Interview met een ADHD leerling



Dit interview hebben we gehouden met een jongen uit groep 8. Hij is 12 jaar en woont in een dorp in de Alblasserwaard. Het leek ons interessant om aan een kind met ADHD vragen te stellen. De vragen hebben we vooral gericht om een beeld te krijgen van hoe het kind zijn proces geweest is en hoe hij hulp heeft gevonden. Hij was erg enthousiast over het interview en heeft ons een goed beeld gegeven van hoe hij alles ervaart.



Wanneer heb je te horen gekregen dat je ADHD had? Hoe zijn jullie daar achter gekomen?

Poeh, dat is een hele tijd geleden zeg! Ik weet nog wel dat alles begon in groep 5. Er werd heel vaak tegen me gezegd dat ik hartstikke druk was. Toen hebben mijn ouders en mijn juf samen gepraat en vonden ze het best als ik er eens naar liet kijken omdat ze allebei een vermoeden hadden. Hierna ben ik doorverwezen en werd gezegd dat ik ADHD had.

Ken je mensen of zijn er familieleden die ook ADHD hebben? Vind je dat juist prettig of niet?

Nee, in mijn familie zijn er geen mensen die ADHD hebben en dat haalt me ook niet zo veel uit. Want nu praat ik er ook gewoon met mijn vader en moeder over. O,ja maar ik ken nog wel een jongetje hier op school in groep 4 zit die geloof ik. Maar daar praat ik niet echt vaak mee. Het is wel fijn om te weten dat je niet de enig bent die ADHD heeft. Ik weet gewoon dat ik ADHD heb en wil er niet heel graag met andere over praten. En zoals dat jongetje uit groep 4 ken ik verder ook niet dus daar praat ik dan niet zo snel mee.

Wist je als het een en ander over ADHD of was het onbekend voor je? Heb je toen ook voorlichting gehad?

Toen ik te horen kreeg dat ik ADHD had wist ik eigenlijk niet zo goed wat het was. Het enige wat ik wist was dat je druk en ongecontroleerd bent omdat ik dat de laatste tijd steeds meer bij mezelf had gemerkt. Ook had ik een aflevering van het klokhuis gezien dat vond ik leuk want daar werd heel veel in verteld over ADHD. Nu weet ik wel meer dan toen.

Gebruik je medicijnen? Hoe vaak? Waar heb je die medicijnen gekregen? En wat voor werking hebben ze?

Toen ik deze vraag aan hem gesteld had wilde hij heel graag zijn medicijnen laten zien. Zijn pilletjes lagen namelijk in de klas. Hij liet ze zien en vertelde dat hij ze altijd doorbrak. Hoe hij naar de klas vloog en druk vertelde over de pilletjes was echt impulsief. Je merkt dan ook dat hij helemaal in zijn eigen verhaal opgaat en dat hij niet meer hoort wat er om hem heen gebeurt. Tussen zijn drukke bewegingen door vertelde hij wanneer hij de medicijnen gebruikte.

Ja ik gebruik Retalin. S'morgens mij het ontbijt neem ik een hele, s'middags op school een halve en s'avonds de laatste hele. Soms ben ik wel eens heel druk in de middag en dan moet ik er nog een om 4 uur slikken. Ik wordt altijd veel rustiger en het gaat dan ook beter in de klas. Eerst moest ik drie keer op een dag een hele slikken en nu zijn we het een beetje aan het afbouwen. In het begin merkte ik dan wel dat ik steeds drukker was, maar het gaat nu steeds beter.

Heb je wel eens hulp gekregen? Van wie heb je dat gekregen?

Ik moest eerst altijd naar cursus toe. We gingen dan praten over hoe ik me voelde op school en thuis. Als mensen dan wat zeiden over mijn ADHD wat ik niet leuk vond was heel mijn dag verpest. Ik heb daar geleerd om op deze manier te denken:
DENK
KIES
DOE
BELOON

Hij legde dit systeem van denken uit met het volgende voorbeeld:

Als iemand tegen mij zei dat ik niet zo druk moest doen, moest ik eerst gaan nadenken. Ben ik ook druk? Is het storend voor andere mensen? Dan moet ik gaan kiezen wat ik wil. Je moet dan kiezen om rustig te blijven. Dan doe je dat en beloon je jezelf met je goede gedrag. Bijvoorbeeld door het eten van een snoepje.

Hoe vind je dat je ouders met je ADHD omgaan?

Goed! Ze helpen me altijd en willen er altijd over praten. Ik ben heel blij dat mijn vader en moeder altijd naar mij willen luisteren. Ook als ik verdrietig ergens om ben helpen ze me. En samen proberen we allerlei dingen te bedenken hoe het beter kan gaan.

Vind je dat de juf/meester rekening met je houdt? Hoe doet hij/zij dat dan?

Mijn juf in groep 5 trok me altijd een beetje voor dat vond ik nooit zo leuk, maar soms toch wel. Ze wilde wel altijd mij helpen als ik iets moeilijk vond om te doen. Mijn juf maakte ook altijd hele duidelijke afspraken met mij dat was altijd erg fijn. Nu heb ik het al wat minder dus is het denk ik wel anders. Ik vind het wel heel erg fijn dat mijn meester altijd zegt als het goed gaat maar ook als iets niet goed gaat. Eigenlijk door met mij te praten helpen ze mij.

Vind je het nog steeds moeilijk om met ADHD te leven of leer je ermee leven?

Ja, soms vond ik het lastig als andere kinderen stomme reactie's hebben. Maar in mijn klas weet iedereen het en wordt ik er nooit om gepest. Het is ook wel weer leuk want soms wordt je wel een beetje voorgetrokken en vinden andere mensen je interessant.

Moet je in bepaalde situatie's rekening houden met de ADHD en zijn er bepaalde dingen die je niet kan doen?

Er zijn niet echt dingen die ik niet kan doen. Wel moet ik me soms inhouden. Net als met mijn vader ging ik pas stoeien en toen moest ik me inhouden. Dan zeggen ze: rustig blijven we zijn aan het stoeien. Dat is dan wel eens jammer, maar het is meestal alleen met het stoeien of met wilde spelletjes.

bron: http://www.hsmarnix.nl/studenten/ov4/2e8/artikel8.htm

Terug