Het gereedschap Tekenen  kan zowel in raster- als vectormethode gebruikt worden.

Er zijn vier opties:

Eén lijn / Bézier curve / Vrije lijn / Lijn van punt tot punt .

Elk van deze typen heeft zijn eigen karakteristieken in het werken met Stijlen-  en Texturenopties .

In deze instructie wordt Vrije lijn  gebruikt, in vectormethode.

 

01. Open in PSP een nieuw venster, 400 x 400, wit, 24-bits.

02. Activeer Tekenen .

Plaats in de de instellingen als volgt:

In het tweede tabblad, hoekpunt rond selecteren.

03. In Texturen  beide buttons op Geen .

04. In Stijlen  beide buttons op de meest linkse icoon, Effen .

De Voorgrondkleur  op zwart en de Achtergrondkleur  op FF0000 (0=nul).

05. Plaats de muisaanwijzer in het werkvenster, druk de linker muisknop in, sleep met ingedrukte linker muisknop over het venster en probeer nevenstaand voorbeeld na te maken.

Het is wellicht handig het voorbeeld te kopiëren en in PSP te openen via Bewerken / Plakken / Als nieuwe afbeelding .

Je hebt het voorbeeld dan direct bij de hand.

Laat de muisknop pas weer los als je het beginpunt van de vorm hebt bereikt.

Is per ongeluk tussentijds de muisknop los gelaten, klik in de menubalk op Bewerken/Ongedaan maken  en begin opnieuw.

06. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

07. Wij gaan door met tekenen en proberen een stukje klep aan het hoofddeksel te zetten.

Plaats de muisaanwijzer aan linker- of rechtervoorzijde, sleep met ingedrukte linkermuisknop een vorm als in het voorbeeld.

08. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

09. Wijzig de Achtergrondkleur  in #800000 (0=nul).

10. Haal in de het vinkje weg bij Pad sluiten .

Doe dat door in het hokje met het vinkje te klikken.

Plaats de muisaanwijzer op de bovenste punt van de klep en sleep met ingedrukte linker muisknop in een gebogen lijn tot in de bocht van de klep, laat daar de muisknop los.

In het het voorbeeld zie je wat het resultaat kan zijn.

Het lijkt nu even nergens op want de zwarte lijn van de klep is buiten beeld.

Omdat elk onderdeel als vectorfiguur is geplaatst, is het niet moeilijk om het beeld te herstellen.

11. Klik in de menubalk op Objecten / Schikken / Achteraan .

Dit lijkt meer op een boven- en een binnenzijde van een klep.

12. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

13. Wijzig de Achtergrondkleur  in FF0000 (0=nul).

14. Plaats de muisaanwijzer op het midden van de bovenzijde van de pet.

Trek met ingedrukte linker muisknop een lijn schuin links naar de onderzijde.

Na bewerking punt 14 en 16.

15. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

16. Plaats de muisaanwijzer in het midden van de bovenzijde van de pet op het begin van de eerder getrokken lijn.

Trek met ingedrukte linker muisknop een ietwat gebogen lijn naar de rechterzijde van de lijn tussen pet en klep.

17. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

18. Activeer Tekst .

In de de Breedte:  3 en Lijnstijl:  Ononderbroken.

19. Kies als Achtergrondkleur  een kleur geel, klik OK .

20. Linksklik in een WIT deel van het werkvenster.

Instellingen plaatsen als in het voorbeeld:

Staat er nog een tekst in het tekstveld, eerst de instellingen wijzigen daarna de nieuwe tekst invoeren.

Dit voorkomt dat de instellingen terugspringen naar de vorige opties.

Klik OK .

21. Plaats de muisaanwijzer binnen het vectorframe, je ziet , sleep de letter met ingedrukte linker muisknop naar de voorkant van de cap, boven de klep.

22. Gebruik de hoekhandgrepen om de letter groter, breder, smaller of kleiner te maken.

Plaats de muisaanwijzer op een handgreep van een hoek en sleep met ingedrukte linker muisknop om de letter op juiste grootte te brengen.

Naast de handgreep in het midden van het vectorframe zie je de draaihandgreep.

Plaats de muisaanwijzer er op, je ziet , sleep met ingedrukte linker muisknop om de letter te draaien, muisknop los als de letter goed staat.

23. Klik in de menubalk op Selecties / Niets selecteren .

24. Rechtsklik in het Palet lagen  op Laag 1 .

Kies in het uitklapmenu Samenvoegen / Zichtbare lagen samenvoegen .

25. Activeer Toverstaf .

Instellingen in de als volgt:

Afstemmingsmodus:  RGB-waarde , Toelerantie:  16 , Doezelen:  0 .

26. Linksklik in het wit van het werkvenster.

27. Klik in de menubalk op Selecties / Omkeren .

28. Klik in de menubalk op Selecties / Wijzigen / Inkrimpen .

In het geopende venster het getal 1 ingeven bij Aantal pixels .

Klik OK .

29. Klik in de menubalk op Effecten / 3D-effecten / Slagschaduw .

In het geopende venster Slagschaduw  de volgende instellingen plaatsen:

Verticaal:  3 , Horizontaal:  3 , Dekking:  100 , Vervaging:  10 , Kleur:  Zwart.

Tip:

Wil je de afbeelding op een andere dan de huidige witte achtergrond plaatsen, maak de selectie voor het toebrengen van de slagschaduw eerst Zwevend .

Klik in de menubalk op Selecties / Zwevend .

Voeg de slagschaduw toe.

Kopieer en plak op het andere werkvenster.

30. Klik in de menubalk Selecties / Niet selecteren .

31. Activeer Bijsnijden .

Muisaanwijzer in het venster plaatsen, sleep met ingedrukte linker muisknop een frame rond de afbeelding, inclusief schaduw.

Klik in de menubalk op Afbeelding / Bijsnijden .

32. Klik in de menubalk op Afbeelding / Formaat wijzigen .

Geef bij Percentage van origineel  het getal op naar welk percentage de grootte van de afbeelding moet worden teruggebracht.

De onderste twee hokjes in het venster Formaat wijzigen  moeten zijn aangevinkt.

Klik OK .

33. Klik in de menubalk op Bestand / Exporteren / GIF-optimalisatie .

 

 


Vragen staat vrij:
versterrehjm@chello.nl

Gereedschapoverzicht Naar Overzichtspagina

Voorwaarde
Voorwaarde