Jan Blaauw
HOME CV | PORTFOLIO
Jan Blaauw

Grafisch ontwerper, schrijver, componist, muzikant en tourmanager. Gedreven. Met passie. Ik heb de digitale revolutie op alle vlakken van dichtbij meegemaakt en de ontwikkelingen gaan door. De constante veranderingen op technisch vlak bieden, naast praktische verbeteringen, veel, héél veel mogelijkheden.

ONTWIKKELING

Als ontwerper heb ik in de loop der jaren veel ervaring op gedaan in tal van disciplines. Niet alleen print uitingen maar ook TV-commercials, radio commercials, social media, websites. Naast een juiste manier van aanleveren van bestanden, omarm ik nieuwe technieken en bekijk voor een opdrachtgever welke mediakanalen effectief benut kunnen worden.

Flexibel en oplossingsgericht denken, pro actief zijn, open staan voor andermans kennis en blijvend nieuwsgierig. Er is in de laatste drie decennia zo’n verschuiving geweest in het vak dat ik als ontwerper/ vormgever ook lithograaf ben en meedenk over een stuk marketingstrategie en copywriting. Dat maakt het vak nog steeds boeiend, maar er zijn naast de vele mogelijkheden ook veel meer uitdagingen.

DOELSTELLING

Door de jaren heb ik naast de creatieve kant ook de technische kant afgehandeld. Van het opbouwen van complete studio’s, het opzetten van databases tot het op de juiste manier aanleveren van bestanden. Een goede werkplek met de juiste hard- en software, structuur in je bestandenbeheer, geen 'geheime' laden. En het is altijd van belang dat je je bestanden afstemt op het mediakanaal waarvoor ze worden gebruikt. Of dat nu print is, het web, TV of radio. Het gebruik van bijvoorbeeld de juiste kleurprofielen voor foto’s, het aanleveren van Certified PDF’s, de juiste beeldscherm formaten of soundfiles. Iets van te voren maar ‘aannemen’ is er niet bij. Het is een kleine moeite om informatie in te winnen over de juiste aanlevering en daarbij vind ik persoonlijk contact met zowel leverancier als klant heel belangrijk.

UITDAGING

Alles staat onder druk. Als ontwerper ben je niet alleen maar bezig met 'leuke' dingen bedenken. Iedere opdrachtgever heeft een doel. En om dat doel te bereiken moet hij/ zij investeren. Hoe wil de opdrachtgever zich onderscheiden van zijn concurrenten? Welke uitstraling past het best bij zijn product? En wordt communicatie, naast product, door de opdrachtgever gezien als onderdeel van zijn of haar imago? In een woud van mediakanalen probeer je voor jouw opdrachtgever de beste keuze te maken. Het meest ideale is als van je 'sctratch' af aan kunt beginnen. Maar net zo vaak stap je 'in'.

SPRINGLEVEND

Ik gedij op een werkplek waar ik kan samenwerken met mensen in verschillende disciplines met als doel om, naast prettig te werken met de nodige humor, voor klanten succesvolle communicatie te realiseren. Wil je kennismaken met een springlevende, ervaren, gemotiveerde, leergierige, creatieve, proactieve ontwerper, die open staat voor vernieuwing, altijd op zoek is naar de meest heldere en herkenbare vorm van communicatie, van klanten fans maakt en met twee benen op de grond staat? Neem dan contact met mij op!