visit (9K)
Logo Design
Hit Counter

VERSLAG:   1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

hier komt een verslag van alle belevenissen tijdens de werkzaamheden
gedurende de bouw


maandag 01-04-'02

's Morgens om 09.00 naar Polen vertrokken. De reis verliep voorspoedig, prachtig weer, geen files gehad en met de paasdrukte op tweede paasdag viel het nogal mee. Om +/- 13:30 uur heb ik getankt en wat gegeten en toen ben ik weer door gereden. Om 16.00 uur stond ik aan de grens, ik was helemaal de enige auto, de Duitse douane zwaaide me meteen door en de Poolse douane zette alleen maar een stempel in mijn pas en binnen een halve minuut was ik weer aan het rijden. Onderweg nog even een oudere man meegenomen die stond te liften. Hij moest richting Oborniki, maar zei dat hij in een plaats daar in de buurt moest zijn. Dus toen heb ik hem maar bijna tot aan zijn huis gebracht, waarna hij nog ongeveer een kilometer moest lopen, maar dat was een gewone zandweg vol kuilen en gaten, dus daar ben ik maar niet ingereden. Maar toen zat ik ergens helemaal in de binnenlanden en heb ik toch wel 4 a 5 maal de weg moeten vragen. Want de richting Margonin stond nergens aangegeven. Maar ik ben toch geen enkele keer verkeerd gereden.

Om 19.00 uur stond ik in Margonin bij een al behoorlijk afgetakeld huis. Het complete dak was er af, inclusief de dakspanten, dakbeschot en dergelijke. De plafonds waren al verwijderd, evenals de ramen, deuren. Het gas was al afgesloten, de benodigde elektriciteit was al aangesloten, alleen aan het water was nog niets gebeurd, ondanks de toezegging, dat het 's zaterdags voor Pasen gedaan zou worden. Maar iedere keer lopen we toch weer tegen mensen op, die er nog nooit van gehoord hebben, dat gemaakte afspraken ook nagekomen moeten worden. Ik ben 's avonds om +/_ 22.00 uur naar bed gegaan, want ik was toch wel wat moe en verkouden. En natuurlijk ook misschien een beetje de spanning van wat er zou gaan gebeuren. Alleen heb ik in verband met plaatsgebrek in de wagen geslapen, maar dat was al lang van tevoren gepland, dus ik had een matras en een paar goede slaapzakken bij me, maar ik heb er maar een nodig gehad, die was warm genoeg. Ik heb goed geslapen.


dinsdag '02-04-'02

Om 07.00 uur opgestaan en de mensen van het sloop- en grondverwerkingsbedrijf waren mooi op tijd: om 08.00 uur stonden ze met de machines op de stoep. Om 08.15 waren ze al aan de gang. Het slopen ging redelijk snel, alleen het afvoeren van het puin nam nogal wat tijd in beslag omdat er maar een vrachtwagen was die het puin wegreed en daarom moest er iedere keer ongeveer een kwartier gewacht worden, voordat de vrachtwagen weer terugkwam. En de lader lekte nogal wat olie, zodat we constant overal op straat wat zand en kalk moesten strooien om dit later weer op te ruimen. 's Morgens nog even gebeld over het betonijzer, om te informeren wanneer ze het konden leveren. Ze zouden er later nog even over terugbellen. Tussendoor nog even iemand anders geregeld om het water aan te sluiten, maar die zou pas de volgende morgen kunnen komen. 's Middags om +/- 15.00 uur belde de firma op om door te geven dat het vandaag nog geleverd zou worden. Dus moest ik nog snel even gaan pinnen. Toen ik terugkwam was de bouwopzichter net even komen kijken, we hebben nog even wat gepraat en ik kreeg een complimentje dat alles al goed geregeld was. De grondwerkers zouden eigenlijk om 15.00 uur stoppen, maar voor een halve liter wodka wilden ze wel tot een uur of zes doorwerken. Dus dat werd even geregeld. Maar omdat we toch wel wat achterstand hadden heb ik ze nog 10 zloty extra beloofd als ze tot een uur of 8 door zouden werken.

Dat vonden ze wel goed, alleen was rond 19.00 uur de brandstof op en moesten ze stoppen. Toen heb ik nog even contact met de metselaars opgenomen om door te geven dat het grondwerk wat langer zou duren. Daar hadden ze weinig moeite mee en ze zouden de volgende dag rond 12.00 uur even langs komen om te kijken hoe het met de werkzaamheden verliep. Daar ik nog een paar spullen voor de baby van een kennis had, heb ik die maar gebeld en gevraagd of ik de spullen nog even kon brengen. Dat was goed en dus ben ik er nog vlug even heen gereden, maar toen moest ik ondanks mijn bezwaren ook nog avondbrood mee-eten. Dat heb ik dus nog maar gedaan en toen ben ik weer terug naar Margonin gereden. Daar de moeder van Zuzanna naar een andere dochter was en daar een paar dagen zou blijven slapen had ik maar besloten om niet in de wagen te slapen, maar in de schuur die als tijdelijke woning was ingericht. Dat heb ik wel geweten, want toen ik 's avonds terugkwam zat de vader van Zuzanna met de twee grondwerkers aan de wodka en hebben ze de twee halve liters helemaal leeggemaakt. Toen zijn de twee naar huis gegaan, ik heb Zuzanna nog even gebeld om door te geven dat alles in orde was. Toen zijn we tegen 22:30 uur naar bed gegaan en toen kwam het probleem dat de vader van Zuzanna nog niet wilde gaan slapen, iedereen uit zijn slaap hield en tot bijna 0:230 uur 's nachts heeft liggen te zingen. Tenslotte ben ik eindelijk ook maar in slaap gevallen.


woensdag 03-04-'02

De wekker van de telefoon had ik op 07:00 uur gezet. Ik werd om 10 voor zeven wakker, maar om 7 uur liep de wekker niet af. Het bleek dat de tijd van de telefoon nog niet op zomertijd was ingesteld. Opgestaan wat gewassen en naar buiten gegaan, waar de grondwerkers al aanwezig waren. Alleen de vrachtwagen wilde niet starten dus kwam het verlengsnoer dat ik bij me had goed van pas, want ze hadden wel een acculader bij zich. Dus nadat de vrachtwagen gestart was werd er weer begonnen met puinruimen. Rond half 9 kwamen ze het water aan sluiten. Eerst moesten ze de hoofdleiding op straat afsluiten, daarna werd de oude leiding met een slijptol doorgeslepen en werd er een nieuwe leiding met meter aangesloten. Aan de overkant van de straat begon een bedrijf met het vernieuwen van een gedeelte van een dak. Zoals ik begreep zou 1/3 van het dak vervangen worden door een soort golfplaten maar met een soort dakpannenprofiel. Maar ze hebben deze dag meer met de bestelwagen rondgereden dan gewerkt. Daar ik even wat tijd over had besloot ik om even naar de bank in Chodziez te rijden om vast wat extra geld op te nemen. Bij het loket gaf ik op hoeveel geld ik op wilde nemen. Dat moest eerst geverifieerd worden. Dit was zo gebeurd, dus kreeg ik een bewijs waarmee ik bij de kassa het geld op kon nemen. Alleen was er bij de bank enige dagen geleden nieuwe computers en een nieuw systeem in gebruik genomen, waar echter nog wat foutjes in zaten. Dus ik trof het dat ik weer met een fout in het systeem geconfronteerd werd. Eerst kwam er een tweede jongedame bij, maar ook haar lukte het niet om in het systeem te komen. Toen kwam er een derde bij, die wel even zou bellen. Ook dat hielp niet, dus nu kwam er man bij die ook niets kon vinden. Toen werd er een vierde bijgeroepen, die voorstelde dat ze het even op een andere computer zouden proberen. Dus vertrokken ze met z'n vieren naar een andere computer, zodat ik weer moederziel alleen stond. Ondanks dat er nog een tweede loket open was, stond er al een hele rij te wachten. Dus ik had bekijks genoeg, temeer daar ik ook nog eens een paar stoffige werkkleren aan had. Na een aantal minuten kwam de hele groep weer terug, maar nog steeds niets wijzer. Nummer vijf kwam erbij, maar onthield zich eigenlijk van alles. Toen kwam nummer zes erbij en ging zelf maar even achter het toetsenbord zitten met als resultaat: nihil. De groep werd uitgebreid met nummer zeven en na wat overleg vertrok iedereen weer, totdat na een paar minuten nummer twee terugkwam en een paar codes intikte en weer vertrok. Toen kwamen er vier van de zeven weer terug en zeiden dat het probleem opgelost was en dat ik uitbetaald kreeg en ze bedankten me voor mijn geduld. Hierop zei ik dat ik de volgende dag nog wel een keer terug wilde komen om het opnieuw uit te proberen. Maar dat hoefde toch niet. Al met al heb ik ongeveer twee uur in de bank doorgebracht, maar het had zich toch wel geloond.

Weer wat van de taal geleerd, opnieuw geduldig wachten(het zogenaamde onthaasten) en tenslotte toch mijn geld gekregen. En waarschijnlijk ben ik bij velen weer opgevallen. Dus ik terug naar Margonin, waar de metselaars al aanwezig waren. Toen ben ik met de leider van de groep naar de gemeente gereden om te overleggen met de bouwopzichter in verband met het uitzetten van de funderingen. Hij heeft even rondgebeld en over een half uur zouden er een paar landmeters van het kadaster komen, om alle funderingen uit te zetten. Dit was zo gebeurd en er werd meteen gevraagd naar wie de rekening moest. Dus heb ik maar gezegd op naam van Zuzanna, maar dat ik zou betalen. Ondertussen bleek dat de telefoon niet werkte, omdat er iets met de bedrading niet in orde was. Die hadden ze zelf doorgetrokken met een paar stukken oude kabel terwijl ik gezegd had dat ik wel telefoonkabel mee zou brengen. Maar ja, toen ik nog in Heeze was hadden ze gebeld dat ze de telefoon al doorgetrokken hadden en dat ik geen kabel mee hoefde te brengen. Dus nu zaten ze met die oude stukken kabel. Czeslaw had ondertussen weer op een of andere manier aan wodka weten te komen, want hij waggelde weer een beetje onstabiel rond. Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat we zoiets op een bouw niet konden tolereren en dat ik wel hulp nodig had met de hele planning, maar niet van iemand die dronk. Ik heb hem verder de hele dag niet meer gezien. 's Avonds kwam hij weer opdagen en ging heel rustig op de bank zitten. Daarop zijn de broer van Zuzanna, Marcin, en ik even naar een zus op de koffie geweest, waarna we meteen uitgenodigd werden voor het avondbrood De metselaars hebben toen nog even in het bijzijn van het kadaster de palen iets verzet om wat meer ruimte aan de buitenkant van de funderingen te krijgen in verband met het isoleren van de kelder. Zodoende stond meteen de buurvrouw op de stoep om te zeggen dat we veel te dicht bij hun huis kwamen. Het kostte wel wat moeite om haar te overtuigen waarom het graafwerk iets ruimer uitviel en dat de uiteindelijke afmetingen gehandhaafd blijven. Nog niet helemaal overtuigd is ze toen toch maar vertrokken. Daar we 's middags geen tijd hadden om te koken, heb ik maar een paar gegrilde kippen gehaald, die we toen maar met wat brood hebben opgegeten. De metselaars hebben tot 17.00 uur gewerkt en zijn toen gestopt. Morgenvroeg om 07.00 staan ze weer op de stoep. 's Avonds kwam Czeslaw weer opdagen en ging heel rustig op de bank zitten. Daarop zijn de broer van Zuzanna, Marcin, en ik even naar een zus op de koffie geweest, waarna we meteen uitgenodigd werden voor het avondbrood. Toen we terugkwamen was er bezoek, dat echter weer vrij snel vertrok Czeslaw is daarna vrij snel zijn bed ingedoken, omdat hij nogal moe was. Wat me niet verwondert na al die alcohol van twee dagen. Ik heb om 21.30 uur nog snel even met Zuzanna gebeld om de stand van zaken even door te geven. Het is nu 22.00 uur, ik stop er mee en ga zo meteen ook slapen.


donderdag 04-04-'02

Om 07.00 uur liep de wekker af, maar ik was al een kwartier eerder wakker, maar was nog even blijven liggen. Maar om 07.00 uur ben ik opgestaan en heb me gewassen en ben toen even naar buiten gegaan. Het had een paar graden gevroren en het was overal een beetje wit van de rijp. De grondwerkers waren er ook al en hadden net de machines gestart om te beginnen. Ik ben nog even naar binnen gegaan, heb een boterham gegeten en een kop thee gedronken en ben toen weer naar buiten gegaan. Toen kwam net Justine, de zuster van Zuzanna om te zeggen dat de auto van Radek, een zwager, kapot was en dat het stuurslot niet meer deblokkeerde. Dus toen zijn we daar maar even naar toe gereden met Marcin die het wel even zou repareren. Dus aan Czeslaw gevraagd of hij het op de bouw een beetje in de gaten zou willen houden, maar dan zonder alcoholgebruik. Dat werd beloofd en dus zijn we vertrokken. Het stuurslot werd onder handen genomen met een hamer, een paar oude schroevendraaiers, een paar sleutels en een ijzerzaag. Want het slot moest vervangen worden en het was er op een normale manier niet uit te krijgen, dus dan maar weer met lomp geweld. Maar het lukte tenslotte wel en daarna werkte het stuurslot weer naar behoren. Dus toen zijn we weer teruggereden, en hebben we meteen de moeder van Zuzanna mee teruggenomen.En wat een verassing, Czeslaw was weer behoorlijk aangeschoten (zeg maar goed bezopen), de chauffeur van de graafmachine voelde zich niet goed en was even naar de dokter. Wel zat er een vervanger op de graafmachine, maar hij had een beetje te diep en te breed gegraven. Toen kwam de andere graafmachinist weer terug en nam het werk weer over. Maar hij vroeg of er iemand aan gedacht had dat bij de achteraanbouw niet alleen een trap naar boven was, maar ook de trap naar beneden naar de kelder. Niet dus, maar er moest daarvoor toch ook nog een gat gegraven worden

Ik ben toen even snel naar het gemeentehuis gereden om de bouwopzichterom raad te vragen, maar die was niet aanwezig. Toen heb ik maar zijn gsm nummer gebeld en ik kreeg hem meteen aan de telefoon. De situatie uitgelegd en hij zou meteen komen. Hij was er ook vrij snel, heeft de tekeningen bekeken en zei dat de aanbouw ook uitgegraven moest worden. We waren er op tijd bij, want de graafmachine kon nog net daar komen. Dus hebben ze die helemaal uitgegraven. Alleen zat er een put in de weg. Die hebben we een paar ringen lager gemaakt, maar wel laten zitten, die kunnen we later mooi gebruiken voor beregening van de tuin. De baas van de grondfirma kwam nog even kijken en ik heb hem uitgelegd, dat het grondwerkiets langer zou duren en waarom. Hij zei dat het niet zo erg was, alleen wel een behoorlijke misrekening omdat we daar zo laat achterkwamen. Maar de aanbouwis nu ook uitgegraven, de put ligt er mooi bij en we hebben nog steeds geen grondwater staan. En de onderlaag is ook prima: een harde leemondergrond. 's Avonds nog even de metselaars gebeld om even door te geven dat het graafwerk nog niet helemaal klaar is, omdat er niemand aan de aanbouw had gedacht. Maar ze zullen morgenvroeg rond 10.00 uur even komen kijken hoe het er bij staat, en dan weten ze meteen wanneer ze kunnen beginnen. Czeslaw ligt wel weer onder de dekens. Ik ben 's avonds nog wel een paar keer goed tegen hem uitgevallen en heb hem gezegd dat hij eigenlijk maar een arme alcoholist is en dat hij eigenlijk onbetrouwbaar is wat afspraken betreft. Na mijn ervaringen van de vorige keer heb ik toch maar weer de voorkeur aan de auto gegeven, ondanks dat het een beetje zal vriezen. Maar ik heb een goede slaapzak, die lekker warm is. Ik heb Zuzanna vanavond niet meer gebeld, maar dat is volgens afspraak.
Ik ga zo meteen ook weer lekker onder de wol (in de slaapzak).


volgende pagina >>>