Wijkvereniging de 2 Vissen Meerhoven
Start

 

Wijkvereniging de 2 Vissen

Meerhoven

voor info: f.plateijn@chello.nl

 

 

 

 

Uit de media

Recente Krantenberichten

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 21-02-2004

Bewoners willen parkje weg
Meerhoven klaagt over skateramps

Door ROB BURG

Zaterdag 21 februari, EINDHOVEN - Omwonenden van een skateparkje in de Meerhovense wijk Zandrijk hebben bij de VVD Eindhoven hun ongenoegen geuit over die speelvoorziening aan het Zandstrand. Het parkje bestaat uit drie betonnen skateramps en een zogeheten halfpipe. Bewoners van appartementen aan de Zandbloem klagen over geluidsoverlast en pleiten voor verplaatsing van het parkje.

De VVD-fractie heeft de klachten inmiddels vertaald in schriftelijke vragen aan het college van B en W. Volgens de VVD zijn de ramps geplaatst 'op de stoep van' flatgebouwen die hoofdzakelijk door senioren worden bewoond. Veel appartementen hebben hun slaapkamers aan de kant waar ook de skate-objecten zijn gesitueerd. Volgens de VVD waren de Meerhovenaren bij de aankoop van hun appartementen niet op de hoogte van de aanleg van een skateparkje, omdat dat niet in de tekeningen van de gemeente zou zijn opgenomen.
De bewoners hebben volgens de fractie juist voor deze flats gekozen vanwege de rustige ligging en het beloofde 'groene uitzicht'. 'Maar als de mensen nu op hun balkon willen zitten, worden ze geconfronteerd met een hoop lawaai van de skateboarders', zegt VVD-fractievoorzitter J.C. Schut.

Klappen

Een van de klagende omwonenden is L. Wildenberg. 'Als ik dit had geweten, had ik deze woning vorig jaar niet gekocht', zegt hij. 'Die ramps en de halfpipe liggen op zestig meter afstand van ons balkon. Als we daar zitten, horen we continu dat klappen van skateboards op het beton. Sterker nog: we kunnen zelfs de kleine kinderen die er spelen verstaan. Ik zeg niet dat dergelijke voorzieningen er niet moeten zijn, maar níet pal voor een appartementencomplex.'
Volgens Wildenberg zou de geluidsoverlast minder zijn geweest, als rondom de ramps het nodige groen was gezet. 'Nergens in Eindhoven zijn skateramps zó in het beton gegoten als hier.'
De omwonenden en de VVDfractie dringen aan op verplaatsing van het skateparkje, temeer omdat de skaters volgens hen in een ander deel van Meerhoven wonen. Uit de VVD-brief blijkt dat in de wijk wel degelijk jeugd - en dus een mogelijke (toekomstige) doelgroep voor het skateparkje - woont. 'Daarnaast gebruiken de kinderen uit de omgeving de voorziening niet om te skaten, maar als klimrek, wat weer leidt tot ongewenste gevaarlijke situaties en veel geschreeuw', zo staat in de brief.
Schut beaamt dit, maar stelt dat het merendeel van deze kinderen ietsje verderop woont. 'In dit stukje Meerhoven wonen vooral ouderen. En we zijn op zich zeer tevreden over een dergelijke voorziening. Maar we vragen ons wel af of die niet honderd meter verderop kan worden neergezet.'

Afgehandeld

De gemeente is op de hoogte van de klachten, zo laat een woordvoerster weten. Ze zijn volgens haar ook al afgehandeld. In een brief heeft het college laten weten dat het gemeentelijk beleid is om de speelvoorzieningen voor de oudere jeugd in Meerhoven aan de rand van de deelgebieden (Zand-, Gras- en Waterrijk) te situeren en de speelgelegenheden voor de kleinste jeugd in het woongebied zelf. Bovendien is voor de halfpipe een afstand aangehouden van 64 meter tot de voorgevel van het appartementengebouw. 'Deze afstand voldoet ruimschoots aan de geldende criteria in een stedelijk woongebied waardoor geluidsoverlast van spelende kinderen binnen acceptabele grenzen blijft.'

 

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 20-02-2004

Na zeven jaar nog geen akkoord met gemeente over verhuizing in Meerhoven
Autosloper Pfaff wijkt zomaar niet

Door LUCAS NUCHELMANS

Vrijdag 20 februari, EINDHOVEN - De verhuizing van autosloperij Pfaff aan de Stillendijk in Meerhoven lijkt een gebed zonder end te worden. Al zeven jaar onderhandelt de gemeente Eindhoven zonder resultaat met de eigenaars van de autosloperij, die plaats moet maken voor woningbouw en de aanleg van de HOV-busbaan.

 
* Regelmatig beklagen inwoners van Meerhoven zich over te koop staande auto's op het terrein van autosloperij Pfaff aan de Stillendijk.
(Foto Freekje Groenemans)

Twee jaar geleden leken de partijen overeenstemming te hebben bereikt, maar er is nog steeds niets ondertekend. 'Tot nu toe hebben we aan vrijwel alle verzoeken van de gemeente voldaan', zegt eigenaar Henri Pfaff. 'We hebben de sloperij gedeeltelijk ontruimd en zijn verhuisd. Maar door de houding van de gemeente zijn we het onderhand zat om steeds maar in te moeten leveren zonder dat daar iets tegenover staat. Ons hele bedrijf gaat kapot omdat de gemeente - niet wij - de zaak maar blijft rekken. Alles wat wij vragen is dat de gemeente de afgesproken schadevergoeding voor onze verhuizing uitkeert. Ook willen we een huurcontract voor het terrein aan de Sliffertsestraat waar wij een autohandel willen beginnen.'
Pfaff zegt dat hij het huurcontract pas tekent als de gemeente haar afspraken nakomt over het watervrij maken van het nieuwe terrein. 'Dat is zo drassig dat je er geen bedrijf kunt beginnen.'
'Maar de gemeente komt telkens met nieuwe voorwaarden; voor ons is de maat vol', zegt Pfaff. 'We hebben steeds ja en amen geknikt. Maar het blijkt maar van één kant te komen. Zo zegt de gemeente dat we de schadevergoeding pas krijgen als we verhuizen naar woonwagenwoningen in Meerhoven. Daar willen we helemaal niet naartoe. We willen een gewoon huis.'
'Wij hebben hier de afgelopen vijftien jaar een gezond bedrijf opgezet, dat door de houding van de gemeente kapot wordt gemaakt. Volgens de belasting hebben we in 2002 een inkomstenverlies van tachtig procent gehad. Dat houdt geen enkel bedrijf vol.'
Pfaff weet dat er in Meerhoven een toenemende antipathie jegens hem en zijn familie is. 'Veel mensen denken dat wij de onderhandelingen saboteren. Maar aan ons ligt het niet.'
Inmiddels is de familie zelf van de Stillendijk verhuisd naar de Sliffertsestraat. De door de nieuwbouw steeds verder ingesloten autosloperij zit echter nog op de oude plek. 'Ze kunnen van ons niet verwachten dat we ons bedrijf zo maar opgeven. Wij hebben niet om deze nieuwe wijk gevraagd.'
Een woordvoerster van de gemeente laat weten dat de onderhandelingen nog gaande zijn. Omdat er ook nog iets door de rechter moet worden behandeld, wil de gemeente verder niet op de zaak ingaan.

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 19-02-2004

Maatregelen in Stratum en Meerhoven
Huidige sirenes volstaan niet in delen Eindhoven

Donderdag 19 februari, EINDHOVEN - De dekking van de alarmsirenes in de Eindhovense stadsdelen Meerhoven en Stratum is ondermaats. Bewoners kunnen de huidige sirenes niet overal goed horen. De brandweer gaat daarom bij calamiteiten het publiek ook met geluidswagens waarschuwen. Er zijn drie nieuwe sirenepalen gepland, twee in Meerhoven en een in Stratum.

De precieze plek van de nieuwe palen moet nog bepaald worden. De Stratumse komt er voor juli, voor de Meerhovense exemplaren is de planning nog niet bekend. In de regio staan al ruim vierhonderd palen.
Landelijk is besloten om de testsirenes op de eerste maandag van de maand nog maar één keer af te laten gaan, in plaats van de gebruikelijke drie keer. Dat gebeurt volgens een brandweervoorlichter om de overlast voor omwonenden te beperken.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft TNO onderzoek laten doen naar mogelijkheden om het geluid van de sirene te verbeteren. Het geluid harder laten klinken, is volgens de brandweerwoordvoerder geen optie: dat zou te veel hinder geven voor bewoners van de directe omgeving van de palen.
TNO adviseert nu het deuntje te wijzigen. Daarmee wordt de 'attentiewaarde' volgens het onderzoekscentrum al verbeterd. Dat idee wordt momenteel bekeken door de fabrikant van de sirenes.

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 30-01-2004

Extra goedkopere woningen
Meerhoven bouwt meer in centrum

Vrijdag 30 januari, EINDHOVEN - In het centrum van Meerhoven komen 700 in plaats van 615 woningen. Aan het programma worden goedkope en middeldure koopappartementen toegevoegd. De gemeente Eindhoven en ontwikkelaar William Properties zijn het eens geworden over de aanpassing van het woningbouwprogramma in centrumgebied Meerrijk.

Vijftig extra goedkope koopappartementen zijn bestemd voor starters. Met het oog op de veranderde woningmarkt zijn middeldure woningen toegevoegd, en dure woningen geschrapt. De woningen in het centrumgebied zijn gemiddeld genomen kleiner geworden. Het totale volume in kubieke meters blijft gelijk.
Het voorlopig ontwerp van Meerrijk is nu gereed. In het gebied komen verder een winkelcentrum, een fitnesscentrum, een gezondheidscentrum en welzijnsvoorzieningen als een vrijetijdsaccommodatie, school en sportzalen. Het welzijnscluster wordt ondergebracht in de oude vliegtuighangar die nu als skatehal Area 51 in gebruik is en een daaraan gekoppeld nieuw gebouw.
De start van de bouw in Meerrijk staat gepland in 2006. In dezelfde periode wordt naar verwachting gebouwd aan de twee resterende woningbouwdelen Bosrijk en Waterrijk.
Voor Waterrijk heeft de gemeente Architectuurstudio Hertzberger en landschapsbureau Juurlink & Geluk geselecteerd als ontwerpers. De combinatie is uit vijf kandidaten gekozen om zijn visie om het bestaande landschap van het voormalige Piroc-terrein als uitgangspunt te nemen. Zo worden de 'camouflage'-bossen rondom de voormalige tank-oefenbanen in het plan opgenomen.
Door de bestaande bebossing wordt Waterrijk opgedeeld in een aantal buurten. Een groot deel van de 1380 woningen wordt ondergebracht in woonhoven, waarbij de tuinen naar buiten zijn gericht en de woningen worden gegroepeerd rondom een plein.
Ook in Bosrijk is het bestaande groen de leidraad voor de bouw van 450 woningen. De ontwikkelaars Stam & De Koning en AM Wonen willen bouwen in zo'n 25 kleinere clusters. De bouw wordt uitgesmeerd over acht fasen, om de ontwerpen steeds te kunnen afstemmen op de smaak van aspirantkopers.
Bosrijk loopt mede daardoor van 2005 tot en met 2010. In het laatste jaar staan nog 47 woningen op het programma. Op die plek staan nu onder meer de tijdelijke supermarkt en school, die pas weg kunnen als centrumgebied Meerrijk klaar is.
De gemeente Eindhoven gaat dit voorjaar in parkgebied Meerland de eerste zes van dertien tennisbanen in Meerhoven aanleggen. B en W hebben besloten de raad te vragen 273.000 euro beschikbaar te stellen voor de investering. De banen worden verhuurd aan tennisvereniging Meerhoven.

 

SCOUTING BURGEMEESTER WELSCHEN IN MEERHOVEN
Jeugd hoeft zich niet meer te vervelen

Door onze correspondente YVONNE VAN SEBILLE

Woensdag 15 oktober, Bij de scoutinggroep Burgemeester Welschen Meerhoven is sinds zaterdag elke week wel wat te doen. Een speurtocht, knutselen, avondspel, kamperen, een brug bouwen of een kampvuur maken en stokbrood bakken. 'Spelend de wereld ontdekken' is niet voor niets het motto van de scouting. Ieder kind krijgt op die manier de kans zijn eigen talenten te ontwikkelen.

 
* Jong en oud waren aanwezig bij de eerste activiteit van scoutinggroep Burgemeester Welschen.
(Foto René Manders)

Bijna vijftig kinderen waren zaterdag in Meerhoven op zoek naar zeventien 'vossen'. Ondertussen moesten ze allerlei opdrachten uitvoeren en een moeilijk raadsel oplossen. Met een grote vossenjacht liet de gloednieuwe scoutinggroep, vernoemd naar oud-burgemeester Rein Welschen, de kinderen kennismaken haar activiteiten. En op een leuke en spannende manier leerden ze elkaar en de wijk beter kennen. Uit de grote opkomst, het enthousiasme van de kinderen en de positieve reacties van ouders en buurtbewoners, bleek dat deze eerste activiteit een schot in de roos was.
'Even was ik bang dat er niemand zou komen. Maar toen ik klokslag half twee een hele stoet ouders en kinderen onze kant op zag komen, vierde ik inwendig een klein feestje. Onze inspanningen werden dubbel en dwars beloond', glundert een trotse Peter van de Waal, een van de initiatiefnemers.
'Aanstaande zaterdag hebben we wel een heel bijzondere activiteit voor de Meerhovense jeugd,' zegt voorzitter Bert van Donk. Tijdens de Jota (Jamboree on the air) en Joti (Jamboree on the internet) gaan scouts van heel de wereld met elkaar chatten via zendamateurs en internet. Wereldwijd zijn er zo'n 32 miljoen scouts. Van Donk, zelf verwoed zendamateur, vertelt dat ze om ver te kunnen komen een ruim 25 meter hoge zendmast moeten bouwen. 'In het stafgebouw hebben we computers en moderne zenders geďnstalleerd. Maar we gebruiken ook een ouderwetse radioset en veldtelefoons, die nog met de hand moeten worden aangezwengeld. 's Morgens laten we de kinderen zelf een seinsleutel maken, waarmee ze ook echt kunnen seinen.'
De oprichting van de scoutinggroep Burgemeester Welschen Meerhoven was zaterdag een unieke gebeurtenis voor Eindhoven, want de laatste veertig jaar is er geen nieuwe groep meer bijgekomen.
Oud-burgemeester Welschen voelde zich zeer vereerd toen hem werd gevraagd of de groep zijn naam mocht dragen. Hij wilde graag beschermheer zijn en hen met raad en daad bijstaan.
Kinderen van vijf tot en met veertien jaar zijn iedere zaterdagmiddag van 13.30 tot 16.30 uur welkom in het voormalige stafgebouw van de luchtmacht aan de Bosfazant 57.
Voor meer informatie: tel. 2449888 of op http://www.scoutingmeerhoven.nl

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 10-10-2003

IN STAFGEBOUW LUCHTMACHT
Jongeren Meerhoven maken eigen 'huiskamer'

Door onze correspondente YVONNE VAN SEBILLE

Vrijdag 10 oktober, Of het nu gaat regenen, stormen, sneeuwen of hagelen, niets houdt de jongeren van Meerhoven nog thuis. Eindelijk hebben ze hun eigen stek in de wijk. Met man en macht hebben ze de afgelopen weken gewerkt om van een aantal verwaarloosde ruimtes in het voormalige stafgebouw van de luchtmacht een echte 'huiskamer' te maken. Van een paar 'goede gevers' kregen ze stoelen, tafels en zelfs een tv.

 
* Ellen van Gennip (voorgrond) en een aantal jongeren in 'de huiskamer' van Meerhoven.
(Foto Freekje Groenemans)


Buiten is het akelig koud en het regent dat het giet. Maar binnen is het lekker warm en gezellig. Aan een grote tafel praten jongens en meiden druk met elkaar over van alles en nog wat. Ondertussen maakt een van de jongens onverstoorbaar zijn huiswerk. Van alle kanten krijgt hij hulp en 'deskundig' advies. Aan de andere kant van de kamer zitten een paar jongelui op een comfortabele bank tv te kijken en spelen de 13-jarige Patrick Bijnen en de even oude Robin Vos een partijtje schaak.
'In deze nieuwbouwwijk zijn nog geen voorzieningen voor de jeugd van 11 tot 23 jaar. De enige plek waar ze naar toe konden was de half-pipe aan de rand van de wijk. En daar is het nu geen weer meer voor', zegt jongerenwerkster Ellen Van Gennip. Een aantal jongeren was het beu om overal weggejaagd te worden. De 16-jarige tweeling Patricia en Patty Reijers, broer en zus Fatih (15) en Özlem (12) Hydogan, de 13-jarige Rachelle Arendsen en Michelle Amorim (12) riepen de hulp van Ellen in.
'Wij wilden eindelijk een plek voor onszelf om te kletsen, muziek te luisteren of een spelletje te doen', zegt Fatih. 'Bij de disco kun je niet echt met elkaar praten en ook geen huiswerk maken', vult Özlem haar broer aan. 'Jammer genoeg kunnen we alleen op maandag en woensdag hier terecht.' De tweelingzussen knikken instemmend. Deze 'huiskamer' is namelijk de enige plek waar zij naar toe kunnen, omdat ze 'te oud' zijn voor de disco.
De 11-jarige Lonneke Fleurkens is blij dat Mariëlle Plateijn op het idee is gekomen om een clubje voor meiden van 11 tot 14 jaar op te richten. 'Ik heb geen broertjes of zusjes. Hier kan ik tenminste lekker knutselen en kletsen.'
Ondertussen komen tientallen jongeren binnen om zich op te geven voor een uitstapje naar Six Flags. Maar er staat meer op stapel. In de herfstvakantie verandert het stafgebouw in een echt 'Big Sisterhuis'. Twee dagen en een nacht strijden dertig meiden, gevolgd door camera's, om de eerste plaats.
'Wat me aantrekt in jongeren is de energie, de eigen wil, de uitgesproken mening en de mogelijkheden die ze in zich hebben. Vanuit het niks hebben ze hier toch maar diverse activiteiten ontwikkeld', stelt de trotse Van Gennip.

 

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 02-10-2003

Ontwikkelaars erkennen teruglopende vraag, maar handhaven bouwtempo
'Bouw in Meerhoven hoeft niet vertraagd te worden'

Donderdag 2 oktober,


EINDHOVEN - De projectontwikkelaars die in Meerhoven actief zijn, bestrijden dat ze gezien de terugval in de woningmarkt de bouw zouden willen temporiseren. Ontwikkelaar ING heeft wel in Grasrijk twee projecten met in totaal zestig woningen stilgelegd. Van de woningen waren er volgens een woordvoerster maar 'enkele' op voorhand verkocht.
Van doelbewuste vertraging is geen sprake, verklaart ING. De ontwikkelaar gaat met de gemeente Eindhoven in gesprek over nieuwe uitgangspunten voor de woningen, die geen eigen tuin hadden maar zouden komen te liggen aan een gemeenschappelijk buitengebied. 'Het zal in ieder geval een ander type woningen worden, meer geschakeld, en met een prijs onder de 300.000 euro.' De oorspronkelijke prijzen lagen op 350.000 euro en 450.000 euro.
'Het duurdere segment heeft het moeilijk', ziet makelaar Meeús ook bij een project in Zandrijk waarvan nu dertig procent is verkocht.
De combinatie die deelplan Bosrijk met 450 woningen ontwikkelt, verwacht volgens plan volgend jaar zomer met de verkoop te starten. Ook ontwikkelaar William Properties van centrumgebied Meerrijk zegt tempo te houden, al is volgens directeur T. Liebe wel sprake van 'constant actualiseren' van de plannen.

In Meerhoven valt het aantal woningen van particulieren dat te koop staat wel mee, stelt een aantal betrokken makelaars in de regio. Zij reageren daarmee op berichten uit Brandevoort, waar wel veel huizen worden aangeboden door zittende bewoners. In Meerhoven spreken de makelaars van één tot zes woningen per deelproject van tientallen woningen die worden doorverkocht. Daar liggen vaak persoonlijke omstandigheden aan ten grondslag. 'In nieuwbouwwijken heb je dat altijd wat meer: mensen die gaan samenwonen en hun relatie beëindigen of mensen die een carričresprong maken', zegt een woordvoerder van Meeus

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 25-09-2003

Pilotproject moet verkeersveiligheid bij Eindhovense scholen verhogen
'Veilig naar School' van start op zes scholen

Donderdag 25 september, EINDHOVEN - In Eindhoven gaat nog dit najaar het pilotproject 'Veilig naar School' van start. Het doel is de verkeersveiligheid bij basisscholen te verbeteren. Jaarlijks komen in Nederland zestig basisscholieren om bij ongevallen op weg naar school of huis. Het project waaraan zes basisscholen deelnemen, wordt begeleid door het verkeerskundig adviesbureau SOAB uit Breda. 'Veilig naar school' moet ook leiden tot een soort handleiding voor de overige Eindhovense basisscholen.

Gisteren werd op het stadhuis het startsein gegeven voor het pilotproject waarbij volgens SOAB-medewerker P. Veenbrink de nadruk moet liggen op samenwerking tussen gemeente, politie en de scholen. Deze laatsten worden geadviseerd ouders van leerlingen zoveel mogelijk te betrekken bij het project.
De pilot telt vier fases: het in beeld brengen van problemen, het stellen van doelen, onderzoek naar mogelijke oplossingen en de uitvoering van eventuele maatregelen. Nog voor de herfstvakantie zullen de eerste drie van de zes deelnemende scholen starten met de genoemde fases. In januari volgen de andere scholen. De deelnemende scholen zijn de Reigerlaan in Tongelre, Beppino Sarto in Stratum, de Salto-Jenaplanschool in Gestel, De Boschuil in Woensel en De Startbaan en 't Slingertouw in Meerhoven.
Volgens J. Lathouwers, gemeentelijk coördinator verkeersveiligheid, moet 'Veilig naar school' in combinatie met andere projecten als Duurzaam Veilig en het Brabants Verkeersveiligheidslabel (BVL) zorgen voor een veiligere verkeerssituatie voor scholieren. Of de gemeente na afloop van de pilot extra geld beschikbaar stelt voor het uitvoeren van gevraagde maatregelen, kon Lathouwers gisteren niet zeggen. 'In de meeste gevallen zal het om kleine oplossingen gaan en daarvoor hebben de stadsdeelkantoren een eigen budget.'
Ouders
Hij merkt tevens op dat verbeteren van de veiligheid niet alleen een kwestie is van het nemen van verkeersmaatregelen. 'Ook ouders moeten zich afvragen of en welk aandeel ze zelf hebben in die onveiligheid. Een goed voorbeeld daarvan is de chaos die bij veel scholen ontstaat, doordat ouders hun kinderen met de auto brengen en ophalen.'
Directeur T. Verdonschot van basisschool 't Slingertouw in Meerhoven vindt het project een goede zaak. 'Onze school ligt in een nieuwbouwwijk waar nog volop wordt gebouwd. Daardoor is de infrastructuur nog niet optimaal, met als gevolg onveilige situaties.' Als voorbeeld van verkeersproblemen rond 't Slingertouw noemt ze het met de auto brengen en ophalen van leerlingen, de minder goede fietsverbinding tussen de verschillende buurten in Meerhoven en zand op de weg door het vele werkverkeer wat de kans op valpartijen vergroot.
Evenals veel andere aanwezigen was Verdonschot benieuwd naar de resultaten van soortgelijke projecten die eerder zijn uitgevoerd. 'Dat is heel moeilijk aan te tonen omdat er sinds enkele jaren ook allerlei maatregelen in het kader van Duurzaam Veilig zijn genomen. Maar wel staat vast dat het aantal basisscholieren die op weg naar of van school verongelukken de laatste vijf jaar is afgenomen van honderd naar zestig doden per jaar.'

 

 

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 24-09-2003

Bewoners pleiten voor glasvezel in Meerhoven

Woensdag 24 september, EINDHOVEN - De Eindhovense nieuwbouwwijk Meerhoven moet glasvezel krijgen. Met dit doel hebben de twee bewoners Fred Hallebeek en Wilbert de Vries zelf een plan gemaakt voor een klein proefproject in een deel van hun wijk Zandrijk. Of dit ook wordt uitgevoerd, is nog onzeker.

De twee hebben binnen de buurtvereniging Meerhoven/Zand- en Bosrijk een werkgroep breedband opgericht. Deze gaat eerst inventariseren hoeveel buurtbewoners willen betalen voor glasvezel. De aanleg is ook afhankelijk van medewerking van het ministerie van Economische Zaken. Hallebeek en De Vries stellen dat zij de steun hebben van de Kenniswijk bv.
Meerhoven behoort met andere delen van Eindhoven en Helmond tot de Kenniswijk, een gebied dat voorop zou moeten lopen als het gaat om nieuwe internet- en computertoepassingen. 'En als je Meerhoven binnenrijdt zie je de borden ook staan: Welkom in Kenniswijk', aldus Hallebeek. 'Maar de afgelopen jaren hebben we er niets van gemerkt, op een paar folders van Kenniswijk na.'

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 12-09-2003

SRE stelt prognose bij
HOV krijgt veel minder reizigers

Door PLEUN VAN STRALEN

Vrijdag 12 september, EINDHOVEN - Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Eindhoven en Veldhoven krijgt minder passagiers dan waar tot nu toe op was gerekend. Uit recent onderzoek blijkt dat het HOV per dag op 65.000 reizigerskilometers uitkomt, terwijl enkele jaren geleden nog op 70.000 per dag was gerekend. De exploitatie van de hypermoderne buslijn gaat daardoor veel meer kosten.

Met het nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer hoopt het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) het busvervoer populairder te maken. Het nieuwe voertuig dat nu wordt ontwikkeld, is comfortabeler dan een gewone bus, en zal in de spits veel vaker gaan rijden. Dit zou meer (betalende) reizigers moeten trekken en zo de exploitatie goedkoper maken. Nu blijkt echter dat de overheid toch nog zestig procent van de exploitatiekosten van de HOV-lijn moet gaan betalen, in plaats van de eerder geraamde vijftig procent.
'Dat is nog altijd veel minder dan een gewone buslijn', verdedigt bestuurder P. Smetsers van het SRE. 'Een gewone bus brengt zelf maar dertig procent op. Daar moet de overheid dus zeventig procent bijleggen.'
Het SRE is tot een bijstelling van het te verwachten aantal reizigers gekomen na een recent gedaan onderzoek. 'Er is namelijk wel het een en ander veranderd sinds de eerste prognose', legt T. Dijk uit, hoofd van de afdeling Verkeer bij het SRE. 'De route in Veldhoven is aangepast en ook de woningbouw in Meerhoven loopt achter op de planning. Daarnaast was er naar ons idee een te rooskleurige verwachting van het aantal korte-afstandsreizigers', somt Dijk op. 'Wel zijn er meer kantoren gerealiseerd dan gepland.'
Niet alleen de inkomsten lopen terug. Ook de uitgaven zijn door het SRE bijgesteld; naar boven. De hypermoderne bus Phileas is door accu-problemen namelijk zwaarder geworden dan gepland. 'Dat de invoering van de Phileas al enkele keren is uitgesteld, drukt straks niet op de exploitatie', verzekert Dijk. 'Deze extra ontwikkelingskosten worden uit een ander potje betaald.'
De Phileas gaat naar verwachting volgend jaar rijden. 'De bijbehorende frequente HOV-dienstregeling voeren we al half december in', legt Dijk uit. 'De twee reguliere buslijnen richting Veldhoven - zestien en zeventien - en de lijn naar Meerhoven zijn zo ingeroosterd dat er elke zeven tot acht minuten een bus die kant op gaat.'

 

 

 

 

 

Nieuws uit de Wijk   

Deze ansichtkaart is verkrijgbaar in het informatie centrum

 

 

 

Roddel en Achterklap

          Laat maar horen en we plaatsen het op deze site