Windmolens Hagenwind Aaltense Goor/Vennebulten

Eerste pagina  

Tweede pagina

Vierde pagina

Na montage van de 25 meter stalen mast komt de gondel als hoogste deel

van de mast aan de beurt voor montage.

 

De fabrikant van de windmolens is het Duitse bedrijf ENERCON en 'n onderdeel daarvan is

WEC Turmbau uit Emden

In Duitsland hebben ze inmiddels 6.678 Windmolens gebouwd
http://www.enercon.de/de/_home.htm

http://www.enercon.de/www/de/broschueren.nsf/vwwebAnzeige/4612AB747155F53BC12571940027A482/$FILE/

Technologie&Service_D.pdf voor info over de molens.

 

Als je goed kijkt zie je 3 medewerkers om de voorste ring (het generatorhuis) te monteren.

 

De eerste windmolen wordt gecompleteerd met op de achtergrond nog 2

van de 8 windmolens van het type E-82.

 

 De generator levert gelijkstroom en deze wordt 

onder in de molen omgezet naar bruikbare wisselstroom.

 

De aanvoer van de vleugels is een vak apart en gebeurt tot vlak voor de molens s'nachts.

Opleggers worden met afstandbediening op moeilijke plaatsen bestuurd

door een persoon die achter meeloopt.

 

De aangevoerde vleugels worden met 2 kranen bij de molen naast elkaar gelegd tot dat

alles is aangevoerd en de 3 vleugels compleet gemonteerd kunnen worden.

 

 

 

'N "kraantje" help bij de neven klusjes rond om de windmolen.

Hier staan de vleugels nog naar boven, voor het geheel gemonteerd wordt worden ze eerst

naar beneden gedraaid en de hijsmiddelen verwijderd.

 

Boven de kop kun je het hijsjuk zien waarmee het geheel opgetakeld wordt en dmv het

verschuiven van het ophangpunt komen de vleugels rechtop als eraan getakeld word.

 

De vleugel tegenover dit hijsjuk wordt tijdens het optakelen door een paar man aan de

grond gehouden terwijl door touwen aan beide andere vleugels het geheel gestuurd worden.

(zie onderstaande links voor de video)

 

In de kop zit de inrichting om de vleugels te kunnen verstellen, dit kan dmv. de elektriciteit kabels

die zichtbaar naar onderen hangen en die eerst op de grond al in de goede stand worden gedraaid,

dit verschil is zichtbaar in de 3 bovenstaande foto's.

 

15 Mei 2008 om 09.00uur worden de laatste vleugels er aan gezet bij windmolen nr.8

De onderste vleugel wordt door 3 man begeleid  zodat de vleugelkop gekanteld wordt.

(links op de foto bij de personenauto)

De mensen lopen met de punt van de vleugel naar de mast toe.

(het geheel is precies in evenwicht daardoor hoeven de mensen weinig kracht uit te oefenen)

 

 

De bovenste 2 vleugels worden dmv. deze touwen geleid zodat het geheel niet gaat draaien.

 

Te zien is de touwen aan de bovenste vleugels die op de grond gestuurd worden.

 

1 monteur zit al klaar in de generator en 1 monteur wacht boven op

het generatorhuis zodat het geheel bevestigd kan worden.

Na 25 minuten takelen zit de laatste vleugelkop er aan en kan vast geschroefd worden.

 

Het vastzetten van de vleugelkop is klaar, het hijsjuk kan er af,

en dat zo in de openlucht op 100 meter hoogte met 1 veiligheidskoord!!

De elektromotoren om de vleugels te verstellen zijn in groen plastic verpakt.

 

Kap er op en klaar is kees.

De windmolen nr2 draaide 14 mei 2008 en nr3 draaide 15 mei 2008 voor het eerst echt.

Het park begint te leven.

Voorheen stonden de vleugels en kop niet in de wind en draaide ze maar minimaal.

 

 

Eerste pagina

Tweede Pagina

Vierde pagina