visit (9K)
Logo Design
Hit Counter
 


VERSLAG:   1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Zondag 14-04-'02

Om 08:30 uur opgestaan. Me gewassen, ontbijt, er was lekkere ham bij. Even naar het meer gewandeld. Het water stond nog steeds hoog en golft af en toe over de steiger heen. Teruggekomen heb ik even de Telegraaf van 30 maart zitten te lezen omdat ik er nog geen tijd voor had gehad. Even later kwam Grzegorz er met zijn vrouw en kind. Maar die zijn niet zo lang gebleven, want wij zouden met zijn vieren naar Asia gaan, omdat kleine Jantje de 12e jarig was geweest. Om11:30 zijn we daar naar toe gereden en om 12:15 waren we daar. We kregen bij aankomst koffie met gebak, daarna hebben we wat zitten te praten en wat foto's bekeken.

Ik heb nog een biertje gedronken en daarna ben ik me gaan douchen. Heerlijk na al die tijd provisorisch wassen. Toen was het middageten klaar en hebben we nog ongeveer een uur aan tafel gezeten. Ondertussen was het 16:15 uur. We hebben daarna nog een kop koffie met gebak gehad en zijn toen rond 17:00 uur naar Margonin teruggereden. Het was net begonnen te regenen en we hebben de hele terugweg regen gehad, maar in Margonin was het droog. Nog wat televisie zitten te kijken en toen maar weer naar bed gegaan. Nog een tijdje naar muziek op de walkman liggen te luisteren en toen ben ik maar gaan slapen.


Maandag 15-04-'02

Om 08:10 uur waren de metselaars aanwezig en om 08:45 waren de stenen op. De laatste keer had de chauffeur gezegd, dat hij maandagmorgen (vandaag dus) betonstenen zou brengen. Om 09: 00 uur heb ik naar de firma Infrabet gebeld en die zeiden dat de stenen pas om +/- 10:30 uur geleverd zouden kunnen worden. Daar de metselaars nog wat ander werk te doen hadden was dat niet zo erg. Maar om 11:00 uur waren er nog geen stenen en heb ik nog een keer gebeld. Helaas was door een misverstand de chauffeur naar Pila om betonstenen weg te brengen en hij zou nu helaas pas om +/- 13,30 kunnen komen. Toen zijn twee van de 4 metselaars maar naar een andere plaats gereden, waar ze ook nog een klein karweitje hadden. De ander twee metselaars zijn toen begonnen om de kelder aan de buitenkant van een laag specie te voorzien en daarna toen de specie bijna droog was een laag bitumen er op gesmeerd om de muren waterdicht te maken. In totaal komen er drie lagen bitumen op. Om 13:15 kwamen de stenen en nadat ze gelost waren, zijn de metselaars weer begonnen met metselen.

Tegen de chauffeur gezegd dat we de volgende dag nog een lading stenen nodig hadden. Dat was volgens hem geen probleem. Maar om 16:45 stond hij nogmaals met een lading stenen op het bouwterrein, omdat hij de volgende morgen geen tijd had. We hebben nu waarschijnlijk voldoende stenen, maar we hebben er eigenlijk nog 500 tegoed, die al betaald zijn, maar die zullen we wel met het transport verrekenen. Rond 15:00 uur kwamen de andere twee metselaars en toen ging het snel. Drie muren van de kelder zijn nu op de juiste hoogte en de vierde bijna. De uitsparing voor de deur en het kelderraam zijn klaar. De verwachting is dat de betonplaten in plaats van vrijdag al donderdag kunnen komen. Om 17:00uur zijn de metselaars gestopt ik heb nog een beetje gewerkt aan een oud raam dat er stond en dat we als kelderraam kunnen gebruiken. Daarna heb ik me gewassen, hebben we gegeten en toen ben ik nog even naar Justine geweest omdat die gisteren naamsdag had en dat wordt in Polen ook gevierd. Ik ben er tot +/- 21:30 uur gebleven en toen ben ik teruggegaan en gaan slapen.


Dinsdag 16-04-'02

Om 07:00 uur ben ik opgestaan en nadat ik me gewassen en gegeten had ben ik om 07:45 met Marcin naar Chodziez gereden want hij moest daar bij de gemeente een of ander formulier gaan invullen. Daarna zijn we nog even naar Infrabet (de betonfabriek) gereden i.v.m. met het transport. Was verder geen probleem we zijn daarna meteen even naar een supermarkt geweest om een paar pakken koffie en thee en wat mineraalwater te kopen. Toen we terugkwamen waren er twee metselaars aan het werk en de twee waren even naar het andere karwei. Toen ben ik nog even naar Golancz geweest. Er stonden 2 meisjes te liften en die vroegen of ik naar Golancz moest toen ik zei dat ik even daar naar de school moest bleek dat zij daar ook naar toe moesten. Dus toen heb ik ze maar meegenomen. Er wordt trouwens toch veel gelift in die dorpen, want het openbaar vervoer daar is ook niet alles.

Om 10:00 uur ben ik weer terug gereden en toen stond er een man te liften die naar het volgende dorp moest, dus die heb ik ook nog maar even meegenomen. Om 12:00 uur kwamen de twee andere metselaars terug. Ze liepen met hen vieren even rond en zeiden dat de kelderplaten al woensdag i.p.v. vrijdag konden komen. Toen ben ik met Czeslaw eerst naar het transportbedrijf, daar was het geen probleem. Toen naar de firma van de hijskraan. Daar hebben we eerst 5 minuten moeten zoeken voordat we iemand vonden. Ik had een paar oude schoenen aan waarvan bij een de zool kapot was, dus ik had natte en koude voeten. De kraan zou de volgende morgen om 09:30uur aanwezig zijn. Toen heb ik nog geprobeerd het bedrijf van de betonplaten te bellen, maar ik was net 5 minuten te laat. Want ze waren net afgewerkt. Daarna nog even naar de bank in Margonin geweest om te pinnen en toen naar Grzegorz op de koffie, want die woont daar toch tegenover de bank.


Woensdag 17-04-'02

Om 06:15 opgestaan en na het wassen en eten ben ik om 06:40 uur naar de betonplaten fabriek in Miroslawia gereden. De chauffeur was al aanwezig en zat al aan de koffie. Ik heb de rekening betaald. Toen ben ik naar de opslagplaats gewandeld om wat foto's te maken van het laden. Toen terug naar Margonin. Om 09:15 kwam de vrachtwagen aangereden en even later ook de hijskraan. Maar toen hadden we een probleem met de hijskraan, want de kraan was gewoon te kort en kon maar een plaat leggen. Toen zeiden de metselaars dat we op zoek moesten naar een andere kraan. Dus zijn er twee metselaars bij mij in de wagen gestapt. Want zij wisten waar we moesten zijn. We waren bij 6 verschillende firma's geweest, maar overal waren de kranen in gebruik. Tenslotte konden we bij een bedrijf 's middags om 14:00 uur een kraan hebben. Toen terug naar Margonin. De chauffeur lag in zijn wagen te slapen want hij had 's nachts ook nog een rit gehad. Gelukkig had hij vandaag geen verdere ritten. Hij vond het niet zo erg dat hij moest wachten, want toen is hij naar huis gegaan om nog wat te slapen.

Hij woonde toch in de buurt. Ik heb 's middags even een paar gegrilde kippen gehaald om de tegenslag een beetje te verzachten. Om half een belde de firma van de hijskraan dat de kraan rond 13:00 uur aanwezig zou zijn. We stonden net op het punt om nog wat bitumen te halen, maar we zijn toen eerst maar de chauffeur van de vrachtauto gaan halen, bij het bouwterrein afgezet en toen bitumen gehaald. De hijskraan kwam er net aan toen we terugkwamen. Het ging maar net met de kraan want er hing een bovengrondse stroomkabel van het energiebedrijf danig in de weg. Maar het karwei werd desondanks in ongeveer twee uur geklaard. Ik heb meteen contant afgerekend zonder rekening, want dat is wel iets goedkoper. Daarna hebben de metselaars nog wat opgeruimd en zijn om +/- 15:00 uur gestopt. Ze vroegen wel of ik nog 50 speciale stenen kon halen omdat ze die de volgende dag nodig hadden. Dus dat heb ik nog even gedaan. Mijn wagen was goed geladen met die stenen. 's Avonds nog even wat televisie gekeken en toen maar weer op tijd gaan slapen.


Donderdag 18-04-'02

Ik had vanmorgen de wekker op 07:30 gezet, maar ik was al om 06:45 uur wakker, ik ben nog tot 07:00 uur blijven liggen, maar toen ben ik toch maar opgestaan. Ik ben na het eten even naar buiten geweest, maar het was nog vrij kil. Het zag er ook naar uit dat er regen zou komen, en een half uur later heeft het ook een beetje geregend. Maar het hield ook vrij snel weer op. De metselaars waren weer mooi op tijd en waren al aan de gang toen ik buitenkwam. Er was vandaag gepland om de funderingen voor de rest van het huis uit te graven en om de trap naar beneden voor de kelder te maken. Ze zeiden dat ze een 15 20 stutten nodig hadden voor de keldertrap. We wisten eerst niet hoe we daar aan moesten komen en toen hebben we maar besloten om naar het bos te gaan en daar een paar dunne bomen om te zagen. We hebben eerst iemand gecharterd die een kettingzaag had. Daarna zijn we met paard en wagen naar het bos gereden. Maar echt dunne bomen stonden er niet, en dus hadden we er toch een paar vrij dikke stutten bij. De kettingzaag was ook niet meer zo heel goed. Want hij moest geregeld opnieuw gestart worden en dan weer even wachten tot hij weer op snelheid kwam. Maar het gebeurde ongeveer net zo vaak dat de ketting weer afsloeg. Maar eindelijk hadden we dan toch voldoende stutten en zijn we teruggereden. Toen we terugkwamen waren er twee metselaars een sleuf aan het graven voor de rest van de fundering en waren de twee andere al aan de keldertrap bezig. In de sleuf die gegraven moest worden lagen er diverse keien in de weg die met de hand eruit gehaald moesten worden. Eentje zal zo ongeveer 500 kg hebben gewogen. Daar zijn ze toch wel een half uur met z'n vieren mee bezig geweest. Een paar stutten als hefboom gebruikt, iedere keer een kant een stukje omhoog,

een paar stenen eronder gelegd dan de andere kant weer een beetje omhoog en toen zo ver omhoog gekregen dat de steen met hefbomen en mankracht uit de sleuf gerold kon worden. Toen gaven ze te kennen dat ze wel een pilsje verdiend hadden, dus ben ik een paar flesjes bier gaan halen. Ze hebben in de winkel schijnbaar veel vertrouwen in mij, want ze zeiden dat ik de flesjes maar een keer terug moest brengen en dat ze geen statiegeld zouden rekenen. Toen ik terugkwam zeiden ze dat het beton voor de fundering de volgende dag al kon komen. Er kwam net een vrachtwagen van de betonfirma voorbij. Die heb ik de vrijgekomen pallets van de betonblokken meegegeven en meteen gezegd dat we morgen rond 11: 00 uur beton wilden hebben en of hij dat even door wilde geven. Dat was in orden en ik zei hem dat we na vier uur niet meer aanwezig waren. Hij is vertrokken en toen heb ik daarna voor de zekerheid toch nog maar een keer gebeld, maar de chauffeur had het al doorgegeven. Normaal moet men 2 3 dagen van tevoren bestellen, maar wij krijgen het toch morgen. Schijnbaar zijn we een goede klant. De bekisting van de zoldertrap is nog niet helemaal klaar, maar ze hebben morgenvroeg nog een paar uur de tijd. En het betonijzer moet ook nog in de sleuven gelegd worden. Maar daar is ook nog tijd genoeg voor. 's Avonds nog even met de vader van Zuzanna naar een ander dorp geweest naar de hoefsmid, maar die was niet thuis en daar gaan we nog wel een ander keer naar toe. Teruggekomen nog even naar de bouwplaats aan de overkant geweest, wat staan te praten en toen werd er geroepen dat het avondbrood klaar was. Toen heeft Marcin me nog even helemaal kaal geknipt met de tondeuse. Daarna ben ik nog even over de bouw gelopen en toen nog tot +/- 21: 30 uur televisie gekeken, daarna te bed en nog een half naar muziek op de walkman liggen te luisteren en toen gaan slapen.


Vrijdag 19-04-'02

Om 07: 15 uur opgestaan. Het was een beetje aan het regenen maar rond 08: 00 uur regende het toch wel behoorlijk. Om 08:20 uur waren de metselaars nog niet op komen dagen en ik had eigenlijk zo het vermoeden dat de metselaars niet zouden komen en dat we het beton af moesten zeggen. Rond 08:30 uur kwamen ze opdagen en ik vroeg of ze met dit weer zouden werken. Ze zeiden dat ze alleen de fundering af zouden maken en dat het beton gewoon kon komen rond 11:00 uur. Ze hadden ook nog dakleer nodig en vroegen of ik dat vandaag nog kon halen omdat ik de volgende week maandag en dinsdag niet aanwezig was. Ik heb gezegd dat ik over een half uur het dakleer zou gaan halen. Toen zagen ze dat ik helemaal kaal was en toen kreeg ik te horen dat het daarom zo'n slecht weer was. Ze vroegen me of ik meteen langs de betonfirma kon rijden om te zeggen dat het beton om 11:00 uur gewoon kon komen. Dus dat heb ik meteen allemaal afgehandeld. Toen ik terug kwam waren ze klaar met het betonijzer en zaten ze in de schuur te wachten. De vader van Zuzanna had net koffie gezet en we zaten net een paar minuten aan de koffie toen de eerste betonwagen aan kwam rijden. Ik heb een paar filmopnamen gemaakt, maar ik moest de camera een beetje afdekken omdat het een beetje aan het regenen was. Toen de betonwagen leeg was en weer weg was hebben we maar weer in de schuur zitten te wachten en nog wat koffie gedronken. Iedereen was een beetje nat en kreeg het ook wat koud.

Maar toen kwam de volgende betonwagen weer en moest er weer gewerkt worden. Nadat ook deze wagen leeg was hadden we er nog ongeveer 1 m3 nodig. Toen klaarde het weer een beetje op en toen besloten ze om ook verder te werken aan de keldertrap. Dat was toch nog een heel karwei en ze hebben er nog tot 15:00 uur aan gewerkt zodat de bekisting nu klaar is. Toen zijn ze gestopt, omdat het weekend was. Nog wat opgeruimd nog even met een paar mensen staan te praten en toen wensten de metselaars me een prettig weekend en een goede reis en zijn ze vertrokken. Ik heb nog een paar filmopnames gemaakt, nog een fles butaan/propaan gas gehaald voor de metselaars, omdat ze dat nog gevraagd hadden. Toen ben ik naar Grzegorz gegaan om me wat te douchen. Toen ik terug kwam moest ik nog even een gebraden haantje voor de reis van morgen ophalen. Ik had dit namelijk woensdag al besteld en eigenlijk was de grill op vrijdag gesloten, maar de man zei dat hij wel een haantje voor mij zou grillen. Dus ben ik er naar toe gegaan en hij kwam net naar buiten om te zeggen dat het haantj net gegrild was. Dus ik met hem mee naar de grilwagen en daar heeft hij het haantje nog netjes in 8 kleine stukken gesneden. Hij zei dat we speciale klanten van hem waren omdat we altijd als we terug naar Nederland gaan daar een of twee gebraden haantjes komen bestellen. Daarna heb ik betaald, ben terug gegaan, heb alvast wat spullen ingepakt, toen avondbrood gegeten en toen aan dit verslag begonnen.


<
volgende pagina >>>