BRON: Militair Luchtvaart Museum

 

Sikorsky S-58

Op 14 oktober 1958 demonstreerde een team onder leiding van Igor Sikorsky op Zestienhoven een passagiersuitvoering van de toen reeds 4 jaar in produktie zijnde Sikorsky S-58 helikopter.Ondanks de grote belangstelling van de Nederlandse burgerluchtvaart voor dit veelzijdige Sikorsky-produkt bleven bestellingen uit. Toch verscheen deze grote helikopter nog geen anderhalf jaar later, voorzien van de rood-wit-blauwe rozet, in het Nederlandse luchtruim. Ons land ontving toen in het kader van de Mutual Defence and Assistance Programme als eerste natie buiten de Verenigde Staten vijf van de tien toegezegde Sikorsky S-58 hefschroefvliegtuigen. De toestellen werden als onderzeebootbestrijdingshelikopters onder de Amerikaanse type aanduiding HSS-1N aan de Koninklijke Marine geleverd. Na de indienststelling bij de MLD op 5 januari 1960 werden de eerste vijf toestellen vrijwel onmiddellijk gereed gemaakt om vanaf Hr. Ms. Vliegkampschip "Karel Doorman" te opereren.
Na voltooiing van de opwerkperiode volgde van 20 t/m 25 maart 1961 de eerste detachering van drie HSS-1N's op Royal Navy Air Station Yeovilton. Vanaf deze Engelse basis nam VSQ 8 (vliegtuigsquadron 8) onder bevel van LTZV 1 J. Schwartz deel aan de gecombineerde onderzeebootbestrijdingsoefeningen met VSQ 320 en Hr. Ms. Onderzeeboot "Zwaardvis".
Aangezien de HSS-1N toestellen in de praktijk nogal wat onderhoud vergden en desondanks het onderzeebootbestrijdingspotentieel aan boord van de "Doorman" zoveel mogelijk gehandhaafd moest blijven, werd in de Marinebegroting voor 1962 een bedrag van 7,5 miljoen gulden gevoteerd voor de aanschaffing van twee extra HSS-1N helikopters. Beide toestellen werden als 134 (het hier geŽxposeerde toestel) en 135 in de loop van 1963 aan de MLD afgeleverd. Tevens werd in 1962 besloten alle onderhoud aan de inmiddels als SH-34J "Seabat" aangeduide S-58's op te dragen aan het Marine Luchtvaarttechnische bedrijf te Den Helder.
Het uit de sterkte afvoeren van Hr. Ms. "Karel Doorman" en de ouderdom van de SH-34J's waren redenen om VSQ 8 op 29 maart 1968 uit dienst te stellen.
Gezien de gewijzigde taakstelling werd alle opsporingsapparatuur verwijderd en werden in totaal vier machines, waaronder de 134, als UH-34J voor het verrichten van transportdiensten gebruikt.

Foto: Rinus Nuijten