L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst (1923)
Smit Internationale (1972)

De Schelde (III) De Smit Rotterdam in slecht weer

Oostzee (III) 1926, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 325 brt, 600 pk, ssl.
Van augustus 1939 tot mei 1940 als bewakingsvaartuig 'Bo V .40' bij de Kon. Marine.
Augustus 1940 door de Duitsers in beslag genomen als 'LAZ 12' in dienst gesteld.
1 januari 1941 naar de Kriegsmarine.
27 maart 1942 bij Wangerooge op een mijn gelopen en gezonken.
Schelde (III) 1926, Po Smit Jr., Rotterdam, 359 brt, 900 pk, ssl.
24 augustus tot 19 december 1939 'B. V.I' Kon. Marine.
19 december 1939 tot 17 mei 1940 'B. V.37' Kon. Marine.
1954 gesloopt te Hendrik-Ido-Ambacht.
Indus 1920, Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambacht, 449 brt, 950 pk, ssl.
1927 gekocht, ex 'Brabant' Bureau Wijsmuller, IJmuiden.
24 augustus 1939 tot 17 mei 1940 'B.V.36' Kon. Marine.
17 mei 1940 te Vlissingen door de Duitsers in beslag genomen, als 'LAZ II ' in dienst gesteld.
Januari 1941 als 'B.S. IV' .
20 november 1942 bij Hoek van Holland door Britse vliegtuigen tot zinken gebracht.
Gele Zee (I) 1921, Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambacht, 515 brt, 1000 pk, ssl.
1927 gekocht ex 'Jacob van Heemskerck' Bureau Wijsmuller, IJmuiden.
1934 'Taifun' Sovtorgflot, Odessa.
In 1959 uit Lloyd's Register (vermoedelijk eerder gesloopt of verloren gegaan).
Java Zee (I) 1921, Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambacht, 449 brt, 1000 pk, ssl.
1927 gekocht, ex 'Gelderland' Bureau Wijsmuller, IJmuiden.
1934 'Chernomor' Sovtorgflot, Odessa.
In 1959 uit Lloyd's Register (vermoedelijk eerder gesloopt of verloren gegaan).
Noordzee (II) 1927, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 260 brt, 550 pk, ssl.
24 augustus 1939 als bewakingsvaartuig 'B.V.34' Kon. Marine.
14 mei 1940 op de Westerschelde, ter hoogte van Zoutelande, op een mijn gelopen en gezonken.
Ganges 1921, Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambacht, 516 brt, 1300 pk, ssl.
1928 gekocht, ex 'Willem Barendsz' Bureau Wijsmuller, IJmuiden.
24 augustus 1939 tot 14 mei 1940 'B.V.35' Kon. Marine.
14mei 1940 door de Duitsers in beslag genomen te Stavenisse.
1940 'LAZ 10'.
1941 'B.S.I'.
Augustus 1945 in Duitsland teruggevonden.
oktober 1945 terug te Rotterdam en weer in gebruik genomen.
18 januari 1952 gestrand op de Maasvlakte bij Hoek van Holland, ten gevolge van een tros in de schroef, later vlot gebracht
September 1952 verkocht voor sloop aan Gebr. Heuvelman te Ouderkerk a/d IJssel.
Lauwerzee (II) 1930, J. & K. Smit, Kinderdijk, 262 brt, 500 pk, ssl.
24 augustus 1939 als bewakingsvaartuig 'B. V.39' (Kon. Marine).
17 mei 1940 naar Engeland uitgeweken.
3 oktober 1940 op weg van Falmouth naar Plymouth op een mijn gelopen en gezonken.
Ebro (I) 1931, P. Smit Jr., Rotterdam; 268 brt, 880 pk, ssl.
24 augustus 1939 tot 17 mei 1940 'B.V.38' Kon. Marine.
11 januari 1958 gestrand op de Banjaard bij Westkapelle en verloren gegaan..
Zwarte Zee (III) 1933, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 793 brt, 4200 pk, msl.
1961 'Zwarte Zee III'.
1962 'Ierse Zee'.
Oktober 1966 verkocht voor sloop aan Frank Rijsdijk te Hendrik-Ido-Ambacht.
Maas (III) 1931, P. Smit Jr., Rotterdam, 157 brt, 550 pk, ssl.
1936 gekocht, ex 'Afrika' Stoomsleepdienst v.h. P. Smit Jr., Rotterdam.
15 mei 1940 te Maassluis door de Duitsers buitgemaakt.
September 1940 'LAZ 44'.
Januari 1941 'Z.R.D.20'.
April 1941 naar de Kriegsmarine.
Mei 1945 teruggevonden en weer in gebruik genomen.
1953 'Waterweg'.
1956 'Sicanus' Caspel SpA, Palermo.
23 oktober 1973 te Palermo gestrand tijdens storm.
Maart 1975 ter plaatse gesloopt
Rozenburg (II) Zie 'Blankenburg' (I)
Blankenburg (II) 1938, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 123 brt, 750 pk, msl.
December 1962 'Blankenburg' Payardi Shipping & Contracting Co., Panama.
1964 'Blankenburg' Micoperi SpA, Rome.
Roode Zee (III) 1938, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 468 brt, 1240 pk, msl.
24 april 1944, met betonnen caisson op sleeptouw, getorpedeerd door Duitsers ter hoogte van Dungeness.
Thames (II) 1938, P. Smit Jr., Rotterdam; 602 brt, 3000 pk, msl. November 1960 'Salvonia' Overseas Towage & Salvage Co. Ltd., Londen.
19 november 1964 gestrand in de Zuidchinese Zee, tijdens assistentie van het m.s. 'Pompadour'. Geabandonneerd..
Hudson (III) 1939, P. Smit Jr., Rotterdam, 294 brt, 900 pk, msl.
1962 herdoopt 'Ebro'.
Juli 1963 verkocht voor sloop aan N.V. Holland te Hendrik-Ido-Ambacht, doch doorverkocht naar Stellendam en te Dordrecht omgebouwd tot drijvende ijsfabriek.
Inmiddels ligt de sleper in Vlaardingen als museumschip
Java Zee (II) 1941, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 386 brt, 1350 pk, msl.
24 april 1941 bij de tewaterlating gekapseisd, gelicht en door de Duitsers in beslag genomen.
1943 'Ortelsburg' KriegsMarine.
25 november 1944 gestrand in de Oostzee bij Pillau tijdens poging het Duitse m.s. 'Robert Bornhofen' te bergen.
Tyne 1944, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 386 brt, 1350 pk, msl.
16 mei 1941 van stapel gelopen.
16 juli 1941 door de Duitsers in beslag genomen.
7 juli 1944 onvoltooid weggevoerd als 'Marienburg' van de Kriegsmarine.
29 september 1945 terug te Rotterdam
eind 1945 na reparatie in dienst gesteld.
december 1968 'Stanford' Luzon Stevedoring Corp., Manilla.
5 januari 1975 gestrand op de noordelijke punt van South lslet. Tubataha Rif en ter plaatse gesloopt.
Poolzee (II) 1942, J. & K. Smit, Kinderdijk; 328 brt, 1000 pk, msl.
Na tewaterlating op 14 juni 1941 door de Duitsers in beslag genomen.
1942 'B.S.XI'.
Mei 1945 te Kopenhagen teruggevonden
2 mei 1946 na reparatie bij J. & K. Smit weer opgeleverd.
1967 'Nereus' Arcirodon S.A., Panama
1978 'Hydra' Architug Shipping Co., Piraeus.
Witte Zee (II) 1946, J. & K. Smit, Kinderdijk, 328 brt, 1000 pk, msl.
Was 1 mei 1940 besteld en 27 augustus 1941 door de Duitsers in beslag genomen.
10 juli 1943 te water gelaten.
12 oktober 1944 in onafgebouwde toestand naar Duitsland gesleept.
Mei 1945 terug te Rotterdam, afgebouwd bij de bouwwerf.
4 juni 1946 opgeleverd.
23 februari 1964 tijdens bergingspoging het Liberiaanse s.s. 'Brothers George' bij het eiland Wight op de rotsen geslagen en gezonken.
Humber (II) 1948, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 387 brt, 1350 pk, msl.
Oktober 1968 'Expert' Straits Engineers Ltd., Panama.
1975 'Expert' World Dredging Ltd., Singapore.
Maassluis 1949 De Haas, Maassluis bouwnummer 86 te water gelaten op 22-11-1948.
Lxbxhxdg.: 15.04 x 4.00 x 1.75 x 1.56 meter, kruiphoogte 3.40, verplaatsing 5.0 m3.
Was als MAASSLUIS voorzien van een 6 cilinder A.E.G. motor nr.100.A209 van 150 apk.= 110 kW.
1 x 8 cil. Scania nr.190180 type DS.14AO1 uit 1978 vermogen 300 apk. bij 2000 r.p.m.
10-02-1949 MAASSLUIS N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam.
10-04-1972 MAASSLUIS Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1969 MAASSLUIS G.J.Eerland Lcm.zn. B.V., Rotterdam in charter.
27-04-1978 LIBRA Mw. W.H.van Wemmenhove–Beuke, Lith.
07-04-1988 LIBRA B.V. IJzer–& Metaalhandel “Walburg”, Zwijndrecht.
07-04-1988 V.H.76 Van Hasselt’s Baggermaatschappij B.V., Stevensweert tot 07-04-1995.
7-04-1995 aan Dragrasa B.V. in Brussel verkocht en heeft nu de schitterende naam D.16.
Noordzee (III) 1949, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 333 brt, 1000 pk, msl.
1968 'Deligrad' lvan Milutinovic, Dubrovnik.
1978 'Nand Anita' Essar Bulkcarriers Ltd., Madras.
Rode Zee (IV) 1949, J. & K. Smit, Kinderdijk, 500 brt, 2000 pk, msl.
1966 'Neptunia' Overseas Towage & Salvage Co. Ltd., Londen.
1971 'Sea Rover' Union de Remorquage et de Sauvetage S.A., Antwerpen.
1979 'Sea Rover' Okalla S.A., Panama.
Oceaan (II) 1951, J. & K. Smit, Kinderdijk, 497 brt, 2000 pk, msl.
1968 'Salvonia' Overseas Towage & Salvage Co. Ltd., Londen.
1971 'Salvonia' Pacific Trade Navigation Ltd., Monrovia.
1973 'Salvonia' Straits Maritime Co., Singapore.
18 januari 1974 gekapseisd, gezonken, gelicht en gerepareerd.
1974 'Salvonia' Limerick lnvestments Inc., Monrovia.
1977 'Salvonia' Limerick lnvestments Ltd., Singapore.
1979 'GulfPuller' Red Sea & Gulf (Pte) Ltd., Singapore.
Loire 1952, Werf 'Gusto', Schiedam, 384 brt, 1350 pk, msl.
Juli 1969 'Kamehameha' Luzon Stevedoring Corp., Manilla.
Gele Zee (II) 1942, Defoe Shipbuilding Co., Bay City (Mich), 574 brt, 1850 pk, msl.
1953 gekocht, ex 'Oceanus' N. V. Holland, Haarlem, 1951-1953.
ex 'Christine Moller' Moller's Towages, Hongkong, 1950-1951.
ex 'Frosty Moller' , idem 1948-1950.
ex 'Destiny' Royal Navy, 1942-1948.
1963 'Atlas' Loucas Matsas & Sons, Piraeus.
1975 'Atlas II' K.M. Corporation S.A., Panama.
1977 'Atlas II' Guilan Production Cy., Panama.
Goeree 1944, Sagstad Shipyards, Seattle (Wash.), 268 brt, 1200 pk, msl.
1953 gekocht, ex 'Atlantis' N.V. Holland, Haarlem, 1950-1953.
ex 'George M. RockweIl' (USA 1946-1950).
ex 'L.T.371' US Army.
September 1956 verkocht voor sloop naar Hendrik-Ido-Ambacht.
Oostzee (IV) 1953, J. & K. Smit, Kinderdijk, 497 brt, 2000 pk, msl.
1970 'Viking' Luzon Stevedoring Corp. Manilla.
29 september 1978 vergaan op circa 200 mijl ten zuiden van Hongkong
(was op weg van Singapore naar Kaohsiung met een bak op sleeptouw).
Waterweg (II) Zie 'Maas' (III)
Maas (IV) 1954, J. & K. Smit, Kinderdijk, 253 brt, 1300 pk, msl.
1961 verlengd en vergroot tot 295 brt.
April 1970 'Trojan' Luzon Stevedoring Corp., Manilla.
Eind 1979 te Manilla gesloopt.
Barentsz Zee 1957, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 526 brt, 1650 pk, msl.
1966 motorvermogen vergroot tot 3400 pk.
1977 'Smit Jakarta' Smit International South- East Asia (Pte) Ltd., Singapore.
1979 'Dr. Daniels' Nor & Way Enterprises, Panama.
1982 'Dr. Daniels' Gulf Caribbean Towing Company, Port everglades.
1984 'El Buzcador' Buzcador S.A., Panama.
1984 'El Buzcador' Buzcador Shipping Ltd. Kingstown.
1985 'Cart II' Lorena International Offshore ShippingInc. Panama.
1986 'Cart II' Charger Navigation Inc. Panama
Clyde 1957, J. & K. Smit, Kinderdijk, 820 brt, 4000 pk, msl.
1973 verbouwd en herdoopt.
1973 (oktober) 'Smit Salvor' (I).
1978 'Matsas Salvor' L. G. Matsas & Sons, Piraeus.
1990 'Seawolfe' W. Olszewski Hamburg Werd gebruikt als woonboot!
1997 Blue Wolf Ltd, Malta en naar Piraeus, Greece gebracht
compleet gestript op haar twee motoren na, om om gebouwd te worden tot jacht
1998 (november) naar Astilleros Palma Mallorca gesleept voor de ombouw
2001 (februari) wederom proefvaarten maar dan als jacht voor Astilleros Astipal
Schelde (IV) 1958, J. & K. Smit, Kinderdijk, 423 brt, 2500 pk, msl.
1970 (september) over naar Smit International (Antillen).
1976 (april) ' Afon Goch' Holyhead Towing Co. Ltd., Beaumaris.
1979 (februari) ' Afon Goch' Smit International Shipping Investments Inc., Panama.
1980 (februari) 'Golden Venture' Deep Venture Ltd., Georgetown.
1983 'Corwin' New Frontier Towing & Salvage Ltd., Kingstown
1986 'Noble Venturer' Ocean Marine Towing & Salvage Inc., Houston.
1987 'Txtx Star' Texas Tx Tx Marine Transportation Inc., Georgestown.
1988 'Txtx Star' Texas Star Ltd., Georgestown.
1990 (mei) In Houston zwaar beschadigd door brand en Ctl
Tasman Zee 1958, L. Smit & Zoon, Kinderdijk, 526 brt, 1650 pk, msl.
1966 motorvermogen vergroot tot 3400 pk.
1977 'Afon Wen' Holyhead Towing Co. Ltd., Beaumaris.
1979 'Karob' International Bazaar Ltd., Panama.
1980 'Karob' Trix Enterprise Inc, S.A., Panama.
1981 'Voila' Trix Enterprise Voila Inc., Panama.
1984 'Torten' International Bazaar Ltd., Panama.
1985 'Resolve' Resolve towing & Salvage S.A. (J. Farrel), Puerto Cortez. (br> 1987 opgelegd.
Elbe 1959, J. & K. Smit, Kinderdijk, 826 brt, 4000 pk, msl.
1976 verkocht en bij Verolme omgebouwd tot loodsboot.
1976 (november) 'Maryland' Association of Maryland Pilots, Baltimore.
1985 'Gondwana' Green Peace (Rainbow Warrior Holdings) Ltd. Londen
1985 (mei) verbouwd te Amsterdam (Oranjewerf B.V.)
1985 (augustus) 'Green Peace' Green Peace International Inc. Miami
Mississippi 1960, J. & K. Smit, Kinderdijk, 674 brt, 4000 pk, msl.
1976 (april) 'Mississippi' Smit International South-East Asia (Pte) Ltd., Panama.
1983 Smit Tak International, Nassau.
1984 te Kaoshiung gesloopt
Thames (III) 1961, J. & K. Smit, Kinderdijk, 664 brt. 4000 pk, msl.
Begin 1979 verkocht aan Salishan Ltd. te Georgetown en bij de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij omgebouwd tot luxe jacht.
1980 (februari) 'Itasca' Valmont Marine Services (Salisman Ltd.) Georgestown
Zwarte Zee III Zie 'Zwarte Zee' (1933)
Caribische Zee 1943, Basalt Rock Comp. Inc., Napa (California), 1219 brt, 4500 pk, msl.
1960 gekocht.
ex 'Cambrian Salvor' Island Tug & Barge Ltd. Vancouver.
ex 'Cambrian Salvor' Australian Navy.
1963 'Collinsea' Collins Submarine Pipelines Ltd., Londen.
1969 'Collinsea' Marine Diamond Corp., Kaapstad.
1971 'Francois c' Establishment Collins International, Panama.
1973 'Francois c' Establishment Progemar International Vaduz, Panama.
1979 'Francois c' International Marine Services Inc., Panama.
Ebro (II) zie `Hudson` (III)
Ierse Zee zie Zwarte Zee (1933)
Zwarte Zee (IV) 1963, J. & K. Smit, Kinderdijk, 1539 brt, 9000 pk, msl.
1983 (december) Opgelegd in Singapore
1984 (mei) weggesleept door de Smit London
1984 (14 mei) te Kaoshiung aangekomen om te worden gesloopt
Hudson (IV) 1964, J. & K. Smit, Kinderdijk, 670 brt, 4000 pk, msl.
1982 'Hudson' Smit International South East Asia (Pte) Ltd., Singapore. (onder Bahama vlag)
1984 (mei) te Kaoshiung gesloopt
Orinoco 1964, J. & K. Smit, Kinderdijk, 670 brt, 4000 pk, msl.
1979 (mei) 'Orinoco' Smit International South East Asia (Pte) Ltd., Singapore.
1983 Onder Bahama vlag gebracht
1984 'Orinoco' Goa Towage & Salvage Co. Pvt Ltd., Bombay.
Witte Zee (III) 1966,J. & K. Smit, Kinderdijk, 1539 brt, 9000 pk, msl.
1983 (oktober) te Bahrein opgelegd; verkocht aan Euroatlantic Shipping Corporation, Monrovia
1984 (april) weggesleept door de 'Drado'
1984 (18 april) te Gadani Beach aangekomen om te worden gesloopt.
Rode Zee (V) 1968, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1312 brt, 11000 pk, msl.
1975 bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V. ,Bolnes, voorzien van een boegschroef
1986 (mei) 'Smit Rode Zee' Smit Tak International Ocean Towage & Salvage Company Ltd., Nassau
1987 (februari) 'Musi' Triple-S Marine Services Pte. Ltd., Puerto Cortez (als tankcleaning vessel)
1988 (oktober) door de 'Smit Loyd 111' gesleept naar Kaohsiung, om te worden gesloopt.
Noordzee (IV) 1970, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1312 brt, 11000 pk, msl.
1975 bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V. ,Bolnes, voorzien van een boegschroef
1986 (februari) 'Smit Noordzee' Smit Tak International Ocean Towage & Salvage Company Ltd. Nassau.
1988 'Dafi' Iran Marine Services Company (Smit Tak) Bandar Khomeini
1991 (mei) door brand zwaar beschadigd.
Poolzee (III) 1971, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1326 brt, 11000 pk, msl.
1975 bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V. ,Bolnes, voorzien van een boegschroef
1984 (juli) 'Smit Matsas' Smit Matsas (Hellas) Towage & Salvage Ltd. Piraeus.
1985 (13 september) in de Perzische Golf door exocetraket getroffen en
zwaar beschadigd door 'Smit Duitsland' en 'Drado' naar Bahrain gesleept.
1986 (januari) te Gadani Beach aangekomen om te worden gesloopt door Murtazvi Enterprises Ltd.
Smit Salvor (II) 1970, Van der Giessen-De Noord, Alblasserdam, 871 brt, 6000 pk, msl.
1977 verbouwd tot sleepboot.
ex supplyship 'Smit Lloyd 103' Smit-Lloyd B.V., Rotterdam.
Smit Salvor (I) zie 'Clyde'
Smit Rotterdam 1975, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 2273 brt, 22000 pk, msl.
1986 (september) overgegaan naar Smit Tak international Ltd., Nassau
1991 (december) overgegaan in de joint venture met Wijsmuller: SmitWys Towage C.V.
Smit London 1975, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 2273 brt, 22000 pk, msl.
1987 (april) overgegaan naar Smit Tak international Ltd., Nassau
1991 (december) overgegaan in de joint venture met Wijsmuller: SmitWys Towage C.V.
Smit New York 1977, Verolme, Heusden, 1826 brt, 16000 pk, msl.
1987 (maart) overgegaan naar Smit Tak international Ltd., Nassau.
1991 (december) overgegaan in de joint venture met Wijsmuller: SmitWys Towage C.V.
2000 verkocht naar China aan: China Ocean Engineering & Salvage, Shanghai (C.O.E.S.S.).
Smit Houston 1977, Verolme, Heusden, 1826 brt, 16000 pk, msl.
1986 (december) overgegaan naar Smit Tak international Ltd., Nassau.
1989 (augustus) 'Solo' Greenpeace Nederland.
1995 naar de kustwacht als 'Waker'
Smit Hunter 1982 in dienst.
1978 Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij, Arnhem, 862 brt, ? pk, msl.
1978 (juni) 'Happy Hunter' Scheepvaartmij. 'de Kromme Waal' (Mammoet Transport B.V.)
1982 (augustus) 'Smit Hunter' in bare boat charter.
1984 overgenomen door Smit Internationale.
1988 overgegaan naar: Smit Tak Towage & Salvage (Singapore) Pte. Ltd., Nassau.
2003 29 juni Vliegt tijdens een dokbeurt in brand te Rotterdam-Pernis
Smit Singapore (II) 1984, Scheepswerf Niestern Sander B.V. Delfzijl, 2673 brt, 22000 pk, msl.
1990 (november) overgegaan naar Smit Tak international Ltd., Nassau
1991 (december) overgegaan in de joint venture met Wijsmuller: SmitWys Towage C.V.

terug naar beginpagina