Smiley

Dit is de camperpagina van René en Karoline van der Meijden uit Duiven

Even Voorstellen:
Al 30 jaar samen ! Karoline :   geb; 11-10-1953  Beroep : Manager buitendienst bij Ecabo in Amersfoort
René         :  geb; 07-01-1952  Beroep : Business proces analist bij de Postbank in Arnhem
Burgerlijke staat :  Al 30 jaar getrouwd en 2 volwassen zonen.
Email adres: r.vandermeijden3@chello.nl
Onze Max Max :  Reu 9 jaar en geboren in 1995  Beroep: Trouwe metgezel en reisgenoot

Smiley : Wij zijn sinds oktober 2002 de trotse bezitters van een Knaus kampeerauto die door ons Smiley is genoemd  vanwege het feit dat hij aan de voorzijde op een lachend gezicht lijkt

Inleiding

Zoals jullie misschien al begrepen hebben is het ' camperen'  met de kampeerauto  voor ons een nieuwe ervaring.

Middels deze pagina wil ik mede kampeerautobezitters daarom op de hoogte gaan houden van onze  ervaringen met de kampeerauto. Ik moet erbij zeggen dat deze pagina ook mijn allereerste poging is om met Frontpage een dergelijk iets te maken , dus zal deze pagina er nu nog niet echt flitsend uit zien maar naarmate ik meer ervaring op heb gedaan zal het er in de loop der tijd ook steeds beter uit gaan zien.

Het trekken en rondreizen waren we al gewend  met de motor met zijspan met onze twee jongens.Praktisch heel Europa hebben we doorkruist met onze zijspancombinatie met aanhanger !  Nog steeds ben ik een fervent motorliefhebber maar voor de aanschaf van de camper heb ik mijn motor eruit gedaan.Op een gegeven moment waren onze jongens te groot geworden voor het zijspan en we zijn toen een aantal jaren met de tent en de auto op vakantie geweest totdat onze boys zelfstandig op vakantie gingen.We hebben toen voor ons tweeen een caravan aangeschaft.Na drie jaar met een caravan op pad te zijn geweest hadden wij besloten om een kampeerauto aan te schaffen.Dit vanwege het feit dat het reizen  en  rondtrekken met een caravan ons toch niet zo beviel ,je moet toch steeds weer  je boeltje opzetten.

Wij hebben na veel wikken en wegen voor een integraal gekozen omdat dit model toch het meeste ruimte bied. Om onze keuze te bepalen zijn we weekenden lang heel veel camperzaken afgeweest , we hebben ons licht opgestoken via internet en zijn 2 dagen naar de beurs in Düsseldorf geweest.

Rekeninghoudend met onze wensen waaraan een kampeerauto moet voldoen en uiteraard ons budget zijn we min of meer toevallig op een Knaus uitgekomen temeer omdat ook onze caravan een Knaus was en wij zeer goede ervaringen hebben met de Knaus kwaliteit en wintervastheid ,want wij gaan er uiteraard ook mee winterkamperen.

Wij vonden onze Smiley bij een Knaus caravan dealer het was trouwens zijn privé auto en zodoende konden we ook onze caravan daar inruilen . Het is een Knaus Travelliner 640 MH ,model integraal van 1998, met een Fiat Ducato met 2.8 idTD motor met maxi chassis en met nog maar 50.000 km op de teller.De indeling is zo als op de foto's onder met voorin een hefbed en draaibare pilotenstoelen en achterin een vastbed in de lengte.

De wagen was al voorzien van  ABS , brandblusser, radio/cd speler , cabineairco , 220 Volt dakairco , zonnepannelen  , een Omnistor luifel, een kluisje,een fietsdrager en een trekhaak.Zelf heb ik inmiddels een achteruitrijcamera , een stereoset , een TV met digitale SAT receiver, leesspotjes aan de onderzijde van het hefbed , een kompas voor het richten van de satellietschotel, een digitale binnen/buiten temperatuur meter,een omvormer voor 220Volt en een Sopo gasalarm ingebouwd. Zo is onze wagen nu uitgerust met alle voorzieningen die wij ons wensen.

Inmiddels zijn wij al een paar weekenden met Smiley op pad geweest en ik moet zeggen het is een grandioze ervaring. Het rijden op zich vind ik al een belevenis. Ik heb namelijk het gevoel dat ik een grote reisbus bestuur. Door de hoge zit en zeer grote voorruit hebben we een geweldig uitzicht op het verkeer en de omgeving. Ook motorisch valt het niet tegen , de motor is krachtig genoeg om vlot door te kunnen rijden en hellingen te nemen ondanks het totale gewicht van zo'n maximaal 3500 kg. Ook de  bekende Knaus kwaliteit valt ons weer op ,alles zit weer zeer solide in elkaar en is goed afgewerkt.

We zijn eigenlijk ook reuze benieuwd naar de nieuwe integraal Sunliner van Knaus die in het voorjaar van 2003 moet uitkomen zie de prachtige 3 D voorstelling :  Prototype nieuwe Knaus Sunliner

Inmiddels heb ik in het duitse blad  Promobile in het februarinummer de introductie van het prototype gezien en het artikel gelezen.

Ook dit model heeft het kenmerkende lachende Knaus gezicht.

Wie weet wordt het onze Smiley 2.

De avonturen van Smiley

Als eerste begin een rit naar Zeeland op de camperplaats bij  Camping De Ploeg in Groede  ,we stonden daar als enigen en hoefden niets te betalen omdat de voorzieningen inmiddels waren afgesloten, je staat er wel op een stuk asfaslt terrein welke 's avonds door een automatisch hekwerk wordt afgesloten.Verder adhv het Promobil Stellplatz boek op een aantal plaatsen in de Eifel gestaan, op een camping aan de Biggesee in het Sauerland en tijdens de kerstdagen zijn we 5 dagen in de Harz geweest.

Harz

In de Harz  had het op 24 december  de dag voor ons vertrek geweldig geijzeld ,gelukkig waren de wegen weer berijdbaar maar overal lagen grote plakkaten ijs .We hebben eerst 2 dagen op de Knaus camping in Walkenried gestaan, trouwens zeer prijzig. (25 euro per nacht) Vandaaruit  hebben we vervolgens een nacht op de camperplaats van camping Im Walwinkel in Zorge gestaan waar het nog spiegelglad was van de ijzel. We stonden op een ijsvloer (zie onderstaande foto's) en hadden de grootste moeite om hierop te rijden en te keren.Een duitser had een emmer grit bij zich en die strooide hij voor onze wielen en we konden zonder problemen wegrijden.We stonden er maar met z'n vieren er was daar verder niets te beleven.We moesten inclusief stroom toch nog 14 euro afrekenen en dat alleen voor 3 Kw stroom en een plekje op een ijsbaan zonder verder gebruik te hebben gemaakt van de campingfaciliteiten..

Op de ijsvloer in Zorge: camperplaats voor  : Zorge Camping Im Waldwinkel

Vervolgens dachten we op de camperplaats in Bad Sachsa te gaan staan maar hier was het ook een ijsbaan en het stond mudjevol en zijn toen maar doorgereden  naar St.Andreasberg.Hier hebben we ook een nacht op de camperplaats  gestaan, we waren nog net op tijd voor een plekje en het was pas elf uur 's ochtends.Hier was geen ijs of sneeuw meer te bekennen.Het was dringen geblazen, je staat er op zich mooi en alle voorzieningen zijn aanwezig zoals elektriciteit en een sanizuil maar je staat deurtje aan deurtje.De plek was al gauw helemaal vol en velen moesten onverrichterzake op zoek naar een andere plek.De plaats kun je bij de parkeerautomaat of het bijgelegen zwembad betalen, het kost 10 euro inclusief de voorzieningen van het zwembad. Bij en ook naast het zwembad is een restaurant en het dorpje is op 5 minuten loopafstand. Het weer was trouwens  waardeloos, kil nat en mistig waardoor we niet van het uitzicht konden genieten. Bij normaal helder weer heb je hier vanaf de camperplaats een prachtig uitzicht over het dal.We hadden onze langlaufski's bij ons maar er was geen sneeuw te bekennen.Het was nu groen alleen wat hoger lag nog wat verdwaalde sneeuw.We gaan hier binnenkort zeker naar terug als er sneeuw ligt en zullen zeker op tijd zijn om dan weer een plekje te bemachtigen.

St.Andreasberg: camperplaats bij het Hallenbad: Sankt Andreasberg - Die Bergstadt im Oberharz

Voorlopig zitten we nu een aantal weekenden thuis door verplichtingen maar eind januari zal onze Smiley ons weer naar een plek toebrengen.

Sauerland

Op 31 januari hebben we Smiley uit zijn stalling gehaald om de sneeuw op te gaan zoeken.De bedoeling was om ergens in het Sauerland te gaan staan want het duitse weerbericht gaf aan dat er daar redelijk wat sneeuw was gevallen.Ik wilde ook wel  weer eens gaan langlaufen, het was er deze winter nog niet van gekomen.De bedoeling was om in eerste instantie naar een camping te gaan waar we voorheen met de caravan hadden gestaan en vandaar uit een dagtrip te maken naar een plek waar je kon langlaufen.Dit was vlakbij het plaatsje Oberhundem  even voorbij het Panoramapark Sauerland bij de Rhein- Weserturm.Op de berg is een restaurant  'Zum Hahnenquellen' met ervoor een grote parkeerplaats.Daar wilden we dan gaan staan.In het duitse promobil Stelplatzboek zag ik echter dat deze plek die we op het oog hadden hierin vermeld stond als camperplaats.Er zou zelfs stroom en water zijn.Ik was al vaker hier geweest maar dan met de motor en met de auto , er stonden toen inderdaad campers.Maar aangezien we toen nog geen camper hadden hebben we  verder toen nog geen aandacht aan geschonken.Dus  besloten we om daar maar naar toe te gaan.

Aldaar aan gekomen konden we gaan staan waar we wilden er stond nog maar een camper.Er lag zo'n 40 centimeter sneeuw maar de restauranthouder en beheerder van de parkeerplaats had de plaats reeds schoon geschoven.We zijn zo dicht mogelijk bij de stroomaansluiting en het pad naar het restaurant gaan staan.De omgeving ziet er daar prachtig uit, je staat daar boven op een bergtop van zo'n 700 meter hoogte.Er is achter het restaurant Zur Hahnenquellen ook een uitkijktoren (de Rhein-Weserturm) met ook een restaurant erbij .Bij een blokhut  kun je langlaufski's huren, de loipes beginnen namelijk direkt naast de camperplaats en aan de overzijde.

Smiley in de sneeuw. Koud Hé               De Rhein-Weserturm

We stonden er prachtig en genoten van de witte omgeving.Ook onze   Max  vond de sneeuw prachtig en dook soms diep in de ongerepte  sneeuw. We hebben er heerlijk gewandeld en ik heb er ook gelanglaufd, helaas waren de loipes niet voorbereid en moest je door de sporen die anderen al hadden gemaakt.Aangezien je op een berg staat is het dalen en klimmen en vooral dat klimmen valt tegen.We hebben zaterdagavond heerlijk gegeten in het restaurant  'Zur Hahnenquellen'  voor betrekkelijk weinig geld.Met de rekening van het eten hebben we ook onze overnachtingen (2x) betaald.Deze overnachtingen kostten wel acht euro inclusief stroom ,het verbruik wordt  niet gemeten.We gaan hier zeker weer eens naar terug. Een aanrader dus!Nu gaan we ons voorbereiden op de volgende trip en als er niets tussenkomt zal dat naar Oberstdorf in Zuid-Duitsland gaan in de laatste week van februari.

Oberstdorf  2003

Vrijdag  21 februari gingen we op pad richting Obertsdorf in Zd-Duitsland,de weersvoorspelling zag er goed uit voor de komende tijd en ik had op de site van Oberstdorf gezien dat er flink veel sneeuw lag.Dus wat kon er mis gaan. Het ging al mis 20 km voor Oberhausen, een dikke file, wij sukkels hadden geen rekening gehouden met de schoolvakanties in nederland.Dus vele landgenoten waren op weg naar de sneeuw.Maar gelijk de eerste afslag van de snelweg af en binnendoor vervolgens een eind verderop de snelweg weer op en we waren voorbij de file.Wel wat oponthoud maar verder geen file meer.

Rond vijf uur waren we op de plaats van bestemming ,de Wohnmobilstellplatz op het terrein van Geiger.Het was er behoorlijk druk,even aanmelden en toen op zoek naar een plek.Deze vonden we voor de grote schuur aan de weg (foto 3 en 4)Het middenterrein stond namelijk al helemaal vol.Wat sta je hier mooi,je kijkt zo naar de bergen en hebt alles om je heen op loopafstand.Alles was bedekt onder een wit pak sneeuw,het terrein was verder goed begaanbaar, alle sneeuw was aan de kant geschoven of op een centrale hoop.

De volgende dag kwam er een plek vrij naast het aanmeldburo,we zijn daar onmiddellijk gaan staan omdat je daar praktisch de gehele dag zon had.( foto 1)De zon heeft de hele week aan een strak blauwe hemel gestaan,beter kon het gewoon niet.We hebben heel wat uurtjes zo in de zon zitten luieren en op terrasjes vertoefd.De temperatuur lag overdag tussen de 10 en 14 graden, in de volle zon was het bijna zomers.Het was een geluk dat er zoveel sneeuw was gevallen want door de hoge temperaturen dooide het overdag flink. ' s Nachts vroor het dan weer dik.

Oberstdorf  vinden wij een zeer gezellig plaatsje,leuke winkeltjes,restaurantjes e.d.Toen wij er waren was het niet te druk en er waren weinig hollanders .Houden zo,laat die lekker maar gaan wintersporten in Oostenrijk.We hebben onze tijd verder doorgebracht met wandelen,terrasje pakken,luieren, wandelen en langlaufen.Wat een schitterende loipes hier overal, alle  moeilijkheidsgraden waren aanwezig.Ook zijn we met de kabelbaan helemaal naar boven op de Nebelhorn gegaan,waanzinnig mooi daarboven,de wandelweg daar was versierd met reuze grote sneeuwsculpturen.We genoten daar van iedere minuut.Prachtige vergezichten dankzij de straalblauwe lucht.Vanaf het eerste kabelbaanstation zijn we te voet afgedaald naar Oberstdorf en kwamen zo langs de skischansen waar op dat moment gesprongen werd.Een hele beleving om dat live te zien,wat is zo'n schans dan steil zeg.

Helaas gingen  de dagen zo wel heel snel voorbij en vrijdags 28 februari was het weer tijd om huiswaarts te gaan,we wilden niet op zaterdag omdat dan de grote stroom uit Oostenrijk  ook huiswaarts zou keren.Het was een prachtige week geweest en één ding is zeker volgend jaar gaan we terug.De thuisreis verliep zeer voorspoedig totdat Smiley tijdens een heuvelklim op de Sauerland autobaan ineens al z'n vermogen kwijt was, krap veertig haalden we nog.Even tevoren hadden we vanonder de motorkap een poffend geluid gehoord wat overging in een gierend geluid.Ik dacht dat er een lager ergens kapot was gegaan.We konden gelukkig een parkeerplaats halen en daar zag ik onder de motorkap dat de slang van de intercooler naar de turbo was losgeschoten.Ik kon er makkelijk bij en na deze vastgezet te hebben had Smiley er weer ouderwets zin in en bracht ons verder zonder problemen thuis.

Impressie:  Smiley in Oberstdorf   :    Wohnmobilstellplatz bij Geiger

Wat we in maart gaan doen staat op dit moment nog niet vast maar in het eerste weekend van april gaan we naar het Campertreffen in Wissenkerke.Misschien tot daar.

CCN Campertreffen 4 t/m 6 april 2003: Wissenkerke Roompot Beach Resort

Vrijdag 4 april wilden we naar het campertreffen van de CCN gaan in Wissenkerke, maar toen ik de camper uit de stalling had gehaald en thuis de watertank had gevuld en de kraan  opengezet had om het water door te spoelen kwam er geen water.De pomp hoorde ik wel lopen maar geen water uit de kranen.En daar sta je dan op het moment van vertrek, wat nu.De pomp er dan maar uit, losgeschroefd en niets bijzonders gevonden alles leek normaal, maar zonder water is het ook niets.Vervolgens naar Rossel in Nieuwegein gebeld of zij dit type pomp hadden en inderdaad deze was op voorraad.Met enige vertraging vertrokken we uiteindelijk via Nieuwegein waar een nieuwe pomp werd aangeschaft naar Zeeland.De pomp zou ik ter plekke wel monteren.

Op de Roompot aangekomen werden we hartelijk ontvangen door de dames van de CCN en vervolgens naar de plek gebracht. Groot was onze verbazing toen we de riante plaatsen zagen voorzien van stroom,water en een afvoerput.Nog groter werd onze verbazing toen in ons straatje kennissen kwamen te staan die we jaren terug in Spanje hadden ontmoet.Met deze mensen hebben we het weekend verder grotendeels doorgebracht .

Het treffen was zeer de moeite waard zeker gezien de grote opkomst van 187 campers.Alle soorten en maten waren vertegenwoordigd.Vrijdagavond werd het CCN bestuur voorgesteld  en de doelstelling van de club uiteengezet.Verder was er een geld inzamelingsaktie dmv een loterij voor de Stichting On Wheels , deze stichting heeft twee campers laten bouwen waarmee gehandicapten op vakantie kunnen.Tevens liet ook iemand zich helemaal kaalscheren om geld binnen te halen.

Zaterdag waren er een aantal kraampjes met camperaccessoires en een van de CCN waarbij ik me heb aangemeld als lid, ook kon men  oefenen met een camper in achteruitrijden en er werd een ruit vervangen van een camper.  De KLPD was aanwezig om campers te wegen , ik had me niet vooraf  opgegeven maar werd uiteindelijk toch nieuwsgierig naar het gewicht van Smiley.Ik kon er nog tussen schuiven ,uit de meting bleek dat ik 100 kg te zwaar woog althans voor mijn rijbewijs, totaal zo'n 3600 kg terwijl de camper aan aslasten 3970 mag hebben. Deze 100kg is nog wel te bezuinigen op wat dingen en volgens de agent valt dit nog binnen de tolerantie die men hanteert.Ik heb campers gezien die zelfs ruim boven de limiet kwamen.

Zaterdagavond was er een buffet waarbij de deelnemers in twee groepen waren gedeeld met verschillende tijden.Het buffet was vrij gevarieerd en zeer smaakvol  ,later op de avond was er nog een uitleg over camperbeveiliging en GPS.Dit vond ikzelf te laat op de avond en dat was ook bij anderen merkbaar gezien de mindere interesse.Vervolgens werd er nogmaals geld ingezameld voor de stichting On Wheels om een doedelzak speler wel of niet te laten spelen.Het werd dus wel spelen. Ook deze tweede inzameling vond ik teveel van het goede , immers vrijdag was hier toch al een aktie voor geweest.Men kan ook teveel willen.

Zondagmorgen om 07.00 uur opgestaan om de Motor Gp op TV te zien en daarna rustig onze spullen opgeruimd.Die zondagmiddag was de mogelijkheid om Neeltje Jans te bezoeken maar aangezien we dit al eens gezien hadden  zijn we aan het einde van de morgen weer huiswaarts gereden. Al met al kan ik zeggen dat het een zeer geslaagd Campertreffen was , hulde aan de organisatie en volgende keer zijn we weer van de partij.En nu maar weer bedenken waar Smiley ons volgende keer naar toe zal leiden.

Pasen aan de Moezel

Goede Vrijdag vertrokken we voor een weekend aan de Moezel,middels het duitse promobil stelplatz boek hadden we een aantal plekken op het oog, te beginnen bij Minheim.Helaas zeer zeer vele duitsers camperaars waren ook dit weekend op pad, alle plaatsen die we op het oog hadden waren bezet.Je kon je er natuurlijk nog wel tussen wringen maar een beetje zitruimte buiten naast Smiley zou toch wel prettig zijn.Ik heb nog nooit zo'n concentratie van zoveel campers bij elkaar gezien, ook op de weg leek het of er alleen maar campers op  pad waren.We hebben toen maar een camping opgezocht bij Neumagen Drohn.Ook hier was het druk en waren er nog maar een paar plaatsen.Maar wat wil je ook met zo'n weer.Smiley op z'n plek gezet, stoelen buiten lekker in het zonnetje, pilsje erbij en wat wil een mens dan nog meer.Twee nachten hebben we op deze camping gestaan.

Bernkastel-Kues: De oude binnenstad

Vrijdag nog een fietstochtje gemaakt en zaterdag een toer naar    Bernkastel-Kues met z'n prachtige oude binnenstad, de temperatuur was toen inmiddels van dik 20 naar 10 graden gezakt.

Zondag zijn we stroomafwaarts gereden om een andere plek te  zoeken en bij Urzig vonden we deze.Er was hier een rommelmarkt   op  een plein aan de Moezel welk normaal de staanplaats voor campers was.Maar ernaast was een groot plantsoen er daar mocht men toen staan.Er was nog plaats genoeg en we stonden een paar meter van de oever vandaan. Alle voorzieningen waren aanwezig voor maar zes euro.Prachtig stonden we daar.We hebben het dorpje verkend en bij een wijnboer wat flessen wijn gekocht, verder wat aan gelummeld en lekker in de zon gezeten want de temperatuur was inmiddels weer boven de 20 graden .   Maandag op ons dooie akkertje langs de Moezel richting Cochem  gekacheld en van daaruit door de Eifel lang de Nurburgring weer naar huis.Het was een prachtig weekend.Vanaf 30 april gaat Smiley richting Normandie.

Normandie

Zo gezegd zo gedaan en op woensdag 30 april stuurde ik Smiley op pad naar Normandie.We hadden 6 dagen vrij,door maar 1 dag verlof op te nemen.Dat komt omdat we beiden vrijdags niet werken en maandag 5 mei was voor ons ook een vrije dag.Ik had voor de tocht door Normandie wat camperplaatsen opgezocht vanaf de campersite, we hadden geen echt vast plan maar de bedoeling was langs de kust te trekken in ieder geval langs de D-Day stranden en om naar de Mont St.Michel te gaan.

De 1e dag zijn we tot Le Treport gekomen en die nacht hebben  hebben we daar overnacht op de camperplaats, een zeer nette plek met alle voorzieningen en op loopafstand van het leuke dorpje.De 2e dag zijn we over allerlei leuke kleine weggetjes zoveel mogelijk langs de kust via Le Havre en over een van de grootste bruggen van Europa, de "Pont de Normandie"  in Honfleur uitgekomen. Aldaar ook op de camperplaats overnacht,een hele grote camperplaats, wel rommelig maar met stroom en water,toiletten op z'n frans.Honfleur is zeer de moeite waard om te bezoeken,het is echt een schilderachtig dorpje,zeer bekende franse schilders zoals Monnet hebben hier gewoond.Het stikt er ook van de kunstgalereien. Een aanrader.De 3e dag was de bedoeling om de D-Day stranden te bezoeken,via weer een mooie route zoveel mogelijk langs de kust kwamen we door diverse dorpjes en langs de D-Day stranden.Indrukwekkend om de overblijfselen te zien van de kunstmatig aangelegde havens bij deze stranden,ook kwamen we langs veel musea,oorlogskerkhoven,monumenten er en stond  veel oud wapentuig ter herinnering.Die nacht hebben we op een gemeente camping overnacht in Bayeux, eerst wilden we op een camperplaats bij een haven gaan staan maar aangezien het flink hard waaide en de campers aldaar al stonden te schudden zijn we uitgeweken naar deze camping.(konden we ook nog even lekker douchen)

Le Treport

D-Day stranden

Mont St.Michel

Zonsondergang bij de Mont

Op dag 4 zijn we met een zo kort mogelijke route naar Mont St.Michel gereden,een klooster boven op een berg in zee.Vanaf 20 km afstand zagen we hem al liggen.Je moet het gezien hebben om het te geloven zo prachtig ligt het daar.(bekijk de foto's maar).Daar aangekomen is er een gedeelte van de parkeerplaatsen gereserveerd voor campers, wij hadden geluk ,we konden precies vooraan aan de rand van het water nog een plek vinden en hadden vandaar een grandioos uitzicht op de Mont.Het is er wel zeer toeristisch maar toch erg de moeite waard om dit gezien te hebben,het is gewoon bijzonder hoe men dit zo heeft kunnen bouwen.'s Avonds hebben we genoten van de prachtige zonsondergang met de Mont in het ondergaande zonnelicht.We raakten er niet op uitgekeken, maar helaas de volgende dag moesten we toch weer terug,we wilden dit in twee dagen doen omdat we ook nog een stuk via de route nationaal wilden rijden om nog wat te zien van dit prachtige gedeelte van frankrijk.Halverwege de rit nog een keer overnacht op een camping municipal en vervolgens Smiley de snelweg opgestuurd om ons zo snel mogelijk weer thuis te brengen.Het waren prachtige dagen in een zeer mooie streek.

Smiley in Normandie bij de Mont St.Michel

Inmiddels hebben we met Smiley vanaf november 2002 al weer een 8000km afgelegd zonder problemen en hij bevalt ons zo goed dat we 'voorlopig' nog geen behoefte hebben aan een Smiley 2.

Op naar de volgende 8000km  en dat zal dit jaar zeker gaan lukken gezien de plannen die we nog hebben.

CCN vergadering:In het weekend van 16 t/m 18 mei togen wij richting Vierhouten alwaar op camping Samoza het CamperClubNederland ledenvergaderings weekend zou worden gehouden.Deze camping ligt midden in de bossen en waaraan CCN  een gedeelte toegewezen  was waar eenieder ruim kon staan.Rond de 60 campers waren ingeschreven ,buiten de ledenvergadering op zaterdag waren er een aantal activiteiten te doen zoals jeux de boules, linedancing en een uitleg van Jopie Westerling over camperbeveiliging.Zaterdagavond was er een zeer gezellige vrijblijvende barbecue , al met al een weekend waarin we kennis hebben gemaakt met veel leden van  CCN.
Hemelvaart:Vervolgens stond het Hemelvaartweekend op onze planning , vier dagen hadden we vrij en de bedoeling was om naar de Belgische Ardennen te gaan.We wilden ergens in de buurt van La Roche en Ardenne op een vrije camperplaats  gaan staan.Het was schitterend weer en dat had velen doen besluiten om naar de Ardennen te gaan.De camperplaatsen die wij op het oog hadden bevielen ons niet ook was er  inmiddels een verboden voor camperovernachtingen ,we besloten dan ook  om op een camping te gaan staan.We hebben vele campings aangedaan om een plek te krijgen maar alles in de dichte omgeving van  La Roche zat vol , uiteindelijk kilometers verderop bij Dochamps een klein gehucht  een plek gevonden.We stonden er mooi maar de camping op zich was een aanfluiting kwa voorzieningen , gelukkig waren we dat we eigen sanitair in onze Smiley hebben.We hebben de tijd doorgebracht met zonnen ,luieren ,wandelen , biertje/wijntje drinken en lekker eten.
 Pinksteren zijn we naar Sneek geweest op  jachthaven camping De Domp ,deze camping vond ik in het ANWB campingboek en volgens de informatie zou deze camping over 8 verharde camperplaatsen beschikken  en direkt aan het water liggen.Ik heb er vooraf naar  gebeld om een plek te reserveren maar dat was volgens de beheerder niet nodig er was altijd plaats.Dus wij op weg naar Sneek.De camping annex jachthaven ligt 5 minuten lopen van het centrum van Sneek , we hadden een schitterende met hagen afgeschermde special verharde camperplek waarbij je uitkeek op de aanlegsteigers van de jachthaven.Een hele aparte ervaring om de boten voor je neus te zien aanleggen.De camping is zeer de moeite waard , mooie camperplekken met stroom , water, vuilwaterput op de plek, prima sanitair ,een leuk restaurant en een midgetgolfbaan en midden in Sneek gelegen.We hebben ons er prima vermaakt door het alleen al kijken naar alle soorten vaartuigen die er lagen en binnenkwamen.Tevens is het een prima uitvalsbasis om fietstochten te maken bv naar het Sneekermeer.Een echte aanrader deze camping , we komen er zeker terug , ook de prijs is zeer schappelijk rond de 20 euro betaalden we per overnachting.

De Grote Vakantie

Vanaf 21 juni t/m 20 juli stond de grote vakantie gepland , vier weken lang was de bedoeling  met  Smiley te gaan toeren.We wilden een rondreis door Tsjechie , Slowakije , Hongarije , Kroatie en Istrie maken en overnachten op campings.In 1989 , 91 , 93 , 95 en 99 waren we al met de motor en auto/caravan in de voormalige oostbloklanden geweest  dus we wisten wel wat ons te wachten stond.We hebben vooraf praktisch niets gepland inzake welke route we zouden nemen of welke plaatsen en campings we zouden aandoen , tijdens de reis zouden we wel zien .Wel wilden we in Hongarije een aantal thermaalbaden bezoeken en deze vind je door heel Hongarije heen en als het uitkwam ook nog naar het Plitvice park in Kroatie.

Uiteraard waren we wel voorzien van goede wegenkaarten en wat globale informatie over campings.Van onze  reiservaring van voorgaande jaren wisten we dat er altijd plek op de campings is en zeker nu we al vroeg op pad gingen.

Zaterdag 21 juni vertrokken we en de enige camping die we gepland hadden wilden we die dag ook halen , deze camping ligt net over de grens in Tsjechie  bij Cheb en deze  hadden we al eens eerder bezocht en vanuit  hier zou de eigenlijke rondreis starten. De afstand  naar Cheb bleek maar  660 km en in de namiddag waren we dus al ter plekke. Hier hebben we maar 1 nacht gestaan omdat de omgeving ons al bekend was. Middels een  gedetailleerde kaart , welke we bij ons laatste bezoek in1999 hadden gekocht, en waar iedere camping in Tsjechie en Slowakije op staat  ,zijn we op weg gegaan naar de volgende bestemming.De camping die we op het oog hadden beviel ons niet en  tijdens een stop zoekende op de kaart naar een volgende camping  kregen we een bekeuring.We stonden op een grote geasfalteerde plaats naast de weg welke volgens de agent een helicopterlandingsplaats bleek te zijn.Dit stond nergens aangegeven wel een bord ergens tussen de struiken verscholen met verboden in te rijden.We moesten 5000 Kronen betalen en dat is omgerekend toch 150 Euro.We hadden nog slechts 700 Kronen bij ons.Dit bleek ook voldoende te zijn volgens de agent , we kregen de indruk dat we de eigen beurs van de agent hadden gespekt want we kregen een stuk of tien strookjes als betalingsbewijs uit een of ander vaag bonnenboekje.Afijn dit hoort erbij in zulke landen.

Inmiddels een volgende camping uitgezocht en weer op pad , via allerlei binnendoor wegen bij deze camping in Melnik aangekomen.De binnenwegen zijn over het algemeen slecht , veel diepe sporen , gaten  en opgelapte stukken maar wel uitermate rustig , praktisch geen verkeer.Wel moet je nog steeds donders op letten want er rijden nog steeds pruttelende voortsukkelende Trabantjes rond en paard en wagens die ineens in een bocht voor je opdoemen.De doorgaande wegen en de weinige snelwegen zijn doorgaans goed tot zeer goed te berijden.

Melnik is een plaats welke tegen en op een heuvel ligt aan de Laba (Elbe) rivier.Vanaf het oude hooggelegen centrum kijk je uit over de rivier met zijn wijnranken op de hellingen.De camping ligt tegen de plaats aan en is zo’n typische Tsjechische camping , oud en schoon sanitair maar gelukkig wel werkend en je gaat maar staan waar je wilt.Nu ruimte was er genoeg want er stond alleen nog maar een andere hollandse camper. Hier hebben we twee nachten gestaan en ook nog een windhoos gehad die onze luifel zowat van de camper afrukte ,gelukkig kregen we hem met veel pijn en moeite ingedraaid, ik hangend aan de luifel en Karoline draaien.

Een camping in Plumlov was de volgende bestemming , de camping lag leuk tegen een heuvel aan een meertje.We vonden een geasfalteerde plek met gras erlangs en daar mochten we op staan.Na een lekker koud biertje gedronken te hebben op het terras van de camping , zaten we net onder de luifel in onze stoelen toen er twee autobussen met jongeren naast ons kwamen staan en daar kwamen zo’n tachtig jongelui uit welke in huisjes achter ons logeerden.De bussen bleven pal naast Smiley staan.Hier hadden we geen trek in en zijn toen verderop gaan staan.Van andere hollanders hoorden we dat de jongeren ’s avonds veel geluidsoverlast veroorzaakten met radio’s.We hebben er maar een nacht gestaan en er verder weinig van gemerkt.Het sanitair op de camping was een aanfluiting , smerig en slecht onderhouden ,we waren weer blij met onze eigen douche in de camper.

Door  naar Slowakije om naar een camping aan het Liptovsky  meer bij de Hoge Tatra te gaan waar we in 1991 al eens hadden gestaan want en toen goed was bevallen.Indertijd was het sanitair daar een ramp maar we hadden gelezen dat vier jaar geleden alles vernieuwd was en bij aankomst bleek dat ook te kloppen.Het is een leuke camping direkt aan het meer met barretjes en terrasjes en een goede uitvalsbasis om de Hoge Tatra in te gaan.We hadden alleen pech dat toen we de volgende dag opstonden de temperatuur was teruggevallen naar nog maar zo’n dertien graden en dat was de dag daarop nog zo .Je zit daar aan de voet van de bergen  en we hadden dit daar vroeger ook al meegemaakt en het weer kan dan dagen zo blijven dit deed ons besluiten om weer verder te trekken.

Hongarije was nu aan de beurt , via een prachtige route vanuit Slowakije door de Lage Tatra en langs de oostkant van de Donau en dwars door Boedapest kwamen we op een camping terecht bij Balatonkali aan de noorkant  van het Balatonmeer.Hier hadden we een schitterende afgebakende plek direkt aan het water gelegen.Deze camping was goed verzorgd ,prima sanitair ,diverse restaurantjes en barretjes waren er en het was er nog super rustig.Hier zouden we enkele dagen blijven staan , het weer was heerlijk , de biertjes en het eten smaakte goed , lekker luieren , zwemmen in het lekkere warme water van het Balatonmeer en wat verlangd een mens dan nog meer.

Maar na vier dagen hadden we het hier gezien en de bedoeling was om naar een camping bij een plaats met een thermaalbad te gaan ,onze keus viel op Dombovar ,ongeveer in het midden van Hongarije gelegen waar naast de camping het bad zou moeten zijn.Voor diegenen die niet weten wat een thermaal bad is ,dat zijn baden waarbij het water uit natuurlijke bronnen komt en veelal een aangename temperatuur heeft van zo’n 32 tot 38 graden ,tevens heeft het water ook een heilzame werking.In deze baden mag je niet zwemmen maar alleen relaxen door er in te drijven of te zitten op de onderwaterbankjes waarbij je dan meestal vanaf je schouders boven het water uitsteekt.Dit is een heel aangename gewaarwording , vaak kun je ook bij dezen baden een kuur nemen zoals massages ,modderbaden , heilgymnastiek.De camping in Dombovar stelde niet veel voor , de plekken waren zeer hobbelig en het gras stond er zowat kniehoog , ook het bad zag er onverzorgd uit hoewel het heerlijk warm water was was het geen plek om lang te vertoeven vandaar dat we de volgende dag weer verder zijn getrokken.

Ditmaal richting zuiden ook weer naar een thermaalcamping in Nagyatad ,dit zou volgens een brochure pas een vier jaar oude camping zijn .En inderdaad het zag er prachtig uit met een uniek sanitairgebouw welk er aan de buitenkant uitziet als een chinese pagode. Er stonden slechts vier duitse campers en een caravan dus plek genoeg.Ook het zwembad complex was zeer modern en prima verzorgd , zo was er een wedstrijdbad , een recreatiebad , een kinderpad en uiteraard het thermaalbad verder barretjes , eethuisjes en een mooie speelweide.Het thermaalbad heeft een halfopen overkapping ook in pagodestijl gebouwd.

Op deze camping hebben we het twee dagen uitgehouden toen kregen we weer de reiskriebels en wilden we weer verder want daar heb je tenslotte een camper voor genomen.Smiley moest ons nu naar Tiszafured brengen ergens in het oosten van Hongarije bij de rivier de Tisza ook nu weer op een thermaalcamping.ook nu weer via allerlei binnenwegen waar bijna geen verkeer is en door kleine dorpjes waar het bovenop de telefoonpalen stikt van de ooievaarsnesten met jongen erin.Je ziet die beesten overal op het platteland bijna net zoveel als wij mussen hebben.De camping in Tiszafured was tot onze verbazing voor driekwart al bezet en de vrije plaatsen waren bijna allemaal gereserveerd , aangezien we maar twee dagen wilden blijven konden we op een later gereserveerde plek terecht.Het stikte op deze camping van de duitsers met campers, zeker een kwart van de bezetting en ook veel hollanders We vroegen ons af hoe dat zo kwam want de camping en het thermaalbad waren niets bijzonders , de camping zal wel in de ADAC en ANWB gids staan .Ook hier hadden we het na twee dagen gezien en zouden nu naar het noordoosten trekken naar de plaats Miskolc waar we al twee keer eerder zijn geweest vanwege het zeer aparte thermaalbad.We waren benieuwd hoe het sanitair nu op de camping zou zijn  want dat was de voorgaande jaren een ramp , houten barakken met verrote wanden en aftands en kapot sanitair.Nu daar was in 12 jaar tijd niets aan veranderd , we zouden wel weer in de camper douchen.Wat wel veranderd was is het thermaalbad ,dit bad ligt tegen en in een bergwand waarbij het warme bronwater uit de berg komt en je door een gangenstelsel kunt zwemmen naar de diverse bassins.Het bad was volledig gemoderniseerd en zag er nu te gelikt uit en was veel van zijn oude charme kwijtgeraakt.Voorheen kwamen de mensen om lekker te relaxen vooral ouderen en nu is het een groot recreatiebad geworden voor de jeugd en hele gezinnen.Jammer , men kan het ook te modern maken.

Na twee dagen in Miskolc vertoefd te hebben zijn we via het Bükk en Matra gebergte en ook nog dwars door Boedapest richting Donauknie gereden naar Dömos aan de Donau ,het is een klein dorpje een kilometer of dertig boven Boedapest met een nette camping aan de Donau gelegen. Ook hier was weer een hoog  hollanders gehalte.Vanaf  Dömos zijn we weer aan de terugweg begonnen die weer via Slowakije en Tsjechie ons naar huis zou voeren.Het idee om ook nog Kroatie en Istrie te bezoeken hadden we in inmiddels laten varen dit komt volgende jaren nog wel een keer.We hadden nu ook weer een camping op het oog waar we jaren eerder al eens waren geweest bij Bratislava in de buurt.Dit is in het plaatsje Scenec waar een meertje is met twee campings.Toen we hier al eens eerder waren hadden we de verkeerde camping gekozen want daar stonden alleen maar jongeren die tot diep in de ochtend lawaai en muziek maakten nu zouden we de camping aan de andere kant van het meer nemen.We vonden er een leuke plaats zo’n drie meter van de waterkant , ook op deze camping waren allerlei buffetjes en barretjes waar muziek vandaan kwam.Bij het barretje waar wij vrij dichtbij stonden was er ’s avonds een openlucht disco welke tot diep in de nacht doorging.Blijkbaar was dit het plaatselijke uitgangscentrum want van buiten stroomde de jeugd toe, overal klonk muziek door elkaar heen bij de buffetjes en barretjes.De ‘rustige’ camping was dus nu ook luidruchtig geworden , we hebben het hier maar twee nachten uitgehouden. Jammer want we stonden er leuk.

Onverwachts kwam er aan onze vakantie een einde toen we na ruim drie weken  vanwege een overlijden in de familie huiswaarts moesten.

Resumerend kan ik over deze vakantie melden dat het in deze landen nog steeds relatief goedkoop is, de campingprijzen varieren van vijf tot twintig euro per nacht en hoe duurder de camping hoe beter de kwaliteit. Ook eten en drinken kun je hier nog steeds voor een schijntje.Voor een halve liter pils in Slowakije betaalden  we gemiddeld dertig  eurocent.De normale en binnenwegen zijn over het algemeen slecht , de doorgaande beter en de snelwegen goed.De diesel is bijna net zo duur als bij ons.Kwa natuur zijn Tsjechie en Slowakije mooier dan Hongarije.De mensen zijn er nog steeds even vriendelijk en behulpzaam en je kunt er goed met Duits terecht.Het weer heeft ons al die tijd meegezeten gemiddeld lekkere temperaturen tussen de vijfentwintig en dertig graden en zo nu en dan een onweersbui.De afstand die we in totaal afgelegd hebben is zo’n vijfduizend kilometer dat valt op zich wel mee maar dat komt ook omdat bv Tsjechie maar een knappe 650 kilometer bij ons vandaan ligt.Voorlopig hebben we deze landen weer voor jaren gezien.

Aan het Balatonmeer

Thermaalcamping Nagyatad

Camping Scenec

Smiley heeft ons niet in de steek gelaten tijdens al deze zware kilometers over vaak zeer slechte wegen en na negen maanden en inmiddels al 15000 km verder zullen we zien waar hij ons verder naar toe brengt.Het verbruik van zo’n grote zware camper valt me zeer mee ,beladen toch zo’n 3600kg.Ik hou van lekker doorrijden , op snelwegen rijd ik zo rond de 110 km per uur en soms nog wel sneller.Het gemiddeld verbruik ligt  rond de 1 op 8,5 a 9.

Weekendavonturen van Smiley:

Omdat we onze Smiley hebben aangeschaft om er mee op pad te gaan kan ik melden dat we dat de afgelopen periode ook veelvuldig weer gedaan hebben.We lijken onderhand wel een stelletje nomaden  aan het worden.Zes weekenden achtereen zijn we sinds de grote vakantie aan het zwerven geweest. De belgen noemen het ook niet voor niets een zwerfauto.

We zijn op 20 juli begonnen op de GOP bij Oosterbeek aan de Rijn, dit is bij ons 10 kilometer vandaan en we hebben er alleen zondags overdag gestaan.Een  gratis plek ,leuk gelegen maar zonder voorzieningen naast een recreatie gebied maar het kon ons niet echt bekoren omdat wij niet van die asfaltcamperaars zijn.Het liefst staan we op gras waarbij we ook onze luifel kunnen uitzetten.

Dan bevalt de plek in Giethoorn bij de passantenhaven beter , hier zijn we 25 juli naar toegegaan.Je kunt er je luifel uitzetten, er is stroom en water en sanitaire voorzieningen.Niet dat al deze voorzieningen een must zijn maar we hebben graag stroom vooral met die hoge temperaturen van de laatste tijd zodat we indien nodig toch de airco kunnen aanzetten.

De aanrader: Dat is de zgn campercamping in Veendam , persoonlijk voor ons kwa ligging de topper.Je moet er geweest zijn  om er een echt oordeel over te kunnen geven.Deze plek ligt tegen Veendam aan in het recreatiegebied Borgerswold , het is een grote plek omgeven door bomen met afgebakende ruime plaatsen direkt naast een recreatiemeertje met strand.Er is een verzorgingsstation en er zijn enkele stroomaansluitingen.Het Borgerswold is een heel groot recreatiegebied met heel veel waterplassen , fietspaden , bos en ligweides.Je kunt er heerlijk wandelen en fietsen en het dorp ligt op vijf minuten fietsen.Vanaf de camperplek loopt je zo naar het strand , bij dit strand is overdag een kiosk geopend waar je friet , ijs en frisdrank kunt kopen.De uitbater van de camperplek beheert er ook een partyboerderij en je kunt er kano’s en waterfietsen huren.’s Avonds komt hij langs om het geld te innen en maakt met iedereen een praatje.Echt de moeite waard om er eens naar toe te gaan.

Goch was de volgende plek waar we op acht augustus naar toe gingen.Ook dit is de zeer moeite waard , een plek midden in Goch gelegen aan het riviertje de Niers met voorzieningen.

Het rennerskwartier van het circuit van Franchorchamps  was ons doel op vijftien augustus omdat een vriend van ons daar met zijn classicracemotor ging rijden.Dit classic motorracen was voordat we aan het camperen gingen mijn favoriete hobby en het blijft nog steeds kriebelen.Ik heb me daar dan ook prima vermaakt met het opsnuiven van de uitlaatgeuren en de racegeluiden.

Toen was op tweeentwintig augustus de beurt aan Wijk en Aalburg in de achtertuin van bakker Hardeman.Deze heeft een ruimte beschikbaar gesteld  achter zijn bakkerij als vrije camperplaats.De ruimte is beperkt maar vier campers kunnen er wel staan.Je kunt er eventueel ook stroom en water krijgen als je dat wilt.Zeer apart om zo bij iemand op het ‘erf ’ te staan.

Ja en toen naar Düsseldorf op 29 augustus naar de Caravansalon.Het summum op campergebied in Europa.Gigantisch hoeveel campers op de parkeerterreinen staan , we hoorden dat er zo’n 6000 stonden.Gewoonweg het grootste campertreffen van Europa.En dan de beurs zelf ,vele primeurs en voor iedere beurs wat wils.Wij hebben ook nog even geinformeerd of Smiley in te ruilen was en dat kon zeker.Alleen wat men voor hem overhad was toch ver beneden onze verwachting.Ik heb inmiddels wel in de gaten dat tweedehands campers in nederland duur betaald moeten worden maar dat je bij inruil je wezenloos schrikt voor wat je er voor terugkrijgt.

Dit voorlopig weer wat onze weekenden gedurende zeven weken .

Veendam

Goch

Franchorchamps

Wijk en Aalburg - de Bakkerij

Düsseldorf - De parkeerplaats

5 September gingen we naar Greven bij Münster in  Duitsland, ik had gelezen in Promobil dat er daar aan het Dortmund-Emskanaal bij een jachthaven een  prima camperplaats moest zijn.Inderdaad niets in het artikel was gelogen, je wordt er persoonlijk ontvangen door de haven- cq camperplaatsmeester .De plek is prachtig gelegen aan het kanaal en als je aan het water staat varen de schepen op een paar meter afstand voorbij.Alle voorzieningen zijn op of bij het terrein aanwezig , de plaatsen zijn keurig afgebakend.Zie de link :    www.womoweb.de/stellplatz/r-hafen/0374-greven.htm

Vervolgens hebben we onze weekendreizen gedurende 1 weekend onderbroken , want ook thuis moest er e.e.a. weer eens gebeuren.De tuin had wat onderhoud nodig en er moesten nog wat andere klusjes gedaan worden.Ook het weer in dat weekend was sinds lange tijd wisselvallig ,buiig en fris , al met al redenen genoeg om Smiley sinds lange tijd weer even op stal te zetten.Dat even stallen werd het inderdaad want de weersverwachting voor het weekend van 19 september was ongekend voor de tijde van het jaar, temperaturen tot 30 graden werden voorspeld.Waarheen nu ?

In ver rijden hadden we deze keer geen zin , het moest iets bij ons niet ver uit de buurt zijn.Zo viel deze keer de keus op Kevelaer  zo’n zeventig kilometer bij ons  vandaan en dit was een goede keus bleek achteraf.De camperplaats is gelegen binnen een oud nato munitiebunkercomplex welke sinds 1994  buiten gebruik is.Dit complex ligt verscholen in de bossen bij het dorpje Twisteden op 3 kilometer afstand van Kevelaer.De 325 bunkers worden nu gebruikt als champignonkwekerijen en als paardenstallen voor de dravers.Door het gehele complex loopt nu een trainingsparcours voor de dravers en er is ook een wedstrijdbaan.Bij de baan is een restaurant.Op het terrein zijn drie plekken waar je mag staan, een grote en twee kleinere.De grote plek is gedeeltelijk geasfalteerd , je camper staat dan op het asfalt en je luifel kun je op de grasstrook uitzetten.Een kleine plek is onverhard en daar sta je aan de bosrand  de ander kleinere plek is bij de bunkers gelegen en daar kun je op het asfalt of op het gras gaan staan.Op alle plekken is stroom aanwezig , centraal is er op de grote plaats de afvalvoorziening.Het dorpje Twisteden is met de fiets binnen 5 minuten bereikbaar en in de directe omgeving bevind zich het Planetaria , een exotisch vogelpark en een kindervermaakpark.Voor maar 6 euro per nacht inclusief stroom sta je dus op een unieke plek.Wij boften weer eens, prachtig warm weer, een mooie plek  en een prachtige omgeving.

Een terugkomer !   Zie de link:www.traberpark.de

We hebben vanaf  26 september een weekje vrij genomen en waar ons volgende ritje naar toe zal gaan is op dit moment van schrijven nog niet helemaal zeker , lees dat een volgende keer maar weer.

Naar de Vogezen

Nou dat volgende ritje kreeg als bestemming dus de Vogezen ,hier waren we ooit eens in 1991 geweest met de motor met zijspan en wat we er ons nog van herinnerden was dat het een prachtige omgeving is met zelfs redelijk hoge bergen.

We wilden zo snel mogelijk in het gebied zijn en daarom zijn we via Duitsland gereden en even onder Strassbourg de Vogezen ingegaan.We hebben praktisch de gehele Vogezen doorkruist van noord naar zuid en weer terug naar noord. Alle bekende colls zoals de Grande Ballon, Ballon de Alsace, de col de la Schlucht en de col de Bonhomme hebben we bereden. Het was overal uitermate rustig soms reden we tijdenlang alleen.Het is een schitterende omgeving met pittoreske kleine dorpjes.We hebben op campings gestaan en op camperplekken zoals o.a op de middelste foto op de parkeerplaats voor de kerk in Willer sur Thur. Het weer was ons ook gunstig gezind, slechts een driekwart dag regen en voor de rest lekkere temperaturen met een zonnetje.

We hebben weer genoten deze week  en nu nog het CCN weekend in Vollenhove en dan gaat Smiley voorlopig even voor een wat langere pauze op stal en dat weekend zal tevens de afsluiting worden van een jaar lang de avonturen van Smiley.

Op de top van de Grande Ballon

Flot Blue station in Willer sur Thur

Aan het water bij Xonrupt Longemer

Een jaar camperen loopt ten einde.

Het was op 18 oktober 2002 dat Smiley op onze naam gezet werd, slechts een jaar geleden dus.Wat kan een jaar soms snel voorbij vliegen als je zoals wij het afgelopen jaar zeer veelvuldig in weekenden en vakanties op pad bent geweest met de camper.Het lijkt wel of we het hele jaar niets anders hebben gedaan in onze vrij tijd.We hebben het gevoel of we al jaren camperen.Ik heb eens even op een rijtje gezet hoevaak we op pad zijn geweest en hoeveel overnachtingen we hebben gehad en hoeveel kilometers we gereden hebben.Het aantal keren dat we op pad zijn geweest is 23 daarin hebben we 86 keer overnacht in Smiley en 19.000 km afgelegd.Het lijkt zo onderhand wel een tweede woning voor ons.

Het camperen heeft ons stevig te pakken en we hebben voor de toekomst dan ook nog plannen genoeg.Het CCN najaarsweekend van 10 t/m 12 oktober te Vollenhove werd voor ons de afsluiting van een jaar camperen met Smiley.Voorlopig gaat hij nu weer even op stal.

De camper is ons goed bevallen , geen enkele keer heeft hij ons motorisch en wagentechnisch in de steek gelaten.De Knaus kwaliteit staat buiten kijf deze is gewoonweg goed.Slechts twee kleine mankementen hebben we gehad namelijk een kapotte waterpomp (merk Shurflo) en een afsluiter van de Truma boiler maar dat zijn zaken van toeleveranciers die je Knaus niet kunt aanrekenen.Wat we wel een minpuntje vinden zijn de stoelen , persoonlijk vinden wij die te hard zitten.Ondanks dat Smiley ons goed bevalt zijn we toch aan het rondkijken naar eventueel een andere camper omdat we toch graag een garageuitvoering zouden willen hebben.We hebben nu wel een fietsenrek achterop maar als het even kan willen we permanent een stel fietsen en onze hondenkar in de garage zetten.Ook een stel Isri stoelen staat op ons verlanglijstje.We zullen wel zien of we binnen ons budget een vervanger voor Smiley kunnen vinden.

Zo komen de avonturen van Smiley op deze site na een jaar kennis maken met het camperen  ten einde.

Nu ga ik de komende wintermaanden  een ander hobbyobject onder handen nemen namelijk de restauratie van een dertig jaar oude Honda CB750 motor  die ik kort geleden heb aangeschaft, deze moet weer geheel origineel en als nieuw worden.Ik heb namelijk 28 jaar geleden ooit zo'n zelfde motor nieuw gehad en motorfietsen zijn al  35 jaar mijn hobby.

Ik en mijn Honda in 1975

Zie de link naar mijn motorpagina: http://cb750k2.topcities.com

Bij deze sluit ik nu de Avonturen van Smiley.

Inmiddels hebben we toch een andere camper gekocht.Het is weer een Knaus maar dan een garageuitvoering type 710HG.