Bugel pagina's

Bugel-onderwerpen:

Inleiding
De uitvinder
Informatie, werkstukken
Repertoire
Gratis bugelpartij
Ontstaan
Blaastechniek
Studietips
Examentips
Lesmateriaal
Reacties

Bewegende ventielen (door Henk Wensink)

Studietips
| Algemeen | Orkestpartijen | Opleukerd | Tips van bezoekers | Sites met Studietips |

Algemeen

Waarschuwing
De beste tip is natuurlijk nog steeds: zoek een goede leraar of lerares. Goed leren spelen is namelijk een kwestie van de juiste aanwijzingen krijgen om je techniek en spel te verbeteren en fouten te kunnen corrigeren. Een leraar of lerares ziet en hoort je spelen, ziet je goede kanten en je verbeterpunten en geeft op basis daarvan dus heel gerichte aanwijzingen en gericht huiswerk.
De opmerkingen hierna moet je ook in die context zien: het zijn goed bedoelde aanwijzingen en verklaringen en ze kunnen dus nooit de lera(a)r(es) vervangen. Integendeel: verkeerd gebruik kan er zelfs toe leiden dat je slechter gaat spelen!
De tips en opmerkingen zijn uit diverse bronnen afkomstig: ik neem daar geen enkele verantwoording voor en verder lezen is dus geheel voor eigen risico!

Dagelijkse studie
Heel belangrijk is de regelmaat in je studie en daarmee bedoelen we dat je dagelijks moet studeren. Dan is het ook zo dat 4x 15 min. meer waard is dan 1x 60 min. Anders gezegd een aantal keer per dag 15 min. studeren is beter dan 60 min. achter elkaar. Dit geeft ook de gelegenheid om de blaasstudie te combineren met andere activiteiten: bijv. na het werk of school 15 min spelen, dan 30-60 min, wat anders doen, weer 15 min. spelen, enz. Hoeveel tijd je besteed aan je blaasstudie is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden en je eigen inzet.

In je dagelijks studie dienen altijd de volgende onderwerpen aan de orde te komen: inspelen, toonladders, articulatie, dynamiek, etudes en voordrachtstukken.

Inspelen
Begin niet met te hard (sterk) en te hoog te spelen, dit betekent meestal een voortijdig einde van je embouchure en dat is natuurlijk zonde van je goede bedoelingen. Beginnen met een mp/mf in het middenregister, een register dat je makkelijk ligt, is het beste en van daaruit bouw je langzaam maar zeker (in een minuut of 5) uit naar boven en naar beneden. Dit kun je trouwens mooi combineren met de toonladderstudie: je begint met een toonladder die in een makkelijk bereik ligt en speelt deze legato en in een rustig tempo. Daarna neem je steeds een hogere en weer een lagere, net zo lang tot je je gehele bereik hebt gehad.

Articulatie
Een volgende serie toonladders gebruik je voor articulatie studie: speel eens een toonladder portato, dan een in staccato, gevolgd door bijvoorbeeld een in legato en staccatissimo.

Dynamiek en tempo
Gebruik ook hiervoor een serie toonladders. Zorg ervoor dat je niet steeds met dezelfde sterkte en in hetzelfde tempo speelt, dat wordt heel snel een gewoonte. Speel dus afwisselend een toonlader in pp-p-mp-mf-f-ff en varieer ook in je tempo, hierdoor oefen je automatisch op je flexibiliteit in het blazen.

Techniek
Om je vingers en tong lekker "los" te krijgen probeer je natuurlijk ook om je toonladders zo snel mogelijk te spelen. Let er hierbij wel op dat het ritmisch goed en in de maat blijft. Dus nooit een tempo nemen dat te hoog is: pas als je een toonladder vlekkeloos in een bepaald tempo kan spelen probeer je een tempootje hoger te pakken en daar oefen je weer net zo lang op totdat het ook in dat tempo vlekkeloos klinkt.

Etudes
Een goede etude behandelt altijd 1 moeilijkheid, bijvoorbeeld: intervallen, een bepaald ritme of maatsoort, stabiele- en overgangs-dynamiek, lastige loopjes, enz. Daarom is het ook zo belangrijk dat je op die (verschrikkelijk vervelende) etudes van je leraar zo lang studeert dat je ze vlekkeloos kan spelen. Die moelijkheid heb je dan alvast onder de knie en dat stelt je in staat om betere en mooiere muziek te spelen en daar gaat het toch uiteindelijk om.

Voordrachtstukken
Ook hier geldt dat je de voordrachtstukken net zo lang studeert tot ze feilloos klinken. Het accent ligt hier natuurlijk meer op de muzikale zaken zoals frasering, opbouw van de melodie (bijv. voor- en nazin), soort zin, laat dus horen of het hoogtepunt aan het begin, midden of einde van een zin ligt, enz. Voordrachtstukken ontwikkelen je muzikale gevoel en geven je dus de noodzakelijk ervaring in het muziekmaken.
Het mooist is natuurlijk als je je technische vaardigheden die je hebt opgedaan met de toonladder- en etudestudie kunt gebruiken om je voordrachtstukken zo muzikaal mogelijk uit te voeren.

Gehoortraining
Op het gehoor herkennen van maatsoorten, toonsoorten, intervallen, 3-klanken, enz. is erg belangrijk. Als je ze kunt herkennen kun je ze namelijk tijdens het zelf musiceren ook beter toepassen.

Samenvatting
Bovenstaande zijn de belangrijkste bouwstenen van de dagelijkse studie opgesomd. Normaliter zal je leraar of lerares je huiswerk zodanig opgeven dat al die zaken aan de orde komen. Heb je geen les meer dan moet je zelf op zoek naar muziekstukken waarmee je dat kan oefenen.


Orkestpartijen

Ervaring
Natuurlijk studeer je thuis ook je orkestpartijen in. Hierin zitten vaak ook weer moeilijkheden zoals hiervoor is aangegeven bij etudes en voordrachtstukken. Richt je ook hier dus op het feilloos kunnen spelen van je partij, zowel ritmisch, dynamisch, melodisch als blaastechnisch. Het helpt je om een betere en ervaren muzikant te worden.

Efficiency
Nog een losse tip: hoeveel muzikanten beginnen niet met een partij van vooraf aan in te studeren. Dit is natuurlijk zonde van de tijd: je kunt beter van tevoren je partij bestuderen (analyseren) om te bekijken waar de moeilijke stukken zitten. Daarna speel je de partij door en op de moeilijke stukken ga je studeren: dus net zo lang oefenen totdat dat stuk vlekkeloos zit en natuurlijk met een langzaam tempo beginnen en als het daarin lukt dan het tempo geleidelijk opvoeren naar het juiste tempo. Het spelen van de stukken die je al kent is namelijk niet zo zinnig.


Opleukerd

Bovenstaande tips zijn natuurlijk bedoeld om je te helpen bij de studie. Ze zijn misschien niet allemaal even leuk maar wel nuttig.
Voor de afsluiting van je dagelijkse studie moet je eigenlijk een "leuk" werk hebben, dus een concert dat je graag wil leren spelen, gewoon een lekkere deun, of iets dergelijks.
Door de laatste 5 minuten met zoiets af te sluiten heb je elke dag iets om naar toe te werken en dat stimuleert prima.
Succes ermee.


Tips van bezoekers
  • Les in Amsterdam door Hans Boschma World Champion Brass Playing
    Hans start a.s. dinsdag met het geven van lessen en clinics in Amsterdam. Inhoud: zie www.embouchure.nl
    Trompetten(inc.piccolo),cornetten, bugel, waldhoorn.
    Alle andere instrumenten zijn ook welkom ,zoek ook www.google.com video hans boschma meld je zsm aan op 0625260736 of op lessen@embouchure.nl.Prijs 50.- euro p.p.per uur. Ook in groepen.
    Brassgreetz van Hans THE HORN.
     
  • Voordat je begint te spelen kun je het best even op je mondstuk zoemen. En dan bedoel ik niet alleen toonladders maar ook een muziekstuk dat je juist aan het oefenen bent, kun je even doorzoemen. Zo heb je een mooiere, openere klank en kan je ook veel hoger spelen.
     
  • Als je snelle zestiende of achtendertigste noten moet inoefenen
    begin dan inderdaad traag en bouw het tempo steeds op.

    In sommige gevallen kan je de zestiende noten na enige oefening vlekkeloos in het juiste tempo spelen. Maar je zal merken dat dit niet altijd het geval is. Niet elke noten liggen namelijk even goegd in de vingers, oefen daarom de zestiende of achtendertigste:
    - eerst eens in hopfiguren. Dus de eerste long tweede kort , lang, kort, lang kort. (kies je eigen tempo, mag traag zijn).
    - Speel dan de noten in een omgekeerd hopfiguur, kort , lang, kort, lang ,kort...
    - dan speel je de eerste drie noten snel en kort en de laatste lang.
    - dan de eerste noot lang, de volgende drie kort.

    als je deze oefeningen feilloos kan:
    PAS DAN KEN JE DE LOOPJES VAN ZESTIENDE OF ACHTENDERTIGSTE NOTEN !
    speel ze dan nog eens in het juiste ritme.

    Het is mogelijk dat je de volgende dag weer met problemen zit maar dan moet je gewoon deze oefening opnieuw herhalen Het levert werkelijk resultaten op !
     

  • Als je niet genoeg tijd hebt om nog in te spelen voordat je iets moet voordragen, bijvoorbeeld omdat je te laat komt, doe dan je mondstuk even in je broekzak, dan is het niet zo heel koud als je gaat spelen en gaat het al een stuk makkelijker.
     
  • Cornet à pistons boeken te koop
    Vond deze site bij het doorzoeken van internet ivm zeldzame boeken die ik te koop heb.
    Kijk op Ebay.fr: jogi-livres
    "Méthode de Cornet à 3 pistons" P.J. Bouché ~1850 RARE! Numéro de l'objet : 160158771389
    "Grande méthode de Cornet à pistons" A. Petit 3e partie Numéro de l'objet : 160158769705
    "Methode complète de trombone à coulisse ténor" Flandrin Numéro de l'objet : 160158771264
    "Méthode de Cornet à pistons" A. Prevet s.d. RARE! Numéro de l'objet : 160158771502
    Joost
     


Sites met Studietips, aangemeld door bezoekers
De volgende links zijn aangebracht door de bezoekers van deze pagina.



Ontbreekt er een een interessante tip, informatie of site in deze pagina?
Meldt hem dan hier aan.

Voor het toevoegen van informatie moet javascript ingeschakeld zijn!

Onderwerp:  
Titel:
URL:
Tekst:

Uw emailadres:
Algemene links:

Onderhoud
Schoonmaken

Producten, Diensten
Dealers
Fanfare Orkesten
Muziekuitgevers
Andere instrumenten
Overige Links

Pas op internet?

Overige onderwerpen:


Hans Boschma


Bewegende ventielen (door Henk Wensink)


Besson 15bf