Midkemia

De Wereld Midkemia is ooit ontstaan als alternatief voor de oorspronkelijke Dungeons & Dragons (D&D) rollenspellen. Een groep vrienden, allen student aan de University of California, San Diego (UCSD), vond de regels van D&D te zeer georiŰterend op fysiek geweld en het verkrijgen van personages die onoverwinnelijk waren - behalve dan waar het hun dubbelganger betrof. Vanuit die gedachte werd een nieuw rollenspel vormgegeven, met andere regels engesitueerd op de wereld Midkemia. De kern van de groep bestond oorspronkelijk uit Stephen Abrams, Jon Everson en Conan Lamot. Later kwamen daar Anita Everson, Steve Barret, Alan Springer, Rich Spahl, Robert Potter, Jeff en Lori Veltin, Ethan Mundan, David Guinasso en Raymond E. Feist bij. Oorspronkelijk noemde deze groep zich de Thursdaynighters, omdat ze het Midkemia-rollenspel speelden op donderdagavond. Toen de groep spelers werd uitgebreid en ook de vrijdagavond werd ingezet, werden ze, hoe kan het ook anders, Fridaynighters. Door deze mensen is Midkemia bedacht en ook verder ontwikkeld. Stephen Abrams en jon Everson richtten zelfs een bedrijfje op, Midkemia Press, dat zich toelegde op de vervaardigingen van spelmateriaal, supplementen voor rollenspellen en dergelijke, alles gerelateerd aan Midkemia.

Raymond Feist begon in deze periode met het schrijven van enkele - naar eigen zeggen matige en amateuristische - korte verhalen. Eind 1977 kreeg hij een idee voor een roman over een jongen die eens magiŰr zou worden. Toen 1978 ten einde liep, leidde zijn idee inmiddels zijn eigen leven en in 1979 was het boek geschreven. In 1980 werd het door de uitgeverij Doubleday aangekocht en uiteindelijk in 1982 gepubliseerd als MagiŰr. Omdat Raymond Feist tussentijds werkeloos was geworden en naarstig op zoek was naar een baan, hoopte hij met het voorschot zijn huur te betalen en vervolgens een baan te vinden. Het boek werd echter een eclatant succes, en Feist kon als beroep auteur in zijn paspoort vermelden. Of, zoals hijzelf zegt, een verhalenverteller over de geschiedenis van de virtuele wereld Midkemia.

Van de schrijvers die Raymond Feist sterk be´vloedden, noemt de auteur Mark Twain, Robert Louise Stevenson, Alexandre Dumas, Rafael Sabatini, Samuel Schellenbarger, Fritz Leiber, Michael Moorcock, Mary Renault, Rosemary Sutcliff, Thomas Costain en Anthony Hope. Een inspirerend gezelschap, dat dient gezegd.

De Geografie van Midkemia

Midkemia is een planeet die iets kleiner is dan onze aarde. Rond deze wereld draaien drie manen en er zijn drie continenten, te weten Triagia, Novindus en Wi˝et. Triagia is de grootste van de drie en daar bevindt zich het Koninkrijk der Eilanden, het Keizerrijk Groot Kesh en de Oostelijke Koninkrijken. Novindus bestaat voornamelijk uit stadstaten. Wi˝et is een continent dat wordt gesplitst door een reusachtig hoog klif. In het lager gelegen deel leven betrekkelijk 'gewone' mensen. Het hoger gelegen gedeelte, dat Ethel-Duath heet, bestaat uit een uitgestrekte grasvlakte. De geografie van deze drie continenten lijkt wel op die van een deel van onze eigen planeet, niet verwonderlijk aangezien de bedenkers van 'onze wereld' afkomstig zijn. Triagia lijkt enigzins op Europa en Afrika, waarbij de Bitterzee kan worden beschouwd als een miniatuur van de Middellandse Zee. Novindus bevindt zich ongeveer op de plaats van Zuid-Amerika en heeft de vorm van India. Wi˝et ligt ter hoogte van Noord-Amerika. Op Midkemia treffen wij vele culturen die een mengeling vormen van onze culturen. Hier volgt een beknopt overzicht, zoals verwoord door Raymond E. Feist zelf.

Het Oostelijk Rijk van het Koninkrijk der Eilanden lijkt op Frankrijk in de zeventiende eeuw (ten tijde van Lodewijk XXIII), terwijl het Westelijk Rijk meer weg heeft van Engeland in dezelfde tijd. De Verre Kust kent een mentaliteit die lijkt op die van Noord-Amerika ten tijde van de pioniers, of die van het negentiende-eeuwse AustraliŰ. Van de steden kan gezegd worden dat Bas-Tyra nadrukkelijk Frans is, Rodez Spaans, en Ran Vlaams/Hollands. Salador is een kosmopolitische stad en kenmerkt zich derhalve door een internationaal karakter. Krondor is iets meer besloten en Zwartheide is Duits wat betreft de taal, maar de cultuur is eerder die van de Elzas.

De Hadati-heuvelingen zijn een kruising tussen Hooglanders (Schots) en Apaches (indianen). De Vrijsteden zijn nadrukkelijk Libanees/Joods en lijken op de handelssteden zoals die in het verleden rond de Oostelijke Middellandse Zee te vinden waren. Queg is Rome, maar dan gepresenteerd als een eilandnatie, met de Romeinen als edelen en de gemiddelde Italiaan als vertegenwoordiger van het 'gewone volk'.

De Woestijn van Jal-Pur is Arabisch, en Kesh is een mix van uiteenlopende culturen. Isalan is Chinees, en we vinden er ook enkele andere oosterse culturen, de Brijaners zijn in essentie noorderlingen, Vikingen, en de Ashunta lijken op Cheyennen (indianen). De aspecten die bijeengenomen de rasbloeds vormen werden onttrokken aan elementen en aspecten die Egyptenaren en Parthen kenmerken.