Cuba

Het zover, vandaag 29 september staan Nancy en Marc  om 07.00 uur op de stoep om ons naar Schiphol te brengen voor onze vakantie naar Cuba, waar we, voor het eerst, met een groepsreis meegaan voor een rondreis over het eiland. De rondreis zal beginnen in Holguin en eindigen in Varadero waar we nog 5 dagen kunnen genieten van zon,  zee en strand. Het is redelijk rustig op de weg, dus zijn we ruim op tijd om in te checken, de plaatsen waren reeds gereserveerd en zo zijn we verzekerd van raamplaatsen naast elkaar. Wanneer  we door de douane zijn is de eerste gang naar het wisselkantoor om daar onze vooraf bestelde dollars op te halen, omdat pinnen in Cuba niet overal mogelijk is hebben we besloten voor de gehele vakantie dollars in contanten mee te nemen. Daarna natuurlijk even winkelen, een kopje koffie en een broodje nuttigen. Zo, de vakantie is begonnen. We hebben een prima vlucht en de verzorging aan boord laat niets te wensen over. We maken op de heenreis een tussenstop op de Dominicaanse Republiek, waar we ca. 1 1/2 uur wachten op het vervolg van de reis.

***********************

Cuba is met ca. 111.000 km2 het grootste eiland in het Caraïbisch gebied, het is bijzonder langgerekt, ongeveer 1250 km lang van oost naar west, maar van noord naar zuid is het zeer smal, met als smalste punt slechts 13 km. Het hoogste gebied van Cuba is de Sierra Mastra, deze ligt in het zuidoosten van het eiland en heeft als hoogste top de Pico Turquino, deze is ca. 1972 m. hoog. Het eiland ligt aan de rand van de tropen en  de wind komt het hele jaar door hoofdzakelijk uit het oosten en het noordoosten. Vooral tussen september en november moet men rekening houden geweldige regenbuien en zware cyclonen, de orkaan Ivan heeft in september 2004het uiterste westpunt van het eiland aangedaan. verder is Cuba natuurlijk met name bekend om zijn ´bewind´, zijn vergane glorie en de auto´s uit de 50-tiger jaren. Vlak vóór en ná  de tweede wereldoorlog was het Batista die met behulp van het leger alle opstanden van onteigende boeren, demonstraties van arbeiders en studenten onderdrukten. Cuba was voor Amerikaanse toeristen een populair doel geworden. Fidel Castro, een jonge advocaat, was op 26 juli 1953 de aanstichter van een aanval op de Moncada-kazerne in Santiago de Cuba. Aan deze aanval namen ruim honderd, veelal jonge mannen deel en werden er velen gedood. De overlevenden, waaronder Fidel Castro, werden tot langdurige gevangenisstraffen veroordeeld. De woorden van Castro tijdens zijn verdediging: "De geschiedenis zal me vrijspreken", hebben hun uitwerking niet gemist. In 1955 werd de amnestie voor de gevangen verkondigd. Vanuit Mexico organiseerde de rebellen de M-26-7, `verzetsbeweging van de 26ste juli´, onder hen was de Argentijnse arts Ernesto ´Che´ Guevara. Deze is nog een grote held in Cuba. Aan het einde van 1958 zorgden de successen van deze revolutionairen ervoor dat Batista en zijn schatrijke geestverwanten hun oudejaarsfeest moesten afbreken. Zij vluchtten naar de Dominicaanse Republiek. Op 1 januari 1959 trok de verzetsbeweging als overwinning Havanna binnen. De revolutie op het gehele eiland was begonnen. Fidel Castro, nu 78 jaar, is nog steeds aan het bewind van dit wonderschone eiland.

Na aankomst op de luchthaven van Holguin hebben we de eerste kennismaking van dit eiland,  paspoortcontrole. Per persoon afzonderlijk worden de reisdocumenten gecontroleerd, kijken, kijken en nog eens kijken, daarna gaat de vergrendeling van het controlehokje open.

Welkom in Cuba.

Buiten worden we opgewacht door een host van het plaatselijk reisagentschap, en in de bus wachten we op onze medereizigers. De groep blijkt uit 19 personen te bestaan, een goed aantal en een leuke groep. De eerste stop na aankomst op de luchthaven van Holguin is Bayamo, deze stad ligt op ca, 1 uur rijden. Tijdens deze rit maken we kennis met onze gids, San, deze verteld ons van de stroomstooring welke Cuba heeft getroffen en dat de mogelijkheid bestaat dat er eventueel moet worden uitgeweken naar een alternatief hotel ( we zullen het nog meemaken). Het is inmiddels bijna 19.00 uur lokale tijd als we vertrekken van de luchthaven. In het hotel in Bayamo worden we ontvangen met Cubaanse muziek en een drankje, de koffers worden naar de kamer gebracht en na een kleine opfrissing gaan we naar het restaurant om iets te eten.

Ja, ja we weten het, de Cubaanse keuken is geen culinair hoogstandje, maar des al niet te min laten we het ons smaken, dit alles onder het genot van, wat nog het begin is, heerlijke Cubaanse muziek. Cd-tje 10 dollar. We slapen deze nacht wonderlijk goed, en zitten ´s morgens vroeg weer aan het ontbijt, want om 8.30 uur moeten we weer aantreden. De eerste stop deze dag is het centrum van Bayamo. Deze stad ligt ten noorden van de Sierra Maestra. Wat ons direct op valt is de schaarsheid in de winkels en de menigte ervoor en natuurlijk aan oldtimers geen gebrek. We maken een stadswandeling door de stad en worden bijgepraat door de gids over de bijzonderheden van de stad, met als belangrijkste plein het Plaza de la Revolucion. Deze naam komt in vele belangrijke steden van Cuba voor. Op dit plein staat het beeld van Céspedes, de beroemdste zoon van de stad, vlakbij het plein staat de grote kerk met zijn in drieën gedeelde klokkentoren. Ook bezoeken we deze ochtend een Trova House, dit is een plek waar muziek wordt gemaakt, onder het genot van een cocktail met, hoe kan het

anders, rum genieten we van deze muziek. En Cuba zou Cuba niet zijn als er geen salsa zou worden gedanst, dus ook de groep moet er aan geloven. Tegen  het einde van de ochtend vertrekken we richting Santiago de Cuba voor onze twee stop. Hier bezoeken we het museum van de 26e juli.

Dit zijn voormalige kazernegebouwen welke op 26 juli 1953 doorde jonge revolutionairen werden geprobeerd te bestormen. Wat overigens mislukte. Deze gebouwen dienen nu als school, slechts een klein gedeelte hiervan is in gebruik als museum, hier wordt door museumgidsen de gebeurtenissen van deze gedenkwaardige dag uit de doeken gedaan. Na het bezoek aan het museum gaanwe naar Cementerio Santa Ifigenia, hier ligt o.a. José Martí begraven. Bij aankomst was hier net de wisseling van de wacht aan de gang, deze vindt ieder half uur plaats. Erg indrukwekkend. Hiervandaan ging de tocht verder naar Castillo del Moro, een Spaans fort uit de 16e eeuw.

Deze ligt aan de oostelijke oever van de toegang tot de Bahaía de Santiago. Dit vestingcomplex heeft vele torentjes, trappen, kerkers, slaapzalen en vooral een waanzinnig mooi uitzicht op het eiland Cao Granma. De volgende dag brengen we een bezoek aan het plein van de revolutie (daar is hij weer) en natuurlijk de binnenstad waar we een bezoek brengen aan de Basílica Catedral, verder maken we hier een stadswandeling. Op het vroegere paradeterrein Parque Céspedes staat ook het hotel Casa Grande, vanaf het terras van het hotel op de 5de verdieping heeft men een fantastisch uitzicht over de stad en de haven en........... hier drink je de lekkerste mojito van heel Cuba. Tegen het einde van de ochtend vertrekken we richting Camagüey, een rit van ca. 5 uur. Onderweg stoppen voor een lunch, welke natuurlijk weer wordt opgeluisterd met heerlijk Cubaanse muziek. Als we verder op weg gaan begint de lucht te betrekken en komt het hemelwater met bakken naar beneden, als snel veranderen de wegen in kleine riviertjes. Veel krijgen we hier niet van mee, want bij menigeen slaat de vermoeidheid toe en worden de oogjes gesloten. Het is al laat in de middag als bij ons volgende reisdoel aankomen. Camagüey is een oude koloniale stad en met meer dan 300.000 inwoners de derde stad van Cuba. We overnachten in het Gran Hotel en in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit hotel het minste van de gehele reis, maar de lift is geweldig (zie foto onder). De kamers zijn klein, hoog, donker en met een minimale waterdruk. Na aankomst in het hotel drinken we wat in de bar alvorens we ons naar het restaurant begeven. De volgende ochtend is het droog, schijnt de zon weer volop en in plaats van een stadswandeling te voet, doen we dit per fietstaxi. Deze ochtend bezoeken wederom een kathedraal, zien weer diverse ´typisch´ Cubaanse huizen, en lopen over een lokale markt. Het is een bijzondere ochtend. We lunchen in een lokaal restaurant en na de lunch gaan we verder voor de volgende stop, Sancti Spiritus. Helaas is het niet mogelijk om hier in het geboekte hotel te overnachten vanwege de stroomstoring, zodat we moeten doorreizen naar Trinidad. Wel maken we een stop in het stadje voor een wandeling, wat ons hier direct opvalt is, dat de inwoners hier net iets moderner gekleed gaan als in de voorgaande steden, en ook de huizen er beter verzorgd uitzien. Op de vraag of hier iets meer welvaart is, wordt in de eerste instantie wat ontwijkend door de gids gereageerd, maar uiteindelijk erkend deze dat de boeren in de omgeving toch ook wel iets voor ´zichzelf´ boeren en niet alleen voor de staat. Het hotel waar we naar uitwijken ligt dus in Trinidad en wel direct aan zee, je kan het slechter treffen. Mooi complex, prima kamers, eten zo, zo, maar we vermaken ons deze avond prima.

***********************

´s Morgens gaan we naar Trinidad voor een rondwandeling door deze, ooit om zijn goudvondsten bekend staande, stad. Deze stad maakt op ons een bijzondere indruk; zijn straatjes, de huizen, de ´mannetjes´ op hun muildieren en vooral de kinderhoofdjes waar de straten mee zijn geplaveid. We bezoeken het Museo Romámntico, wat een indruk geeft over het meubilair en de gebruiksvoorwerpen uit de 19e eeuw en lopen door de diverse straatjes, pleintjes, en een marktje waar men diverse souvenirs kan kopen, hier en daar zie je inwoners van de stad buiten bezig met het zo geliefde domino spel. Wanneer we daar staan te kijken met welke snelheid zij dit spel beheersen, worden we afgeleid door heerlijke muziek die ´ergens´ vandaan komt. Waar...........? Iets hoger in de straat is een soort van museum van waaruit deze warme klanken door het straatje klinken. We staan te twijfelen. Kunnen we hier zomaar naar binnen gaan om te luisteren? Geen probleem. Heerlijke pure, echte Cubaanse muziek, klinken ons als ´muziek´ in de oren, met nog een paar medereizigers laten we Trinidad voor wat het is en gaan we op in datgene wat we horen. Naar wat achteraf blijkt heeft een van de muzikanten gespeeld in de alom bekende Buena Vista Social Club, we dachten Eliades Ochoa? Lieve mensen dit was echt genieten, de muziek die we in Santiago hadden verwacht, vonden we hier in een klein straatje. Geweldig. Door deze indrukken gaat de muziek tijdens lunch min of meer aan ons voorbij.

Onze volgende stop is Santa Clara, waar we even stilstaan bij het Museo Histórico de la Revolución. Hier staat een reusachtig standbeeld van Che Guevara, Is zijn laatste brief aan Fidel immens groot uitgehoud in steen en zijn zijn stoffelijke resten in 1997 bijgezet in het mausoleum. Dit is 30 jaar nadat hij in Bolivia werd vermoord. Ook deze beelden maken weer veel indruk. Na nog een overnachting (in een ander dan het geboekte hotel, vanwege............)

en wat tussenstopjes komen we uiteindelijk in La Habana, oftewel Havana. Het binnenrijden in deze zo tot de verbeelding sprekende stad is geweldig.

De boulevard, het water van de Atlantische Oceaan welke over de kade slaat.........,

Yes this is it.

Het oude centrum van de stad heeft zijn charme bewaard, met o.a. het Plaza de Armas met zijn oude kathedraal. Je waant je hier eigenlijk in een filmdecor. De oude binnenstad wordt gerenoveerd door Unesco, welke deze in 1982 heeft erkend als cul- tureel erfgoed. We bezoeken diverse bezienswaardigheden, w.o. het `Capitol´en het operagebouw.Stuk, voor stuk mooie bouwwerken, we gaan naar het grootste kerkhof van Cuba ruim 0,6 km2 groot, en zoals het wordt verteld, een stad in een stad. Dit is echt groot, maar mooi en bijzonder.  Natuurlijk wordt ook hier het  plein van de revolutie niet overgeslagen waar, wederom, het beeld van Che Guevara wordt afgebeeld als versiering op het gebouw van het ministerie van buitenlandse zaken.

Ook even in de voetsporen van Ernest Hemmingway getreden en zijn favoriete drankje, mojito, gedronken in zijn favoriete cafeetje, ´Bodeguita del Medio´. Onze dochter en schoonzoon (Nancy en Marc) waren een aantal weken voor ons in deze locatie en schreven daar hun namen op de muur (hoe was het ook al weer? ´Gekken en dwazen schrijven hun namen op muren en glazen´), maar ja.................. als (schoon)ouders zijnde kan en mag je niet achterblijven, dus u begrijpt het wel...... Ja, Ja, ook wij behoren inmiddels tot deze categorie. Neem niet weg dat het leuk is. Het zijn vermoeiende en indrukwekkende dagen. De voorlaatste dag in Havana gaan we richting Pinar del Rio. Deze provincie in het westen van het eiland staat bekend om zijn tabaksplantages, dus een sigarenfabriek in het gelijknamige stadje, moet worden bezocht. Helaas mochten we hier niet fotograferen. Na het bezoek aan deze fabriek wordt de rit voortgezet naar de Viñalisvallei, deze ligt ca. 20 km ten noorden van Pinar del Rio, de weg hier naar toe is slingerend over smalle wegen, maar eenmaal aangekomen kan men ook genieten van een schitterend uitzicht over de vallei. Hier maken we een korte tussenstop, voor een verfrissing, het eventueel kopen van wat souvenirs, maar bovenal om even te genieten van wat het uitzicht ons geeft. Na de lunch gaan we richting Cueva del Indio, een wandeling door de grotten afsluitend met een boottocht over de rivier welke door de grot stroomt. Leuk, maar niet overweldigend. Het wordt weer een lange tocht terug naar Havana, wat tevens onze laatste nacht hier is.

***********************

Vandaag vertrekken we naar Varadero, voor het laatste stukje van de rondreis. Heerlijk 5 dagen relaxen, uitrusten en genieten van zon en strand. Want hoe leuk een rondreis ook is, privé dan wel met een groep, het blijft vermoeiend. Het is een kleine twee uur rijden als we bij ons hotel aankomen. Dit is kleinschalig, rustig, gemoedelijk en onze kamer ligt direct aan het strand.

Wat willen we nog meer. De eerste twee dagen in Varadero blijven we heerlijk relaxen op en rondhet strand, maar dan willen we toch wat actie, dus met een catamaran een dag de zee op, snorkelen en....., hiervoor deden we het, zwemmen met de dolfijnen. Dit is een geweldige ervaring, op zo´s ca. 1 1/2 uur varen meren we aan bij een groot bais op open zee, waar men in groepjes het water in gaat om met deze, van een hoog knuffelgehalte voorziene, zoogdieren te zwemmen. Een enorme ervaring. Je bent geneigd om je te verstoppen om met de volgende groep mee te glippen.  Na het zwemmen met deze vrienden varen we weer wat verder om te gaan snorkelen. Wat is de onder waterwereld toch mooi. Hierna lekker geluncht op een z.g. Bounty eiland, waar het strand wit en fijn is als talkpoeder. Tegen het einde van de dag varen we weer terug, tijden de terugvaart worden de zeilen gehesen en ontstaat er een waar feest aan boord. Kortom het is weer een dag om op terug te kijken. Natuurlijk weer een cd-tje gekocht.

Het einde van de vakantie nadert, op de dag voor vertrek hadden we in principe afgesproken om met de groep bij Casa de Habana te gaan eten. Dit restaurant staat bekend om zijn heerlijke chateaubriand en sigaartje toe, helaas waren we slechts met zijn vieren, maar wel heel erg gezellig en heerlijk eten.

***********************

Het is dinsdagavond ca. 19.30 uur als we worden opgehaald voor de terugvlucht naar Amsterdam, jammer maar het is niet anders.

Wij hebben een heerlijke vakantie gehad op Cuba, veel indrukken opgedaan, veel gezien en veel geleerd;

wees gelukkig en tevreden met wat je hebt.

Foto-Galerij:

Martinez Cuba.JPG (7196 bytes) Aflosing wacht Cuba.JPG (17882 bytes) Grasmaaien Cuba.JPG (30194 bytes) Water Cuba.JPG (23105 bytes) Mui Cuba.JPG (22356 bytes) muziek Cuba.JPG (23175 bytes) Che Cuba.JPG (8039 bytes) Ploegen Cuba.JPG (28381 bytes) Che 2.JPG (15829 bytes) Vriendin Cuba.JPG (19912 bytes) Bar Cuba.JPG (23170 bytes) Capitol Cuba.JPG (16648 bytes) Stadsbus Cuba.JPG (20993 bytes) Rum Cuba.JPG (13323 bytes) Ned.bus Cuba.JPG (22407 bytes) Foto Cuba.JPG (20441 bytes) Rund rijder Cuba.JPG (27838 bytes) Rots Cuba.JPG (26202 bytes) Vervoer Cuba.JPG (20448 bytes) Eitje Cuba.JPG (21653 bytes) Poster Cuba.jpg (325597 bytes) Varkens Cuba.jpg (318951 bytes)