TERUG

De reparatie van de meest voorkomende schakelaar in de KM en MX machine .

De meest voorkomende schakelaar op de KM en MX machines is zeker een bijzonder goede schakelaar maar na een jaar of 45 of daaromheen kan hij het begeven en wie kan daar wat van zeggen.

Het begint met het blijven hangen op een stand en daarna doet hij maar wat totdat hij er mee ophoudt

Deze schakelaar is al lang niet los meer te verkrijgen maar kan in de meeste gevallen gerepareerd worden .

DE REPARATIE

Op de foto links is het achterdekseltje er af ; dit zit gefelst met drie messing busjes ; deze met beleid doorboren

Hou er rekening mee dat er na het lossen van het dekseltje een en ander kan wegspringen ; een veertje dus let op.

Ook de rest ligt ineens los maar geen zorgen want het komt goed

 

Haal alles er maar even uit wat los ligt en dan kan zie je de binnenkant van de schakelaar en de positie van de veer onderin ; deze is voor het terugveren vanuit de pulsstand naar nul

 

Maar wat is er stuk is is in 90 % van alle gevallen een afgebroken nokje

 

Zie de twee plaatjes hieronder

 

Op het nokje komen geen krachten maar het sleept alleen het koperkleurige contact langs de schakellipjes.

 

 

Het is meestal grof afgeknapt en die grilligheid van de breuk maakt het makkelijk om het weer op de juiste positie terug te plaatsen.

 

 

Links op de rand de vier schakel contacten en je ziet een vrije plek ; dat is nummer 1 die dus leeg blijft ; zie ook de laatste foto linksonder en de nummers

Dus 2/3/4/5/

Links ; is stand NUL


.

Het nokje is na de breuk schoon en vetvrij gebleven dus niet aankomen Voor het lijmen even oefenen met het in de goede positie zetten

Dan met een minidrupje secondenlijm en liefst een trage versie zoals Nexus het op zijn plek zetten en voordeel van een trage versie is dat je controle tijd hebt en een seconde of 15 kan gebruiken

Bij de terugmontage mag gevloekt worden op het moment dat u denkt dat het dekseltje er op kan en er weer een schakellipje uit tuimelt en je alles tegelijk vast moet houden

Tot slot dan nog een paar M3 boutjes en klaar ; de boutjes met vrij platte kopjes nemen

Sterkte met de montage maar het is goed te doen en het resultaat is een appeltaart waard .

.