Crystal Key II: The Far Realm

Of

Evany Key To A Distant Land

11-07-2004

Inleiding

Een kwaadwillige macht heeft de controle van alle mensen van "Evany" gestolen en jij "Call" hebt het alleen overleefd. Een portaal opent en een vrouw verschijnt. Zij word vastgenomen door de soldaten. Met behulp van die portaal ontsnap je van de planeet. Je komt in een enorme melkweg van onbekende werelden wanhopig om hulp te vinden voor je belegerde huis. Je reist naar een eiland van robots, een geheimzinnig verlaten woestijnwoning, de fonkelende glastorens van Merari, oude overzeese mensen die betrokken zijn bij de verdediging van Balial, om het geheim achter het Verre Koninkrijk op te lossen.
Dit is een standaard avonturen spel. Alles wordt gecontroleerd met de muis. Een blauwe cursor geeft aan dat er geen actie is, groene cursor is de actiecursor. De driehoekcursor is de verlaat cursor of werkt met een actie op elkaar in. Met de ESC (escape) kom je in het menu en met de spatiebalk kan je films overslaan.Met de rechtermuis knop kom je in je inventaris. Links in je inventaris is een diamand, als je een voorwerp vergroot wil zien klik je het voorwerp op de diamant en je ziet het vergroot.

 

Evany:

Klik tweemaal vooruit.
Kijk naar de grond en klik op de agenda van, "diary Athera".
Klik op de knop van de linkerzijde om het logboek in de agenda te lezen en gebruik de pijl om er doorheen te bladeren. 
Pak de kristalsleutel die onder de agenda ligt, "crystal key".
Pak de kristalsleutel uit je inventaris en klik die op de portaal (beweeg het over het midden van de linkerkant van het portaal tot de cursor van kleur (groen) verandert en klik dan op de portaal). Klik in het portaal.
 

SPACEPORT

Draai naar rechts en klik op de man die voor het schip staat.
Klik opnieuw op de man "Naoo" om met hem te spreken. Hij is Professor van Archeologie en Geschiedenis van Yuito. Leer over de onderdrukking van Balial en van Ozgar. Deze plaats is Geshon of Gorshenna. Zij zullen naar Meribah Merari gaan zoeken.
Draai naar links om een kleine vervoervoertuig te zien.
Op het voertuig zie je vier symbolen. Noteer deze symbolen. Draai verder naar links van het vervoervoertuig (tot je cursor van kleur verandert) en klik dan om ťťn scherm vooruit te bewegen. Ga dan 3x vooruit, (links zie je een robot waar je nog niets mee kan doen), 2x vooruit, voor je is een lift, draai links, klik op de kratten, je ziet een voertuig met dezelfde symbolen als de eerste voertuig. 
 

Draai links en ga links de lift in. Draai links, klik op de ronde liftknop in de muur en klik op de bovenste knop en de lift gaat omhoog.   
Ga 2x vooruit naar de deur, open de rechtse deur, ga de trap op en je komt in een bar. Ga rechts, klik op de rechtse deur en ga het terras op. Draai rechts en klik op de zwarte telescoop. Klik op de telescoop. Het eerste beeld is van het woestijnhuis waarnaar we later in het spel heen gaan. Verplaats de cursor naar de rechtse kant van het beeld en klik om het volgende beeld te zien. Dit tweede beeld is van Nehli (een locatie die wij later in het spel ontdekken). Het derde beeld is van een rokende voertuig. Ga met je cursor rechts in het beeld en klik dan om de telescoop te verlaten. Ga terug naar de lift en ga 2 etages naar beneden. Stap de boot in die voor je ligt, klik op de gele bank en je ziet een map. Je bent in "Spaceport", je kan naar "Pad - Causeway en naar Market". Ga naar "Market"

MARKET

Ga links 3x vooruit het pad over tussen de 2 stenenmuren het dorp in.
Ga rechts de winkel in, praat links met de bediende. Hij vertelt over een oude Merari die lang geleden in de woestijn leefde. De machine op het venster is een jetpack die voor 200 crits kan worden gehuurd.
Verlaat de winkel, draai rechts, 2x vooruit, draai rechts, ga de trap op in het smalle gangetje.  
Klik op de tent, je ziet een filmpje van een rollende vrucht, je hoort een fluit, noteer de vier geluiden die je hoort.
Praat met de fruitverkoper "Tarq". Praat dan met zijn zoon "Cavan" en speel het bordspel "Merik the Warior". Klik op de dobbelsteen en speel het spel. Het is niet van belang als je wint of verliest. Dit is slechts een informatie spel. Ga terug naar je boot en ga terug naar "Spaceport".

SPACEPORT

Ga de lift in en naar de bar op de eerste etage (2x omhoog dus).
Naoo! is hier. Ga 1x vooruit naar hem toe, draai links,  klik op de drankautomaat in het midden van de bar. Klik op het menu (het voorwerp rechts van de grijze drankautomaat).
Klik op de goud gekleurde zijknop tot je een afbeelding van rode bessen ziet.
Klik op de afbeelding met de bessen om een glas koosbessensap te krijgen.
Klik op het glas om het sap te drinken.
Klik op het glas om het lege glas te pakken, "empty tumbler".
Verplaats de cursor naar de bovenkant van het scherm om de drankautomaat te verlaten. Praat met "Naoo" die aan tafel zit.
Ga naar de lift en ga een etage lager (begane grond).

Iemand schreeuwt om hulp. Ga 1x vooruit, draai rechts en ga naar de kratten. Draai links en praat met de man die op de grond ligt. Ga voor de lift, 2x vooruit, draai rechts, klik op de robot "Medbot". 
Je ziet symbolen op de robot. We zullen deze later in het spel nodig hebben. Klik op de hoofd van de robot, praat met Dr.Jakar en hij zend je een spuit, "syringe". Ga terug naar de man die achter de kratten ligt, pak de spuit uit je inventaris en klik de spuit op de man. Ga met de lift een etage naar beneden, 1x vooruit, draai links en pak de bruine kist, "cargo box". Ga terug naar de gewonde man en geef de kist aan de man. Klik de kist terug in je inventaris. Ga naar de boot en ga naar "Market ".

MARKET

Ga naar de winkel, geef de bediende de kist en je krijgt een ruimtepak waarmee je kan vliegen, "jetpack". Ga terug naar de boot en ga naar "Pad".

PAD

Verlaat de boot, draai links, klik op de kist, klik op het paneel om de kist te openen, klik op de hefboom. Draai rechts, 1x vooruit, draai links, klik op het paneel die aan de rail vast zit, open het paneel, klik op de hefboom om de lift te activeren. Ga 1x vooruit. Je zult een knipperende ruimtepak "jetpack" afbeelding rechtsboven in het scherm zien. Wanneer je dit door het spel ziet kan je je ruimtepak veilig gebruiken. Klik op je ruimtepak in je inventaris en klik die in het scherm. Je ziet een map "Spaceport - Desert House (het Huis van de Woestijn) - Nehli en Roy's Crash (neergestorte ruimteschip van Roy)". Ga naar Roy's Crash.
 

ROY's CRASH

Draai links, klik links van het ruimteschip, klik 2x op Roy om met hem te praten. 
De hagedis "jaggle" die je zag kom je later opnieuw tegen in het spel. Links van Roy zie je een moersleutel in het zand liggen, later in het spel moet je hier terugkomen om te vragen of je het mag lenen. Draai rechts, 1x vooruit, gebruik je ruimtepak en vlieg naar het huis in de woestijn.

DESERT HOUSE

Draai links, volg het witte stenen pad (3x vooruit) en ga het huis in. Draai je om naar de ingang en pak rechts op de muur van een haak een vierkante sleutel, "square key". Verlaat het woestijnhuis, ga terug waar je begon (3x vooruit), klik links op de grote staande steen, gebruik de vierkante sleutel in het sleutelgat in de steen en pak de ronde sleutel, "round key". Ga 1x vooruit het pad over, richting huis, klik rechts op de deksel die in het zand ligt, gebruik de ronde sleutel in het slot van de deksel, je kan het gat in gaan en naar beneden klimmen maar je kan nog niets doen hier want het is te donker. Ga naar de grote staande steen, gebruik je ruimtepak en vlieg naar "Nehli".

NEHLI

Draai naar links/rechts tot je een grote rots voor je ziet, klik op de rots en je ziet een fluit. Je moet via de gaten in de fluit de geluiden maken die je hoorde bij de fruithandelaar. Nummer de gaten van links naar rechts 1 t/m 6. Klik op de gaten 3-1-2-4 en er komt een lift naar beneden. Stap in de lift en je gaat naar boven. Ga 3x vooruit, draai rechts en praat met de man "Bok". Ga terug het pad op, draai rechts, 1x vooruit, draai links, klik op de struik met de lichtgevende vuurvliegjes "glowbugs", pak wat rode koosbessen, "cluster of koozberries". Klik in de hoek van het scherm om de struik te verlaten, draai rechts richting grote boom, 2x vooruit, draai links, 1x vooruit, draai rechts, pak je lege glas uit je inventaris, klik het glas op de bak met het groene spul en je pakt er algen uit,"tumbler filled with algae"
Draai naar rechts, 1x vooruit, draai links, 1x vooruit, open de deur en ga de tunnel van een grot in.

Draai links, klik 2x op de emmer, je gaat naar boven met de emmer, klik op de gesloten deur, draai je om, kijk omhoog, klik op het touw om automatisch naar de tegenovergestelde kant van de grotmuur te gaan. Draai je om en ga via de tunnel naar buiten. Draai links en pak de lege houten krat, "empty wooden crate". Ga naar het eind van de weg, hoor een vogelgeluid en zie een brandring. Draai je om en pak van de grond een notendop, "nut shell". Ga terug de grot in, klik boven op het touw van de emmer om naar de andere kant van de grot te gaan, klik op de emmer om naar beneden te gaan. Ga door de houten takjes deur naar een andere emmerlift. Dit keer daalt de emmer. Ga het platform op en hoor een steen draaien. Draai iets naar links en klik op de draaiende steen op de linkerzijde van het platform. Je kan nog niets doen met deze steen. Draai je om, vooruit en tunnel door naar buiten. Kijk als je op de steiger staat naar beneden en zie een blauwe paling zwemmen in het water. Stap in de boot en je gaat naar het eiland van Jakar. 

Het Eiland van Dr.Jakar:

Draai rechts en praat met de visser die op de steiger zit. Het verteld over de blauwe paling "Tarru" die elektroshocks geeft als je het aanraakt en ze vallen hun soort genoten aan om zijn territorium te verdedigen. Ga naar het huis, klik op het paneel langs de ingang van het huis, je ziet drukknoppen met symbolen. We zagen sommige symbolen op een ruimteschip en op een robot "medbot". Je hebt nog niet genoeg gegevens om deze knoppen te gebruiken. Ga naar de boot terug. 

NEHLI

Ga door de tunnel, vooruit naar de overkant van het platform, brug over, tunnel in, klik op een lantaarn, je ziet dat de lantaarn vol met lichtgevende vuurvliegjes zit en er liggen steeltjes van bessen! Nu we dit weten moeten we licht zien te krijgen om het gat bij het woestijnhuis in te gaan. Ga verder de tunnel door en je komt automatisch buiten te staan. Ga naar het einde van het pad naar een rivier, klik op het grote blad dat aan de rand van de rivier ligt en je vaart naar Kahleena.

Het huis van Kahleena:

Pak de lege spuitfles die op de steiger staat, "empty spray bottle". Ga naar de poort en praat met Kahleena die links bij de poort staat. Ze verteld je over de bladeren van de nehli bomen en hoe het komt dat ze zo groot zijn. Het water van een gift van Merik. De fontein zou de reden zijn waar het water vandaan kwam! Ga naar het huis en zie een ketel voor het huis. Ga naar de rivier terug en ga via je ruimtepak "jetpack" naar spaceport.

PAD

Ga naar het liftplatform. Gebruik de hefboom van het paneel om te dalen. Ga naar de boot en klik op de stoel. Ga naar spaceport op de kaart.

SPACEPORT

Neem de lift en ga naar de bar (2x hoog). Bekijk de drankautomaat op het midden van de bar, klik op het menu (het voorwerp rechts van de grijze drankautomaat).
Klik op de goud gekleurde zijknop tot je een afbeelding van rode bessen ziet.
Klik op de afbeelding met de bessen om een glas koosbessensap te krijgen.
Gebruik de spuitfles op het glas om het sap in de fles te gieten, "spray bottle with koozberry juice". Ga terug naar de boot en ga naar Pad.

PAD

Ga naar het liftplatform. Gebruik de hefboom van het paneel om omhoog te gaan. Ga vooruit, gebruik je ruimtepak en ga naar Nehli.

NEHLI

Klik op de grote rots met de fluit,  klik op de gaten 3-1-2-4 en stap in de lift. Ga 4x vooruit, draai links naar de vuurvliegjes, open je inventaris, klik op de bessen en klik de bessen op de lege krat "wooden crate full of berries". Gebruik de krat op de vuurvliegjes en ze vliegen in de krat "wooden crate full of berries and glowbugs". Draai naar links, 1x vooruit, draai links, ga naar Bok, toon hem de notendop en hij verteld dat het beukennootjes zijn, de yamax houden van deze noten. Terug het pad op en ga links terug met de lift omhoog. Ga met je ruimtepak naar het huis in de woestijn.

DESERT HOUSE

Ga rechts naar het gat en ga naar beneden. Kijk naar beneden en plaats de houten krat met de vuurvliegjes op het verlichte gebied van de vloer. Kijk omhoog in de tunnel, gebruik de spuitfles met de bessensap op de donkere passage en de vuurvliegjes klampen zich vast tegen de muur van de passage. Ga naar de deur, klik op het wiel van de deur en ga de deur door. Draai aan het wiel op de grote pijp. Hoor het water door de pijp stromen. Draai naar rechts, klikt  2x op het rondje in de muur. Zie water stromend in een grot. Draai naar links en pak een een rond apparaat van de bovenkant van de pijp "crank device". Ga terug boven naar de woestijn. Ga links naar de linkerkant van de grote staande steen, plaats het ronde apparaat in de steen en er stroomt water uit de steen. Draai naar links, pak de blauwe bloem,"blue flower", 1x vooruit, pak rechts een rode bloem, "red flower", 1x vooruit, pak links een witte bloem, "white flower", 2x vooruit, pak rechts een roze bloem, "pink flower". Ga naar het huis, draai voor de ingang naar rechts, klik op de draaikraan en pak een paarse bloem, "purple flower". Ga het huis in en ga naar de volgende ruimte, ga rechts de kamer in, zie rechts een kleine fontein, klik op de tapkraan die aan de zijkant zit en pak de donker rode bloem, "dark red flower". Sluit de vensters in deze kamer. Ga 1 kamer terug en zie een stenendeur omringt met bloemenstenen. Klik de bloemen op de corresponderen stenen. De bloemen zullen zich aan de steen vastklampen. We missen de bloem van de hoogste steen. Vlieg met je ruimtepak naar Roy (je kan je pak gebruiken bij de grote staande steen). 

ROY's CRASH

Klik op Roy die aan de andere kant van het ruimteschip aan het werken is, klik op de moersleutel naast de gereedschapskist en je mag het lenen van Roy, "wrench". Ga naar het woestijnhuis terug.

DESERT HOUSE

Ga naar de linkerkant van het huis en bekijk de kraan zonder een handvat. Gebruik de moersleutel op de kraan en pak de gele bloem, "yellow flower". Ga het huis in via de rechterkant, ga naar de stenendeur en plaats de gele bloem in de bovenste steen. Ga de opening door, pak rechts een lege vaas, "empty vase", draai links, open de deksel en ga het gat in naar beneden. Ga poort door, tunnel door, einde tunnel poort door en je komt op het strand. 

Fishbot Beach

Ga naar de kust en zie een visonderzeeŽr. Klik op het water en draai rond om de andere kant van de boot te zien. De boot werkt niet. Kijk rond en zie de paling Tarru rond zwemmen. Klik op het vierkante paneel onder het oog van de boot en pak de roestige metalenplaat, "rust metal plate". Ga terug het strand op, gebruik je ruimtepak en ga naar Nehli.

NEHLI

Je moet nu naar de draaiende steen op het platform in de grot (klik op de grote rots met de fluit,  klik op de gaten 3-1-2-4,stap in de lift, 6x vooruit, rechts, deur - tunnel door, emmerlift omlaag en links naar de draaiende steen. Gebruik de roestige metalenplaat op de draaiende steen en je slijpt het tot een glimmende plaat, "shiny metal plate". Ga dezelfde weg terug en vlieg naar het strand met de visonderzeeŽr. 

Fishbot Beach

Ga naar de visonderzeeŽr, klik in het water en draai naar de boot. Gebruik de glimmende metalenplaat op de kleine opening van de linkerzijde. Let op de paling Tarru, hij zag zijn spiegelbeeld voor een andere paling en valt het aan. Nu kan je de motor van de boot starten dankzij de stroomstoten van de paling. Klik op de rode knop, stap de onderzeeŽr in, kijk omhoog en je ziet 4 symbolen, kijk naar beneden en trek de grijze hefboom uit om de visonderzeeŽr te starten. Geniet van de rit onderwater.

Merari Palace: 

Je praat in het paleis met Getri, een Merari, hij verteld over de oude oorlog, Meriba, Balial, de ziekte en andere belangrijke informatie. Draai je om na het gesprek, vooruit, trap op, links hal in, links deur door. Praat met Folkrin. Leer over Athera en bioportaal. Zie Evany op het portaal. Praat opnieuw met Folkrin om de portaal open te houden. Draai links en ga het portaal in.

Gevangenis:

Draai links als je de portaal uit stapt, draai links en praat met Athera die rechts in een cel zit. Een soldaat komt. Praat daarna opnieuw met Athera en leer meer over Evany en de gevangenenverwerking. Ga opnieuw door het portaal.

Paleis van  Merari: 

Verlaat de ruimte, trap af en terug naar je boot. Je komt automatisch op het Strand Fishbot.Gebruik je ruimtepak en vlieg naar het huis in de woestijn. 

DESERT HOUSE

Ga over het linkerpaden richting poort van de achterkant van het huis. Je ziet een hagedis "jaggle" weg lopen. Ga het huis is door de vooringang,  in de keuken zie je weer een hagedis weg lopen, volg de hagedis in de andere ruimte, bij de deur met de bloemenstenen ga je rechts, als de luiken dicht zijn zie je de hagedis in een gat kruipen (Als de luiken van het venster open zijn gaat de hagedis door het venster, sluit dan de luiken, ga dan terug naar de achterkant en kom opnieuw hier terug). Als de hagedis in het gat is gelopen ga dan terug naar de poort in de achterkant van het huis. Kijk onder op de poort en zie daar de hagedis, gebruik de lege vaas uit je inventaris op de hagedis en het wordt gevuld met het vergif van de hagedis, "vase filled with venom". Vlieg terug naar fishbot Beach en met de boot weer naar het Paleis van Merari.

Paleis van Merari:

Ga naar de portaalruimte, portaal door naar de gevangenis.

Gevangenis:  

Klik de vaas met het vergift op de handplaat van de cel van Athera. De soldaat wordt vergiftigd als hij de handplaat aanraakt. Klik op de celdeur van Athera en Call brengt Athera terug naar het paleis.

Paleis van Merari:  

Athera wordt beter van het Merik water. Zij ontwaakt. Praat met Athera. Leer over het proces van Balial. Bekijk de muren van de ruimte en zie de 6 schilden tonend de giften van Merik. Neem nota van de verschillende kleuren van elk schild.

 

 

Verlaat de ruimte, volg de gang en je komt terug beneden in de gang. Ga vooruit en ga de rechtse deur in. Neem nota van de 6 standaards waar de giften van Merik op staan. Op het centrum is een pilaar met 6 kaarten op de vloer.

Je moet de correcte code voor elke giftstandaard zien te krijgen die de kaart toont van de wereld die de gift gaf en dan de kaart op de vloer van de wereld in de goede volgorde te verlichten.  

De code voor elke gift wordt getoond door het schild van de giften in de ruimte van Athera. De kleuren op het schild zijn rood, groen en wit. De aantallen verbonden aan deze kleuren werden vermeld door Cavan, zoon van de fruitverkoper tijdens het Merik spel: rood is ťťn, groen is twee en wit is drie. De correcte opeenvolging van de kaarten werd ook vermeld door Cavan - juweel, mes, kelk, helm (van een harnas), luit en zegel.

Giften    De kleuren van het schild (L-R)   De code gebaseerd van het het  dobbelspel
1. Juweel rood, wit, wit 1.3.3
2. Mes   rood, groen, wit   1.2.3
3. Kelk   groen, wit, groen   2.3.2
4. Helm   rood, wit, rood   1.3.1
5. Luit   groen, rood groen   2.1.2
6. Zegel rood, rood, groen 1.1.2

Oplossing:

1. Juweel Ga naar de standaard met het juweel. Druk 1x op de linkerknop, 3x op de middelste en 3x op de rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

2. Mes: Ga naar messenstandaard. Druk 1x op de linkerknop, 2x middenknop en 3x rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

3. Kelk:  Druk 2x op de linkerknop, 3x middenknop en 2x rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

4. Helm: Druk 1x op de linkerknop, 3x middenknop en 1x rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

5. Luit: Druk 2x op de linkerknop, 1x middenknop en 2x rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

6. Zegel: Druk 1x op de linkerknop, 1x middenknop en 2x rechtse knop. Bekijk de standaardkaart en klik op de overeenkomstige kaart op de vloer.

Wanneer de kaarten op de vloer correct ťťn na de ander worden ingedrukt, opent de pilaardeur met daar achter een ladder.

Ga de ladder op, vooruit, draai rechts, vooruit, draai links, voorwaarts, draai rechts, vooruit en de trap af. Draai links en kijk door de middelste patrijspoort. Het is het het onderaardse gebied van het woestijnhuis. Draai je om, vooruit naar het waterfontein, klik in het water en de Heerser verteld je - Ga naar Putak nehli en bij zijn aanraking zal de gift aan u worden gegeven.

Draai links van de waterfontein, 3x vooruit tunnel in, 8x vooruit, draai rechts, vooruit, draai rechts, 2x vooruit, draai links naar de druipende bacteriŽn. Pak het glas met de algen uit je inventaris en gebruik het glas op de druipende bacteriŽn, "tumbler filled with algae and bacteria".

Draai naar links, 4x vooruit tunnel in, 7x vooruit terug naar de fontein. Ga de trap op en terug naar de ladder. Klik op de ladder en klik naar beneden. Ga naar het huis in de woestijn (je weet de weg nu wel!)

DESERT HOUSE

Ga naar de linkerkant van de grote staande steen en gebruik het onstabiele apparaat "crank" in het slot van de steen, het water houdt op met stromen en de vijver wordt leeg. Ga naar de andere kant van de vijver dicht bij het rechtse eind van het huis. Zie de vijver onder ogen en klik het glas met de algen en bacteriŽn in de lege vijver. Het produceert een portaal. Klik op het vijverportaal en je komt in het Causeway gebied.

Causeway:

Draai je om, vooruit,draai links, bekijk onder de rand van het water en zie een kleine wijnstok. Draai je om, vooruit naar een dekselput met een hefboom ernaast. Trek aan de hefboom om de deksel van de put te openen. Ga het trapje op en klim rechts in de put.

Ga naar het traliewerk en kijk naar onder. Klik het glas met algen en bacteriŽn op de vloer en een portaal wordt gemaakt. Draai rechts naar een paneel op de muur. Trek aan de rechtse hefboom. De linkerhefboom werkt niet. Draai je om en ga de geopende deur door de controlekamer in. Klik op het rechtse paneel met de sterrengrafiek. De wereld Evany wordt geselecteerd. Ga de ruimte uit en bekijk het portaal. Het is nu een portaal van de wereld Evany. Draai je om, open de deur voor je en klim terug naar boven. Ga via het portaal terug naar het huis in de woestijn.

DESERT HOUSE

Ga naar de linkerkant van de grote  steen en gebruik het onstabiele apparaat in de steen. Het water begint weer te stromen en het genezende water gaat door het portaal naar de Causeway. Ga weer terug met de portaal naar Causeway.

Causeway:

Ga naar de wijnstok bij de waterrand en pak de kleine machine, "small machine". Ga opnieuw door het portaal (het genezende water stroomt nu uit het portaal), gebruik je ruimtepak en vlieg naar Nehli.

Nehli: 

Gebruik de fluit door op 3 1.2.4 gaten te drukken en gebruik de lift. Ga 3x vooruit, draai rechts en praat met Bok over Putak. Putak leeft op de Eerste Boom en kan met een yamax worden bereikt, deze beesten (yamax) houden van beukennootjes.

Ga naar het pad, draai rechts, voorwaarts naar het eind van het pad, draai rechts, door de mijndeur, rechts door de takjes deur en met de liftemmer naar beneden. Ga links van het platform de tunnel door en ga met de boot naar Dr. Jakar eiland. 

Het eiland van Jakar:  

Ga naar de deur en gebruik de codes die we door het spel hebben verzameld.

   
Het ruimteschip   Robot (Medbot)   VisonderzeeŽr (Fishbot)

Eerste deur - gebruik de code van het ruimteschip. Druk op de knoppen - 5,5,7,1 (van boven naar beneden en van links naar rechts). Ga deur door. Vooruit en klik op het metalenplaatje van de volgende deur. 

Tweede deur - Druk op de knoppen - 1,7,6,4. Ga deur door. Vooruit en klik op het metalenplaatje van de volgende deur. 

 Derde deur - klik op paneel op de rechtse muur. Druk op de knoppen - 6,9,7,10. Ga brug over en het huis van Dr. Jakar in.

Het Huis van Dr.Jakar:

Ga met de trap naar de beneden verdieping. Praat tweemaal met Dr. Jakar die onder de trap in zijn laboratorium is. Leer over het speciale water en zijn genezende bevoegdheden. Geef de arts de kleine machine en hij geeft je geld "crits - Money".

Vaar terug naar Nehli. Ga met de liftemmer omhoog, terug naar de lift van de fluit, vlieg naar spaceport, ga met de lift naar beneden, vaar met de boot naar Market.

Market: Ga naar de winkel, geef het geld aan de verkoper, draai naar rechts en pak de brandstoftank van de bovenste plank, "fuel combiner". Ga terug naar de boot, ga naar Pad, lift omhoog en vlieg naar Roy's Crach.

Roy: Geef Roy de brandstoftank. Klik de notendop op Roy en hij geeft je een blik met beukennoten "kraklenuts tin". Vlieg naar Kahleena's

Het huis van Kahleena: Gebruik de bliknoten in de ketel die voor het huis staat, pak de blik er weer uit en je hebt de noten gekookt, "cooked kraklenuts tin". Vlieg naar Nehli.  

Nehli: 

Ga met lift omhoog (3124). Ga de mijngrot in, met de emmerlift omlaag (links van de takjes deur), draai je om, klik boven op het touw om naar de andere kant te gaan, draai je om en ga door de tunnel. Ga naar het kampvuur, plaats de gekookte notenblik in het kampvuur. Zie een yamax (reuzeneekhoorn) wat eten van de noten. Klik op de yamax en hij brengt je naar de top van de boom.

Putak:

Praat met Putak. Putak raakt het voorhoofd van Call aan om de Gift van de Heerser te ontvangen. Praat dan weer met hem - Uw ogen zullen kwaad zien maar het kwaad zal u niet zien. Kijk rond en zie sommige paarse pepers hangen. Berijd opnieuw de yamax. Ga naar de lift van de fluit en vlieg naar Fishbot Beach. Ga met de visonderzeeŽr naar het paleis van Merari

Paleis van Merari: 

Ga naar de kamer van Athera op de tweede verdieping. Ga naar de zijkant van het bed, kijk omhoog en zie een insect op de muur. Probeer om het te pakken. Ga naar de Portaal kamer bij Folkrin (linkerdeur op de eerste verdieping). Ga door portaal. 

Gevangenis:  

Ga tweemaal naar links, draai rechts en ga naar de liftdeur. Ga met de lift omhoog, draai je om, kijk naar beneden en pak rechts een lege kooi, "empty cage". Ga met lift naar beneden en ga portaal in.

Ga naar de kamer van Athera op de tweede verdieping en gebruik de lege kooi op de insect en je pakt de insect, "soulbug in cage".

Ga naar de visonderzeeŽr, vlieg naar het desert house, ga met de vijverportaal naar Causeway, ga put in.

Hang de kooi met het beestje op de linkerhefboom van het paneel op de rechtse muur. Een wijnstok komt omhoog, pakt de kooi en haalt de linkerhefboom over. Het genezende water valt door de geopende luik. Het water gaat via de portaal naar de wereld van Evany. Athera en Getri danken je voor het redden van Evany en andere werelden.

Einde

Dit document mag niet worden verspreid zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur en de inhoud mag in geen geval worden veranderd.

Henk

©GameSolves
http://members.brabant.chello.nl/~h.vangompel/
Forum
http://gamesolves.proboards23.com/