0-09-2005

 

Voyage: Journey to the Center of the Moon

Voyage: A Journey Beyond Reality

 

Voyage is geïnspireerd op het werk van Jules Verne Een groep wetenschappers hebben een ruimteraket gecreëerd en Michel Ardan slaagt erin om naar de maan te vliegen. In deze REIS speel je de rol van Michel Ardan, die uit zijn gecrashte ruimtecapsule kon ontsnappen en de oppervlakte van de maan gaat onderzoeken naar leven. Michel ontdekt een verlaten stad met een zeer intelligent soort, de Selenites.  Het ontrafelen van dat ras zou misschien verbonden kunnen worden met het vinden van de terugweg naar huis?

 

Met je rechtermuis open je de inventaris en het menu.

In het Logboek kan je lezen wat je allemaal gezegd hebt. Klik op de afbeelding van je karakter '?'  'Michel Ardan' voor hints. 

De Items komen eerst in het kleine venstertje van je inventaris. 

Klik je op 'Auto' dan verplaatsen alle Items uit het kleine venstertje in de opslagvakken.

Klik je op een Item in je inventaris dan lees je Informatie over de Item op de middenbalk van de inventaris.

Om iets te gebruiken of te combineren klik je op de Item en dan op de spot waar je het wil gebruiken of combineren.

Een venster met die Item komt in een venstertje in de linkerbovenhoek van je scherm. Plaats de Items die je hebt gebruikt terug in je inventaris.

Onder de karakter afbeelding in het groene vakje kan je zien hoe je je eigen voelt.  

In ' investiqation' kan je de achtergrond informatie nogmaals bekijken. 

Onderzoek en bekijk eerst alles. Op sommige actieve spots krijg je daar achtergrond informatie over.

Wanneer de karakter sterft mag je het opnieuw proberen.  Je hoeft het spel niet in de volgorde als de oplossing te spelen.


 

Een Reis voorbij de Werkelijkheid

 

Maan Reis

 

Demo van 362 MB kan je hier downloaden.

Michel Ardan ontwaakt uit zijn bewustzijn maar zijn geheugen laat het afwezen.

Klik op de man die op de linkse bank ligt om erachter te komen dat het Barbicane is (eerste achtergrond informatie).

Klik op de poster ( 2 -4).  Klik op de man die op de rechtse bank ligt om erachter te komen dat het Kapitein Nicholl is (3).

Pak de korte riem langs de poster (short strap) en raap de schroefsleutel op die op de grond valt (monkey wrench). 

Gebruik de schroefsleutel op de 4 schroeven van de patrijspoort op de grond (5). Je gaat op weg naar de maan.

Onderzoek Barbicane opnieuw en lees het afgescheurde briefje in zijn hand. 

Pak zijn hoed (hat). Onderzoek in zijn borstzak een portefeuille en lees een brief. Zie het bloed op de deken.

Pak de sleutel die op de grond valt en open met de sleutel het kastje boven Barbicane. 

Pak uit het kastje een boek - Ideograms van Diana Moon.(Earth Dictionary).

Ideogrammen zijn beeldtekens waarvan de betekenis bepaald wordt door het object dat het teken voorstelt.

Daarbij kan de betekenis rechtstreeks door het teken bepaald worden. Zo gebruikt men het teken om "oog" te schrijven.

Vaak worden de ideogrammen aangevuld met een streepje, de zgn ideogramstreep, om aan te duiden dat het bedoelde woord overeenkomt met de getekende betekenis.
Achter dit boek pak je een zak met Kaliumchloraat: zout/poeder ( KClO3 - Chlorate of Potash). Pak ook een mes

 

Het zout om zuurstof te leveren is op. Een zandloper loopt mee in het scherm.

Zie een brander met daarboven een schaal met Kalium zout/poeder.

Als je op de schaal klikt draait het boven de vlam vandaan. Dit zout voorziet de capsule van zuurstof door een chemische reactie

Kaliumchloraat KClO3 is een sterke oxidator en in staat veel zuurstof te leveren volgens de chemische reactie: 2 KClO3 -> 2 KCl + 3 O2

Gebruik de zak met zout/poeder in de schaal, zet de schaal boven de vlam en draai de vlam tot de hoogste stand om het zuurstof weer te regelen. 

Draai de vlam later weer wat lager als het te heet wordt in de capsule of hoger als je zonder zuurstof komt of het wordt te warm in de capsule.  Controleer de thermometer constant. Pak de trechter en een kan met Kalium ( Potassium). 

Gebruik het mes op de hoed en lees de brief van Diana (7 -8). 

Lees het boek in je inventaris door bij het menu op 'Ideograms' te klikken.

Onderzoek Kapitein Nicholl  voor achtergrond informatie (13 -15). Pak zijn geweer (rifle).

 

De capsule komt dicht bij de maan en door de aantrekkingkracht verliest de voorraadtank, Kalium druppels (dit kan ook eerder of later gebeuren).

Combineer de tank met de trechter in je inventaris. In de balk zie je wat je met wie kan combineren en zie het resultaat.

Als je nu de tank met trechter gebruikt, gaat er een zandloper meelopen in het scherm

Pak met de tank - trechter combinatie de druppels vloeistof die in de capsule rond zweven. 

Ga met de tank over de druppels - je hoeft niet te klikken om de druppel te pakken. Als je ze allemaal gevangen hebt stop het automatisch.

Open het rolluik in het kastje (11). Het flesje met cyaankali vergif  (cyanide) kan je niet pakken - klik op het flesje (12).

Bekijk de haan die door de capsule loopt. Pak onder de bank (rechts van de haan) een verbrandt papiertje (burnt paper -14).

Schuif de schaal opzij boven de brander. Gebruik het verbrande papiertje boven de LAAGSTE stand  van de vlam en lees zo het briefje (9 - 10 - 16).

 

Pak alles uit de kast wat je kan pakken. 

Lege pan (emty pot) - Geladen Afrem Raket (rood klepje aan de bovenkant - Loaded (red) retrorockets),

Gebruikte Afrem Raket (blauw klepje aan de bovenkant - Spent (blue) retrorockets) - Vezeldraad (Raffia),  Cassette met Kogels (Cartridges),

Gesloten  Blikken (closed tin can) - plant (vine plant) - Vat met Buskruid (powder barrel),

Lange Riem (long strap) - Leeg glas.  Pak zoveel blikken en vezeldraden als je kan pakken (3 stuks).

 

Open de patrijspoort in de vloer van de capsule en je zegt dat je het niet te lang mag open houden want anders gaat er zuurstof verloren, dus stuit het maar weer.Klim omhoog met het laddertje. Kijk omhoog en gebruik de schroefsleutel op de schroeven van de patrijspoort in de nok van de capsule. Het wiel aan de deur zit klem. Als je duizelig wordt  zet de vlam hoger of lager. Pak met het glas water en drink het water. 

Open het buskruitvat met de schroefsleutel voor buskruid (explosive powder) - of voor buskruid , open de kogels met de mes voor buskruid. 

Combineer de korte riem met de lange riem voor een strop/lus (straps in a loop).

Combineer de lege blauwe raket met het buskruit. In het menu kan je de combinaties bekijken door op 'puttering about' te klikken. 

Gebruik een vezel boven de vlam van de brander voor als je meer Kalium zoutpoeder nodig mocht hebben.

Gebruik dit als het zoutpoeder in de schaal boven de brander als die leeg is. 

Gebruik een vezeldraad op de deken van een dode lichaam en pak het lichaam (body). Doe dit ook bij de andere.

Pak de blikopener (can opener) die onder het lichaam ligt. De blikken zijn voorzien van voedsel die je met de blikopener kan openen.

Plaats de rode raket in de rode koker en de blauwe in de blauwe koker (open eerst het klepje).

Gooi de lichamen door de patrijspoort de ruimte in. 

Gooi alle items die je kan weggooien door de patrijspoort naar buiten om de capsule lichter te maken.

De spullen krijg je later op de maan weer terug. 

Klik op de knop tussen de raketten om te gaan landen. Land zachtjes door de snelheid bij de landing laag te houden.

De schuifpijl is voor de landing afstand.

Kijk op de knop om de raketten harder te zetten (hoog) en naar beneden voor de afrem raket en zacht te landen.

Dus als de schuifpijl bijna onder is moet de snelheidspijl laag staan.  Einde Demo

 

Na de landing open je het patrijspoortje om lucht in te cabine te krijgen. 

Als je dit nog niet gedaan hebt zet je de vlam om de aller laagste stand en gebruik je het verbrande papiertje boven de vlam om het te kunnen lezen

Pak ook alles uit het kastje als je dat nog niet gedaan hebt.

Verlaat de capsule door het patrijspoortje en zie de mooie omgeving.

Wanneer de zon komt, de blauwe sneeuw smelt en er is een goede atmosfeer.

Zie de steen die de capsule blokkeert. 

 

Maankraters en bergen

 

Pak de groene vruchten van de Strangulica plant (wurgplant). Zie de rode plant - Gladiata (zwaardplant).

Ga naar de rand van berg. Draai om en pak de gele vruchten van de  Mephita plant (verstikkende plant) van de grond. 

Beweeg de cursor naar de overkant van de krater (rechts of links) en zie een spring venstertje openen.

Klik op de krater als het pijltje van het metertje in het groene gedeelte is om veilig naar de overkant te springen.

Zodra je aan de overkant bent en terug wil, spring je zonder het metertje en kan je gewoon op en neer blijven springen. 

Spring aan de linkse kant van de krater. Ga een stap vooruit. 

 

Eerste hoek: Zie en klik op de paarse Sagittaria plant (met rode stekel bloemen) en groene Strangulica ( wurgplant). 

Nu spring je verder op de hoeken van de krater. Ga stap terug, draai rechts en spring naar de tweede hoek van de krater. 

Tweede Hoek: klik op de Gladiata plant (rode zwaardplant) en paarse Sagittaria plant.

Derde Hoek: klik op de Voracia plant (blauwe vleesetende plant) en Gladiata plant.

Vierde Hoek: klik op Voracia en Mephita. Zie de vorm van de plant.

Dit landingspunt (draai je om) heeft een soort stenen katapult (2 aren). Als je er door kijkt zie je een grot op de klip.

Vijfde Hoek:  klik op Strangulica en Mephita.

 

 

Midden van de krater:

Beweeg de cursor boven de planten en zie het midden van de krater met blauwe damp. 

Spring van welke hoek dan ook naar het midden van de berg. 

 

Hoge gedeelte van de berg:

Pak de verbogen metalen schildplaat die van de capsule is los geraakt. Bekijk de 2 waterpools en 2 telescopen (een is er kapot).

Pak de 2 maanmuntstukken bij de kapotte telescoop. Controleer de 2 panelen met rode vierkanten.

Pak maanriet (lunar reed) naast het paneel met rode vierkanten.

Gebruik een munt uit je inventaris in het slot van de werkende telescoop.

Automatisch kijk je door de telescoop en je ziet een Selenite figuur voor een gebouw boven in de wolken.

Klik op de ideogrammen van de telescoop.

Lage gedeelte van de berg:

Daal achter in het lage gedeelte van de berg. Zie een kapotte structuur.

Pak gele vruchten, maangrond, maanvezels en een dode tak rond het gebied. Zie soort orgelpijpen tegen de muur.

Het vergt lucht en water om het te laten functioneren. Een gesloten deur is in een muur.

Ga rechts van de pijpen met de trap naar boven en zie lucht en waterkleppen. De ventilator werkt niet.

Een schedelpaneel en een paneel zijn aan de andere muur. Bekijk het paneel naast de gesloten deur.

Klik op de handvatten om de staaf te verschuiven die het slot van het paneel afsluit. 

Klik linkerhandvat 2x, rechtse 2x, linker 1x, rechtse 2x. Draai aan de schakelaar om een nieuwe trap te zien.

 

Ga naar het hoogste punt van de centrale berg (blauwe tekens op de grond) en spring naar een van de hoeken van de krater. 

Spring naar hoek 4 waar de soort katapult is - die eruit ziet als 2 aren.

Spring tussen de 2 aren naar de grot aan de overkant. 

Zie 2 metaalcontainers die 2 nieuwe ideogrammen tonen, zie ook de lava- vuurkom, waterkom en vruchtbare grond.

Pak de 3 maanmunten en vang blauwe vruchten (voracia) die omhoog zweven. 

Je kan een conservenblikje openen en het rechtstreeks op Ardan klikken of eerst verwarmen in de pan op het lavavuur.

Klik op de ideogrammen van de metaalcontainers om het in het boek te plaatsen - vuur en water.

 

Draai naar rechts en zie onbekende ideogrammen op de grotmuur. Noteer de ideogrammen boven de plantentekeningen.

Het kamachtige ideogram is voor de blauwe plant en de streepje ideogram zijn voor de paarse plant. De pijl moet agressie betekenen.

De blauwe plant is agressief aan de paarse plant. Zie dat de blauwe de paarse vernietigt.

Draai iets naar rechts en zie een trap aan de klippenkant. Spring op die trap.

 

Eerste trap: De paarse plant (streepjes ideogram) is agressief aan de gele plant (golvende lijn).

Draai naar linksboven en spring naar de volgende trap. 

Tweede trap: De gele plant is agressief aan de rode plant (zwaardideogram).

Hier kan je ook het blauw fruit pakken als je die nog nodig mocht hebben.

Derde trap: De rode plant is agressief aan de groene plant (2 parallel lijnideogram).

Vierde trap: De Groene plant is agressief aan de blauwe plant. 

 

 

Draai bij de vierde trap naar links en zie de krater met de agressieve planten. Zie de kleur van de planten die dicht bij elkaar staan.

Kijk naar beneden en zie een tandwiel. Deze is voor een puzzel die we later gaan doen. Draai om, ga verder omhoog naar de top van de berg.

Zie een Selenite figuur met een groene en een paarse plant op zijn schouder. Geef hem vruchten en zie van welke hij houdt - gele en blauwe vruchten.

Je moet een delicatesse voorbereiden waar een Selenite figuur van houdt.

Gebaseerd op de tekeningen en de ideogrammen die je gezien hebt zal het geven van vruchten aan de planten doen schrikken die in elke hoek van de krater de doorgang blokkeren. 

 

Eerst moet je de vruchten van de plant ontkiemen in maangrond = Pak de vrucht en klik het dan op het maangrond om zaad te produceren.

De plantvruchten in inventaris zijn geel, blauw en groen.

Mix de vruchtzaadjes: Klik op 2 verschillende gekleurde vruchtzaadjes en zij zullen naar de balk in het midden van je inventaris verhuizen.

Voeg daar een vezel aan toe (maan of aarde) om een vruchtenmoes te produceren. 

Ga naar het centrale deel van de krater om meer potgrond of vezels te pakken als je er niet meer genoeg hebt (van elk kan je er 3 bij je hebben).

Ga dan naar de plantenparen in de hoeken van de krater.

Zie de kleuren van beide planten en geef de vruchtenmoes aan de 2 planten die hun doen schrikken.

Ga het gebied van de uitgewerkte planten in en pak alle items in dat gebied.

Ook kan je vruchten pakken en een kleverige afscheiding/substantie (viscous secretion - soort spuug).

Kijk goed in alle gebieden omdat je hier ook je spullen terug vindt die je uit de capsule gegooid hebt. 

In 2 gebieden wordt de doorgang geblokkeerd door een Selenite. Deze hebben een plant op hun schouder.

Om deze figuren voorbij te kunnen moet je ze een vruchtenmoes geven (schouder kleur) en je kan ze dan passeren. 

 

Plantvruchten

Plantenpaar in de berghoek die ervan schrikken

Items die je in dat gebied kan vinden

geel + groen

rood - blauw

blauwe vruchten, rode vruchten, mogelijke capsule items

blauw + geel

paars - rood

rode vruchten, paarse vruchten - geblokkeerd door

rood + blauw

groen - paars

groene vruchten, paarse vruchten- geblokkeerd door Selenite.

groen + paars

blauw - geel

blauwe vruchten, gele vruchten, mogelijke capsule items

paars + rood

geel - groen

gele vruchten, groene vruchten, mogelijke capsule items

 

Neem een vrucht en klik het op Ardan en hij zal beschrijven hoe je een vruchtenmoes maakt.

Neem 2 verschillende vruchten + pan  en zet de pan op de vuurkom in de grot

 

Selenite met planten op de schouder

Selenite plaats

Vruchtenmoes

Items die je in dat gebied kan vinden

Blauw en geel

Plantengebied

Paars - Rood

paars + rood

kleverige afscheiding, mogelijke capsule items

Blauw en rood

Plantengebied

Groen- Paars

paars + groen

kleverige afscheiding, schelp, mogelijke capsule items

Groen en paars

Bergtop

Bij de Gesloten deur  

blauw + geel

kleverige afscheiding.

Heb je dit allemaal gedaan hebt, ga je terug naar de top van de berg (overkant tussen de 2 aren). 

 

Bergtop

Maak eerst de vruchtenmoes voor het figuur boven op de bergtop (blauw + geel). Geef de vruchtenmoes aan het figuur. 

Zie de tekening op de linkermuur - een figuur dat een tandwiel draagt. Zie de kleuren van de planten op de krater. De deur is natuurlijk gesloten. 

Ga onder aan de trap naar het tandwiel. 

Klik op elk driehoekig paneel van het tandwiel en kijk naar de kleuren van de planten

Selecteer een kleur op elke driehoek naar de volgorde van de plantenkleuren op de berg. Geel - Groen - Paars - Rood - Blauw.

Begin met geel (driehoek tandwiel: Zuid -West) en met de klok mee draaiend.

Pak dan de eerste gekleurde tandwiel.

Maak een ander tandwiel met gelijkaardige kleuren maar in omgekeerde positie. Pak de tweede gekleurde tandwiel.

Plaats een van de tandwielen in het tandwielslot links van de gesloten deur. Klik op het handvat.

 

 

Necropolis:

De poort sluit weer als je binnen stapt. Klik je op de ideogrammen op de vloer en zij zullen in het ideogram boek ingaan : aarde, dood - terreur.

Kijk rond. Drink het water als je het groene zichteffect wil verwijderen.

Ga naar het eind van de gang en bekijk de sarcofaag op de linkerzijde. Gebruik de blikopener op de sarcofaag. De blikopener breekt.

Bekijk de inscriptie onder op de geopende sarcofaag. Zij zullen in het logboek gaan.

Pak de ijzeren staaf, Selenite sleutel,  maan gereedschap (Lunar tool) en Waterdichte Globe. Zie een onbekend ideogram naast het water ideogram.

Ga terug naar de poort. Gebruik de ijzeren staaf op de sarcofaag, links van de poort. Menselijke beenderen!

Pak de gouden halsband, beschadigde fluit en beschadigde mechanische arm.

De inscriptie van de sarcofaag toont het aantal punten van geometrische vormen. Zie het logboek voor de inscriptie.

Een punt is 1 en een streep is 5 punten.

Bekijk het paneel rechts van de poort. Er zijn geometrische vormen. Sommige vormen hebben een  groen brandend licht er onder.

Het groene licht betekent optellen. Later, zie je rode lichten die voor aftrekken staan, blauwe lichten vermenigvuldiging en de gele lichten delen.

Tel de aantal punten van de vormen die een groen licht hebben.

Klik dan op de vorm die de aantal punten heeft uit de som van de vormen met het groen licht. Dit is een willekeurige puzzel.

Als je dit correct doet zal de bol langzaam draaien. Doe dit tot de bol volledig is gedraaid en de poort zal openen.

 

 

 

Plaats de tweede gekleurde tandwiel op het paneel links van de andere gesloten deur. Klik op de hefboom.

Ga onderaan de trap en bekijk de metalenmensen en ideogrammen op de muur. 

Achter je is een lift (rechts als je de trap afstapt). 

Ga links tunnel door. Controleer de zenderruimte met gebroken parabolische spiegel en gebroken machine.

Pak de machine onderdeel (ax) en vultrechter (hopper).

Ga naar de lift bij de trap. Druk op de knop om de lift te roepen. Gebruik Selenite sleutel 0 in het bovenste sleutelslot van de lift.

Daal naar de middenetage (4) en je hebt een gesprek met de dignitaris Selenite (waardigheidsbekleder).

Leer over je insectspion (die komt linksonder in het scherm), intelligentie score, ruimtekanon en de uitdaging.

Lees de nota's in het logboek hoe je naar de aarde terug kan gaan.

Klik op de verzoekbel knop aan de linkerzijde van het apparaat waar de Selenite achter staat en hoor een verklaring voor het krijgen van sleutels.

De intelligentie die voor de Etage 1 sleutel wordt vereist is minstens 200.

Je moet eerst de taal leren, de geschreven taal en gesproken taal van de Selenite om etage sleutel 1 te krijgen.

 

Leer Lezen in het Selenite:

Bestudeer het Ideogramboek en herinner de conclusies van de onbekende ideogrammen die je gezien hebt.

Druk op de knop, voor op het apparaat. Selecteer de betekenis van het getoonde ideogram. 

Mijn spel toonde ideogrammen: Conquer, air, empty, light, gloom, hunger, moon, purple plant, blue plant, red plant, green plant, yellow plant.

(Verover, lucht, leegte, licht, somberheid, honger, maan, paarse plant, blauwe plant, rode plant, groene plant en gele plant).

Het kan zijn dat dit per spel anders is?

 

Leer Praten in het Selenite:

Vraag over de muziekmachine op de linkermuur (klik op de machine). Zoomin op de knoppen van die machine.

Druk op een knop van het linkse paneel en vindt de correcte knop van het rechtse paneel die hetzelfde geluid produceert als de linkse knop. 

Wanneer een knop op de linkerzijde wordt gedrukt en de correcte knop van het rechtse paneel wordt ingerukt blijven de knoppen branden.

Verlicht alle knoppen. Je kan de test overdoen om je score te verhogen. Je hebt 4 kansen.

Je kunt eerst de geluiden van de knoppen beluisteren voordat je er twee indrukt. 

Het beste is om eerst de rechtse geluiden te beluisteren.

Klik je dan op een knop van de linkse kant dan moet je een goede zien te vinden van de rechterkant.

Daarna kan je weer rechts een geluid beluisteren voordat je een knop op de linkerkant klikt.

 

Etage 1 sleutel: Druk op de verzoekknop en vraag om etage 1 sleutel. 

Pak etage 1 sleutel. Intelligentie voor etage 2 is 300. Als je genoeg punten hebt voor etage 2 sleutel vraag je ook die sleutel.

Controleer het kastje aan de rechterkant. Je kunt verscheidene items kopen.

Geld kan worden verkregen door items aan de Selenite te verkopen door ze op hem te klikken.

 Ben zorgvuldig wat je verkoopt, je kan het wel weer terug kopen maar de prijs is altijd hoger dan wat je er voor krijgt.

Verkoop slechts items die je niet meer nodig hebt of de spullen die je hier in Luna vindt.

Ik verkocht de gedeukte patrijspoort, geweer, vruchten en vruchtenmoes.

Ga naar de lift en gebruik etage 1 sleutel in slot 2.

 

Leer mathematiek :

Ga naar de tweede etage. Ga links als je de lift uitstapt en loop naar het paneel op muur bij paddestoelen die exploderen.

Kijk naar beneden en noteer het nummer - streep met één punt.

De betekenis van de nummers wordt geleerd van de sarcofaaginscriptie (zie logboek). 

De werkwijze van Mathematiek zie je op het paneel (links onder) geëtst in een close-up. Lees het logboek voor meer verklaring.

 

De nummers lees je als:

Streep = 5 punten -  Punt = 1 Punt

Vierkant is een toevoeging kolom.

De basis van de wiskunde Selenite werkwijze  = 20. Elke som van 20 of daar boven wordt overgebracht naar de linkerkolom.

Voorbeeld vanaf linkerbovenkant:

 

 

6

+

1

14

 

----

----

 

1

20

Basis 20 - draag 20 over van de rechter kolom naar de linker kolom om te maken:

 

2

0

Voorbeeld van linksonder

 

 

6

+

2

4

 

---

---

 

2

10

 

Voorbeeld van rechtsonder

 

 

6

+

1

8

 

---

---

 

1

14

 

 

 

Krijg de som van het cijfer op de vloer - streep met één punt (6) met de cijfers getoond op het paneel. Dit is een willekeurig raadsel.

Een punt is 1 en een streep is 5. Het paneel heeft 2 vierkanten met vaste nummers. Voeg 6 aan het rechtse kolomaantal toe.

 

De uitkomst van deze som tik op de rechterzijde midden paneel om het te selecteren en druk dan op de puntknop of streepknop.

Dan klik op de linkerzijde midden paneel om het te selecteren. Geef de som van de linkerkolom in.

Als de som van de rechtse kolom 20 overschrijdt, dan wordt 20 naar de linkerkolom als één punt overgebracht. Dan druk op de pijlknop.

Met de nul knop kan je de som terug zetten.

 

Voorbeeld van een spelraadsel:

getal paneel

19

9

getal vloer

 

6

 

---

---

 

19

15

op de  middenvierkanten worden toegevoegd

3 strepen

4 punten

3 strepen

 

Bijvoorbeeld (dit is per spel anders)

Rechterkolom heeft 3 strepen = 15 en 4 punten = totaal 19.

Linkerkolom heeft 1 strepen  en 2 punten = 7

Toevoeging  2 punten (van een symbolisch afbeelding nummer). 

Rechterkolom komt met de 2 punten op 21. In het rechterkolom plaats je dus EEN punt = 20 

Dan wordt linkerkolom: toevoeging 2 punten bij de aantal die op het Linkerkolom staan was 7 wordt dus 9 (een punt van rechterkolom + 1 punt van de vloer) = 1 streep + 4 punten. Als jij een betere uitleg kan geven geef het dan ff door per e-mail of Forum :)

Het groene licht zal gaan branden als je dit correct doet. Klik op de schakelaar en de deur op de linkerzijde opent. Later komen we hier terug.

 

Ga nu naar het andere einde van de gangtunnel en zie dat de doorgang geblokkeerd wordt door geelachtige Chloor gas. 

Ga terug richting lift en bekijk onderweg de muren en de grond. Op een muur zie je een grote boog met rode knoppen en een soort cursor.

Als je op de rode knop klikt verspringt de cursor. Je staat op een weegschaal vloer. Als je de eerste rode knop indrukt opent er een deur. 

Je gewicht als één persoon op de vloerschaal opent de deur op de grondetage.

Als er 2 figuren op de schaal staan zal de schaalcursor op de 2de positie staan.

Daal met de lift naar de derde etage/verdieping.

 

Voedsel - Licht -  Etages

 

Ga rechts de keuken in. Zie links de ideogrammen op de voedsel bereider container - eten, verover, honger.

Draai iets naar rechts en zie de schakelaar voor voedsel of water dat naar de pijpen gaat. De kommen water en vuur staan op de vloer.

Diverse vruchten liggen klaar die je kunt pakken. Pak de schop in de hoek en getande cilinder (cogged) in een nis. 

 

Wat je later (of nu) kan maken met de vruchten:

Combineer 2 vruchten en voeg de pan toe. Verhit de pan op het vuur en klik het op Ardan. Drink een glas water om de gevolgen te verwijderen.

Rood + blauwe vruchten geeft een paarse visie. Gele + blauwe vruchten geeft een groene visie.

Groen + gele vruchten dat geeft Ardan een lekker gevoel. Paarse + groene vruchten betekent niets. Alle andere combinaties zal Ardan niet eten..

 

Ga naar het andere eind en praat met het Seliete figuur. Je  begrijpt hem wel maar je kan hem niet beantwoorden. Ga terug naar de lift.

Plaats de sleutel in het tweede sleutelslot en ga naar de vijfde etage - Licht. 

De insectspion praat tegen je.

Wanneer hij een knipoogje geeft, betekent dat je je score kunt opheffen door een actie betreffende handelingen aan een machine te doen.

Hij zal dingen verklaren. Kijk naar beneden en zie een punt in de linkerzijde van het vierkant en 2 punten in het rechtse vierkant op de vloer.

Zoomin op het paneel op de muur. Voeg 2 punten toe in de rechterkolom en 1 aan de linkerkolom.

Herinner dat een streep 5 is en boven 20 breng je over naar de linkerkolom. Zie uileg hierboven.

Klik op de schakelaar om de laboratoriumdeur te openen. .

 

Laboratorium:  

Zie water en vuurkommen, maangrond, vezels, schalen voor het scheiden van isotopen (isotopes) en de zuiveringsinstallatie.

Klik op de veiligheidskleppen van de zuiveringsinstallatie en de machine heeft vet of olie nodig.

Klik op de 2 bewerkingstabletten aan beide kant van de zuiveringsinstallatie. De tekeningen zullen in het logboek worden geplaatst. 

Ga naar de ruimte tegenover het laboratorium. Probeer met de technicus Selenite te praten.

Merk op dat hij constant voedsel van zijn voedselbuis neemt. Zie diverse items en chemische producten waarvan hij je geen toegang toe verleent.

 

Ga terug naar de dignitaris Selenite op de vierde etage. Verkoop items als je dat nog niet gedaan hebt:

BV. gebogen plaat, geweer, vruchten en verscheidene vruchtenmoes.

Koop met het maangeld:  Yrshnouff Gluance (lijm) voor 190 , mechanische hand voor 40 en mechanische elleboog (elbow) voor 40 maanstukken.

Combineer de beschadigde fluit met maanriet en lijm om het te maken oude fluit. Nu kan je Selenites spreken.

Als u genoeg punten hebt (300 +), vraag je om sleutel etage 2. 

Je kan ook punten halen bij de poort boven in Necropolis met het paneel van optellen, aftrekken enz..

Praat met de Selenite. Vraag voor sleutel 2. Je hebt dan een gesprek met de Supreme Ruler (Opper Heerser).

Je moet alle items, die je uit de sarcofaag in de Seleniet Necropolis heb gepakt terug geven. Pak etage 2 sleutel

Ga naar de derde etage en praat met Scurvy de insomniac (lijder aan slapeloosheid ). 

Leer over de ballingschap, planten  - vereniging, enz... Controleer het logboek voor meer informatie.

Hij wil dat je zijn logicaprobleem oplost alvorens hij u met de capsule helpt.

Selecteer het antwoord op de vragen:

 

When facing the sacred artificial jaw of Selenos the First, every lunar inhabitant must crack his nasal cartilage as a sign of respect.

On every other occasion, proper etiquette absolutely forbids making that sort of noise.  Antwoord: 1 - 1 - 2 -2 - 1  ??

 

When the Supreme Ruler, Master of all that lives in our hospitable caves, blinks his frontal ommatidia, all lunar citizens present light up their cerebral lobes as a token of approval and respect.

Antwoord: 1 - 3- 3 -1-1 ??

 

Wanneer de logica vragen correct worden beantwoord, geeft Scurvy instructies (in logboek).

Draai naar links. Gebruik etage 2 sleutel in het sleutelgat links van het paneel.

Zie de buste van de Supreme Ruler. Klik op de buste, het valt in stukjes. Pak de stukjes buste (je verliest punten). 

Bekijk de stukjes in je inventaris. Gebruik de moersleutel op de buste en je pakt zout uit de neus. 

Lijm de buste weer aan elkaar met de lijm uit je inventaris.

Zet de buste terug en de scorepunten zijn weer terug zoals het was + 10 extra punten voor het zout. 

Ga naar etage 5 en praat met technicus Scrupul.

Leer alles over het maken van Lumen en welke items ervoor nodig zijn.

Lumen zijn producten op basis van soja - vleesvervanging  producten voor Vegetarische producten.

 

Krijg meer scorepunten:

Ga naar de keuken op de voedseletage (3). Maak een vruchtenmoes: Groene + gele vruchten. Klik het gerecht op de voedsel bereider container.

Het voedsel gaat door de buizen naar de Selinites figuren.

Praat weer met het figuur aan de andere kant van de gang, hij is nu in een andere stemming (Frenzy is het engelse woord voor gekmakend of gek).

Ga terug naar Scrupul op de Lumen etage (5). Hij is nu druk bezig. Pak met de kan geel azotic zuur vat.

Pak ook genoeg blauwe ertsen (ore) en de schop.

Open het kabinet tegen de andere muur en pak: globe bol, getande cilinder, handvat, riem en bijl ?(ax).

Combineer azotic zuur met de hoornschelp (conch shell) in je inventaris.

Met de Belbaab conch versta je nu alle figuren. Pak weer wat azotic zuur met de lege kan.

Ga naar de keuken en draai de distributiepijp naar water. Dit verwijdert het effect van de 2 figuren van het eten van het vruchtengerecht. 

 

Spring op de krater en spring naar de berg waar de capsule is. Zie een groene plant om de capsule.

Gebruik een vruchtenmoes met daarin een rode vrucht en geeft het het aan de groene plant om het te laten schrikken.

Ga capsule in en praat met de haan.

 

Ga terug naar de grotklip. Produceer blauw zaad (blauwe vrucht met maangrond).

Combineer dat met de aarde wijnstok (vine) en een vezel (raffia) om te maken een Voracia -druif hybride (kruising).

Plant de hybride in de vruchtbare grond (fertile soil) om een wijnstok te zien groeien aan de klip.

Pak maan druif. Beklim de wijnstok tot de bovenkant.

 

Wat informatie en handelingen vooraf: 

Gebruik slechts een sleutel in de lift en houdt de andere in je inventaris.

Als je 2 sleutels in de lift laat zitten kan het zijn dat Scurvy een sleutel (0) pakt. Hij legt dan de sleutel op de plank bij het kastje.

Je kunt de sleutel dan terug krijgen door hem dronken te krijgen.

Maak een blauw fruit + maandruif + pan + vuur. Plaats de voracia- Maan druivenmoes  in de voedselcontainer in de keuken.

Praat met Scurvy. Pak de sleutel van de plank en hij zal dat toelaten omdat hij dronken is. 

Scrupul - Zie Scrupul en zie dat hij ook dronken is. Nu kan je hem vragen stellen, hij zal antwoord en aanwijzingen geven zonder betaling.

Ardan - Maak voracia- Maan druivenmoes, klik voor de lol het op Ardan en zie dat het beeld schokkerig wordt.

Drink water om effect te verwijderen.

Ook geef water daarna aan de figuren als die dronken zijn door de pijl op de voedsel verdeeltank naar de water ideogram te draaien.

 

In inventaris, gebruik maangereedschap (lunar tool) op de gebroken mechanisch arm om een mechanisch voorarm, bovenarm en aangetaste delen (corroded parts) te krijgen. Combineer voorarm, bovenarm, hand en elleboog (die je gekocht hebt) om een mechanisch arm te maken.

Gebruik de mechanisch arm/hand op de exploderende paddestoel om ze te vangen - tweede etage. Heb geduld om ze te vangen.

Plaats de handcursor in het pad van een vallende paddestoel. 

Om het wat makkelijker te maken geef je Ardan een vruchtenmoes van groene en gele vruchten en hij vangt ze dan iets makkelijker. 

Heb je er een gevangen, combineer de paddestoel dan snel met de globebol om de paddestoel daarin te stoppen.

De paddestoelen zullen ook ontploffen in je inventaris.  

 

Skull paneel: Ga terug naar het schedelpaneel onder in de grot van de telescoop berg en orgelpijpen. 

Zie het ideogram - blauw + rood fruit = voedsel. Bereid een blauwe + rode vruchtenmoes voor.

Klik het op Ardan en zie dat zijn visie verandert in paars. Bekijk het schedelpaneel en zie verborgen nummers (punten).

Drink water als je weer gewoon wil kijken.

 

 

Ga via de trap terug naar de top van de berg en ga naar het linker rode paneel bij de waterpool met ideogrammen

(links als je berg op komt - rechts als je van de trap in de berg stapt). Klik op een waterideogram van elke rij waar deze ideogram in is.

Het paneel opent. Klik op de schakelaar om het rechtse rode genummerde vierkantenpaneel in werking te stellen. 

Doe hetzelfde met het andere paneel van de andere waterpool met ideogrammen. Sommige ideogrammen zijn gewist. Klik op de knoppen:

Van boven naar onder en van links naar rechts: Rij 1 de eerste knop, rij 2 de derde, rij 3 de vierde en laatste rij de tweede.

Klik op de schakelaar om de rechtse rode vierkanten paneel met nummers in werking te stellen. 

Gebaseerd op de geheime nummers die op de schedel werden gezien (in paarse visie) klik je op het rode vierkanten paneel met nummers, bij het riet op de 1 punt knop om de cilinder op te heffen.

Ga naar de andere genummerd rood vierkantenpaneel. Draai eerst de schakelaar naar links om het water naar deze cilinder te laten stromen.  

Hef deze cilinder 8x omhoog door op de vierkanten te klikken. Aantal vierkanten 1-3 en 4-6. Klik op 1.4.2.4.3.4.5 4.

Ga terug naar het schedel paneel en pak genoeg zout uit het geopende paneel.

 

Maak chemische producten op de zuiveringsinstallatie.

 

Plaats de riem (belt) die je uit het kastje gekocht hebt op de wielen van de zuiveringsinstallatie. Plaats de schop in de opening onder midden van de machine.

Plaats een lege globebol, boven op de machine aan de linkerzijde van de andere. De machine moet nog vet hebben. .

 

Maak vet:

Zie het logboek voor de grafische aanwijzingen.

Combineer paarse vrucht + rode vrucht + pan die je verhit op het vuur.

Deze vruchtenmoes gebruik je in het onderst deel (waar je de schop voor gezet hebt) van de zuiveringsinstallatie.

Er zijn 4 ventilatie kleppen op de machine. Gebruik de mechanische arm op de klep die rood wordt om die open te klikken. 

Pak Zubroo concentraat. Voeg kleverige afscheiding aan de Zubroo toe om een zubdssik vettig mengsel te maken.

Gebruik dit vet op de ventilatie klep van de machine

 

Maak lijm: 

Combineer paarse vrucht + groene vrucht + pan die je verhit op het vuur.

Deze vruchtenmoes gebruik je in het onderst deel van de zuiveringsinstallatie.

Pak het Yrsagtt concentraat. Voeg kleverige afscheiding aan de Yrsagtt toe om Gluance Yrshnouff (lijm) te maken. 

 

Maak Xuldakir Ster die je klein maakt:

Kruis een groene zaad met een paarse zaad. Het zaad van de vrucht maak je door de vrucht eerst te ontkiemen met maangrond

Combineer de 2 zaden samen met een vezel. Plaats in zuiveringsinstallatie.

Pak Xulmi kristalpoeder. Voeg zout toe aan de Xulmi poeder om een Xuldakir ster te maken. 

 

Maak explosief mengsel:

Kruis een rode zaad met een paarse zaad..Combineer de 2 zaden samen met een vezel. Plaats in zuiveringsinstallatie.

Heb je meer maangrond nodig kan je die pakken in het onderste gedeelte van de centrale berg, of in het laboratorium. 

Pak de Prultuuk kristalpoeder.

Combineer het poeder met exploderende paddestoelsporen (die je in de globebol bewaard) om een explosieve mengsel Prulmis te maken. Maak dit 2x.

Ga terug, boven naar de zenderruimte

 

Gebaseerd op wat je van Scrupul over de Lumen machine geleerd hebt moet je de machine in de zenderruimte laten functioneren. .

Maak eerst een nieuw gekleurd tandwiel,  buiten onderaan de trap. 

Combineer gekleurd tandwiel + getande cilinder (cogged cylinder) + bijl (ax) = getande wals (crushing roller).

Plaats de wals tussen de andere 2 walsen - linkerkant van de machine. Plaats de bak (hopper) voor de walsen. Plaats blauwe erts in de bak.

Plaats de trechter op de pijp, boven de walsen. Giet azotic zuur in de trechter.

Plaats het handvat op het meest rechtse paneel. Gebruik de lijm op de 2 open pijpen - onder en in het midden.

Vet de centrale bout - boven/midden op de pomp. Trek aan het handvat en de machine zal nu moeten werken. 

Gebruik de lege kan in de trog met de blauwe vloeibare vloeistof  en je hebt Lumen

Zie de stampmachine in het midden van de machine. Je kan de gebogen patrijspoort daartussen gebruiken om het te maken. 

 

Maak Borzludjak oxygenizing 

Plaats paars fruit onder in de zuiveringsinstallatie  van delaboratorium Pak het Brozlyss concentraat.

Combineer: Brozkyss concentraat + blauw fruit + lumen = Brozludjak's Oxygenizing.

Dit kan worden gebruikt voor vervanging van Kaliumchloraat  - voor de terugreis naar huis.

 

Onderste Etage (geheime) - grot met geheime antiquiteiten:  

Gebruik sleutel 2 in het onderste slot van de lift en ga naar de onderste etage.

Gebruik de Xuldakir ster in de machine, voor je. Je wordt automatisch kleiner en je loopt naar de andere kant.

Trek aan hendel, links van de hoofddeur om de deur te openen. Kijk rond en pak mechanische hand en mechanische elleboog.

Pak het schilderij = Tunnel van communicatie. Bekijk het schilderij in je inventaris. Lees het logboek en lees dat het nog een geheim houdt.

Pak de gebroken spiegel. Bekijk de inschrijving op de pijler. Het komt in het logboek.

 

De Klipsaggt  machine:

Gebaseerd op de formule (logboek) - schilderen van de capsule.

Om verf te produceren die de capsule lichter maakt hebben we 3 maten roze vloeistof nodig uit de Klipsaggt machine: 

1. Plaats lege kan op de linker steen.

2. Draai aan het bovenste rechtse handvat van de maattank. Dit vult de tank, 9 maten.

3. De linkse gele pijl is verlicht. Druk op de knop boven de pijlen om de kan met 4 maten te vullen. De maattank is nu met 5 maten gevuld.

Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

4. Klik weer op de middenknop om opnieuw 4 maten in de kan te gieten en 1 maat in de maattank te laten. Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

5. Klik op de middenknop om 1 maat in de kan te gieten. 

6. Draai aan het bovenste rechtse handvat van de maattank. Dit vult de tank, 9 maten.

7. Klik op de middenknop om 3 maten in de kan te gieten en  6 maten in de maattank te laten. Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

8. Klik op de middenknop om 4 maten in de kan te gieten en  2 maten in de maattank te laten. Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

9.  Klik op de middenknop om 2 maten in de kan te gieten. 

10. Draai aan het bovenste rechtse handvat van de maattank. Dit vult de tank, 9 maten.

11. Klik op de middenknop om 2 maten in de kan te gieten en 7 maten in de maattank. Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

12. Klik op de middenknop om 4 maten in de kan te gieten en  3 maten in de maattank te laten. Gebruik het handvat, linksonder om de kan te ledigen.

13. Klik op de middenknop om 3 maten in de kan te gieten. 

Pak kan met 3 maten Klipsaggt vloeistof.

 

Korter alternatief oplossing.

Vet de hendel onder de pijlen. 

Vul het blik gebruikend het linker bovenhandvat die de kan 4 maten vult.

Zet de pijl naar rechts, klik op de middenknop die de rechtse maatvat vult met 4 maten.

Herhaal dit opnieuw (nu 8 rechts). Herhaal dit weer en je hebt 3 maten in de kan en rechts 9 maten. 

 

Laboratorium:

Bereiding verlichte verf: Bekijk het logboek voor de procedure.

1. Produceer paars zaad (maangrond + paarse vrucht). Plaats het paarse zaad in de zuiveringsinstallatie en pak Klipsgaal isotopen.

2. Isoleer lichtste Isotoop:

Isotopen zijn gewichtsvarianten van atomen van hetzelfde element. Ze hebben een verschillende massa, maar hun chemische eigenschappen zijn gelijk.

Belangrijker is dat vele isotopen niet stabiel zijn, maar uiteenvallen door een proces van radioactief verval. Zo'n isotoop wordt een radio-isotoop genoemd

Klik de Klipsgaal isotoop op de weegmachine om de isotopen te splitsen.

Er zijn 2 weegschalen, isoleer de lichtste isotopen, maar je hebt daar maar 2 beurten voor.

Een gelijke gewicht betekent: dat de linkerschaal zwaarder is en dat wijst erop dat de rechterschaal zwaarder is.??

1. Neem 2 isotopen en plaats het de linkerschaal. Neem 2 isotopen en plaats het op de rechterschaal. Om het te wegen klik je op de middenknop.

2. Plaats de andere isotopen op de schaal (3 op beide schalen).

Pak de lichtste isotoop. (groen V is de lichtste)

 

Alternatieve oplossing 

Er zijn 9 isotopen te vergelijken, plaats 3 aan elke kant en vergelijk ze (3 zijn er nog over). Identificeer dat welke groep de 3 lichtste isotoop bevatte.

Plaats er dan 1 op elke kant van de machine (een blijft ongebruikt).

De  lichtste wordt zo gemakkelijk geïdentificeerd.

Ga naar de capsule. 

Combineer de geïsoleerd Klipsgaal isotoop + blauw fruit + 3 maten Klipsaggt vloeistof  = Klipso verlichtende verf.

Gebruik de verlichtende verf op de capsule. Als je te lang wacht met het gebruiken van de verf (of als je het al vroeger hebt voorbereidt) zal de verf opdrogen.

Je kan dan de droge verf herstellen door het boven het vuur te houden.

Zodra de capsule geschilderd is, gebruik je de ijzerstaaf op de steen die de capsule tegenhoudt. De capsule valt in de afgrond.

 

Kanon:  

Ga terug naar de lift en ga naar de tweede etage. Ga naar de geopende ruimte - tegenover de exploderende paddestoelen.

Sluit de linkerdeur door aan de linkerhefboom te trekken. Open de rechtse deur door aan de rechtse hefboom te trekken. Ga de volgende kamer in.

Zie kanonkamer. Draai je om van het kanon en zie een dienblad waarop je explosieve kan plaatsen.

Plaats explosieve Prulmis poeder (of explosieve buskruid uit het vat  - of patronen buskruid) op het dienblad.

Ga naar de orgelpijpen opstelling in het lage gedeelte van de midden berg. 

Als je daar binnengaat is voor de ingang een apparaat - boog met rode punten en deurknoppijl. Een zelfde apparaat als in de gang  van de tweede etage. 

Vet de deurknoppijl. Klik op de eerste rode knop om de cursor te bewegen naar de eerste rode knop.

De deur, links in de berg mondt opening  gaat open als je op de weegplaat gaat staan.

De verklaring over het open van de schaaldeur is in het logboek.

 

De figuren verbannen:

Ga naar de waterpoel boven op de bergtop. Kijk of de hendel om het water te regelen,  richting berg mondt wijst.

Doe dit bij beide waterpoelen (als het goed is hoef je alleen de hendel van de rechtse waterpoel (rechts als je de berg mondt uitkomt) naar rechts te draaien).

Ga terug naar de pijpen en ga rechts trap op naar de ventilator ruimte. Klik op het handvat met de waterideogram om het water te laten stromen.

Klik op het handvat met de luchtideogram om lucht toe te voegen om het water te laten stromen.

Ga naar de orgelpijpen. Lees logboek voor aanwijzing hoe je contact maakt met de figuren om ze te verbannen.

Bekijk het grafiek aan de linkerzijde en ziet 3 rijen kleuren: Blauw -geel, groen -Roze en blauw - rood. Er zijn 13 pijpen op het orgaan.

Elke pijp heeft een ideogram. Roep hun via de kleuren van de planten op hun schouder door de pijpknoppen te gebruiken.

Produceer het geluid van hun antwoorden gebruikend het orgaan.

Nummer de pijpen van Links naar rechts: 1 - 13. Druk op de pijpen in volgorde van het hieronder grafiek.

 

Hint: Gebruik sleutel 2 op de linkerzijde van het grafiek en wanneer je op de kleuren drukt zal de volgende pijp die je moet indrukken oplichten. 

Sleutel 2 kan je uit de lift halen als je die niet mee genomen hebt. Je kan naar de lift gaan via de deur in deze ruimte als je op de steen van het apparaat gaat staan en de deur opent. Je komt dan in de tunnelgang. Om terug te gaan doe je hetzelfde met het apparaat die in de gang tegen de muur staat. 

 

Blauw - Geel Verbannen. Druk:

Groen - Paars  Verbannen. Druk

Paars - Rood Verbannen. Druk

5,10 - hoor een antwoord

8,3 - hoor een antwoord

3,6 - hoor een antwoord

5,10,13,12 - hoor een antwoord

8,3,1,12 - hoor een antwoord

3,6,1,12 - hoor een antwoord

5,10,13,12,12 - hoor een antwoord

8,3,1,12,12 - hoor een antwoord

3,6,1,12,12 - hoor een antwoord

5,10,13,12,12,13 - hoor een antwoord

8,3,1,12,12,13 - hoor een antwoord

3,6,1,12,12,13 - hoor een antwoord

5,10,13,12,12,13,10 - hoor een antwoord

8,3,1,12,12,13,3 - hoor een antwoord

3,6,1,12,12,13,6 - hoor een antwoordo

5,10,13,12,12,13,10,5 -  figuur komt

8,3,1,12,12,13,3,8 - figuur komt

3,6,1,12,12,13,6,3 - figuur komt

Blauwe geel komt  geel blauw steunen

Groene paars komt paars groen steunen

Paarse rood komt  rood paars steunen

Zie dat der figuren verbannen en de deur door gaan.

 

Ga dan zelf de deur door en ga naar het andere einde van de gang van de explosieve paddestoelen.

Zie de capsule achter het chloorgas en de ballingen staan te slapen in hun stallen.

Praat met Scurvy (tweede etage) over de verbannen figureren, dat ze thuis zijn. Ardan ziet nu de capsule.

Alvorens je verder gaat doe je de orgelpuzzel nogmaals om de figuren terug te verbannen naar hun plaats waar ze horen te staan.

Als je dat gedaan hebt ga je de capsule in. 

 

De voorbereiding van de lancering

Plaats het intacte beschermende schild (protective shield) op de achterkant van de patrijspoort.  Plaats de bouten op de gaten van het schild.

Gebruik de moersleutel op de bouten om hen aan te draaien

Open het buskruitvat met de moersleutel of  ijzerstaaf (of patronen) voor explosief poeder.

Combineer de explosieve poeder met een raket (rood of blauw, pak eerst de raket uit de houder - je kan ook het Prulmis explosieve mengsel gebruiken).

Plaats het in de rakethouder. Vul de andere raket.

Gebruik vezel of de dode tak op de vlam om Kalium.te krijgen. Doe dit tweemaal.

Gebruik de globebol op het gele gas in de ganggrot om het te verzamelen: chloor gas. Meng het chloorgas met kalium om Kaliumchloraat te krijgen.

Het Borzludjak oxygenizing kan als vervanging worden gebruikt.

 

Ga nu terug naar Necropolis om de items terug in de sarcofaag te leggen. Pak sleutel 0 uit de liftslot als je boven bent.

Klik op het paneel links van de poort en stap Necropolis in. Leg de ijzerstaaf, Selenite sleutel 0, lege globebol en maangereedschap terug in de laatste sarcofaag.

Gebruik het paneel rechts van de poort om Necropolis te verlaten. Doe de optel - aftrek enz..puzzel als voordien.

Groen is optellen, rood is aftrekken, blauw is vermenigvuldiging en geel is delen.

Je kan de Necropolis puzzel 4x gebruiken voor extra punten ( ga poort in en dan weer uit om de puzzel te spelen)

 

 

Ga naar de dignitaris Selenite (4) terug en druk op de verzoekknop. Pak sleutel 3.

 

Aarde contact:

Ga naar de bovenste verdieping. Ga naar de gouden figuurtjes die op de muur worden afgeschilderd. Gebruik sleutel 2 en 3 in het sleutelgat.

Beweeg de ledematen van de gouden figuren om ze gelijkaardig te krijgen als de zilveren gekleurde figuren onder hen. Zie de nieuwe inscriptie.

Pak de bedieningsbox uit de geopende lade.

 

Lijm de gebroken spiegel om een spiegel te krijgen. Plaats de spiegel in de spiegelhouder die in de zenderruimte staat.

Plaats de bedieningsbox achter de spiegel. Klik op de bedieningsbox

Gebaseerd op de inschrijving bij de antiquiteiten ruimte, gaat 7 voor het licht en 4 voor vuur.

Let op het morse codegesprek via de spiegels tussen Ardan en Aarde.

Je kan twee leveringen vragen. Vraag om aardplanten om het maanmilieu te acclimatiseren en een item die je wenst.

Zoek het leveringsvat in het plantengebied van de krater. Zie het rook uit de krater en weet waar het vat landde.

Lijm eerst de blikopener om het vat te openen met de blikopener. 

De capsule brak open en de katoenplant werd gekruist met de Voracia plant. Pak het maan katoen van de katoenplant.

( het kan zijn dat de maankatoenplant aan de andere zijde van het gevallen vat groeit zodat je de krater van een ander punt in moet gaan). 

 

Ga met de lift terug naar de onderste etage van de grot - ga via de deur onder in de berg mondt naar de tweede etage van de grot , roep de lift, gebruik sleutel 3 en ga naar de onderste etage. 

Pak met de kan roze Klipsaggt vloeistof (volle kan). 

Combineer de Communicatie tunnel schilderij + Klipsaggt vloeistof + maankatoen om een nieuw schilderij te krijgen, Lumenplay in een grotto.

Lees het logboek over de betekenis van dit schilderij. 

Ga terug naar de kanonruimte waar de capsule is (tweede etage) - rechts naar de ruimte met de 2 hendels.

Trek aan de linker hendel om de deur te sluiten en rechter hendel om de andere deur van de kanonruimte te openen.

Lancering

Activeer het afschieten van de explosieve door sleutel 3 te gebruiken in het slot boven de explosieve. Ga terug naar de linkse ruimte.

Druk op de rechtse rode pijl om te tijd van het afschieten in te stellen. Trek onder aan de hendel en het aftellen start.

Ga de capsule in, sluit het patrijspoortje en wacht op de lancering.

Mocht het zijn dat er niet genoeg zuurstof in de capsule is gebruik dan potassium in de voorraad tank van de capsule

(als je met het poeder op de tank klikt, dan zegt hij dat hij het zal gebruiken als hij wordt gelanceerd). 

Ik had 946 punten, ik weet niet hoeveel punten je kan halen?

Einde

 

Dit document mag niet worden verspreid zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur en de inhoud mag in geen geval worden veranderd.
 

 

©Game-Solves
http://www.gamesolves.nl.tt/

Forum

http://gamesolves.phpbb9.com/index.htm