Route Algarve 2005

1e dag Reisverslag van onze vakantie naar de Algarve,bezoek aan Lissabon

Vertrokken om 12 uur, eerst nog langs onze vrienden Ton en Hetty, gedag gezegd, de camper afgetankt en dan op weg!!!
Richting BelgiŽ. Amersfoort,Utrecht,Breda,Antwerpen. Hoe je via Antwerpen moet rijden word goed aangegeven, dus zonder
problemen rijden we om Antwerpen heen.
Tol voor de Liefkes tunnel 5 euro. Antwerpen,Gent,Kortrijk,Lille.
Het is vrij druk op de weg, met vrachtwagens, caravans en campers. Om half 5 rijden we de grens over BelgiŽ-Frankrijk.

Lille-Parijs via  de E17/A1. Bij afslag 14 gaan we eraf en nemen de N17 richting Bapaume-Perrone. Aan tol betaalden we 3.80 euro.
Mooie route, Bij Perrone blijven we de N17 volgen,CompiŤgne-Senlis, hier worden ijverig snelheidscontroles gehouden.
Senlis-Survilliers de A1 op. Tot nu toe verloopt de reis goed, gezellige muziek aan en mooi weer. Op een parkeerplaats maken we een stop, drinken wat en lopen over de parkeerplaats, Raymond  controleert enkele dingen van de camper.
We komen door Senlis heen, hier zijn diverse stoplichten. Na Senlis gaan we de tolweg op , hier moeten we direct betalen 2.50 euro.
Net als vorig jaar gaan we om Parijs heen, dat was ons goed bevallen, A 104/N104  Metz-Lyon-Bordeaux. Vervolgens weer getankt en de beentjes gestrekt en wat gedronken. Het is 20.00 uur, en we hebben al een eind gereden, vinden we. Bij Afslag 43B gaan we eraf en nemen de N 20 richting Etampes. Recht door! niet rechts aanhouden, dat wisten we nog van vorig jaar.
Etampes-Orleans.  Bij Orleans  nemen we de snelweg en zoeken een slaapplaats, deze vinden we bij het tankstation Ch‚telleraut, 1 na laatste tankstation tot Poitiers. Het was een redelijke slaapplaats, alleen een beetje lawaaierig, van langsgaand verkeer, maar er waren nog maar een paar vrije plaatsen dicht bij de winkel en in het licht. 940 km gereden!.

2e dag
Toch nog goed geslapen tot 8 uur, even bijkomen, opstaan,opgefrist en ontbeten, even wat gelopen e.d. en om 10 uur vertrokken.
Aan tol betaalden we 16.10 euro. Bij Poitiers de snelweg weer af. Afslag 30 naar Ruffec-AngoulÍme. Bij AngoulÍme zoals ieder jaar, veel controles. Goede 4 baansweg.,nagenoeg geen tankstations op deze weg.
Bij Bordeaux houden we Bayonne aan, het lijkt wel of we ieder jaar toch een iets andere route rijden, soms eerder de snelweg op of af, ligt aan de tijd, en hoe snel  we opschieten. Onderweg weer getankt en gerust., broodje met soep gegeten en wat rondgelopen. Als we weer op weg gaan zien we aan de andere kant een file,wegens werkzaamheden aan de vangrail, de file lijkt wel geen einde te hebben, echt km. lang, we hopen maar dat over..... weken deze is opgelost   Tol 2 euro 10...Om 16.00 uur rijden we de grens over Frankrijk- Spanje. Aan tol betaal je ongeveer 10 euro (in 3x) Afslag 8 Pamploma-Vitoria Gasteiz . We volgen de N1.

Ineens Politie op de weg met geweren in de aanslag, bij een wegversmalling, zag er best heftig uit. Een paar agenten staan bij een paar auto's die als het ware gestript worden, iedereen moet langzaam doorrijden. Ieder jaar zien we wel iets , vorig jaar die sleepstaking, met overal kapotte auto's aan de weg, dat jaar er voor verdwaalden we in Parijs!!
Burgos-Valladolid Snelweg. We rijden door naar onze overnachtingplaats vlak voor de Portugese grens. Aan de zijkant waar we meestal staan is het vol, we zetten de camper dus maar voor het toilet gebouw en hopen dat het niet zo rumoerig zal zijn, en wonder boven wonder het was erg rustig en we hebben goed kunnen slapen. Nou moet ik zeggen dat we daar eigenlijk niet zoveel problemen mee hebben ....

3e dag
Half 8 opgestaan,ontbeten wat rondgelopen en getankt.  Nu is er van de rust weinig meer te merken, wat een drukte en wat een lawaai
Half 9 vertrokken richting Castello Branco A23 EP 2 (Corvilla) Mooie omgeving en stralend weer!!!!
Op weg naar Lissabon, mooie omgeving met afwisselend bergen. (E802)  Lissabon-Abrantes A1 A23. Je ziet hier duidelijke sporen van de bosbranden die er dit jaar zijn geweest. Lissabon-Santarem N3/A1  Tol 8 euro 50. Net voor de Tolbetaling A5 moet je er voor de Camping Lisboa af, anders moet je weer een stukje omrijden, en terug.........Wij dus...Tol 4 euro 65. Naar de Algarve kun je gewoon doorrijden, maar dan neem je deze route niet, omweg, en onnodige tol, dan volg je zodra je Portugal binnen komt route Algarve of C Branco. IP2. Maar na een kleine omweg belanden we dus op camping Lisboa.........Op zichzelf een mooie camping,vriendelijk personeel,goede douches en toiletten, alles net iets minder dan in Albufeira. Mooie verharde plekken voor de camper, tenten staan op het gras er naast, maar over het algemeen staan er veel, heel veel campers en een aantal caravans Wij hebben tot nu toe nog niet zoveel campers op ťťn camping gezien.....Klein zwembad, maar ziet er verder goed uit, er zit geen kip....., de meeste mensen komen hier, net als wij om de stad te bezoeken. We hebben het die dag rustig aan gedaan, wat over de camping gelopen en kwamen er al gauw achter dat er in supermarkt niet zoveel te koop was en in het restaurant,zelfbediening was nog minder te krijgen(kopen), dus dat werd zelf koken Een mooie camping met weinig sfeer/vertier. Maar om Lissabon te bezoeken een goede en schone camping!!!.De douches waren zelfs laat op de avond nog heerlijk warm
'savonds heerlijk naast de camper gezeten, koffie gedronken ,Raymond zijn biertje en Nienke haar wijntje, Lekker dat je zolang buiten kunt zitten,nog een rondje over de camping gemaakt, de overige gasten druppelen binnen, beladen met rugtas of andere tassen..
Om 11 uur gaan we slapen, we zijn van plan om vroeg op te staan, om zo wat aan de dag te hebben en zetten de wekker om 7.30 uur, en de bus van 9 uur te nemen....Om 8.30 uur kon je verse broodjes halen op de camping....Alleen we waren 1 ding vergeten en daar kwamen we dus achter, toen we de verse broodjes wilden halen, gelukkig wij niet alleen, met ons nog anderen die de dag ervoor aan waren gekomen.......Portugal doet niet aan de zomertijd mee...En ja daar hadden we even niet aan gedacht......Maar al met al, zonder ontbijt naar de bus en we waren in ieder geval vroeg in Lissabon!!
4e dag
Midden in het centrum uitgestapt , en onze zwerftocht door Lissabon kon beginnen. Eerst een broodje gekocht..
Lissabon een mooie stad met vele gebouwen om te bekijken. Mooie winkels,
voor onze kleindochter hebben we hier een Prinsessenjurk gekocht. Veel gelopen en veel gezien!! en toch nog te weinig.
Op een gegeven moment kregen we toch wel trek en zochten naar een restaurant..... je kijkt dan in het boekje wat je bij je hebt, maar ja waar is die straat nou waar het restaurantje staat wat ze aanbevelen, al lopend en zoekend komen we langs een zelfbedieningsrestaurant, buiten staat op het bord tot 19.00 uur  5,95 euro pp.  We kijken eerst even binnen of het wat is, het is er zeer druk, dat is al een goed teken, Het eten ziet er goed uit, voorgerechten,soepen,salades,rijst,aardappelen,diverse groenden,vlees en vis! en dan nog nagerechten,cakes,taartjes, fruit. En het blijkt echt voor die 5.95 euro te zijn, en dat in Lissabon!!!  Voor een drankje betaalden we eerder op de dag  tussen de 2.50 en 3 euro . Koffie betaalden we 1.75 euro. Daarna nog wat door de stad gewandeld en op een terrasje wat gedronken en naar de mensen gekeken. Zwervers die eten zoeken uit de vuilnisbakken van de restaurants, en die vinden dat okť, zolang ze de gasten op het terras maar niet lastig vallen. Toch wel zielig als je zo moet leven,het is niet altijd een eigen keus, soms kom je door omstandigheden daarin terecht. In Lissabon zie je ook bedelaars, vaak zijn het oudere mensen of invaliden, deze mensen hebben het geld echt hard nodig, we hadden dan ook wat kleingeld bij ons om te geven.
Om 22.00 uur de bus, richting camping, een mooie dag , veel gezien, en genoten van Lissabon.
Op de camping nog even rondgewandeld, met een Hollands echtpaar gepraat,even gekeken in het restaurant, maar daar was ook niks te doen.......en om er even gezellig iets te drinken ,was ook niet zo aantrekkelijk, er zat niemand. Waarschijnlijk om dat het al laat in het seizoen was. (eind augustus) Nog tot 11 uur buiten gezeten , dat op zich is al vakantie! Nienke had nog best een dag in Lissabon kunnen ronddwalen, maar dat kon ze Raymond niet aan doen , die had al cultuur voor de hele vakantie opgedaan, zogezegd. Wat hebben wij zoal gezien: In het centrum: Unieke oude lift, waar je vanaf boven een mooi uitzicht hebt over de oude stad en het centrum...Baixa de beneden stad,de wijk Belem, torre de Belem,Langs de Taag gewandeld,Rossio het centrale plein van de stad...vooral veel geslenterd door deze mooie stad, volgend jaar gaan we weer ,en bezoeken dan het Kasteel S„o Jorge,IgreaS„o Roque, dit moet een zeer mooie kerk zijn,Alfama, markt ,tochtje met  tram 28, en  een boottocht over de Taag, hopelijk lukt dit in een dag : dagverslag
5e dag
Vroeg opgestaan en crackers gegeten als ontbijt, nog even gedoucht   , en dan op weg naar Sintra....
Dit moet een mooie plaats zijn om te bezoeken o.a het kasteel, maar waar we al gauw achter kwamen, niet zo geschikt om met een camper te bezoeken. Voor dat je Sintra in rijd, schijnt er een plaats te zijn waar camperaars overnachten, deze hebben wij gemist, of er stonden deze dag geen campers. Daar hadden we dan eigenlijk moeten parkeren en dan met de bus verder. Maar wisten wij veel, hup met de camper Sintra in en op weg naar het kasteel, weg een beetje steil naar boven......En dan krijg je een scherpe bocht.... en daar staan dan auto's geparkeerd, en hoe je het ook went of keert, met de camper krijg je die draai niet,nou Raymond had het al gezien!!! en om het toch maar gezellig te houden zijn we Sintra maar weer uitgereden.... Dit staat dus voor een ander jaar op het programma, even bij onze mede camperaars kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en anders met de bus vanaf de camping.
Vol goede moed op-weg naar de Algarve,Albufeira. Het is een stralende dag en de reis verloopt goed, we zetten een cd op en zingen heerlijk mee..We herkennen de omgeving en  genieten van de reis. Aan tol betaalden we voor de brug 2 euro 20.( richting Algarve/Evora/Faro/Albufeira)
Na de brug niet direct de N20 nemen weten we nu, er was zoveel veranderd, en ze waren met de wegen bezig, voor je weer op de goede weg zat waren we veel tijd kwijt, alle wegen gingen richting de Algarve en kwamen netjes weer op het plein uit, lachen hoor.
De politie die het verkeer daar de goede richting behoorden aan te geven, groeten ons naar de 3e keer zeer vriendelijk.......
we negeerden de aangegeven weg en toerden rechtdoor,langs een supermarkt en zo kwamen we op de goede weg....
Bij Marateca de N10 op.
Op een gegeven moment werd Sines aangegeven, en zijn we daar een kijkje gaan nemen. een klein plaatsje met een haven,. ruime parkeerplaatsen. We wilden hier iets gaan eten, maar het was er voor Portugese begrippen erg prijzig , voor Sardines vroegen ze 12 euro.......evenzo voor een omelet. We hebben maar een maaltijd in de camper bereid.
De haven is wel leuk om even een bezoekje te brengen of om een lunch stop te maken.
En dan op weg naar Albufeira!!
Na ons gemeld te hebben , gekeken of ''onze plaats" nog vrij was, de camping opgereden, de Engelse Familie stond er ook weer.
Raymond voelde zich weer helemaal thuis! 's avonds met de bus naar Albufeira, wat rondgelopen en gegeten bij Zansi. De ober herkende ons en begroette ons uitbundig en maakte een praatje met raymond.
Beetje op tijd gaan slapen.
6e dag Een luier dag, heerlijk op de camping, 's morgens broodjes gehaald bij de kampwinkel,krant gekocht en heerlijk uitgepluisd ,wat gezwommen, veel gelezen, en wat gegeten in het zelfbedieningsrestaurant.
Tegen 7 uur naar Albufeira en bij de Portugees gegeten. Leuk dat ze je hier ook herkenden.
Nog wat gewandeld over het strand en dan weer naar de camping
7e dag Portimao bezocht en Praia de Rocha. het was al een paar jaar geleden dat wij op dit strand waren.
Het is een mooi breed strand en bij de strandtentjes kun je goed eten.
Het stadje is gezellig om even door te lopen.
8e dag Weer een luierdag ingelast, overdag op de camping, Nederlandse krant gekocht, Kaartjes verstuurd,gezwommen en wat gegeten in het restaurant, 's avonds met de bus naar Albufeira en ergens wat gegeten, gewandeld en op een terras gezeten