10-12-2004

 

Gooka: The Mystery of Janatris

Het Geheim van Janatris
Deze oplossing is voor  Gemakkelijke Gevecht/ Gemakkelijke Raadsels. Easy
Met de escape (ESC) toets kom je in het menu. Met de TAB toets kom je in je inventaris.

Om iets te gebruiken in het spel uit de inventaris klik je op het object en dat object komt links onder in het scherm.

Klik dan in het scherm waarmee je dat object wil gebruiken.

Je kan de muisgebruiken om de karakter te bewegen of met de pijltjes toetsen van het toetsenbord. Met de linkermuis knop of enter geef je de opdrachten. Loop je langs objecten, karakters dan komt er rechtsonder in het scherm de naam en klik met de linker muisknop of  enter om de handeling uit te voeren. Met de shift toets ingedrukt laat je de karakter sneller lopen of de Caps Lock toets aan.

Praat en vraag altijd alles aan andere karakters. 

In je inventaris heb je al een notitieboekje, dolk, sleutel en een apparaat (Extrasensory abilities (ESA) -sensoriele waarneming ) die nog niet werkt. Klik op het notitieboekje en lees de pagina's.

Er zijn twee indexpagina's, één van je zoektochtdagboek en andere met beschrijvingen van enkele dingen die je ontmoet in het spel.

Het is belangrijk om het notitieboekje van tijd tot tijd te controleren omdat soms de raadseloplossingen daar worden gevonden.

 

Oplossing

 

Deel 1: Stad

 

Praat met de bediende (servant). 
Ga naar de studeerkamer. Pak een gereedschap (pick) onder de ladder. Bekijk het schilderij en je ontdekt er een safe achter.

Draai aan de draaischijf, gebruik de sleutel in het slot. Het slot is door het vuur beschadigd zodat de sleutel niet meer in het slot past.

Klik op het pijltje linksonder in het scherm om uit het scherm van de safe te gaan of klik op de ESC toets.. 

Ga terug naar de verwoeste kamer. Open de kist en je pakt een buidel met geld. Ga het Huis uit (links bij de kist). Scène.

 

Je bent in het klooster. Ga in de hal de middendeur (prayer closet) in en praat met de Abt (Abbot). 

Hij brengt je naar de sarcofaagruimte waar je vrouw Lidra in ligt. Lees de inscriptie (manual) op de muur over de werking van een batterij.

Druk op de oranjeknop voor op de sarcofaag, zoomin op het paneel, klik op de linkerknop, dan midden, dan rechts en klik dan op het draad.

Pak de batterij van het statief (stand). Ga terug naar Abt en praat met hem. Ga in de hal en ga de rechtse deur van de bibliotheek in.

Praat met de bibliothecaris. Open de inventaris, lees de rol van Saint Grundivald (scroll) en klik dan op de batterij om het te openen.

Verlaat de bibliotheek en ga de middendeur in. Klik op het altaar, je verlaat het klooster en je komt in een droom Scène. 

 

Je hebt een flesje gezondheidsdrankje en een korte zwaard in je inventaris. 
Volg het pad en je komt de draak Glux tegen. 

Hij leert je vechttechnieken en toverformules. Volg zijn instructies.

 

Klik op 'Blow' en dan op de draak (aanval). 

Klik op 'Inflammation' en dan op de draak (vuurballen toverformule/spell). 

'Improve Body' - schuif de knop voor de sterkte, klik op 'Inflammation' en dan op de draak (lichaam kracht en geest).

Klik dan op het pijltje van de Inflammation, switch naar 'improve mind', klik op 'Inflammation' en dan op de draak

Klik op 'Healthe potion' en dan op je eigen om het drankje te gebruiken en je te genezen.

 

Terug in het klooster (abbey).

Het ESA apparaat zal nu werken. Het is een apparaat waarmee je de gedachten van een karakter mee kan lezen. Test het op de bibliothecaris.

Ga bij de bibliothecaris staan, klik op het ESA apparaat in je inventaris en klik op de bibliothecaris.

 

 


Verlaat het klooster, loop naar beneden en volg het pad naar het lange strand (Long Beach).

Stop op het einde van het pad net voor je het strand oploopt. Wacht 2 a 3 minuten en een bandiet zal je aanvallen.

Dood hem met een paar vuurballen en je pakt wat geld en een dolk van de bandiet. Ook wordt je kracht en lichaam geest/zicht versterkt.

Later komt hij nog een keer hier.

 

Ga naar het scheepswrak dat op het strand ligt en pak een flesje gezondheidsdrankje.

Ga naar het korte strand (short Beach) via het pad dat richting Gooka's huis gaat. Voordat je het strand oploopt save je game. 

Versla de agressief aap met vuurballen en gebruik tussendoor het drankje om je te genezen als je het nodig mocht hebben.

Je pakt van de aap Noten (Lapines) die je later voor de batterij nodig hebt.

Ga naar de stad (town)



 


Ga naar de haven (harbor). Benader de zeeman die aan het eind van de pier staat. Praat met de zeeman Agir.

Gebruik het gereedschap (pick) op hem, hij toont hoe het werkt (het is een slotenopener - lockpick) en herstel het voor je.

Hij vraagt je om een brief te leveren en zeg Ja.
Ga het trapje op naar het verhoogde platform, onderzoek de kratten en je pakt een Spijker.

Verlaat de stad (exit to countryside) en ga naar het huis van de houtskoolbrander (charcoal burner).

Geef de brief aan 'Nomik' en hij zal je vragen om Agir zijn antwoord te geven.

Volg dan het pad naar boven tussen de rotsen naar je verbranden huis (Gooka's House). Ga in de studeerkamer en bekijk opnieuw het schilderij.

Als je nog niet op de draaischijf gedraaid hebt doe dat dan nu. 

Gebruik de slotenopener (pick) het sleutelgat en gebruik dan het handvat

Pak de spullen van Gooka om zijn penning (badge) en wat meer geld te krijgen.

Ga terug naar de stad, ga naar de haven en praat met Agir. Als beloning mag je een vechttechniek uitkiezen die hij je leert.

Het beste is om de Spirit of Combat te leren! maar dat is mijn idee :).

Probeer de ESA op hem uit (doe dit bij alle karakters ). 

Ga in de stad naar de arme man (poor man) die voor zijn huis staat en praat met hem. Hij vraagt je om de ratten in zijn kelder te doden. Ga zijn huis in (save het spel altijd voordat je een gevecht aangaat). Loop dieper het huis in en in de kelder zullen de vier ratten op je af komen.

Versla ze met vuurballen. Nadat je de ratten gedood hebt krijgt je een Rattenstaart.

Onderzoek de vaten voor een flesje met Stimulatie drank te krijgen. Ga terug met de arme man praten.

Ga met de vreemdeling (stranger) praten om te weten te komen dat hij drankjes verkoopt.

Gebruik je penning op hem om een gratis Stimulatie drankje te ontvangen. Je kan later terugkomen als je drankjes nodig hebt.

Ga naar de winkel (shop). Praat met de winkelmedewerkster. Vraag haar over de batterij. 

Klik op de geldbuidel en koop: 

Bloem - Harila Flowers, Bowl - Kom en Salt - Zout

Als je meer geld nodig hebt kan je naar je huis gaan en aan je bediende voor wat geld. Je kan dit slechts twee of drie keer doen.

Je kan ook wapen of drankjes verkopen die je niet meer nodig hebt maar kijk uit dat je niet iets verkoopt wat je later nodig mocht hebben want je kan het niet meer terug kopen.

Ga naar het stadhuis (town hall) en probeer naar binnen te gaan. De wachter zal je niet binnen laten tenzij je een legitimatie hebt. Je toont hem je penning en je gaat naar binnen. Ga de trap af en onderzoek de vaten om wat geld te vinden. Ga naar de kelder (cellar).

Pak uit de kelder een soort dekseltje (cover) en een kom (rechts achter in de hoek). 


Ga nu boven naar het laboratorium. Gebruik de kom in de ton (pail) met water ( het spel zegt nu dat je een kom verliest maar is nog wel in je inventaris, foutje in het spel denk ik?). Gebruik de kom met water op het apparaat dat op tafel staat (Apparatus - pot onder een vlam).

Gebruik de Harila bloem/meel op het apparaat. Pak de fles die op tafel staat (bottle). Gebruik de Noten (Lapines) in de pot met stamper (mortar). Gebruikt dan de gestampte noten op het apparaat. Gebruik de batterij op het apparaat om het met elektrolyt te vullen.

Open de inventaris, klik op de dop (cover) en dan op de spijker om de batterij te voltooien.

 

Verlaat de stad en ga naar de bandieten holen (cave) op het verre eind van het lange strand. Save. Ga dan het hol in om drie bandieten te bestrijden. Ik versloeg hen door in de eerste beurt een stimulatie drankje te gebruiken en daarna de rest met vuurballen.

Je kan hier ook de Spirit of Combat proberen. Dood eerst de linkerbandiet dan de rechtse en dan de middelste.

De punten zijn altijd verschillend van winnen of verliezen. 

Als je ze verslagen hebt ontvang je geld en verscheidene wapens. Open de inventaris en rust je uit met het Telostion zwaard door op het zwaard te klikken. De rest van de wapens kan je verkopen als je ze niet meer gebruikt.

Ga naar de sarcofaagruimte in het klooster en gebruik de opgeladen batterij op het statief (stand).Scène.

Ga na de scène met de bibliothecaris praten om een heretical tekst te leren om het recept voor de Brantani geneesmiddel te kunnen maken.

Hij komt overeen om je het boek te geven maar eerst moet je het boek vinden.


Ga terug naar de haven en praat met de matroos die bij een boot staat (shipmate). Hij vertelt je om de kapitein te vragen over de Brantani maar heb nog geen kapitein gezien? Koop een gezondheidsdrankje want die zal je dadelijk misschien wel nodig hebben.
Verlaat de haven, als je de haven verlaat komt een bediende je vertellen dat je snel terug moet gaan naar het klooster want de bibliothecaris heeft het boek gevonden. Ga naar de bibliotheek in het klooster en je ziet dat de bibliothecaris is gedood. De abt zal je toestaan om het boek zelf te zoeken. Gebruik de ladder en klik dan op de kandelaar (candlestick) die naast je staat.  

Til de tegel op en je vindt het Mohar boek.

Bekijk het boek in je inventaris om nieuwe tekst in je notitieboekje toe te voegen: het recept voor Brantani.
Ga naar de gebedsruimte (prayer closet). Save. Als je nu geld op de abt gebruikt zal hij je een Rol van Bescherming geven.

Het kost wel 100 muntstukken maar je hoeft het niet te kopen als je het geld niet op hem klikt.

Praat met de Abt om een scène teweeg te brengen waarin Gooka in strijd gaat met de moordenaar van Lidra. 

Het doden van de Moordenaar

Wanneer de moordenaar zich met een vuurring omringt zal de vuurballen toverformule niet op hem werken.

Wanneer hij zich met een wervelend geel schild omringt (Spirit of Combat) kan je hem ook niet met de vuurballen aanvallen.

Gebruik in beide gevallen dan het zwaard. Als hij ze allebei gebruikt gebruik dan in jou beurt de meditation of genees je met een drankje of als je de Bescherming rol hebt gekocht kan je die gebruiken.

Gebruik vooral de Spirit of Combat op je eigen. Je kan hem dus eigenlijk alleen met het zwaard doden. 

Nadat je hem gedood hebt ontvangt je een nieuw wapen en een brief.  Lees de brief van de Moordenaar in je inventaris.


Ga terug naar de stad waar het nu nacht is en het gokhuis Arena (gaming house) zou open moeten zijn. Maar ga eerst naar de haven en praat met de kapitein van het schip die nu naast de matroos staat. Je komt te weten dat zijn navigator met alle kaarten is verdwenen maar als je de kaarten terug kan brengen, vaart hij je naar waar je wilt gaan. Nieuwe notities komen in je notitieboekje.
Ga naar de Arena. Hier kan je roulette (wheel of fortune) spelen als je geld nodig hebt. Save. Zet in op rood of zwart en als je wint save je opnieuw en als je verliest laad je het spel en speel opnieuw. Dit gaat wel langzaam maar zo kan je wel geld winnen, de inzet is maar 5 munten per spel. 

Klik de munten op de tafel waar je het wil inzetten en klik links in het scherm op 'stop betting'. Wil je stoppen klik je op 'end of the game'.

 

Gebruik het ESA apparaat met de man (fellow) die aan de bar staat en je komt te weten dat hij de kaarten heeft gestolen.

Praat met die man en je praat over het Choree mes. 

Koop wat alcohol van de barman en gebruik de alcohol op de man aan de bar. Gooka zegt dat hij niet met hem kan mee drinken want anders wordt Gooka dronken. Het notitieboekje wordt bijgewerkt met een hint over anti alcoholisch drankje. De ingrediënten zijn de staart van de woestijnrat en zoutwater.

Ga naar het laboratorium in het stadhuis. Gebruik eerst de rattenstaart met de rasp (grater), gebruik dan de kom in de ton met water. Giet het water uit de kom in de pot boven de vlam, gooi er zout in en dan de geraspte rattenstaart. Gebruik de lege fles op het apparaat om de anti alcoholisch drank in de fles te gieten 'Anti-Alcoholic Potion'.  

Ga terug naar het gokhuis en benader de man aan de bar. Klik en gebruik de fles met het anti alcoholisch drankje om het te drinken. Geef dan de Alcohol aan de man.

Nu moet je met hem een dobbelspel spelen. De regels zijn in je notitieboekje (gaming house rules B). 

Het is een dobbelspel wie de hoogste gelijkenstenen of straat (1 t/m 6) kan verzamelen, een soort pokerspel. Inzet van het spel =10 munten

Eerst gooit de man (of jij) en pakt zijn dobbelstenen.

Dan gooi jij (of de man) en klik op de dobbelstenen die je wil pakken en klik dan op 'finish dice selection'. 

Dan gaan ze bieden.

Call - Kijk -je verhoogt niet en je wint of verliest

Raise by 5, 10 of 20 - verhoogt met 5, 10 of 20 munten

X  - give up - opgeven.

 

Probeer iedere keer te bluffen en blijf de inzet verhogen en Call zelf niet. De dronken man zal zelf dan  Kijken of opgeven. Je moet dobbelen tot je al zijn geld (220 munten) hebt gewonnen 

Als je gewonnen hebt geeft hij je de kaarten (maps). 

Ook verteld hij je hoe hij bij dit plan betrokken werd. Je komt ook te weten (in je notitieboekje), dat je zoon door de Choree piraten werd ontvoerd en je ze moet gaan vinden.
Bij het verlaten van de Arena werd ik aangevallen door een bandiet. Ik kreeg zeven muntstukken en een korte zwaard toen ik hem verslagen had.
Ga terug naar de haven en praat met de kapitein. Hij zegt dat ze morgen kunnen uitvaren. 

Gooka zegt automatisch een gebed bij de Abt en heeft een klein gesprek met Glux.

Deel 2: Schip

Praat met de zeeman die zich naast je bevindt. Zijn naam is Abiduh.
Bekijk de mast van het schip. Probeer om de stok met haak (pole) te pakken. Alhoewel je het niet pakt komt het toch in je inventaris; Gooka zegt dat hij het nu niet nodig heeft maar kan het altijd pakken als hij het nodig mocht hebben?
Bekijk de voor boeg van het schip (bow). Gooka zegt dat er zeewier aan de kiel geplakt is.

Gebruik de stok met haak op de boeg om het zeewier te pakken. Bekijk de vaten met voedsel om wat vlees te krijgen.

Ga met de zeeman Jastir praten die bij de trap staat.

Ga via de trap naar het bovendek en praat met de Kapitein. Hij vertelt je hoe je een Sadria vis kan vangen.
Ga naar het benedendek en ga je kajuit (cabin) in. Bekijk de tafel en je pakt vruchtvlees (weeping bush pulp).

Bekijk de noten op de lage tafel om ze te pakken ( Olamin nuts). Ga naar het bed en bekijk het gordijn.

Bekijk de stoel bij de tafel en je zet de stoel bij het gordijn. Bekijk opnieuw het gordijn om de gordijnring te pakken.

Klik op de gordijnring in je inventaris om er een haak van te maken.
Ga weer met Abiduh praten. Vraag hem over het visnet en het krabvlees. 

Gebruik het zeewier (seaweed) op hem en hij maakt er een vislijn van en hij begint een net te  maken.

Geef hem Noten om het tegen het krabvlees te ruilen. In inventaris, klik op de vislijn om het aan de haak vast te knopen. 
Gebruik de vislijn met haak (handline) aan de zijkant van het schip. Kies het krabvlees (crab meat) als aas om een Kleine Vis te vangen. 
Vraag aan Abiduh of het visnet klaar is. Gebruik de Kleine Vis aan de zijkant van het schip om een Sadria vis te vangen. Save:

Bekijk dan weer de zijkant van het schip als je het visnet in het water hebt gegooid en gebruik de stok met haak op de zijkant van het schip om de Sadria vis uit het visnet te pakken.

Zodra je de Sadria vis hebt gepakt wordt het schip door vrouwelijke Choree piraten overvallen. Je moet de strijd aan met drie van hen maar je krijgt steun van de stuurman en de kapitein. Probeer een strategie te vinden die je het beste kan gebruiken om ze te verslaan. 

De rechtse piraat heeft de sterkste kracht, de middelste heeft de beste status en de linkse piraat is de slapste maar heeft een genees drankje.

De stuurman houdt een piraat 3 beuren vast met de 'knock out' formule. Alleen als je haar in die 3 beurten een mep geeft dan komt ze meteen weer in de strijd  Gooka gebruikt dan als zijn middelen op de 3 piraten te doden (gebruik geen vibrations (trillingen) op de piraten want dat lukte bij niet?).

 

De kapitein heeft een genees formule die jullie kan genezen als je lage status punten hebt. Deze formule kost geen flesje. 

Laat de Kapitein bij zijn eerste beurt de Mirror formule gebruiken op de middelste piraat om haar punten te verminderen en gebruik hem dan om de goede strijders te genezen met de health formule (gebruik niet de flesje als je aan de beurt ben, alleen als het echt nodig is).

Dan gebruik de 'knock out' formule van de stuurman op de rechtse piraat en schakel die als laatste uit.
Alleen Gooka moet de strijd overleven, worden de Kapitein en de stuurman gedood dan komen die weer tot leven na het gevecht. 
Als je de strijd gewonnen hebt krijg je 30 muntstukken, het Choree mes, en twee Tooth sabels.

Je ziet een scène en het schip strand op een eiland.

Deel 3: Eiland

De Kapitein begint een gesprek met je en vraagt om één of andere insect (Candarall) te vinden die een geneeskrachtige werking heeft.

Praat dan opnieuw met hem om te weten te komen hoe hen te vangen. Op het strand achter je ligt droge zeewier die je pakt.
Bekijk de palmboom die door de kapitein werd aangewezen.Bekijk de kist die achter de Kapitein staat en je pakt er vlambare stof uit (tinder-box).
Kijk links bij de stellage op de grond en pak de boomstammetjes (logs) om hout te krijgen (wood).

Bekijk achter je de vreemde struik (strange bush).  Bekijk het gedoofde kampvuur (fireplace).

Probeer om de vreemde struik van de rotskant te benaderen; Gooka wordt omringt door insecten en weigert om verder achter de struik te gaan.

Gebruik het Droge Zeewier op het kampvuur, gebruik dan het Hout en tenslotte de Tinder-box om het aan te steken.

De rook zal de insecten laten weg vliegen zodat je nu wel achter de stuiken kan gaan.

Bekijk de vreemde struik aan de kant van de rotsen en je hakt een stuk Schors van de Boom.

Gebruik de Schors (tree bark) op de palmboom, je klimt de boom in om een kokosnoot te pakken waar een insect in kruipt (coconut - candaralls).

Gebruik de Kokosnoot op de kapitein en je ziet een scène met de Pythoness.

Gebruik het ESA apparaat op de Pythoness voor een nieuwe scène. Je krijgt dan de Steen Sleutel om de ingang van de draakgrot in te kunnen waar je een ei moet pakken die je aan de pythoness moet geven voor het geneesmiddel Brantani... lees je notitieboekje na dit deel!

Praat met de Pythoness bewaker (guard) en je kan dingen van hem kopen en verkopen. Koop wat je nodig hebt aan medicijnen en koop ook de pratende steen (talking stone). Verkoop wapens om genoeg geld er voor te hebben (ik weet niet wat sommige objecten doen die hij verkoopt?).

Ga met de Jager (hunter) praten die bij het rivier staat; zijn naam is Tvanai. Praat met hem over de krab en hij zal een krab voor je vangen die je later kan ophalen. Ga naar de achterkant van het dorp en neem het pad dat terug naar het strand gaat (to the beach - rechts van de tent met de bewaker).

 

Er is nu een meisje die bij de wespstruik staat. Ga eerst met de Kapitein praten. Loop dan naar haar (niet te dichtbij), praat met haar: haar naam is Saelh-Dia en ze zegt dat je met Tvanai moet praten. Ga terug naar het dorp via de jungle en praat weer met Tvanai. Hij heeft nog geen krab.

Gebruik het ESA apparaat op hem en je komt te weten dat hij verliefd op haar is. Praat met hem over Saelh-Dia.

Ga dan terug naar het strand en vertel Saelh-Dia over Tvanai. Ga weer terug met Saelh-Dia praten en als beloning van het op en neer lopen mag je een vechttechniek uitkiezen. Ik nam de Dispel techniek. Tijd om het ei van de draak te krijgen.

Voordat je dat gaat doen zorg dat je goed uitgerust bent want eenmaal in de grot kan je niet meer terug voordat je alles in de grot gedaan hebt. 

 

Ga de helling op bij de palmboom en gebruik de Stone Sleutel in de spleet (chink) van het beeld. De deur opent en je moet tegen een insect vechten. 

Gebruik de Spirit of Combat op jezelf maar gebruik eerst de volle sterkte van de improve body op je.

Versla de insect met je Telostion zwaard (of een van je eigen strategieën :) 

Heb je hem verslagen pak dan wat edelstenen (gems) achter in de grot. Bekijk de beschildering op de muur. 

 

Er zijn 2 doorgangen om verder de grot in te gaan. Bekijk waar de doorgangen naar toe gaan.

Je komt dan terecht in een grote ruimte met zeven schepselen genoemd "Kleine Kroati," 3 in de linkerkant van de ruimte en 4 in de rechterkant.

Elk beest staat met zijn gezicht naar een andere richting.

Door een Kroati met een edelsteen te voeden zal het beest 180 graden draaien. Als je voor een beest loopt (beest gezicht na jou kant) zal het je tegenhouden. Je moet de beesten zo draaien dat je er achter langs kan.

Maak een route zodat je in de linkerkant van de ruimte rechtsboven verder de grot in kan.  

Ga eerst via de rechtse doorgang naar de rechterkant van de grote ruimte, geef een edelsteen aan het bovenste linkse beest, dan geef een edelsteen aan het onderste linkse beest
maar ga zo staan dat je er niet meer voorbij moet als het beest zich omdraait (ga bij de ddorgang staan).

Ga nu door de linkse doorgang, ga achter het onderste beest (rechts) staan die je net gedraaid hebt.

Draai je om naar het beest die met zijn achterwerk dichtbij de doorgang staat waar je net binnen gekomen bent.

Geef een edelsteen aan dat beest, ga verder naar boven achter het andere beest, ga links tussen de 2 beesten door en rechts de ruimte in waar je een groot beest tegenkomt die je moet doden. Gebruik weer de improve body/mind op jezelf en de Spirit of Combat en de Dispel.

Probeer dan hem met het zwaard te doden. 

Pak het ei als je het beest verslagen hebt. Bekijk de muur. Verlaat de grot en je keert automatisch terug naar het dorp. Je geeft het ei en je ontvangt een zak met Segenral kruiden voor het medicijn Brantani. Praat met Tvanai om de krab te krijgen en de ceremonie of blood te starten.

 

Droom 

 

Save en loop de brug over. Je zal door twee soldaten worden aangevallen. 

Gooka heeft een andere status een ander wapen en geen 'mind' aanvallen. Eerst verbeterde ik het lichaam van Gooka op volle kracht met de improved body , gebruikte dan de Mighty Weapon en dode de 2 met de 'blow'.

De hit punten die de tegenstander of jij raakt zijn altijd verschillend dus mocht je dood gaan en het spel laad kunnen de punten weer anders zijn.

Als je ze gedood hebt krijg je een sleutel.

Save opnieuw voor het volgende gevecht als je verder de brug op loopt.

Bij dit gevecht gebruikte ik eerst het stimulation drankje en dode eerst de soldaat met de slagmessen met een double-cuts (probeer deze in een slag te doden, lukt dat niet laad het spel en probeer het dan). Gebruikte daarna de Mighty Weapon op mezelf en dode de andere met een paar double-cuts.


Ga links of rechts verder naar een deur (gate), gebruik de sleutel op de deur en ga naar binnen. Save.

Ga dan door de volgende poort  voor weer een gevecht. Dood deze als bij het eerste gevecht - Volle kracht 'improved body', gebruikte dan de 'Mighty Weapon' op mezelf en dode de 2 met de 'double-cuts'.

 

Bekijk daarna de centrale controlemachine. Hier moet je vier rijen en vier kolommen elk met een verschillend kleurensymbool vormen. Bovendien moet elke rij vier verschillende gekleurde symbolen hebben. Klik op een bal om de kleur van het symbool te veranderen. 

Oplossing:

G= Groen - B=Blauw - Y is Geel - R=Rood

G B Y R
Y R G B
R Y B G
B G R Y
 

 

 

 

 

 

 


Ga dan door de deur rechts van het controlepaneel. 

Weer een gevecht! Dit keer geef je hem een paar double-cuts en gebruik je gezondheid flesje om je tussendoor te genezen.

Het winnen van deze strijd beëindigt de droom. Praat weer eens met de Pythoness en je verteld over de grotdeur in de grot met de Kroati beesten. 
Ga terug naar het strand om een andere scène teweeg te brengen waarin de Kapitein akkoord gaat en hij begeleid je naar de deur van de grot.

Deel 4: Grot van Xarag

Praat in de grot met de Kapitein. Bekijk de Grote Poort in het middengedeelte van de centrale platform waar je op staat (Big gate).

Bekijk het Slot op het einde en het begin (lock). Op het centraal platform is links en rechts een grote hoorn (horn).

Aan beide kanten is een trap die naar het beneden platform gaat waar grote messen de weg versperren om terug in de grot te komen met de beesten. Bekijk onder de messen (blades), de twee hoorns en de schakelaar dichtbij de hoorn. 
Ga opnieuw met de kapitein praten. Ga naar de hoorn die het meest verst van de kapitein is en hij loopt naar de andere.

Gebruik dan de hoorn en maak je klaar voor een nieuw gevecht. 

Ik gebruikte Spirit of Combat op Gooka, dan 'improved body' op maximum en dode hem met de 'blow' techniek (tussendoor als Gooka zwak wordt weer de 'improved body' op maximum zetten en een gezondheid flesje gebruiken)

 

Na de strijd, springt het schepsel op het lager niveau en activeert de messen. Ga naar beneden.

Eerst moet je de drie slingerende messen ontwijken. Daarna moet je de vlammende vloer kruisen.

Ga aan de de voorzijde staan en vindt de route naar de overkant. Ga op een gaspit staan waar geen vuur uitkomt en stap op de volgende waar geen vuur uitkomt. Je kan deze route volgen:



 


Tot slot moet je een ander gebied met knoppen over. Het stappen op een knop veroorzaakt een vuurbol die op je afkomt en die je moet ontwijken. Mijn succesvolle techniek was om aan de linkerkant te beginnen en Hard lopend (shift ingerukt) verder en als de vuurbol dichtbij is schuin naar de overkant en stapte niet op de rechtse knoppen zodat ik aan de rechterkant uitkwam en veilig kon gaan staan. 

Nu moet je de vijand opnieuw onder ogen zien. Dit keer heeft hij body en geen mind.

Ik gebruikte eerst Spirit of Combat om me te schermen voor de eerste klap. Dan improved Gooka’s mind tot maximum en raakte de bewaker  met één inflammation. Gooka krijgt  na het gevecht het Kruid (herb) van een Strijder en een sleutel voor het verslaan van hem, evenals een nieuwe vechttechniek 'Double Cut'.
Volg de weg rechts van de neergeslagen bewaker.Pak het kruikje met Phial en je gaat automatisch terug naar boven. Praat met de kapitein.
Gebruik de sleutel op de twee sloten van de Grote Poort (voor en achter op het plaform).

De kapitein en Gooka nemen automatisch de lift naar Xarag.

Deel 5: Xarag

 

Bekijk de stenenkist aan de linkse kant die je niet kan openen. Bekijk onderaan de trap het stenenhoofd die er niet voor de decoratie is.

Save en verlaat dan de ruimte. Om de twee Chorees te verslaan gaf ik de kapitein 'Spirit of Combat' omdat hij zwak is.

Dan ga ik het lichaam van Gooka ' improved body' kracht en dan de 'Spirit of Combat'. De kapitein gebruikt de 'mirror' op de linkse Choree en Gooka dode haar met één 'double cut'. (Dood linker choree eerste - zij is sterk en kan haar zelf genezen).

Daarna dode ik de rechter Choree met een double cut'.

Na deze strijd krijg je nieuwe vechttechnieken en wat wapens.
 

Verlaat de ruimte (linksboven in de hoek). Ga de hal door naar twee deuren. Klik op de zijdeur (links) om af te luisteren.

Klik op de deur aan het eind van de hal en je zegt dat je maar beter kan wachten om er door te gaan.

Klik opnieuw op die deur om naar een gesprek te luisteren. 

Gooka en de kapitein gaan automatisch naar een cel ruimte met een bureau.
Pak een speer 'javelin', een kan wijn en 'ambers'.(kleine gele steentjes). Ga naar de hal. Je ziet dan een overzicht van de hal.

Hier zijn zes hotspots, drie kandelaars (candlestick), een Choree, een schedel, en terug naar de cel.

Klik op alles om één of andere commentaar van Gooka te krijgen. Klik niet op de cel anders ga je terug de cel in. 

Gebruik een ambersteen op de schedel om het neer te halen en één van de wachters af te leiden.

Gebruik een amber op een kandelaar dichtbij de schedel. Gebruikt dan een amber op de kandelaar bij de gevallen schedel en tot slot gebruik de speer op de nog enige kandelaar. Gooka zal de wachters vangen en zal hen naar de cel brengen. Je kan ze ondervragen maar ze zullen niets zeggen..
Ga naar de hal. Klik op de gong om een bericht te lezen. Ga terug de cel in, praat opnieuw met een Choree maar weer zeggen ze niets.

Gebruik het ESA apparaat op hen en na de scene heb je een zware sleutel gekregen (heavy key).

Praat met de Kapitein om een nieuw scène teweeg te brengen en je bent terug in de ruimte met de put.
Gebruik de Zware Sleutel op de kist en bekijk de kist. Gebruik de wijn op de kist, gebruikt dan het stenenhoofd voor een scène en daarna vluchten Gooka en de Kapitein uit dit gebouw. Save hier en ga dan de opening van het hek en je ontmoet 3 Chorees.

Dit is een taai gevecht, ik kon nooit met de kapitein levend eindigen en zonder gezondheidsdrankjes te gebruiken. De status van de vijand is per spel altijd anders, dus kan niet goed beschrijven wat het beste is met de vechttechnieken. Probeer eerst de sterkste uit te schakelen en probeer de kapitein zolang mogelijk in het spel te houden zodat hij Gooka kan genezen en de wachters te verzwakken. Gebruik de 'mirror' op de sterkste want zij heeft ook een genees formule. Houd Gooka versterkt met de 'Spirit of Combat'  zodat hij geen harde klappen krijgt maar versterk zijn lichaam maar niet met de 'improved body' omdat hij dan kwetsbaarder zal zijn van 'mind' aanvallen. Succes!

 

Na het gevecht krijg je muntstukken, drie messen en je leert een nieuwe techniek.
Na deze strijd vaart Gooka naar Avaral, waar zijn schoonvader regeert. De koning belooft Gooka hulp in het bestrijden van Kaigani en zal het medicijn aan Lidra geven, maar eerste gaat Gooka rusten.

Deel 6: Avaral

 

Na de scènes sta je op de binnenplaats van een kasteel. Bekijk de fontein. Op de binnenplaats zijn drie deuren, een naar de voorkamer van de troonkamer (antechamber), een naar een kruispunt/splitsing (crossroads) en een naar de bibliotheek (library).

Ga naar de voorkamer (ante) en praat met de bewaker. Ga de troonruimte in en praat met de bevelhebber (commander) van de bewakers.

Ga terug naar de binnenplaats (court) 

Ga naar de bibliotheek. Praat met de bibliothecaris over alle onderwerpen. 

Ga naar de tafel met de Boeken, lees over alles en het zal toegevoegd worden in het notitieboekje van Gooka.

Praat weer met de bibliothecaris zodat hij het boek van de goden op de tafel legt.  

Wanneer Gooka het boek over de goden (gods) leest komt hij in een andere droom. 

Ga rechtdoor en ga het huis in. Bekijk links de tafel als je binnen komt en je pakt een sleutel. 

Ga de wenteltrap op en gebruik de sleutel op de deur van de studeerkamer. Scene. 

Na de scène kom je terug in de bibliotheek, pak de wijn van de tafel links van de boekentafel. 

Je krijgt dan ook alcohol en een lege medicijnflesje (phial).
Ga terug naar de binnenplaats en ga door de deur naar het kruispunt. Ga vooruit en pak in het midden van het pad een soort plant 'Rampol' dat aan een wijnstok hangt. Ga verder door en lees de richtingsaanwijzer bordjes op de splitsing. Neem het linkerpad naar het Land (country). 

 

Dorp

 

Loop rond en het dorp en vindt nog 3 planten (rampol). Neem ook nota van de verscheidene holen/grotten (cave) waar je niet in kan.
Praat met de man bij de put (villager). Hij geeft je handschoenen (cloves) en vertelt dat hij planten koopt, evenals verteld hij hoe je sommige scherpe  stalactites in de nabijgelegen grotten kan krijgen. Gebruik een plant op hem en hij geeft je er 24 muntstukken per stuk voor. Bekijk de put.


Ga met de vrouw praten die een paarse jurk aan heeft maar heeft eigenlijk niets te vertellen. 

Praat met de handelaar (Merchant) met de wandelstok en vraag hem over alles. Koop de oogdruppels (anti-burning potion) voor de bewaker.

Bekijk zijn andere koopwaar als je iets wil kopen; ik kocht niets.
Praat weer met hem en klik op 'Converse' om met hem te praten (als je iets wil kopen of verkopen klik je op 'Buy').

Hij verteld dan dat hij zijn sleutel heeft verloren en vraagt aan je als je die mocht vinden om die aan hem terug te geven.

Ik vond het dichtbij de windmolen. Geef de sleutel dan aan hem terug en hij vraagt je om naar zijn kelder te gaan om een kist met potten en pannen te halen. Gebruik de sleutel op het huis dat het meest dichts bij de handelaar staat. 

Hier is een kleine labyrint, wandel wat rond tot je in de kelder met de kist komt die je pakt en vindt dan de terugweg naar buiten.

Geef hem de kist en hij heeft nu wat sterke wapens die je mag kopen.

 

Nu de meeste wapens had ik al en de 'Endurer' was veel te duur. Ik verkocht alles wat ik kon verkopen (drankjes niet) en kon toen de 'Endurer' zwaard kopen. Verkocht toen de 'Telostion' zwaard en kocht een drankje.

Ga terug naar het kasteel en onderweg moet je 2 grote bijen verslaan. 

Gebruik 'spirit of combat' op Gooka, 'improve Gooka’s body' op volle kracht en met een paar 'double-cuts' kon ik ze makkelijk verslaan.

Ga in het kasteel naar de voorkamer en geeft de oogdruppels aan de bewaker en hij leert je een vechttechniek (ik pakte de Mighty weapon). 

Ga terug naar het dorp. Praat met de dorpelingen en een verteld dat er in een van de holen een Kaigani is.

Ga rechts/achter tussen de rotsen de 'stalactites' hol in. Loop verder de hol in en dood de 3 beesten en de bij.

Gebruik dezelfde strategie als bij de bijen. Pak daarna met de handschoenen een  'stalactites' (soort scherpe mineraalsteen denk ik?)

 

Onderzoek alle grotten voor meer 'stalactites' en in de andere grotten kom je nog reusachtige slakken en een aap tegen die je moet doden.

Het beste versla je de slakken met de 'vibration' formule.

Ga daarna terug naar het kasteel. Ga naar de troonkamer en praat met de bevelhebber.Scène.

 

Je bent terug in het dorp. Ga nu achter tussen de rotsen de kaigani grot in (middelste) en je roept de anderen.

Ga verder de grot in en probeer het kaigani monster te verslaan. Het monster loopt weg en je pakt zijn bloed.

Ga hem achterna en je ontmoet hem nog 2 keer.

Als je 3 keer hebt gevochten met het monster en de laatste keer heb je hem verslagen volgt er een scène.

 

Terug in het kasteel praat je met de bewaker en ga naar de splitsing buiten het kasteel.

Ga nu rechts de brug over. Onderweg moet je eerst een reuzenslak doden.

Ga daarna het observatie gebouw in. Je mag niet naar binnen van de wetenschapper.

Open weer de deur, de wetenschapper is weg en je stapt naar binnen. Bekijk alles.

Pak een rol uit de rechtse boekenkast. Gebruik de rol op de grammofoon (apparatus - soundtick).

Bekijk de boekenkast links in de hoek en je leest een boek over een muziekapparaat.

Lees het in je notieboekje (scientist's notes) en alles wat je nog niet gelezen hebt. Bekijk dan het muziekapparaat (apparatus - Illusion).

Nummer de bovenste toetsen (L naar R) 1 t/m 3, daar onder 4 t/m 6. Toets de volgende toetsen in: 1 - 1 - 3 - 4 en 5. Foto

Ga met het trapje naar boven en open de hangaar deur. Loop naar beneden en toon de wetenschapper (scientist) het Mohar boek.

 

Bord oplossing:

Klik op een leeg vakje (field) om er een letter in te plaatsen:  Foto

A B C B

D B D D

A A C A

C B C D

 

Gas knoppen (levers):

Zet de meters op:

A 33, B 32, C 35

Als je de meters goed hebt staan klik je links op 'away' en als het goed is zeg je 'Yes'.

Praat weer met de wetenschapper en je stapt in een vliegmachine.

 

Deel 7:  Finale

 

Gebruik het ESA apparaat op de bewaker en ga naar binnen (of vecht tegen hem).. 

Je komt op een platform met 2 hefbomen.

Met een hefboom draai je het platform naar een balkon met 2 poorten die je transporteren als je er doorheen loopt.

Er zijn 3 balkons en 6 poorten. Je moet in een goede volgorde de 6 poorten door om bij gewichten te komen. 

Per spel is die volgorde anders. Ga door een poort en als het de goede poort is kan je de tweede zoeken. Is het niet de goede begin je opnieuw. Onthouw dus welke de eerste is en daarna tweede, derde enz.. Per spel is die volgorde anders.

Ik ging door deze poorten.

 

Tel met je gezicht naar de uitgang met de klok mee (begin rechts) 1 t/m 6 poorten.

Ga eerst door poort 6 (links draaien en rechtse poort), dan kom je in een andere ruimte tel nu van links naar rechts 1 t/m 6, ga door poort 3 (tegenover je linkse poort), dan poort 4 (tegenover je rechtse poort), dan poort 2 (linkerkant middelste poort) , dan poort 1 (linkergang in en rechtse poort en als laatste eerste van de linkerkant. Andere route die ik had was: 2 - 6 -4 -5 - 3 - 5 - 1.

Start met de S symbool en volg de volgorde met de wijzers van de klok mee.

 

Je komt dan in een ruimte met een tafel. Bekijk de tafel en je pakt automatisch de gewichten (weights).

Kijk achter de tafel in een nis naar de weegschaal (scales). Op de schalen liggen metalen appels en op twee schalen ligt niets.

Nu moet je het juiste gewicht op de lege schalen leggen zodat de schalen balanceren. Gebruik de gewichten uit je inventaris op de weegschaal.

De gewichten liggen nu onder de schaal: 2 - 3 - 4 - 8 - 10 - 15 - 21 - 29 en 40. Klik op een gewicht en dan op de schaal waar je het op wil leggen.

Linkerschaal: 40 - 8 en 3.

Rechterschaal: 29 - 10 - 4 en 2.

 

Ga als je het goed hebt gedaan ga dan door de linkse deur. Save.

Ga de gang door, verlaat rechts de gang en je komt een bewaker tegen met messen. Je zal nu wel weten hoe je die moet verslaan :).

Deze zijn wel sterker dan die je eerste bent tegengekomen dus gebruik de goede vechttechnieken.

 

Na het gevecht ga je verder de loopbrug over en je komt bij 3 deuren. Ga de linker deur in en heb een gevecht met 2 bewakers. Ga daarna op het einde de deur door. Als je links door de deur kijkt zie je een scène. Open de kist die in de gang staat en je pakt er een schroevendraaier uit. 

Ga terug naar de 3 deuren en ga de middelste deur in. Druk op de rode knop rechts van de ingang deur. 

Ga linkse van de grote computer (control machine) naar de kleine computer met een scherm. 

Kies 1 voor de camera settings (klik op knop1 onder op het paneel).

Type dan 483 in. Ga uit het scherm van de computer en gebruik dan weer de computer. Kies nu 2: Display a camera.

'Enter the room code': Type 483 in, je ziet nu in het scherm een man bezig op een toetsenbord.

Door op de pijltjes van het paneel te drukken zoom je op de man in met de camera, rechts van de pijltje op de ronde schijf zijn puntjes waarmee je de camera kan bewegen naar  links, rechts, onder en boven.

Zoom nu maximaal in op het schermpje dat langs de man op tafel ligt en Gooka zegt dan dat hij de code die hij op het scherm ziet noteert: 13758.  

Gebruik nu de grote computer en 'enter password': 13758 in. Type dan 245 in en daarna nog een keer 245 zodat de pijlen aan de zijkant zijn.

Type dan 31779 in en een cassette gaat open. 

 

Ga terug naar de 3 deuren en ga de rechtse deur in (laboratorium). Gebruik de schroevendraaier op de luchtventilator (air shaft) links van de ingangsdeur en pak op het einde van de schacht een lege luchtfilter uit de cassette (cartridge). Ga terug het lab in. Lees wat er op het scherm staat geschreven van de eerste slaapkoker (cubicles). Draai aan het wiel (valve) van koker 1 om de koker leeg te maken. Ga dan rechtsachter in de hoek naar de computer van de slaapkokers. Klik op de knoppen: 2U , 2I , 4U, cubicle 1 en accelerant 3. Gebruik de filter op de afvoer (drain - links van de computer in de grond), draai weer aan het wiel van koker 1 en pak de volle filter uit de afvoer.

Ga terug de schacht in en plaats de volle filter terug in de cassette. 

Als je door de vergiften lucht wordt gedood moet je eerst de ventilator afzetten in de computer: 245 en dan de filter plaatsen.

Ga terug naar de grote computer van de middelste kamer.

Sluit de ventilator af van de computerkamer:791. (de kamernummers kon je op de kleine computer zien)

Sluit de cassette van de filter:31779.

Open de ventilator van de kloonkamer:483.

Zet de ventilator aan:245 en zet die weer uit na de scène:245.

 

Ga weer de luchtschacht in en kruip door de schacht naar de kloonkamer.

Ga in de schacht voor de brug linksaf en gebruik op het einde de schroevendraaier op het rooster. 

Gebruik het ESA apparaat op je dochter Yorimar.

Onderzoek de bewaker/wetenschapper die op de grond ligt (Marin-Danin) en je pakt veiligheidssleutel 3 (Security key 3) en van de andere pak je veiligheidssleutel 1. Ga boven naar het kamertje en pak daar van de bewaker veiligheidssleutel 2.

Gebruik een veiligheidssleutel op het paneel waar Yorimar op ligt.

Gebruik dan de 3 veiligheidssleutels op het deurpaneel (rechts van de deur).

Verlaat de ruimte en win het laatste gevecht.

Einde

 

 

© Dit document mag niet worden verspreid zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur en de inhoud mag in geen geval worden veranderd.

De oplossingen gemaakt door Henk mogen ALLEEN gepubliceerd worden door GameSolves.

 

GameSolves
http://www.gamesolves.tk
Forum
http://gamesolves.proboards23.com/

Henk