Gods schepping

Het merkwaardige verhaal van Roger DeHart:

Een nieuwe documentaire over de "Iconen van de Evolutie"

http://www.tasc-creationscience.org/

Geschreven door Charles Colson op maandag 1 maart 2004

Vertaling Ir A.Hekstra

Dit verslag verscheen in Breakpoint op 22 mei 2002.

in de vroege 20ste eeuw bijna 100 jaar geleden, gedurende de Scopes Rechtzaak, was evolutie de nieuwe theorie, die de gevestigde meningen over goddelijke schepping aanvocht. Nu, zegt Bill Rice op de Nationale Publieke Radio, is het de evolutie die wordt aangevochten. Darwin’s evolutie is de gevestigde theorie, en mensen die alternatieven bedenken tegenover Darwin zijn de vernieuwende denkers die de impasse willen verbreken.

Nergens is deze verbazingwekkende omkering van de rollen beter verwoord dan in de nieuwe documentaire: "Iconen van de Evolutie". "Iconen" verteld het verhaal van Roger DeHart, een biologie leraar aan de middelbare school in de Staat Washington, die zijn studenten wilde vertellen over feiten die twijfel zaaien over aspecten van de evolutie van Darwin. De feiten die hij wilde vertellen, was rand materiaal. Het was al gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Bijvoorbeeld, lange tijd kon men tekeningen van embryo’s zien, die zogenaamde overeenkomsten lieten zien. Dit werd door velen gezien als bewijs, dat de soorten in kwestie een gemeenschappelijke evolutionistische voorouder hadden. Maar de tekeningen zijn zeer inaccuraat, laten veel details weg en suggereren op foutieve wijze, dat er overeenkomsten zijn tussen de embryo’s van de verschillende dieren. Stephen Gould, de bekende paleontoloog aan de Harvard Universiteit, noemde de tekeningen "wetenschappelijke fraude", en hij zei, dat wij ons zouden moeten schamen en verbazen over het feit, dat deze tekeningen meer dan 100 jaar in de studieboeken werden herhaald.

Het was iets dat de studenten zouden moeten weten, en toch, toen DeHart het artikel van Gould meenam naar de les, werd hem dat verboden door de administratie van de school. Hij mocht het artikel van Gould niet eens bespreken of ook maar iets negatiefs zeggen over de tekeningen in het officiële goedgekeurde studieboek. Maar de censuur stopte daar niet bij.

DeHart wilde zijn studenten iets vertellen over de "Cambrische explosie", het plotseling verschijnen van grote groepen dieren, ongeveer 550 miljoen jaar geleden. Deze Cambrische Explosie was lange tijd een raadsel voor de evolutie van Darwin. Weer was het DeHart verboden om enig materiaal de klas in te brengen dat een alternatieve verklaring gaf. Het deed er niet toe, dat het onderwerp nog steeds in discussie was bij wetenschappers. De studenten van DeHart mochten niets zien of horen dat de orthodoxie van de studieboeken aanvocht. Dit alles wordt verteld in de documentaire "Iconen van de evolutie". Je kunt horen van Chinese paleontologen die werkten met fossielen van de Cambrische explosie en geloven dat Darwin’s evolutie de feiten niet kan verklaren. Je hoort van DeHart zelf over zijn ervaringen en ook van de bestuurders van de school die vertellen waarom zij niet wilden dat hij afweek van het officiële curriculum van de lesstof op school.

Het is verbazingwekkend, zelfs schokkend, omdat de meeste mensen denken dat wetenschap een zoektocht moet zijn naar de feiten in de wereld van de natuur. Wij kunnen cynisch zijn over reclame, politiek, de media, maar van de wetenschap verwachten wij, dat zij staat boven dit alles, en jaagt naar wat werkelijk waarheid is.

De Iconen zullen je werkelijk wakker schudden. Het wetenschapsonderwijs van vandaag is in werkelijkheid indoctrinatie geworden, maar het goede nieuws is

dat wij er nog steeds iets aan kunnen doen!


Index Antropologie Artikelen Astronomie Bijbellezen Bijbelse Geschiedenis  Biologie
Ouderdom Aarde Diverse Bronnen Filosofie Geologie Gods Handen Klimaat Milieu