wielen kun je het beste de originele suzuki remschijf en remklauw gebruiken,

Er zijn ook adapter ringen waarmee je de originele v-max achterschijf kunt monteren op het suzuki wiel. Maar hou er wel rekening mee dat hoe meer delen er tussen wiel en remschijf zitten de kans op slingerring groter wordt. Dus beter de originele remschijf gebruiken die bij het toegepaste wiel hoort.

 

Kan ik een FJR 1300 achterwiel er zo in zetten?

Met een beetje moeite krijg je dat wiel er wel in ,maar dan staat hij 20mm uit het hart.

Niet doen dus (of je moet alleen rotondes rijden…..)

 

Is er een goedkope oplossing voor een 17” achterwiel?

Ja die is er , een achterwiel van een yamaha diversion xj900 (monoveer) Is voor een relatief laag bedrag aan te passen, het is een kwestie van 1 lagergat van 52mm naar 54mm kotteren en ander lagers erin en wat busjes.de diversion meenemer moet ook een kleine aanpassing ondergaan (schat dat een handig iemand dit voor rond de 200 euro kan fiksen.incl. de lagers) Je hebt dan een mooi 3 spaaks 17” achterwiel , de breedte is wel beperkt , deze wielen zijn maar 4J breed en daar gaat een 160 band op. Misschien niet zo vet als een 190 ,maar het stuurt wel een heel stuk beter dan een staandaard achterwiel met die dikke ballon band erop.Bijkomend voordeel is wel dat de originele v-max remschijf er zo op past.

Welk ander cardan past er op een v- max?

Er zijn cardanhuizen van verschillende modellen Yamaha’s die ook op de v-max passen.

Een goede keuze is het cardan van een FJR 1300, deze zijn meestal niet zo heel oud en hebben weinig te lijden gehad. 

Een ander cardan is dat van een Yamaha Venture 1200/1300 ,dit is de oervader van de v-max.Deze motor heeft veel onderdelen die onderling uitwisselbaar zijn.Er zijn nog meer Yamaha modellen zoals de Virago en de Diversion, maar deze cardanhuizen zijn niet geschikt voor de v-max omdat de binnenwerken en aansluitpunten te veel verschillen. Waarschijnlijk past een cardanhuis van een Yamaha Bulldog wel, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus 100% zeker is dat niet…

Op e-bay staan regelmatig cardanhuizen te koop voor z’n 200,- (let wel op de verzendkosten , een cardanhuis is erg zwaar….) een goed v-max cardan kost 2e hands ongeveer 300,- euro.

Wat moet ik dan aanpassen?

De meeste bovengenoemde cardanhuizen zijn van motoren met monovering, dus moet er wel een bevestigingspunt komen voor de achterschokbreker.Bij alle modellen zit dit reeds ingegoten , het is een kwestie van boren en tappen.

Je kunt het beste het originele v-max asje bestellen en dit erin pas maken , let wel op dat je 100% recht boort en niet te diep.Om de originele schroefdraad te tappen heb je een speciale meterisch fijn tap nodig van m10 x 1,25, het eerste gedeelte van het gat moet 14 mm worden.Je kunt ook gewoon 8,5 mm boren en er normale m10 draad in tappen zodat je de schokbreker daar mee vast zet.

Bij sommige modellen moet je de 4 originele draadeindjes overzetten waarmee hij aan de achterbrug vastzit.dit doe je door er 2 moeren tegen elkaar op te draaien en een sleutel op de achterste moer zetten.

Bij een FRJ 1300 Cardanhuis moet er ook nog een lagerdrukbus gemaakt worden die de as ondersteund en de binnenste bus van de lagers op zijn plek houdt.