Scheef 255 - 2010 Libero 22 vorige volgende eerste laatste HOI: Libero verdwijnt

Nee, ik ben heus niet blij dat de Libero verdwijnt. HOI staat voor Het Oplage Instituut, voluit HOI, Instituut voor Media Auditing. Dit is een organisatie die oplagecijfers van in Nederland verschijnende media verzamelt, controleert en publiceert. Inmiddels zijn ruim 700 titels aangesloten bij HOI, waaronder alle in Nederland verschijnende kranten, ruim 200 publiekstijdschriften en ruim 400 vakbladen. HOI publiceert de oplagecijfers eens per kwartaal. Uit de laatste kwartaalcijfers wordt duidelijk dat de Libero niet langer levensvatbaar is. De betaalde oplage is al 36 jaar gelijk aan nul, terwijl de kosten van drukken en distribueren steeds maar verder oplopen. De uitgever van het blad is bovendien niet met z'n tijd meegegaan: alle kranten, van de grote landelijke dagbladen tot de kleinste huis-aan-huisblaadjes verschijnen al jaren in full colour, maar het clubblad van v.v. Eldenia is anno 2011 nog net zo zwart-wit als in 1975. Sinds een aantal jaren was er op internet weliswaar een pdf-versie in kleur te vinden, maar dat heeft het onheil niet kunnen afwenden: eind dit jaar gaat de stekker er definitief uit en verdwijnt er weer een vertrouwde titel van de markt. Een lot dat overigens wacht voor meer mannenbladen, wat de Libero van oudsher toch ook was. In bijgaande grafiek is te zien dat de oplage van alle traditionele mannenbladen naar nul nadert en dat voor hun voortbestaan gevreesd moet worden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het overweldigende aanbod van gratis bloot op internet, waardoor deze tijdschriften hun unieke positie ondermijnd zien. Mijn herhaalde pogingen om de Libero eveneens in die richting wat pittiger te maken (zie Scheef 25, 79, 81, 121, 136, 137, 155, 158, 173 en 203) waren dan ook "too little, too late". Ik heb het tij niet kunnen keren. Over twee weken nemen wij hier definitief afscheid van ons roemrijke clubblad.

Joost Schotten