Harry Fietsenaar

naar Budapest,  Juni 2000

 
 

 

Juni 2000: van Zaandam naar Boedapest,  ca 2000 km.

Het westelijk deel van Duitsland oogde weinig spectaculair. Het kenmerkte zich als een licht glooiend landschap met voornamelijk akkerbouw. Een bezienswaardig plaatsje op mijn route was Höxter, aan de rivier de Weser gelegen, met enkele zeer mooie, typisch Duitse vakwerkhuizen rond een gezellig plein.

In het natuurpark de Harz was het even stevig op de pedalen gaan staan. Dit gebied met voornamelijk bossen heeft heuveltoppen van maximaal 925 meter. Hier dwars doorheen liep vroeger de grens met Oost Duitsland. Aan de omgeving was nog steeds, tien jaar na de val van de Berlijnse muur, het verschil te zien tussen voormalig oost en west. De wegen in het oosten waren in de communistische tijd al vele malen slechter dan in de meeste andere Warschaupact landen. In de tien jaar nadien, was al heel veel verbeterd maar voornamelijk de doorgaande autowegen werden van asfalt voorzien. De secundaire wegen, waar ik als fietsers doorgaans liever over rijd, waren dit echter nog heel vaak niet. Grote vooroorlogse zwarte basalt keien waarover het afschuwelijk fietsen was. De verzakte delen veelal zeer slordig opgevuld met een plakken asfalt wat voor de wegkwaliteit doorgaans niet veel verschil maakte. Dichter in de buurt van Dresden verbeterde het wel. Na uren over de keien gehobbeld te hebben, kwam ik plotseling een racefietser tegen (met hele dunne bandjes). Duidelijk een regio met meer welvaart, dorpen met nieuwe huizen en goed onderhouden tuinen. Dresden zelf is een stad die je absoluut niet zomaar voorbij mag gaan. Zelfs ik, als iemand die steden doorgaans liever links laat liggen, vond het er prachtig.

Kampeerterreinen in het oosten van Duitsland waren anno 2000 buitengewoon schaars.  Alleen in de meer toeristische gebieden, zoals bijvoorbeeld aan de meren,welke veelal ontstaan na afgraving van bruinkool, waren er enkele. Helaas in het hoogseizoen wel barstensvol gepakt. Pensions waren ook in de minder toeristische gebieden doorgaans wel te vinden.

In Hongarije geen gebrek aan campings. Een bezoek aan het centrum van Boedapest is zeker de moeite waard. Om dit met de fiets te doen is af te raden. Neem de trein heen en weer en overnacht op een camping buiten de stad.

Nationaalpark Harz, Duitsland

Duitsland
 Groen, rust, en mist in het Nationaalpark de Harz. Middelhoge heuvels waar het even flink klimmen is.

 

Oost Duitse keienweg

Duitsland
Een van de slechte binnenwegen in het oosten waar het afschuwelijk over fietsen is.

 

Dresden

Duitsland, Dresden
Wandelpromenade met uitzicht op de Elbe (links, niet in beeld)

 

TsjechiŽ, Terezin

TsjechiŽ, Terezin
 Het door de Nazi's als gevangenis gebruikte kamp, waar duizenden mensen de dood hebben gevonden. Een indrukwekkende plaats om te bezoeken.

 

Praag, een van de zeer vele fraaie gebouwen

TsjechiŽ, Praag
Een van de vele bijzonder fraaie gebouwen, in deze naar mijn mening mooiste stad van Europa.

 

Praag, plein vlakbij Karelsbrug.

TsjechiŽ, Praag
 Uitzicht vanaf het begin van de Karelsbrug. De huizen op dit plein hebben tgv de lage ligging veel schade opgelopen na de overstroming in 2002 van de rivier de Moldau.

 

Kutna Hora, TsjechiŽ. Het Ossuarium Sedlec: Wapen van de adelijke familie Schwarzenberk

TsjechiŽ, Kutna Hora
Het Ossuarium Sedlec. Hier liggen de beenderen van ca 40.000 mensen afkomstig van het kerkhof hier vlakbij. De meeste zijn daar begraven na een pestepidemie in de 14e eeuw. De opstelling van de beenderen zoals die nu te zien is, is het uit 1870 stammende werk van de houtsnijder Frantisek Rint.

 

Parlementsgebouw, Budapest

Hongarije, Boedapest Parlementsgebouw
 De enige goede plaats om dit imposante gebouw goed te kunnen bewonderen is aan de andere kant van de Donau. Voor het gebouw loopt een drukke autoweg, de achterkant is minder mooi.

 

 De Donau in Budapest in de avondschemering

 Hongarije, de Donau in Boedapest

 

 

Naar huis