visit (9K)
Logo Design
Hit Counter
 


VERSLAG:   1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Woensdag 10-04-'02

Om 06:45 uur wakker geworden. Maar ik heb de hele nacht slecht geslapen. Maar ik ben vandaag wel jarig, maar ik heb besloten om er vandaag niets aan te doen. Om 08:10 waren de metselaars al aanwezig en om 08:30 kwam de eerste betonwagen al aangereden. Het beton werd gestort en de wagen vertrok om de volgende vracht op te halen. De metselaars hebben het beton meteen een beetje verdeeld en gladgestreken en toen moesten we ongeveer een uur op de volgende wagen wachten. De wagen had iedere keer ongeveer een uur nodig en dan nog een kwartier om te lossen. In totaal hadden we 4 wagens met 3x 3 m3 en de laatste keer 2 m3. Ik heb de chauffeur 10 zł fooi gegeven en toen hij mij de vrachtbrief gaf heb ik hem gezegd dat ik morgen wel zou komen afrekenen. Nu bleek het weer een voordeel dat de mensen van de firma mij kenden, want de chauffeur zei dat ze op kantoor al gezegd hadden dat ik hem niet rechtstreeks hoefde te betalen, maar dat ik dat maar op kantoor moest doen. Nadat het beton was gladgestreken hebben we nog even naar de betonfirma gebeld om dat we de eerste stenen voor de kelder vandaag nog wilden laten komen. Dit hadden we ook al tegen de chauffeur van de betonmixer gezegd, en die had gezegd dat ze wel terug zouden bellen, maar omdat er geen telefoontje kwam, had ik zelf maar even gebeld, en toen bleek dat de vrachtwagen al onderweg was. (eerst hadden we een andere transportfirma voor het transport, maar die had geen kraan en de stenen moesten onder in de toekomstige kelder komen). Maar het zijn 2500 betonblokken van zo'n 30 kilogram per stuk. En om die allemaal met de hand van de vrachtwagen te lossen en dan nog ruim 2 meter naar beneden te sjouwen..75000 kg! En de andere vrachtwagen heeft een kraan. Een paar minuten kwam de vrachtwagen aangereden. De wagen had 500 stenen geladen toch zo'n 15000 kg. Ik had gevraagd of ze meteen onder in de kelder gezet konden worden. Dat werd ook netjes gedaan. Nadat de stenen gelost waren kreeg ik van die chauffeur ook de vrachtbrief en met hetzelfde verhaal over het betalen.

Alleen waren deze stenen al betaald en moest ik alleen nog de transportkosten betalen. Maar dat doe ik wel in een keer als alle stenen geleverd zijn. Daarna ben ik nog even naar de bouwgroothandel gereden om te zeggen dat de plannen voor het cement veranderd waren en dat we vandaag alle cement in een keer wilden hebben en met hun transport. Dat was geen probleem en een uur later was het cement er al en netjes in zakken van 25 kg zoals ik gevraagd had, want er zijn ook zakken van 50 kg, maar ik wil ook een beetje aan de metselaars denken, want ze drinken niet en helpen mij als ik hulp nodig heb met bestellingen. En dat is natuurlijk ook veel waard. 's Morgens is het redelijk weer geweest, 's middags werd het een beetje warmer, maar in de namiddag werd het toch weer wat kouder, omdat er weer een koude wind kwam opzetten. Aan de overkant waren ze nog steeds niet klaar met het dak. Daardoor had ik een pilsje gewonnen, want toen ik die lui zo aan het werk zag, heb ik met iemand gewed om een pilsje, dat we de fundering eerder klaar zouden hebben dan het dak aan de overkant. Ik had nog even een van de leraressen in Golancz gebeld. Die heeft namelijk een bar en toen ik de laatste keer in Golancz op school was, had zij me voor een avondje uitgenodigd. Maar omdat we 's avonds nog wat werk hadden heb ik die afspraak maar afgezegd en meteen gezegd dat ik wel een andere keer zou komen. Toen hebben we het bouwterrein nog een beetje opgeruimd. Daarna ben ik met de vader van Zuzanna nog even naar Lipiny, een dorp in de buurt, geweest. Want het paard moest nieuwe hoefijzers hebben en dus moest even gevraagd worden wanneer de hoefsmid tijd had. Maar hij was niet thuis, dus zijn we maar weer teruggereden. Op de terugweg nog even bij het transportbedrijf langs geweest, maar die was ook niet thuis. Maar die was 's avonds nog even langsgekomen en toen hebben we meteen gezegd dat hij de stenen niet hoefde te halen, maar dat we hem later nog een paar keer nodig zouden hebben. 's Avonds heeft Zuzanna nog even gebeld om me te feliciteren.


donderdag 11-04-02

Om 07.00 uur ben ik opgestaan, ik heb me gewassen, daarna ontbeten. Om 08:00 uur kwamen de metselaars, om 08:15 uur kwam het metselzand. Daarna heb ik om 08:30 uur Szuster gebeld om door te geven dat vandaag de eerste steen gelegd zou worden. De metselaars hebben de bovenkant van de fundering ingesmeerd met bitumen en er daarna dakleer opgelegd dat ze er daarna met de brander hebben geÔnstalleerd. Ik heb Ola laten zien hoe ze met de camera moest omgaan omdat ze later de eerste steenlegging moest filmen. Daarna hebben de metselaars een stellage gemaakt om de specie naar beneden te kruien. Om 10:45 uur kwam Szuster even kijken en zei dat alles in orde was. Toen is hij weer gegaan en om 11:30 uur werd ik uitgenodigd om de eerste steen te leggen: een paar troffels specie op het fundament, een steen van +/- 35 kg van de bovenste stapel moeten pakken, de steen op de specie moeten leggen en met de waterpas precies horizontaal leggen. Iedereen vond dat ik het perfect gedaan had. Toen moest ik ter inwijding een paar flessen wodka spenderen, we hebben ter plekke een fles (Ĺ liter) leeggemaakt. Toen zijn de metselaars verder gegaan en hebben een begin gemaakt met het metselen van de kelder. Ik ben nog even naar Chodziez geweest, naar de architect, de bank en daarna ben ik het beton wezen betalen. Meteen nog gezegd dat we vandaag nog 500 kelderstenen nodig hadden (in totaal 2500 stuks).

Ze hadden eigenlijk geen tijd meer over in hun bezorgschema, en ze konden eigenlijk pas de volgende dag bezorgen maar ik kreeg het toch voor elkaar dat ze vandaag nog zouden bezorgen. De metselaars hebben tot 16:00 uur gewerkt, toen hebben ze opgeruimd en zijn ze vertrokken. Toen hadden ze ongeveer 400 betonblokken verwerkt en begon de kelder al enige vorm te tonen. Met de metselaars had ik afgesproken dat ik ze morgenvroeg in hun woonplaats zou treffen omdat we nog wat materialen nodig hebben en zij weten waar ik die kan laden. En het is bij hen in de buurt, dus dan hoeven ze niet eerst naar Margonin te komen en daarna zou ik dan met een van hen weer terug moeten. Ik heb daarna wat gewassen nog even met een paar buren staan te praten en ik wilde me net gaan omkleden toen de vrachtwagen met kelderstenen arriveerde. Het was ondertussen 18:45 uur. Het was voor hem in het begin eerst even moeilijk om de stenen onder in de kelder te krijgen, maar toen ik zei dat ik hem 15 zł drinkgeld zou geven was hij bereid om de pallets eerst op de begane grond neer te zetten en daarna de vrachtwagen zo te rangeren, dat hij daarna de pallets onder in de kelder kon zetten. Om 19:30 was het karwei geklaard. Ik denk dat de metselaars wel blij zullen zijn want iedere pallet die op de begane grond staat moeten ze met de hand steen voor steen naar beneden transporteren.


Vrijdag 12-04-'02

Om 08:00 uur was ik in Chodziez volgens afspraak met de bouwvakkers. Met een bouwvakker(Mariusz) naar Chodziez gereden en de rest is naar Margonin gereden. Eerst naar een groothandel geweest om schoorsteenpijpen te kopen, daarna naar een ander winkel om bitumen voor de kelder te kopen om die waterdicht te maken. Terug in Margonin waren de andere drie metselaars al volop aan het werk. Ik heb een paar filmopnames gemaakt en daarna ben ik met Czeslaw naar Miroslawia gereden om de plafondplaten voor de kelder te bestellen. In totaal 13 stuks. Ik heb afgesproken dat we ze volgende week vrijdag 19 april nodig hebben en ik zal nog laten weten hoe laat ze opgehaald worden, maar dat ligt eraan hoe laat we een kraan kunnen hebben. Op de terugweg zijn we langs de firma gereden die kranen verhuurd, maar de chef was niet thuis, dus daar moeten we morgenvroeg even naar toe. Terug in Margonin hadden de metselaars al een heel stuk van de keldermuur klaar. 's Middags moest ik even in de schuur komen en daar hadden ze nog een fles wodka van de vorige dag staan en werd een wodka voor mij ingegoten. Later nog wat foto's en filmopnamen gemaakt, daarna even naar de garage geweest omdat ik ergens een of ander vreemd geluid hoorde. Met een van de monteurs even een proefrit gemaakt en die dacht eerst dat het de achteras was. Terug in de garage waren controleerde hij eerst de wielen en toen bleek dat er een paar wielbouten los zaten.

Hij heeft toen alle wielbouten weer vastgedraaid en daarna moest ik nog even een proefritje maken. Gelukkig bleek alles weer normaal te zijn. Ik moet er niet aan denken dat dit volgende week gebeurd zou zij als ik op de terugweg naar Nederland in Duitsland op de autobaan zou rijden. Terug bij de bouw waren de metselaars druk bezig om de buitenkant van de kelder met specie te bezetten en daarna met bitumen waterdicht te maken. De metselaars hebben tot ongeveer 16:30 uur gewerkt, opgeruimd en daarna vertokken. Ik heb ze nog gevraagd of ze geld wilden hebben voordat of nadat ik in holland was geweest en ik heb erbij gezegd dat het mij beter uitkwam nadat ik terug was. Dat was geen probleem. Daarna even naar de bouw aan de overkant geweest (een puinhoop) wat foto's en filmopnamen gemaakt en daarna nog even naar de fotozaak geweest, maar de foto's zouden maandag pas klaar zijn. Toen nog even bij Justine geweest, koffie gedronken, daar nog wat gegeten en daarna weer terug naar huis. Ik heb nog wat filmopnamen gemaakt en daarna ben ik aan dit verslag begonnen. Het is gelukkig de hele dag goed weer geweest. Rond 21:30 heb ik Zuzanna nog even gebeld, maar ze was niet thuis, dus heb ik maar ingesproken dat ik morgen terug zal bellen. De kelder is al helemaal tot op schouderhoogte.
Ongeveer 22:30 uur ben ik gaan slapen


Zaterdag 13-04-'02

Om 07:00 uur opgestaan omdat ik aan overkant wat filmopnames wil maken. Want ze komen daar beton storten en daar mijn camera een paar dagen niet gewerkt heeft, heb ik helaas geen opnames kunnen maken toen hier beton gestort werd. Dus doe ik het nu alsnog, zodat Zuzanna ongeveer een indruk krijgt hoe het hier in zijn werk gegaan is. Ik heb wat filmopnames gemaakt, maar wat is het daar een puinhoop en ongeorganiseerd. Geen ruimte om te lopen, want er liggen overal bergen puin met grote stenen tussen de uitgegraven funderingen. De sleuven zijn ook maar schots en scheef en van verschillende hoogte. Toen het eerste beton gestort werd moesten de helpers daar nog snel overal aan alle kanten zand aanbrengen om de funderingen ongeveer op hoogte te krijgen. Links en rechts moesten ook nog snel wat planken aangebracht worden omdat het beton anders naar diverse plaatsen zou stromen waar het niet nodig was. Toen werd er overal ook nog puin en allerlei keien in het beton gegooid. Daarna moest er iemand ook nog snel naar de ander kant van de fundering om wat beton tegen te houden. Door het rondliggende puin gleed hij uit en kwam met een been in het beton terecht en daar hij laarzen aanhad stond zijn laars meteen vol beton. Ze hebben eerst de man met z'n tweeŽn uit het beton geholpen en toen daarna de laars eruit getrokken. Daarna kwam de volgende betonwagen en moest er eerst weer eens gekeken worden waar het volgende beton gestort moest worden en daarna werd er gediscussieerd hoeveel beton er verder nog nodig was. Al met al met recht een totale puinhoop.Ik ben blij dat wij metselaars hebben die hun vak uitstekend verstaan en ook precies kunnen calculeren, want toen hier beton is gestort, wisten ze bij de voorlaatste wagen precies hoeveel beton we met de laatste wagen nog nodig hadden.

Ik heb wel gemerkt dat ik met een gerust hart volgende week een paar dagen naar huis kan gaan. Maar ik probeer het om het hun ook een beetje naar de zin te maken. Het is nu 12:00 uur en Marcin komt net terug van zijn werk en ik rijd zo meteen even met hem naar een bedrijf dat hijskranen verhuurt, omdat we volgende week vrijdag een kraan nodig hebben om de betonplaten op de kelder te plaatsen. We waren even naar de firma gereden, maar het was helaas het verkeerde adres en daar wisten ze ook niet waar we moesten wezen. Daarna nog verschillende keren de firma telefonisch proberen te bereiken, maar er was waarschijnlijk niemand thuis. Dan probeer ik het maandagmorgen nog wel een keer. Er is ook nog even een neef op bezoek geweest en die bracht een fles wodka mee. Ik heb twee longdrinks mee gedronken, maar daarna heb ik verder beleefd geweigerd, ondanks dat er nog diverse keren werd aangedrongen, maar ik heb ze duidelijk gemaakt, dat als ik nee zeg het ook nee betekend. Ik snap trouwens al helemaal niet dat die mensen toch zo veel moeten drinken. Ik heb nog even met Zuzanna gebeld en gezegd dat alles in orde was en dat ik ze toch wel miste en dat het jammer was dat ze de bouw niet van dichtbij kon meemaken. Ze vond het zelf wel ook jammer, maar het is nu eenmaal niet anders. Ze vertelde wel dat de kanarie vanmiddag was gestorven. Maar ja, die had ook al een respectabele leeftijd. Ze vroeg wel of ze een nieuwe moest kopen, maar ik heb gezegd dat het niet nodig was, want we moeten iedere keer weer al onze dieren onderbrengen als we weer eens naar Polen of ergens anders naar toe willen. 's Avonds nog even naar Grzegorz geweest, wat zitten te kletsen en rond 22:00 uur teruggegaan. Nog even televisie zitten te kijken en toen maar weer naar bed. Ik ben nog nooit zo vroeg naar bed gegaan als de laatste tijd.


volgende pagina >>>