TERUG

BRAUN KM-MX series ; 1957- een bijzondere keukenmachine -1993



Het onwerp stamt uit 1957 en na een lange periode waarin de wijzigingen en verbeteringen geen inbreuk op het design hebben gemaakt

stopte de uiteindelijke productie pas in 1993 !!.

In verschillende Art Design Gallery's ; Londen en New York ; heeft deze machine zich een plek verworven door het tijdloos uiterlijk.

In kombinatie met zijn degelijkheid en funktionaliteit wordt deze krachtpatser heden ten dage nog graag gebruikt door vele liefhebbers.

Hier drie foto's uit de collectie van: The Museum of Modern Art

. . ... . . .

De ontwerper :G.A.Muller, [1932-1991] was er designer van 1955 tot 1960 en verantwoordelijk voor de vormgeving van deze eerste Braun keukenmachine genaamd de KM 3 [1957]

De toendertijd niet goedkope machine was al snel de meest gewilde en straalde status uit Bijzonder was dat alle werkende delen gewisseld konden worden zonder schroeven en ook in harmonie met de basis; het motorblok bleven. Het materiaal was [en is] van hoge kwaliteit; en niet te vergeten de bijzonder goede onverwoestbare motor.

Na de hierboven getoonde eerste KM3 volgde via de bijna identieke KM31 de KM32, welke heden ten dage nog steeds een gewilde machine is;
zie de advertentie uit de 60-er jaren onderaan deze pagina.De filosofie van een onderneming [citaat uit instructieboekje 1971]
Het Braun concern heeft zich ten doel gesteld de kritisch ingestelde mens van vandaag gebruiksvoorwerpen te bieden,
die zowel in functie als vormgeving op progressieve wijze aan de gebruiksbehoefte kunnen voldoen.

Prachtig, maar wat betekent dat?

Dat betekent o.a. dat alle Braun producten technisch zo doordacht zijn dat zij aan de hen gestelde taken ruimschoots kunnen voldoen;
functioneel en betrouwbaar zijn.
Vele internationale konsumententests bevestigen de juistheid van deze stelling. Dat betekent o.a.dat de vormgeving functioneel en tijdloos moet zijn.
Zonder opsmuk, chromen sierstrips of onduidelijke knoppen. Eenvoudige bediening en makkelijk onderhoud staan boven mode-verschijnselen.
Konstrukteur en ontwerper werken samen, niet na elkaar. Vele onderscheidingen bevestigen de juistheid van deze stelling
[we noemen hier bijvoorbeeld de Compasso d'Oro van de Triennale 1964 te Milaan, of Braun's aandeel in de permanente kollektie
in het Museum of Modern Art te New York].

Bij alle produkten die de naam Braun dragen is deze filosofie terug te vinden. Om het even of het nu gaat om de beroemde scheerapparaten,
de haardrogers, hifi-installaties, diaprojektoren, aanstekers of koffiemolens.
Hun sukses verleidde vele konkurrenten, waaronder vaak zeer grote, tot nabootsing.
Bij kritische beschouwing is eenvoudig vast te stellen dat het zich hier om vruchteloze imitaties handelt;
Unieke produkten zijn nu eenmaal niet te kopieren.
En zeker Braun produkten niet, waarbij de hele Braun filosofie doorgevoerd wordt tot in het kleinste detail, ten gunst van de gebruiker.

Dat bedoelen wij, wanneer we zeggen: Braun haat half werk. [einde citaat]