Werpmolen onderhoud

 

De wintermaanden zijn voor velen maanden alles worden behalve vissen. De echte diehards natuurlijk door maar anderen daarentegen gebruiken die om hun visuitrusting na kijken, nieuwe onderlijnen uitproberen, lading Karperwerelds lezen etc. Omdat het mij afgelopen winter ook veel te koud was en niet gewapend met zaag naar de waterkant wou gaan heb ik tijd o.a. besteed aan onderhoud van mijn

Dit onderhoud bestond o.a. uit het schoonmaken en invetten van mijn molens. Een vrij nauwkeurig klusje waar je de nodige tijd even moet insteken. Een leuk onderwerp om dus te bespreken. Velen zien er enorm tegenop om hun eigen molens open te schroeven; veel te ingewikkeld en bang dat er iets misgaat etc. Toch valt het reuze mee, gebruik je gezonde verstand en doe het met beleid dan kan er weinig misgaan. Gebruik je daarbij ook nog deze handleiding, dan kan er haast niks meer mis gaan.

In deze "workshop" gebruik ik mijn eigen molens: de Freeliner 750 series. Molens die mij tot op heden gewoon goed bevallen en waarmee ik tot op heden geen problemen mee heb gehad. Ik ga er in dit voorbeeld van uit, dat de slinger van de molens aan de linker kant zit. Ik ben net als velen met mij rechtshandig.

> Wat heb je nodig aan gereedschap:
- Twee kleine schroevendraaiers (platbek en kruiskop)
- Een steeksleutel
- Een platbektang
- Zuurvrije vaseline (te koop bij Halfords of de fietsenzaak)
- Schone doeken
- Lucifers 

Spoel al je lijn op je molen en haal hem dan van je hengel af; dit werkt namelijk het makkelijkst. Zet de lijn op de lijnclip en draai de slip helemaal los, zodat je de spoel van de molen af kunt halen. Maak de spoel van binnen en buiten schoon met een schone zachte doek. Hardnekkig vuil kun je met water en enig afwasmiddel er gemakkelijk afkrijgen (of anders terpentine) Eventueel kun je de aluminium spoel in de was zetten. Maak ook de as van de molen en de kop van de molen goed schoon.

Draai nu de slinger van de molen af maar laat het dopje aan de andere kant gewoon zitten.

Draai nu de 6-kantige moer die op de as zit voorzichtig los. Zelf doe ik dit met een platbektangetje omdat de steeksleutel zeer moeilijk past. Draai de moer nu voorzichtig los en doe de rest met de hand. Dit gaat sneller en je beschadigd verder ook niks. Draai het moertje los tot het einde van het schroefdraad. Trek nu de kop van de molen iets naar voren toe, zodat je ruimte krijgt tussen de kop en de body van de molen. Haal eventueel vuil hiertussen vandaan met een zachte doek. Deze ruimte is noodzakelijk om straks de body van de molen te kunnen openen.

Draai nu de "baitrunner-slip" van de molen af door simpelweg het schroefje eruit te draaien en dan de de knop er van af te halen. Draai nu de 2 schroeven van de linkerkant van de baitrunner los en haal de ene helft van de baitrunner er nu af. Let er op dat je de andere (lees rechterkant) van de baitrunner laat zitten!! Als je deze ook losdraait en je opent daarna de molen, dan zullen de baitrunner onderdelen je om de oren vliegen!

Draai nu met een schroevendraaier de vier schroefjes van de body van de molen los. Het losdraaien van de schroefjes gaat enigszins moeizaam, dus doe dit met beleid. Wanneer alle schroefjes zijn losgedraaid, kan het kapje van de body worden afgehaald. 

Je kijkt nu op het radarwerk van de molen. Goed zichtbaar is het grote tandwiel met daar bovenop een setje kogellagers. Rechtsboven dit tandwiel zie je de veer van de baitrunner zitten. Laat deze ongemoeid en probeer ook de baitrunner nu niet uit..! De veer evenals diverse andere onderdelen zullen losschieten en geloof me, het is geen fijn werkje om dit alles weer op zijn plaats te krijgen. (hoe weet je dat?..nou gok eens..)

Pak nu het grote tandwiel voorzichtig vast en trek deze (door de molen vast te houden) voorzichtig uit het geheel. Het gaat enigszins moeizaam omdat de andere kant van dit onderdeel ook in een setje kogellagers zit vastgeklemd. Door een beetje te wrikken en te trekken zal het langzaam loskomen. Wanneer je hem los hebt gekregen kun je het oude overtollige vet verwijderen (alleen het overtollige!) en hiervoor in de plaats het nieuwe vet aanbrengen. Dit kun je doen met je vingers (heb je de rest van de klus groot plezier van) of d.m.v een lucifer of ander hulpmiddel. Gebruik geen wattenstaafjes, omdat deze nogal uitharen.

Vet nu het wormwiel en de as van de molen goed in. Beweeg de as na het invetten enkele malen heen en weer zodat je kunt zien dat het vet zich goed verspreid. Verwijder uiteraard eerst overtollig oud vet en maak het radarwerkje wanneer nodig voorzichtig schoon. 

Wanneer alle onderdelen zijn schoongemaakt en ingevet, kunnen alle onderdelen weer op zijn plaats worden teruggezet. Als eerste plaats je het grote tandwiel weer terug gevolgd door het kapje van de body. Vet de opening van de body enigszins ligt in.

- Draai nu de schroefjes van de body weer 1 voor 1 goed vast.
- Plaats de onderdelen van de baitrunner weer op hun plek en draai de schroefjes weer goed vast.
- Plaats nu de kop van de molen weer terug. Let op: dit past maar op 1 manier! forceer dit dus niet!
- Draai nu de moer op de as weer vast. Eerst met de hand en het echte vastdraaien weer met de tang.
- Plaats de knop van de "baitrunner-slip" weer terug op zijn plaats en schroef deze vast.
- Monteer de slinger weer op de molen.

Draai de een paar slagen met de molen om te voelen of alles soepel draait en je geen rare of verdachte geluiden hoort (gerammel is over het algemeen geen goed teken). Test ook de baitrunner weer op zijn functionaliteit.

Wanneer alles naar behoren lijkt te werken, kan als laatste de spoel weer op de molen worden gemonteerd. Draai de slip weer aan tot gewenst niveau en de molen is weer klaar voor gebruik. Leg de molen aan de kant en je kunt gaan beginnen met de tweede molen.

Uiteraard kan je het schoonmaken / onderhouden van je moelen nog verder uitbreiden. De beugel kun je losmaken, schoonmaken en opnieuw invetten. Je kunt je sl;ipschijven schoonmaken en eventueel vervangen.

Succes ermee!