TERUG

De KM32 oerdegelijke aandrijfarm


het vervangen van het aandrijftandwiel ; zie ook op de servicepagina

Hier de onderkant met het aandrijftandwiel ; de draai/vergrendelschijf is hier een late kunststofuitvoering Bij de meesten is het van metaal en die zijn ook beter

Maar eerst moet de witte sierkap er af zonder dit te beschadigen

In de vergrendelschijf ziet u een uitsparing en daar in de diepte zit een schroef ; draai dan de vergrendelschijf naar de andere kant en ook daar zit een schroef ; als deze twee er uit zijn kan de kap er af ; hij zit voor geklikt in een soort zitting

Bij terugplaatsen niet te vast draaien ; is wat lastig maar ik doe een magneetje aan de stang van de schroevendraaier

 

 

Als de kap er af is kijkt u op een deksel met 7 schroeven en die draai je los ; meestal moet daarna het deksel een paar tikken hebben om zich te lossen ; rechtstandig werken omdat er olie in zit

U ziet nu in de olie [op de foto is de olie er uit] vier schroeven en die moeten er ook uit Twee van die schroeven zitten wat verstopt in metalen arm

[zie ook foto hieronder]

Hierna kunt u het geheel er voorzichtig en met beleid omhoog afschuiven

De olie kan gewoon blijven zitten ; Het oliepeil mag niet hoger komen dan de koppen van de vier schroeven Motorolie voldoet maar NIET de moderne Longlife olie ; die is zo dun als water en ongeschikt

 

 

Dan ziet het er zo uit

 

De as van het te verwisselen tandwiel is nu zichtbaar ; zie markering op foto links

Op de foto links ziet u nog twee schroeven buiten het oliebassin ; middenboven en middenonder Deze zijn voor het afstellen van de geleidebeugel die aan de onderkant zit en waarmee u de speling tussen het tandwiel en de mengkom afstelt ; indien nodig dit doen als alles klaar is en de arm op de machine kan maar nog zonder de witte sierkap

 

Het witte nylon tanwiel kan er nu ook zo worden afgetrokken en heeft aan de onderkant een uitsparing waarmee het op het nu zichtbare stalen pennetje geborgd zat

 

Trek nu het pennetje uit de as en daarna kan het tandwiel rechtstandig omlaag uit de arm genomen worden

Doordat deze as in een verhoogde zitting zit kan de olie er niet uitlopen

Nu kan het vervangende tandwiel er weer in en let op dat het nylon tandwieltje goed over het stalen asje is gekomen Dan kan de "dwarsarm" worden teruggeplaatst Note: doe dit heel voorzichtig en NOOIT drukken of persen aan een kant waardoor het scheef vast gaat zitten ; met kalmte en rust zakt hij zo op zijn plek

 

 

Dan nog wat info betr. onderdelen van de aandrijfarm

De vier oliekeerringen ;nr 4 ;Note: allen met veer [een ingelegd spiraalveertje]

Twee kleinen onder het aandrijftandwiel en onder de koppeling die door de motor wordt aangedreven
Maat: binnen 8 /buiten 16 / dik 6 origineel ; mag dunner

Twee grotere voorin de kop voor deeghaak en garde
Maat: binnen14 /buiten22 /dik 5 ; mag ook 4 zijn

Deze keerringen zijn standaardmaatjes en ik bestel ze wel bij Technirub Vizo ; elke zaak in hydrolica zal ze kunnen leveren De kleinen heb ik nog op voorraad

Tandwiel 3 is niet meer los te verkrijgen of een donorarm opscharrelen ; hij kan vooral stuk door veel te zware belasting zoals deeg voor twee broden tegelijk kneden .

De overige onderdelen is nog geen probleem