BRON: Militair Luchtvaart Museum Soesterberg

Hawker Seafury FB MK 51

De Hawker Fury werd in 1943 ontworpen als tegenhanger van de Duitse Focke Wulf FW-190. Als krachtbron werd gekozen voor de Bristol Centaurus 18 cylinder schuivenmotor.

De Royal Air Force had na 1945 geen behoefte meer aan een nieuwe propellorjager en de ontwikkeling van het vliegtuig werd alleen voortgezet voor de Fleet Air Arm. Het toestel werd omgedoopt in Sea Fury en het werd aangepast aan de nieuwe taak en uitgerust met een deklandingshaak, opvouwbare vleugels (om de Seafury in de hangar van een vliegkampschip te parkeren) en een breder landingsgestel. Vanaf 1947 opereerde het vliegtuig bij de Royal Navy.

De Marine Luchtvaartdienst (MLD) verwierf in 1948 de Hawker Seafuries die moesten opereren vanaf het vliegkampschip Hr. Ms. Karel Doorman. Deze vliegtuigen waren de exportversies F.MK.50 en de FB.MK.60. Tevens werden Seafuries in licentie gebouwd bij Fokker: de FB.MK.51.

Tijdens de Koreaanse oorlog (1950-1953) werden Engelse Seafuries ingezet die enkele van de nieuwste MIG-15 straaljagers neerhaalden. Aan deze operaties hebben drie Nederlandse exchange pilots deelgenomen.

De Seafury F-43 in het museum is in licentie gebouwd bij Fokker. Het vliegtuig werd in 1952 bij de MLD (squadron 3 en 860) in dienst genomen en in 1956 werd het toestel verkocht aan de Technische Universiteit te Delft. In 1971 ging het vliegtuig naar Aviodome die het toestel in bruikleen heeft afgestaan aan het Militair Luchtvaart Museum.

 

Foto: Rinus Nuijten